vraag over thinners etc

Even bijkomen in het Twenot Café. Wat losser dan de overige forums en hier kan het nogal eens van de hak op de tak(ken) springen.

Moderators: Richard Cramer, Jan Peters, Rob Plas, Richard Polderman

Plaats reactie
EricReist

vraag over thinners etc

Bericht door EricReist » 8 okt, 2017 13:34

In aanloop naar de SMC ben ik op een rijtje gaan zetten welke primers, thinners, pigmenten etc ik al heb, evenals alle verfsoorten. Naast de klassieke Tamiya acrylpotjes voor de airbrush en Vallejo voor schilderwerk bleek ik nog 50 potjes Humbrol te hebben (allen in goede staat!) en ModelMaster enamel verf. Ook veel primers en thinners. Ik kan van laatstgenoemden niet van allen voor de geest halen waar die je ook alweer voor gebruikt. Sommige zijn via demo's aangeschaft (bv ASA workshop). Mijn nederig verzoek: kunnen jullie helpen te achterhalen waar je welk potje het best voor gebruikt? Bv als verdunner voor aibrush Tamiya acryl, voor beschermlaag over..., om te mengen met...

Afbeelding

1. auto-air colors 4000 transparant base (via ASA)
1. auto-air colors 4010 reducer (via ASA, meen voor Vallejo air?)
3. Tamiya X-20 thinner
4. Tamiya X-20A thinner
5. Tamiya X-22 clear
6. Modelmaster flat clear acryl
7. Revell color mix thinner
8. mettalflake maskeer: voor chipping of eerder voor ramen etc?
9. Mr color thinner 50
10. micromask: instructies staan erop, voor raampjes etc... werkt het goed?

Ik hoor liever jullie ervaringen dan dat ik op Google ga ronddolen... dus elke suggestie en tip is welkom!

Dank en groet,
Eric
Afbeelding
Timo de Porto
Lid van de Twenot
Lid van de Twenot

Re: vraag over thinners etc

Bericht door Timo de Porto » 8 okt, 2017 14:39

De modelcolor clear acryl is meen ik gewone acryl lak.
Revell color is wasbenzine achtig voor enamel verf zoals revellmof humbroll.
Mr color thinner is alcohol based mr color (tamiya achtige potjes met achterlijk dekkend vermogen) verdunner, maar mr color is niet heel makkelijk te krijgen.
Micromask is net zoiets maskol e.d., latex achtige maskeermeuk die wel goed werkt op bvb vliegtuigkappen.
Auto-air colors 4000 is onderlaag zoals bvb de zwarte primer bij metaalkleuren van alclad, geeft een glimmend uiterlijk als je de bovenlaag transparant houd. Acryl zoals createx verf, erg sticky. 4010 is de bijbehorende verdunner, maar ook de auto air lijn. Ook van createx, zal ook wel voor vallejo en mig en ak lukken.

Tamiya hebnik geen ervaring mee maar x22 is geloof wel veel besproken op t forum, is geen clear lak maar een airbrush toevoeging om de verf te sealen tijdens het verwerken, dus geen lak nodig verder, de verdunners ken ik verder niet, net als metalflake maskeer
pascal bastiaens

Bericht door pascal bastiaens » 8 okt, 2017 17:33

Auto air color verdunner werkt goed als verdunner voor Vallejo...kreeg die tip ooit van ASA
pascal
peter van dijk

Bericht door peter van dijk » 8 okt, 2017 18:51

Tamiya X-20 = Enamel thinner (heb ik nooit gebruikt, kan ik niets over zeggen)
Tamiya X-20A = Acryl thinner (heb ik wel gebruikt in Tam.Acryl, werkt goed om te verdunnen voor Airbrush)
Tamiya X-22 = Blanke lak (glans) (gebruik ik om door Tam.Acryl te mengen voor satijn finish bij airbrushen)

note : Tamiya Acryl is te verdunnen met zowel Yamiya X-20 alsook Tamiya "Laquer Thinner" (gele dop)
"A shotgun is a good substitute for mouthwash.." (High Contrast 2017)
WIP : Defending Hill 192
Marc Brandes
Lid van de Twenot
Lid van de Twenot

Bericht door Marc Brandes » 9 okt, 2017 22:21

Tamiya X-22 kan je ook "aanlengen" met Tamiya verf, zodat je bv een transparant stoflaagje kan aanbrengen.
Groeten,

Marc

"A black cat crossing your path signifies that the animal is going somewhere."

Groucho Marx
Plaats reactie