Clear Coat vraagje?

Even bijkomen in het Twenot Café. Wat losser dan de overige forums en hier kan het nogal eens van de hak op de tak(ken) springen.

Moderators: Richard Cramer, Jan Peters, Rob Plas, Richard Polderman

Plaats reactie
Pieter de Vries
Lid van de Twenot
Lid van de Twenot

Clear Coat vraagje?

Bericht door Pieter de Vries » 16 nov, 2017 12:59

Wanneer ik een clear coat gebruik, is dit eigenlijk altijd de Tamiya TS-80 (die gene in de spuitbus).
Maar nu wil ik hiervoor een vervanger zoeken die met de airbrush aangebracht kan worden.
Nu zit ik zelf te denken aan de Tamiya FX-86 (Flat Clear)?

Heeft iemand hier ervaring mee, en moet deze ook net als de gehele XF lijn verdunt worden voor airbrush gebruik?
En zo ja, welke thinner is dan het best te gebruiken, de Acrylic of de Lacquer thinner?
Reden voor een eventuele overstap is dat ik eigenlijk van de spuitbus af wil en de clear coat wanneer nodig meer gedoseerd
met de airbrush aan wil kunnen brengen.

Ik heb het forum al doorzocht op eventuele antwoorden, maar het is voor mij nu nog even iets met "bomen in een bos"...... :D
Groeten,

Pieter.
Rob Landsbergen
Lid van de Twenot
Lid van de Twenot

Re: Clear Coat vraagje?

Bericht door Rob Landsbergen » 16 nov, 2017 19:33

Vallejo flat acrylic varnish werkt wat mij betreft perfect. Vroeger heb ik vaak Dullcote gebruikt, maar dat was me te veel "hit and miss"

Rob
Pieter de Vries
Lid van de Twenot
Lid van de Twenot

Bericht door Pieter de Vries » 16 nov, 2017 22:31

Dag Rob,

Bedankt voor je reactie.
Verdun je deze ook nog? Ik ga er van uit dat je hem met de airbrush aanbrengt?
Reden dat ik naar Tamiya neig is dat hun verf mij ook goed bevalt, ik kan er beter mee overweg dan bijvoorbeeld Vallejo. (maar dat ligt denk ik meer aan mij dan aan Vallejo).
Groeten,

Pieter.
Rob Landsbergen
Lid van de Twenot
Lid van de Twenot

Bericht door Rob Landsbergen » 16 nov, 2017 23:01

Deze vernis kun je zo uit het flesje verspuiten. Soms verdun ik hem nog wel een beetje met wat gewoon leidingwater.

Ja, ik heb met de verf van Vallejo ook wel moeite (zie ook het draadje elders op het forum, want we zijn niet de enigen), maar dit spul werkt voor mij echt feilloos. Vooropgesteld dat je het wel goed schudt voor gebruik (maar dat geldt voor elke matte of zijdeglans vernis) is het een heel betrouwbare en egale matte laag. Ik heb ook Xtracolor en Humbrol enz geprobeerd, maar dat kreeg ik nooit egaal en echt mat. Kan ook aan mij liggen, maar met deze vernis heb ik daar geen last van en dat is uiteindelijk waar het om gaat.

En als je een beetje experimenteert met het mengen van de matte en de zijdeglans vernis kun je elke gradatie van zijdeglans krijgen. Met een verhouding van 1:1 heb ik net een pistoolgreep van een M16 gespoten en dat heeft 100% dezelfde halfglans als die kunststof van het origineel.

Succes!
Rob
Plaats reactie