MB figurenset 3535 "Somewhere in Europe"

Beschrijf hier je ervaringen met volledige kits van een militair voertuig

Moderators: Richard Cramer, Jan Peters, rob linssen, Richard Polderman, Marc van Etten

Arjan Wiskerke

MB figurenset 3535 "Somewhere in Europe"

Berichtdoor Arjan Wiskerke » 28 apr, 2008 12:36

De MB methode van onderdelenidentificatie is erg hinderlijk. Nummers van onderdelen staan niet op de sprues dus hoor je hiervoor steeds op de tekening te kijken. Ik heb daar vaak geen zin in en dat wil wel eens fout uitpakken. Ben begonnen met de paarden, erg nadrukkelijk aanwezige gietnaden en andere imperfecties (veel schraap en vijlwerk). Lijmklemmetjes zijn een must voor de paardenhelften (uiterst matige pasvorm). Nu het goede nieuws: paarden zien er wel een stuk beter uit dan de Esci/Italeri, Tamiya en Dragon paarden. Daarna begonnen met de kar, kan toch niet moeilijk zijn zou je denken.... Dat viel dus vies tegen, het blijkt na eindeloos gehannes met een stel onderdelen dat de tekening simpelweg niet klopt(en onderdeel A9 ook niet). Onderdeel A8 moet aan de bovenkant van A9 gelijmd worden en niet aan de onderkant. Hiervoor moeten de 2 nagelkoppen afgesneden worden en aan de andere kant worden gelijmd. De afbeelding van A15 op de tekening is ook onjuist. Ik heb de afbeelding van de kar op de site van MB als voorbeeld gebruikt (deze heeft overigens geen bok). Evenals op de paarden zitten er erg opvallende gietnaden op de onderdelen van de kar. Vooral bij de wielen is het verwijderen hiervan bewerkelijk en lastig omdat er ook nagelkoppen gegoten zijn in het midden van de gietnaad. De onderdelen zijn allemaal erg grof en een houtstructuur ontbreekt. Ik heb toevallig gisteren een stel Preiser setjes binnen gekregen en daar zit ook een karretje bij. Even als vergelijking: geen gietnaden hier, uiterst minutieus detailwerk en een mooie houtnerf. Ook een prima pasvorm. Bij de MB kar moeten alle paspennen ingekort worden en alle gaten moeten worden opgeboord. Zelfs de assen moeten worden ingekort (of wielen verder uitboren). De bok lijkt mij erg "kort door de bocht", ik denk dat uit constructie-oogpunt minimaal twee balkjes moeten worden toegevoegd onder de uiteinden van de plank. Ook lijkt me dat de dissel wel erg laag ligt in verhouding met de paarden, maar ik heb hier geen verstand van. Toch ziet het eindprodukt er aardig uit. Ik zal wel wat nerfstructuur aanbrengen (zat aan een fijn staalborsteltje te denken, wel eerst even wat Bisonkit verdunner erover heen, maar dat moet ik even uittesten) . De burger figuurtjes vind ik erg geslaagd, meiske heeft misschien een wat te groot hoofdje en wat te dunne beentjes maar ziet wel grappig uit. Vond dat opa een wat te dikke kont heeft dus heb ik de kontdelen aan de binnenzijde wat ingekort. De soldaten vind ik wat minder geslaagd. Heb de jasdelen dunner gemaakt en de heren voorzien van Hornet hoofdjes. Mijn slotoordeel: een erg primitief en tamelijk bewerkelijk kitje maar vanwege originaliteit/charme toch een must.

Arjan

Terug naar “Modellen”