Ebay 719.ID

Even bijkomen in het Twenot Café. Wat losser dan de overige forums en hier kan het nogal eens van de hak op de tak(ken) springen.

Moderators: Richard Cramer, Jan Peters, Rob Plas, Richard Polderman

Plaats reactie
Arjan Wiskerke

Ebay 719.ID

Bericht door Arjan Wiskerke » 27 jan, 2018 10:10

Zeldzame foto's van o.a. Gen.Lt. Erich Höcker :

https://www.ebay.de/sch/tetz3/m.html?it ... 7675.l2562

Algemene info :

https://nl.wikipedia.org/wiki/719e_Infanteriedivisie

Het is al jaren mijn stellige overtuiging dat deze Marders van de 719. ID waren maar heb de locatie nooit kunnen vinden. Oostvoorne en met name Rockanje zouden naar mijn idee mogelijke kandidaten kunnen zijn ? De twee foto's tonen hetzelfde gebouw :

Afbeelding
Afbeelding

Arjan
Timo de Porto
Lid van de Twenot
Lid van de Twenot

Re: Ebay 719.ID

Bericht door Timo de Porto » 27 jan, 2018 18:16

Weet je iets over die trailer achter de marder? Ook cool is de dubbel pak, alsof je een reserve kanon uit de scrapbox tovert en die gebruikt voor achterhoede verdediging? Lokatie ken ik niet, veeeeeels te ver zuid
Arjan Wiskerke

Bericht door Arjan Wiskerke » 27 jan, 2018 21:00

Hoi Timo, lijkt me deze aanhanger :

http://www.kfzderwehrmacht.de/Hauptseit ... 00_kg.html

Groet,

Arjan
Niels Henkemans
Lid van de Twenot
Lid van de Twenot
Contacteer:

Bericht door Niels Henkemans » 28 jan, 2018 2:42

Het open landschap suggereert een ander soort omgeving, maar het gebouw zelf doet me denken aan een 19e eeuwse orangerie. Misschien kan je je concentreren op buitenplaatsen/landhuizen, etc.
"We stay. I don't know a better place to die" - Cpt Dolan, La Fière June 7th 1944
Timo de Porto
Lid van de Twenot
Lid van de Twenot

Bericht door Timo de Porto » 28 jan, 2018 10:18

Hmm, nu die trailer nog in model vinden...
Arjan Wiskerke

Bericht door Arjan Wiskerke » 28 jan, 2018 10:26

Je zou deze van Italeri kunnen aanpassen (heb er nog één liggen trouwens) :

https://modelingmadness.com/scott/misc/ ... review.htm

Hartelijk dank voor je input Niels. De locatie obsedeert me al jaren en heb al op veel mogelijkheden gezocht : schooltjes, waterleiding gebouwen, dorpshuizen, gemalen, pastorieën etc. :? Ik heb het idee dat er achter/in de duinen op de achtergrond een toren te zien is. Zou bv. een watertoren kunnen zijn zoals deze bij Domburg :

https://nl.wikipedia.org/wiki/Watertoren_(Domburg)

Domburg en Walcheren lijken mij trouwens uitgesloten (heb hier al uitgebreid naar gezocht). Locatie is ongetwijfeld Nederland vanwege het plaveisel en het strakke uiterlijk.Als het niet aan de duinen is dan lijkt de meest logische locatie me Noord-Brabant (omgeving Wouwse Plantage). Er staat trouwens een moeder? met kind voor het raam in de dakkapel :) .

Groet,

Arjan
peter kuijpers

Bericht door peter kuijpers » 28 jan, 2018 11:01

Arjan

Zou het geen opgeheven station kunnen zijn?

Peter
(oud machinist Roosendaal)
Arjan Wiskerke

Bericht door Arjan Wiskerke » 28 jan, 2018 11:35

Zeker mogelijk Peter maar dan denk ik eerder aan een tramstation. Ik heb in het verleden ook wel gezocht op tramstations in Zeeland. Ik woon zelf in Zeeuws-Vlaanderen waar tot in de 50er jaren een tram reed (met name voor suikerbieten maar ook voor passagiers :) ). Het openbaar vervoer was hier toen eigenlijk beter dan het nu is. Toegegeven het trammetje reed uiterst langzaam, mijn moeder ging in haar jeugd met de tram vanuit Kloosterzande naar de H.B.S. in Terneuzen en daar deed de tram toen meer dan een uur over.

Groet,

Arjan
Timo de Porto
Lid van de Twenot
Lid van de Twenot

Bericht door Timo de Porto » 28 jan, 2018 14:16

Van de italeri trailer is zowat niets bruikbaar, de wielen lijken erg op de voorwielen van een blitz, het frame is van u profiel achtig materiaal, de 51 is rond, en deze kist staat opde as terwijl de 51 er tussen hangt, en daardoor geen as heeft... spatborden zijn denk ik wel bruikbaar.

Voor het gebouw dacht ik meteen trein station, maar de overzichtskaart met spoor in nederland liet me daar geen spoor zien, maar de tram had ik nooit aan gedacht.

Op foto 2 zie ik op de achtergrond duinen en een rond gebouw, helaas meer niet
PE-ter v. Stiph0ut
Lid van de Twenot
Lid van de Twenot

Bericht door PE-ter v. Stiph0ut » 28 jan, 2018 14:51

Dag Arjan,

Het gebouw doet mij eigenlijk het meest denken aan een gemaal of pompgebouw van de Rijksoverheid (vlaggemast), met een beheerderswoning ernaast. Gebouw links heeft nl. een voordeur en huisnummer, gebouw rechts lijkt me iets industrieels met die hoge ramen.

En duinlandschap zou kunnen, maar daar zie je eigenlijk altijd ook stuifzand (bijna wit op oude foto's).

Succes, hoop dat je er nog achter komt :wink:

Ptr
There are three side-effects of acid: enhanced long-term memory, decreased short-term memory... and i forgot the third.

-- Timothy Leary
Arjan Wiskerke

Bericht door Arjan Wiskerke » 28 jan, 2018 15:22

Bedankt Peter, leuk dat jullie actief meedenken. Deze foto toont weer hetzelfde gebouw :

Afbeelding

Deze zat ook in de reeks :

Afbeelding

Groet,

Arjan
Rogier Peeters
Contacteer:

Bericht door Rogier Peeters » 30 jan, 2018 18:10

Deze foto's van de Marders zijn zeer interessant. Is er ook maar iets meer bekend over de foto's? Jaar of datum? Aanleiding?

Wellicht zou omgeving Hoek van Holland / Westland ook nog een mogelijkheid kunnen zijn en wel om het volgende:
- opstelling van de Pz.Jg.Kp. met Marders werd in 1942 bevolen. In 1943 was deze Kp. gestationeerd in Vlaardingen;
- in het boek 'Autumn Gale' is op pagina 61 een Marder I afgebeeld. Volgens het bijschrift behoorde deze tot de 719. Infanterie Division en was de foto genomen in de duinen bij Hoek van Holland.

Het stuk achter de Marder lijkt me overigens een 75 cm PAK 97/38. Hier had de 719. ID er zes van, drie elk in de Pz.Jg.Zug van elk Infanterie Regiment.

Grote vraag is: wie kan iets bewijzen? :D
Arjan Wiskerke

Bericht door Arjan Wiskerke » 30 jan, 2018 19:15

Klinkt interessant Rogier, heb je een pb gestuurd. In een KTB is ook nog iets te vinden over het verstevigen van de vering van de Marders van de 719.ID.

Groet,

Arjan
Arjan Wiskerke

Bericht door Arjan Wiskerke » 31 jan, 2018 17:27

Heb van Rogier begrepen dat deze foto in Autumn Gale staat, had de foto zelf ook in een map met 719 Marders gestoken :

Afbeelding

Dan zou deze er wellicht ook één kunnen zijn :

Afbeelding

Een aantal foto's die in dezelfde reeks zaten als de allereerste foto's maar deze tonen wel een ander gebouw, een grotere school of zoiets lijkt me (meer dan één verdieping). Het lijkt erop dat grenzend aan dit gebouw een loods gebouwd werd.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Renault UE Chenillettes met Marders achterin :

Afbeelding

Nog een losse flodder :

Afbeelding

Arjan
Timo de Porto
Lid van de Twenot
Lid van de Twenot

Bericht door Timo de Porto » 2 feb, 2018 19:12

Wauw, met 7 man in een marder, ik heb al moeite om 2 man bemanning in een panda marder te prutten
Plaats reactie