De M 40 van AFV

Beschrijf hier je ervaringen met volledige kits van een militair voertuig

Moderators: Richard Cramer, Jan Peters, rob linssen, Richard Polderman, Marc van Etten

Nico Heertjes
Lid van de Twenot
Lid van de Twenot
Contacteer:

De M 40 van AFV

Berichtdoor Nico Heertjes » 6 nov, 2006 19:08

Eindelijk is hij er dan, de M40.
AFV is al jaren geleden begonnen met de aankondiging en opeens lag hij er tijdens de Twenot dagen in Bunnik. Als ik me goed herinner, stond hij al eind jaren 90 in de catalogus.
De M40 is niet vaak als model uitgebracht. Life Like heeft hem vele jaren geleden op de markt gebracht in de schaal 1:40. (toen voor het enorme bedrag van $3.00)
Voor die tijd een redelijk model.

Ik had dan ook behoorlijk hooggespannen verwachtingen van de M40, zeker gezien het niveau wat AFV tegenwoordig op de markt brengt.
En ik moet zeggen, toen ik de doos open deed was mijn eerste indruk zeer positief. Natuurlijk heeft AFV het gebruikte geschut, de LongTom M59 (AF3509) jaren geleden al op de markt gebracht en dat is nog steeds een van de betere dozen. Dat geldt ook voor de 8â€

Martin Dogger
Lid van de Twenot
Lid van de Twenot
Contacteer:

Re: De M 40 van AFV

Berichtdoor Martin Dogger » 6 nov, 2006 23:18

Nico Heertjes schreef:Wat de handleiding niet aangeeft zijn de ronde fenders. Deze zijn meegeleverd en werden in WW2 gebruikt. De aangegeven vierkante zijn van later datum..

Wat op zich niet zo heel erg is, aangezien er niet veel M40s dienst hebben gedaan in WO2. Ik weet van eentje die onder de Zebra Mission is verscheept naar Europa. Dat was nog een T83 SPG, de experimentele versie van de M40.

Groeten, MartinD

Nico Heertjes
Lid van de Twenot
Lid van de Twenot
Contacteer:

Berichtdoor Nico Heertjes » 10 nov, 2006 21:09

Daar heb je gelijk in Martin.
Vreemd, dat dan de ww2 tracks zijn genomen voor dit model. Er heeft er maar 1 deelgenomen aan de oorlog.
In iedergeval nog een paar kleine aanvullingen:
De achterfenders zijn van na de 2e wereldoorlog en de ronde zijn niet meegeleverd.
Verder ontbrak D21, de motor crank. Gelukkig had ik de nodige Academy/Dragon reserve delen, dus dat was geen probleem.
Waar je wel goed moet op letten is de kabel om de spa op te hijsen. Die is na het monteren niet meer in lengte te verstellen omdat de kabel trommel niet draaibaar is (althans niet helemaal rond.)
Ondanks dit alles een zeer leuk model om te bouwen.
Als laatste nog een link naar de review van Cookie Sewell.
http://www.missing-lynx.com/reviews/usa ... wcs_1.html

Afbeelding

Martin Dogger
Lid van de Twenot
Lid van de Twenot
Contacteer:

Berichtdoor Martin Dogger » 10 nov, 2006 21:59

Nico Heertjes schreef:Vreemd, dat dan de ww2 tracks zijn genomen voor dit model. Er heeft er maar 1 deelgenomen aan de oorlog.

Marketing trucje denk ik. AFV Club heeft zelf namelijk losse link T80 tracks ...
Nog een recensie: http://www.usarmymodels.com/MANUFACTURERS/AFVClub/afvclub35031.html
En een buildup: http://www.planetarmor.com/forums/showthread.php?t=2755

Nico Heertjes
Lid van de Twenot
Lid van de Twenot
Contacteer:

Berichtdoor Nico Heertjes » 11 nov, 2006 21:10

Hehe, leuke links hoor.
Wat de T80 tracks betreft. Die had ik nog liggen maar dat was me net iets te veel. De pennen pasten te ruim en zo ontstond een heel losse track, die eigenlijk meteen geplakt moet worden. Mischien gebruik ik die later nog eens maar nu gebruik ik de meegeleverde stalen tracks wel. :lol:

Afbeelding

bert lindeboom
Lid van de Twenot
Lid van de Twenot

Berichtdoor bert lindeboom » 22 nov, 2006 19:20

naar europa zijn zowel het 155mm als het 8 inch prototype verscheept en gebruikt, de 8 inch schietbuis is op een gegeven moment vervangen door een 155mm schietbuis dus uiteindelijk zijn er 2 operationeel geweest in wo2 en die verschilden inderdaad een beetje van de productieversie,het oude matchbox-modelletje was eigenlijk ook meer een proto.En die bergingstank in Bunnik was een M74 ,de opvolger van de M32A1B3,
groeten,bert
"wanneer op termijn de laatste ooggetuigen zijn verdwenen,zullen de authentieke materialen van onschatbare waarde zijn om het verhaal te kunnen blijven vertellen"
(voormalig directeur van Museum te Overloon ,dhr Temming in "de stamboom van een museum"deel 2,pag.14)

<"Cookie's"verwijderen>
ach,tis wel lekker warm in italie...

de huidige Nederlandse tankmacht:Huzaren der Rekwisieten(die hebben tenminste nog tanks.....)

www.19afdva.nl

Ronald Schoenmakers
Lid van de Twenot
Lid van de Twenot

Berichtdoor Ronald Schoenmakers » 14 mar, 2007 20:01

Heren

een (klein ) probleem met de AFV M40 kit is dat de loop 8mm te kort schijnt te zijn

http://www.network54.com/Forum/110741/m ... 169094124/

greetz Ronald

tom de kruijff
Contacteer:

Berichtdoor tom de kruijff » 25 apr, 2007 15:14

Hoi Nico ,

Goede review,heb alleen een vraag.Je zij dat de motorcrank er niet bij zit .Dat klopt maar als je 'm er wel bij doet kan je mij dan vertellen waar ik de motor zou moeten "cranken" zonder het complete kanon te verwijderen? :lol: :lol:

cheers Tom
Chaos always wins, because it's better organized. Terry Pratchett

http://tudl0558.home.xs4all.nl/Site/Welcome.html

bert lindeboom
Lid van de Twenot
Lid van de Twenot

Berichtdoor bert lindeboom » 26 mei, 2007 21:25

he Tom,
das een goeie,want het moet wel voor dat je hem start,ben benieuwd of iemand het weet ,ik gooi hem op de nieuwsgroep,
groeten,bert
"wanneer op termijn de laatste ooggetuigen zijn verdwenen,zullen de authentieke materialen van onschatbare waarde zijn om het verhaal te kunnen blijven vertellen"
(voormalig directeur van Museum te Overloon ,dhr Temming in "de stamboom van een museum"deel 2,pag.14)

<"Cookie's"verwijderen>
ach,tis wel lekker warm in italie...

de huidige Nederlandse tankmacht:Huzaren der Rekwisieten(die hebben tenminste nog tanks.....)

www.19afdva.nl

Terug naar “Modellen”