Bouwdip... wat is de remedie?

Even bijkomen in het Twenot Café. Wat losser dan de overige forums en hier kan het nogal eens van de hak op de tak(ken) springen.

Moderators: Richard Cramer, Rob Plas, Jan Peters, Richard Polderman, Marc van Etten

boris bakker
Lid van de Twenot
Lid van de Twenot
Contacteer:

Bouwdip... wat is de remedie?

Berichtdoor boris bakker » 29 jul, 2017 13:12

Beste allen,

"Wie had dat gedacht" schiet er door mijn hoofd... nooit verwacht dat ik nog eens ten prooi zou vallen aan het virus waaraan velen van ons al eens zijn blootgesteld. SInds het afronden van mijn panzer 4 diorama vorig jaar waar veel tijd en energie in is gaan zitten lukt het me niet om volop plezier te bouwen aan een nieuw project. Resultaat? Vandaag is mijn derde project sindsdien in de container beland evenals de 2 voorgangers. Eerst een Sd.kfz 251/1, toen een Lefh 18 en nu een M42 Duster. Het lijkt eerder een opgave dan een plezier wat k eruit haal en helaas houdt dat al een tijd aan.
Inspiratie qua ideeën zijn er genoeg maar de uitvoering blijft steken. Zijn er meer van jullie die hiermee te maken hebben gehad en het licht weer hebben gezien? Het zal vast weer goed komen maar het is erg vervelend na al die jaren van plezier en virusvrij bouwen... :wink:
Ik ben benieuwd...

Groeten Boris
Der kampf gegen die eigenen oberen macht manchmal mehr arbeit als gegen die franzosen. (Guderian)
Afbeelding

Johannes Haspels
Site Moderator en Twenot lid
Contacteer:

Re: Bouwdip... wat is de remedie?

Berichtdoor Johannes Haspels » 29 jul, 2017 14:18

He Boris,

Ik denk dat je dergelijke fases ook de ruimte moet gunnen ... de boog kan immers niet altijd gespannen staan.

Der Johann
Mijn modellen & projecten op een rijtje @ facebook : HasMo
"I may be drunk, Miss, but in the morning I will be sober and you will still be ugly.", W. Churchill

peter van dijk

Berichtdoor peter van dijk » 29 jul, 2017 14:28

Ha Boris, ik ken het fenomeen, niet lang geleden schreef ik hier iets over en kreeg bruikbare tips.

In het hoofd zin hebben, maar gewoon het plezier niet kunnen bereiken.
Dus eerlijkzijn tegen jezelf en bedenken waar je nou eigenlijk echt zin in hebt.
Vind uit welke 'partykiller' is gaan schuilen in je eigen creativiteit.
Is voor iedereen anders en moet je zelf vinden, geldt ook voor de 'party-starter'.

Mijn remedie tegen bouwdips en andere dips in het algemeen :
Laat het zijn, ga verder met het leven maar ga eens te rade bij jezelf.
Dan maar effe niet bouwen, nou én... ga een tijdje iets anders doen of pak de hobby op een andere manier aan, of
doe iets wat aan de hobby relateerd is.
Meester Rembrandt zat vast ook wel eens in de kroeg aan een glas verdunner bij gebrek aan inspiratie/motivatie ;)
Juist iets heel anders doen levert ook weer ervaringen op die weer kunnen inspireren.

Ik besloot me eens te wagen aan een (voor mij) bijzonder ongebruikelijke bezigheid : tuinieren :shock: ....
(alsof ik zelf ooit naar de kapper ga, laat staan moeder natuur bijhouden...)
Ook eens tijd genomen voor films kijken en boeken lezen.
Klusjes gedaan die waren blijven liggen, digitale fotoverzameling eens doornemen, Excel-bestand van stash bijgewerkt.
Allemaal dingen waar 'ander' plezier in verscholen zit, en plezier is een fenomeen waar het menselijk brein altijd naar op zoek is.

Op een dag ben ik naar de hobbyzolder getogen om ook daar eens degelijk op te ruimen.
Toen dan de boel op orde was fijn aan de tafel geschoven met één of ander prutswerkje om zomaar even wat bezig te zijn.
Natuurlijk had ik gedachtes aan wat ik nu zou aanpakken, maar kunst proberen bedenken werkt zelden.
Lekker vrij iets pakken dus waar je plezier aan beleeft (waar je zin in hebt), dat werkt inspirerend/motiverend.
Het duurde niet lang voor ik een shelfqueen voor me op tafel had staan...

Door mijn 'probleem' op gepaste wijze aan te pakken is het verdwenen en
ben ik nu met hernieuwde inzichten en inspiratie weer plezierig aan het bouwen.

Oja, het is pokkeweer vandaag.... maak een wandeling in het bos juist nu....inspirerend :roll:

Je komt er wel weer man ! gewoon genieten van zo'n dip :D

Mazzels :D
"A shotgun is a good substitute for mouthwash.." (High Contrast 2017)
WIP : Defending Hill 192

Richard Cramer
Bestuur Twenot
Bestuur Twenot

Berichtdoor Richard Cramer » 29 jul, 2017 14:37

Ha die Boris,

Wanneer het op een bouwdip aankomt, ik heb/had de laatste maanden "angst" om mijn projecten af te ronden. Niet werkelijk angst, maar hier is zoals ik het voor mezelf zie. Misschien kan jij je er in herkennen en er je voordeel mee doen.

Mijn niveau is in de loop der jaren beter geworden (zei de gek :roll: ...). En daar ligt een probleem:

- ik vind het niveau van het eindresultaat belangrijk.
- ik weet welke technieken ervoor nodig zijn om die resultaten te halen.
- ik weet hoeveel tijd het kost om deze technieken toe te passen zodat ik dat resultaat behaal.
- ik wil in mijn hoofd sneller dan dat ik in werkelijkheid kan omdat bepaalde zaken in modelbouw nu eenmaal tijd kosten. Denk o.a. aan de meest basale dingen zoals het drogen van verf en lijm.
- gevolg is dat ik stappen als basislaag airbrushen, details schilderen, verwering, filtering, chipping, hairspray techniek, aanbrengen van modder, fading, stof, figuren (camouflage en gezichten), onderzoek, compositie uitdenken, PE solderen en lijmen (.... ja ja......) deels of allen niet voldoende uitwerk: ik wil immers naar dat einde toe!! Naar dat andere project dat al in mijn hoofd zit!!

.....................

En daar ligt dan bij mij de kern: óf ik doe alles zoals ik denk dat het hoort en erger me aan de trage voortgang, óf ik snij hoeken af en erger me aan de halfbakken resultaten :? .... Kortom: ik erger me hoe dan ook aan mijn hobby en dat kan niet goed zijn lijkt me :roll: :wink: ...

Daarom heb ik voor mezelf een besluit genomen:

Ik heb een Tamiya Schwimmwagen uit de kast gepakt, Blackdog accessoires setje en wat Evolution figuren om er in te zetten...... En gewoon begonnen om terug te gaan naar de basis. Níks PE setjes, met vleugelmoertjes van 1mm groot die uit vier delen bestaan en na een uur priegelen uit de tip van mijn pincet vliegen om nooit weer terug gevonden te worden. Níks niet verder kunnen omdat ik aan het wachten ben op resin banden van Royal Models van €15,00 (meer dan de hele Schwimmwagen zelf) omdat daarvan het profiel 0,5mm minder uit het lood staat..... gewoon lekker een middagje plakken, de volgende dag in de basis zetten en nu me uitleven op de verwering, de accessoires en de twee mennekes.

Resultaat? Niet belangrijk... Wanneer ik het plezier er in houd dan weet ik zeker dat dit veel beter is dan de Konigtiger die op de kast staat... Een diorama dat door mannen van mijn bouwgroep wordt geprezen om het werk dat er in zit, de compositie, de drietoon camo op de Tiger, het grondwerk... Maar waar ik geen greintje plezier meer aan beleef omdat ik in verschillende stadia onderweg hoeken heb afgesneden om maar eerder klaar te zijn, met als gevolg dat het resultaat minder is en ik wéét gewoon waar de fouten zitten.....

En het kan ook, dat plezier er in houden: de Schwimmwagen is klein- en eenvoudig genoeg (geen PE en conversies :D ) om de toe te passen verwering overzichtelijk te houden. Een uurtje of twee op een avond en de hele motorkap van dat ding is precies verweerd zoals ik voor ogen heb :) .

Moraal van dit verhaal: soms is het gewoon lekker om terug te gaan naar de basis. Gewoon lekker plakken en schilderen met plezier, op een klein onderwerp waarvan de finishlijn altijd in het zicht blijft. Gewoon lekker plakken en schilderen, maar niet omdat we trachten de goede resultaten van ons laatste werk te evenaren of te verbeteren! Ik ben er van overtuigd dat wanneer je met plezier blijft bouwen, dat het resultaat dan vanzelf bevredigend zal zijn :D .

Groeten, Richard.
Only the dead have seen the end of war...

In Flanders fields

In Flanders fields the poppies blow
Between the crosses, row on row
That mark our place; and in the sky
The larks, still bravely singing, fly
Scarce heard amid the guns below.

We are the dead.
Short days ago We lived, felt dawn, saw sunset glow
Loved, and were loved, and now we lie
In Flanders fields.

Take up our quarrel with the foe:
To you from failing hands we throw
The torch; be yours to hold it high.
If ye break faith with us who die
We shall not sleep, though poppies grow
In Flanders fields.

Johannes Haspels
Contacteer:

Berichtdoor Johannes Haspels » 29 jul, 2017 14:45

Nog een kleine Nachschub ...

Wellicht is het preken voor eigen parochie, maar je kunt misschien ook eens besluiten om voorgoed alleen maar WO-2 Duits te gaan bouwen.
Meld je je aan voor Bouwgroep Muunsjen met wekelijkse bijeenkomsten ...

Afbeelding

Altijd gezellig ! ... Ik heb er nog nooit spijt van gehad :!:

Der Johann
"I may be drunk, Miss, but in the morning I will be sober and you will still be ugly.", W. Churchill

Henri van Meel

Berichtdoor Henri van Meel » 29 jul, 2017 16:12

Wat ik heb gemerkt als ik weer eens tegen een muur ben gelopen: iets totaal anders bouwen wat je normaal niet zou doen!

Een boot, een vliegtuig, een civiele auto, iets robotachtigs...what ever!

Waarom? Omdat het kan en zo maar eens leuk kan zijn om niet na te hoeven denken of het allemaal wel histerisch correct is!

Je bent dan toch met modelbouw bezig, maar totaal uit je comfortzone, wat ontzettend bevrijdend kan werken.

En wat anderen er van denken......BOOEEEIIIIEENNNNNN!!!! :wink:

boris bakker
Lid van de Twenot
Lid van de Twenot
Contacteer:

Berichtdoor boris bakker » 29 jul, 2017 16:22

Interessant om te lezen allemaal.
Wel denk ik dat ik niet zo'n diepe dip heb als dat sommige anderen dat wel eens gehad hebben maar de motivatie heeft wel eens hoger gelegen.
Door de jaren leer je toch ook wel de bekende klappen van de zweep; niet te snel willen, leg het even weg als het tegenzit, etc. Dat gaat me overigens allemaal prima af afgezien van het over-kritisch zijn. Voor een deel zal het ook te maken hebben met tijd; je kunt elke minuut nou eenmaal maar één keer benutten en er zijn meer leuke dingen die aandacht krijgen waarbij een leuk model toch heel wat consumeert; meer dan ik heb. Luxe kwestie zou je kunnen zeggen dus maar ik ben niet val plan jaarlijks 3 modellen in de Kliko te deponeren als het niet goed voelt.
De Sd.kfz 7 voor de FOC is onderweg en is een relatief eenvoudig model (+ Friuls en resin wielen Richard :wink: ); ik verwacht dat dit wel weer wat goede zin gaat geven. Voertuigen met een uitgebreid interieur zoals de 251/1 + M42 en vast geschut blijken niet echt mijn ding te zijn... misschien was het ook gewoon even nodig om daar op deze wijze achter te komen. De schone tafel geeft overigens ook wel weer een fijn gevoel. :)

Groeten Boris
Der kampf gegen die eigenen oberen macht manchmal mehr arbeit als gegen die franzosen. (Guderian)
Afbeelding

Alex van de Wetering

Berichtdoor Alex van de Wetering » 29 jul, 2017 16:40

Boris,

Vervelend....maar inderdaad erg herkenbaar.

Ik denk dat je de eerste stap al hebt gezet met de FOC....je hebt dan een stok achter de deur en dat wil wel eens positief uitwerken.
Maar als dat niet lukt, zou ik inderdaad doen wat Henri, Peter en Richard al in meer of mindere mate aangeven...probeer iets te doen wat net naast de normale hobby valt...en wat vooral een kop en staart heeft.....een vliegtuigje plakken....een modelletje in een voor jou afwijkende schaal...een kitje out-of-the box bouwen...of gewoon je boekenkast of foto-collectie eens doorbladeren en uitmesten.

Maar wat voor mij ook wel eens werkt is gewoon met een maat de auto pakken en een historische stek opzoeken. Broodjes mee...en een dagje bunkers kijken in NW-Frankrijk....of richting Bastogne....of zelfs een paar dagen Normandie. Pak een voertuigmuseum mee en sluit af met een biertje en een hapje eten op een terras. De zin om wat te gaan bouwen komt bij mij dan vaak weer terug.

Alex
Afbeelding

Ditmar Tabben
Lid van de Twenot
Lid van de Twenot

Berichtdoor Ditmar Tabben » 29 jul, 2017 17:35

Hoi Boris, ik heb nog een geniaal voorstel...

Begin aan kinderen! (of heb je die al?)
Geheid dat je voorlopig niet aan bouwen toekomt!! Gewoon iets op schaal 1:1 bouwen, even iets anders. :lol:

Het enige waar ik op dit moment aan toe kom, zijn af en toe wat accessoires schilderen voor mijn Praag dio, maar daar blijft het dan ook wel bij. Dit gaat een zeeeeeeer langdurig project worden.

Het komt vast goed, kerel. Dipjes komen en gaan, doe een tijd iets anders zoals iedereen hier zegt en de zin om te hobbyen gaat vanzelf weer prikkelen.

Groeten Ditmar

Ron van Wiggen

Berichtdoor Ron van Wiggen » 29 jul, 2017 20:29

Hejsan Boris!
Japp, ik ken het probleem. "Worstel" er al een aantal jaartjes mee.
Ik heb gewoon de lat voor mezelf veel lager gelegd. Eigenlijk gewoon de lat weg gehaald.
Ik doe waar ik zin in heb, wanneer ik er zin in heb. En soms..... dan rolt er ineens een projekt helemaal doorheen en komt af!! Al is er dat maar 1 per jaar. So what.
Op de werktafel; Italeri "Armed pick up" 1/24
Shelfqueens; Sd.Kfz. 250/3 Nordland Division, Letland 1944 - M3A1 "Onze jongens, 1959" - Tiger 1 Ausf.E

http://scalemodelling-by-ron.blogspot.se/

Timo de Porto
Lid van de Twenot
Lid van de Twenot

Berichtdoor Timo de Porto » 30 jul, 2017 9:28

Lekker simpel kitje uit de kast trekken, en het nostalgische gevoel van het bouwen terugvinden, het gevoel waarom je bouwen als hobby hebt. Geen 1000 onderdelen, maar 50, geen pe, friuls of resin, desnoods een ww1 vliegmachien, in 1:48 zijn er erg leuke kitjes, maar dan niet te ingewikkeld, kun je een project in een weekend af hebben, vliegtuigje, verf, ondergrondje en klaar, lol erin terug vinden, zonder te kijken naar niveau, maar naar eigen plezier, dus ook eens niet op Facebook zetten maar in je eigen vitrine en genieten.

Jay Cruz

Berichtdoor Jay Cruz » 30 jul, 2017 9:38

Een hoop goede tips hierboven.

Ik heb er ook met een soort regelmaat last van. Het is een cyclus bij mij. Dan die ik een aantal maanden niks, dan ben ik een aantal maanden ontzettend productief en bouw ik een kit per week.
Ik heb gemerkt dat ik periodes heb dat ik wel wil bouwen, maar geen inspiratie haal uit wat ik normaal bouw.
Wat mij dan veel voldoening kan geven is iets bouwen wat buiten mijn normale voorkeur ligt.
Zo heb ik onlangs erg veel plezier beleefd aan het bouwen van een 1:350 slagschip. Dat stelde mij weer in staat om aan de slag te gaan met een tank waar een kubieke meter PE op ging. Daarna beuk ik een recente Tamiya kit gedurende een weekend in elkaar. Soms heb je gewoon snelle voldoening nodig.
Kijk eens rond buiten je aandachtsveld, het zal je verbazen wat een plezier er voorbij de vertrouwde horizon te beleven valt.
Neuzen op een site als super-hobby.com, waar je de gietramen en bouwbeschrijvingen kunt inzien van erg veel kits, heeft mij kits laten bouwen die ik nooit verwacht had te bouwen.

Succes!

Bas Hermsen
Lid van de Twenot
Lid van de Twenot

Berichtdoor Bas Hermsen » 31 jul, 2017 12:29

Gewoon andere hobby erbij zoeken. Kan je schakelen waar je zin in hebt en is het 'moeten' er ook vanaf.

Niels Henkemans
Lid van de Twenot
Lid van de Twenot
Contacteer:

Berichtdoor Niels Henkemans » 31 jul, 2017 13:51

Bas Hermsen schreef:Gewoon andere hobby erbij zoeken. Kan je schakelen waar je zin in hebt en is het 'moeten' er ook vanaf.

x 2
"We stay. I don't know a better place to die" - Cpt Dolan, La Fière June 7th 1944

boris bakker
Lid van de Twenot
Lid van de Twenot
Contacteer:

Berichtdoor boris bakker » 31 jul, 2017 21:57

Interessante reacties weer :)
Een beetje inspiratie opdoen in de praktijk, een goed boek of een vertrouwd onderwerp bouwen zonder poespas klinkt als een goed plan. Extra hobby's... daar heb ik er al genoeg van gelukkig. Zo eerst maar eens rustig aan de FOC beginnen met een vertrouwde 3-tone camo :wink: .

Grt
Afbeelding

André Meere
Lid van de Twenot
Lid van de Twenot
Contacteer:

Berichtdoor André Meere » 1 aug, 2017 7:46

Zo doe ik het ook. Naast plakken ben ik druk met m;n LGB baan in mijn tuin. Wagonnen , treinstellen, huizen stations, bruggen etc. Ik bouw alles zelf. Als ik zin het om te plakken , plak ik , maar gisteravond heb ik lekker weer een Loods voor bij de treinen zitten te bouwen. Heerlijk!
met vriendelijke groet,
André

"You must believe before everything else that the revolution must come, that there is no other choice," ; Abdullah Öcalan

Timo de Porto
Lid van de Twenot
Lid van de Twenot

Berichtdoor Timo de Porto » 1 aug, 2017 15:57

Zeker niet je hobbyhok verhuizen van de slaapkamer naar de zolder omdat er een kleintje op komst is, als je al je zooi door je handen laat gaan wordt je spontaan depressief, ik heb toch een buro van bijna 3 meter gebouwd maar kastruimte is toch een serieus probleem, ik heb dr nu ff helemaal geen zin meer in maar t moet, gelukkig heb ik nog tot januari...

John van Pelt

Berichtdoor John van Pelt » 3 aug, 2017 8:33

Hoi Boris,

ik bouw en schilder in de zomer minder dan in de donkere maanden. Meestal loopt het 'seizoen' voor mij van september tot en met mei.
Om de een of andere reden heb ik in november ook altijd zin om iets met het Ardennenoffensief te doen.

Wat ik zelf heb gemerkt, maar zo zit ik in elkaar, is dat het lastig is om me continu te willen verbeteren. Dat lukt meestal nog wel maar in je eentje zonder een echt hele goede figuurschilder aan je zij maak je steeds minder grote stappen. Ik vlak af.
Mijn laatste project is erg goed gelukt, beste buste tot nu toe en was 5 maanden geleden af. Ik merk dat nu ik bezig ben aan een nieuw project dat ik stiekem wil dat het weer 10% beter wordt. Het is maar de vraag of me dat lukt. Nu ik ermee bezig ben merk ik dat die 10% heel lastig gaat worden. Dat heeft bij mij dan tot gevolg dat ik een beetje teleurgesteld raak over mijn vorderingen en dat ik neig even te stoppen. Ik bedenk me dan telkens maar dat HET PLEZIER voorop staat en niet wat anderen zeggen of wat ik mezelf allemaal aan doelen stel. Het is een fucking hobby.
Dus ik ga lekker door en de bouwdip blijft uit.

Het zit hem nu niet meer in de vlieguren maar verbreden van mijn comfort zone.
Ik ben voor het schilderen van figuren overgestapt van een basis van olie naar acryl. Gelukkig is dat goed gegaan en had ik na een paar middagen wel door hoe het werkt. Dat heeft mijn horizon breder gemaakt. Het overstappen van 100% AFV naar 80% figuren en 20% AFV is voor mijzelf heel fijn geweest. Een buste of figuur zit zo in elkaar en je ziet continu resultaat.

Verder vind ik een lekkere frisse en schone werkplek wel fijn schilderen. Ik hou er niet van om de kamer binnen te lopen en de hele rimram staat in de weg en overal staat troep. Dat zit dan meteen in mijn hoofd. Bij figuur schilderen kan ik mijn werkplek lekker clean houden.

Succes met je project!

groeten John.

Ron van Wiggen

Berichtdoor Ron van Wiggen » 3 aug, 2017 8:59

Een aantal punten die ik wel herken, John.
Op de werktafel; Italeri "Armed pick up" 1/24
Shelfqueens; Sd.Kfz. 250/3 Nordland Division, Letland 1944 - M3A1 "Onze jongens, 1959" - Tiger 1 Ausf.E

http://scalemodelling-by-ron.blogspot.se/

Johannes Haspels
Contacteer:

Berichtdoor Johannes Haspels » 3 aug, 2017 10:57

John van Pelt schreef: ... Verder vind ik een lekkere frisse en schone werkplek wel fijn .... Ik hou er niet van om de kamer binnen te lopen en de hele rimram staat in de weg en overal staat troep. Dat zit dan meteen in mijn hoofd. ...

Zeer belangrijk :!:

Terug naar “TWENOT CAFÉ”