Bastonge

Even bijkomen in het Twenot Café. Wat losser dan de overige forums en hier kan het nogal eens van de hak op de tak(ken) springen.

Moderators: Richard Cramer, Jan Peters, Rob Plas, Richard Polderman

Plaats reactie
Theo Davelaar
Lid van de Twenot
Lid van de Twenot

Bastonge

Bericht door Theo Davelaar » 1 aug, 2015 13:19

Ik kom binnenkort in de buurt van Bastonge.
Nu kan ik wel het hele internet afzoeken naar een goed museum, maar laat ik eerst de vraag hier stellen.
Welk museum moet ik daar zien.
Er kunnen vast wel mensen uit eigen ervaring een goed advies geven.

Bij voorbaat dank,

Theo Davelaar
Al het begin is moeilijk; toch beginnen we steeds weer opnieuw.
Richard Polderman
Lid van de Twenot
Lid van de Twenot

Re: Bastonge

Bericht door Richard Polderman » 1 aug, 2015 14:12

Theo,

Er zitten wel een paar musea in de omgeving.

De eerste en gelijk mijn persoonlijke favoriet is het museum in Diekirch(Luxemburg) Is wel een klein eindje rijden maar dan heb je ook wat. http://www.mnhm.net/cms/index.php/en/

Dan is Bastogne zelf natuurlijk: http://www.bastognewarmuseum.be/ en ik kwam zelfs een nieuwe tegen: http://www.101airbornemuseumbastogne.co ... ingstijden Of het is een bestaande en ik weet het gewoon niet.

In La Roche en Ardenne: http://www.batarden.be/

Wiltz(ook Luxermburg): http://www.ardennes-lux.lu/index.php?pa ... =nl&id=905

Dat is wat ik me zo even snel voor de geest kan halen. Allemaal redelijk in de buurt. Er zijn er meer, maar die weet ik zo even niet meer. Er zullen ongetwijfeld forumleden die behoorlijk wat meer weten.

Groeten,

Richard
Ditmar Tabben
Lid van de Twenot
Lid van de Twenot

Bericht door Ditmar Tabben » 1 aug, 2015 15:32

Hallo Theo, ik zou zeker de Bastogne Barracks bezoeken. Hele mooie rondleiding door grappige gidsen met als afsluiter op hetzelfde terrein een bezoek aan de restauratie loods van het Brussels militair museum! Dit is kwijlen ten top! Op dit moment zijn ze een Hetzer compleet aan het doen, prachtige blik in het interieur. Zet m op je to-do lijst! :wink:

http://nl.tracesofwar.com/museum/8359/B ... uliffe.htm

Groet Ditmar
pascal bastiaens

Bericht door pascal bastiaens » 1 aug, 2015 17:45

Eris ook nog het ardennes bastogne 44 museum op de baan naar wiltz, ook niet ver vab bastogne...
pascal
Herman Haverhals

Bericht door Herman Haverhals » 1 aug, 2015 18:12

Theo,

En deze niet vergeten...
http://www.museum-poteau44.be/
Op een goede dag zelfs een ritje met een 251....

Herman
Alex van de Wetering

Bericht door Alex van de Wetering » 1 aug, 2015 21:52

Theo,

En deze niet vergeten...
http://www.museum-poteau44.be/
Op een goede dag zelfs een ritje met een 251....

Herman
Helaas is dit museum alweer een tijdje einde verhaal! (meen dat het inmiddels alweer een jaar of drie dicht is?)

Verder kan ik de reacties van anderen alleen maar ondersteunen....Bastogne Barracks, Diekirch, Bastogne La Messe, Bastogne war museum (= vernieuwde Historical centre) en het Ardennes Bastogne 44 museum. Verder zijn er nog de nodige koepels, tanks en stukken geschut als monument in de omgeving te vinden.

Veel plezier!

Alex
Afbeelding
pascal bastiaens

Bericht door pascal bastiaens » 1 aug, 2015 22:38

En als je op de plaats mc auliffe staat (het plein in het centrum van bastogne, vanaf de sherman de straat oversteken richting neufchateau, daar heb je een vijftig meter de straat in, aan de linkerkant een modelbouwwinkel met naast de de deur een niet zo interessant klein museum, maar voor de venster ligt er ook nog wat militaria te koop...
pascal
Theo Davelaar
Lid van de Twenot
Lid van de Twenot

Bericht door Theo Davelaar » 2 aug, 2015 9:37

Mijn dank voor de reacties.

Ik kan hier zeker wat mee.
Ik laat wel weten wat het geworden is.

Groet Theo.
Bas Slaats
Bestuur Twenot
Bestuur Twenot
Contacteer:

Bericht door Bas Slaats » 2 aug, 2015 20:55

Ter inspiratie : mooie omgeving. :D

viewtopic.php?f=2&t=31110

Veel plezier daar. Gr Bas
"Perfect is the enemy of done"
Werner Nica

Bericht door Werner Nica » 2 aug, 2015 22:44

pascal bastiaens schreef:En als je op de plaats mc auliffe staat (het plein in het centrum van bastogne, vanaf de sherman de straat oversteken richting neufchateau, daar heb je een vijftig meter de straat in, aan de linkerkant een modelbouwwinkel met naast de de deur een niet zo interessant klein museum, maar voor de venster ligt er ook nog wat militaria te koop...
pascal
Dit winkeltje voorbij lopen en iets verder op je rechter hand een Amerikaans museum, niet echt goedkoop maar de moeite waard.
Eric de Graaf
Lid van de Twenot
Lid van de Twenot
Contacteer:

Bericht door Eric de Graaf » 6 aug, 2015 22:01

En passeer dat modelbouwwinkeltje maar heel snel, want die prijzen.. Ik ben er vandaag nog geweest. Een Trumpeter kit van een T62 met allemaal extra's zoals losse schakels en een klein dingetje pe voor het luttele bedrag van €84,- maar gelukkig gaat daar dan 40% korting vanaf..

En de nieuwe iveco van Italeri ( de italiaanse humvee zal ik maar zeggen) voor €49,95 dus hardhollende voorbij gaan..

Succes in de Ardennen..

Groeten Eric
Theo Davelaar
Lid van de Twenot
Lid van de Twenot

Bericht door Theo Davelaar » 12 aug, 2015 11:42

Heren,

Terug van vakantie, en ik heb bastogne bezocht.
Helaas was het een regenachtige dag, wat resulteerde in het feit dat iedereen die dag maar een museum ging bezoeken.
Druk dus, maar dat mocht de pret niet drukken.

Als eerste wilde ik de Bastogne Barracks bezoeken, maar aangekomen werd mij door gebaren medegedeeld dat de rondleiding pas om 13:00 uur of 14:00 uur plaats zou vinden.
Geen probleem museums genoeg, door gereden naar het Bastogne War Museum, waar je over de koppen kon lopen.
Bij binnenkomst in het museum kregen we een koptelefoon en een kastje voor de audiotour.
Dit is zowel handig als vervelend, als je bij een wand in de beurt kwam met informatie, begon de audio te werken en werden er door vier personen hun verhaal verteld.
Dus een verhaal gezien vanuit een standpunt van een Amerikaanse soldaat, Duitse officier, een verzetsstrijdster en een jongen die in de buurt van bastogne opgroeit.
Op zich leuk bedacht maar ook hinderlijk, als je de informatie op de wanden wilde lezen werd je afgeleid door de stemmen die hun verhaal vertelden.
Dus de hele tijd koptelefoon op, en dan weer af.
Veel vitrines met uniformen en uitrusting van zowel Amerikanen als Duitsers.
Ziet er goed uit.
Grappige effecten in de "filmruimten" die een conferentiezaal, het bos in de omgeving en een cafe in bastonge moesten uitbeelden.

Dit stond er ook.
Afbeelding

Toen we weer op de parkeerplaats stonden hadden we 10 minuten om de rondleiding van 14:00 uur te halen bij de Bastonge Barracks.
We waren op tijd en konden aansluiten bij de groep gezellig in de regen.
Een korporaal leidde ons rond, en als hij begon te spreken in het Engels leek het alsof we in "Allo allo" zaten. (De politieagent,sprekend)
Ik wist niet dat daar de legerleiding van de 101 airborne kwartier had gemaakt, dus de beroemde uitspraak "NUTS" is daar uitgesproken.
We zijn de twee barakken in geweest waar het gerestaureerde spul stond, maar toen we daarna buiten kwamen wilde ik rechtsaf naar de barak waar de hetzer en een stug III werden gerestaureerd maar helaas moesten we ons naar de uitgang begeven, achteraf denk ik dat het door tijdgebrek kwam. (sluiting van de kazerne?)
Wel jammer want ik had al wel het mooi gerestaureerde achterdek van de Stug buiten zien staan, laat staan wat er binnen te zien was.
Dus een reden om eens terug te keren en dan ook een ander museum te bezoeken.

Afbeelding

Barak 1.

Afbeelding

Barak 2.

Afbeelding

Met o.a.

Afbeelding

Afbeelding

En helaas niet binnen geweest.

Afbeelding

Groeten en nog bedankt voor de tips.

Theo
Plaats reactie