Is er een IT-er in de zaal?

Even bijkomen in het Twenot Café. Wat losser dan de overige forums en hier kan het nogal eens van de hak op de tak(ken) springen.

Moderators: Richard Cramer, Rob Plas, Jan Peters, Richard Polderman, Marc van Etten

Marc Brandes
Lid van de Twenot
Lid van de Twenot

Is er een IT-er in de zaal?

Berichtdoor Marc Brandes » 6 dec, 2017 20:18

Afgelopen week heb ik een nieuwe laptop gekocht.
Vervolgens de data van de oude laptop op een usb stick gezet, om ze later op de nieuwe laptop te kunnen zetten.
Eerst oude laptop opgeschoond en hd vernietigd.

Toen usb dstick in nieuwe laptop gestoken om data over te zetten.
Toen ging het fout. Ik verloor tijdens het verslepen van de data de grip en toen was deze verdwenen. De data (oa 15 jaar aan modelbouwfoto's) stonden niet meer op de stick en ook niet op de nieuwe laptop.
Ben langs geweest bij Coolblue, maar die konden me, ondanks hun inspaning, niet helpen.

Kan ik deze gegevens nog terughalen?
Laatst gewijzigd door Marc Brandes op 6 dec, 2017 20:26, 1 keer totaal gewijzigd.
Groeten,

Marc

"A black cat crossing your path signifies that the animal is going somewhere."

Groucho Marx

Johannes Haspels
Site Moderator en Twenot lid
Site Moderator en Twenot lid
Contacteer:

Re: Is er een IT-er in de zaal?

Berichtdoor Johannes Haspels » 6 dec, 2017 20:25

Ik hoop ten zeerste dat jouw data nog valt terug te vinden :!:
Mijn modellen & projecten op een rijtje @ facebook : HasMo
"I may be drunk, Miss, but in the morning I will be sober and you will still be ugly.", W. Churchill

P. Kok

Berichtdoor P. Kok » 6 dec, 2017 22:03

Hallo Marc,

Ik vind het een beetje vreemd dat de data van de usb stick is verdwenen. Gewoonlijk blijft de data gewoon op de usb stick staan, en wordt de data gekopieerd op de harddisk.

Een beetje overbodig om te zeggen misschien, maar in het vervolg eerst de data op de nieuwe laptop zetten en daarna pas je oude laptop wissen.

Ook kun je in plaats van te slepen gewoon edit aanklikken en kiezen voor select all, dan de rechter muisknop indrukken en kiezen voor copy en vervolgen op de bestemmingsharddisk de rechter muisknop intoetsen en kiezen voor paste.

Ik heb zelf wel eens een recovery programma gebruikt genaamd recuva, misschien kun je dan de data weer terughalen. Misschien ook wel van de oude laptop als je die ten minste niet geformateerd hebt.

Groeten Paul

Niels Henkemans
Lid van de Twenot
Lid van de Twenot
Contacteer:

Berichtdoor Niels Henkemans » 7 dec, 2017 0:12

Recuva werkt uitstekend. Kan wel lang bezig zijn met scannen (Was 4(!) dagen bezig met de HD van een familielid). Belangrijk dat je zowel je oude HD als USB stick zo min mogelijk gebruikt om te voorkomen dat data wordt overgeschreven. Voor Recuva is trouwens geen traditionele installatie nodig.
"We stay. I don't know a better place to die" - Cpt Dolan, La Fière June 7th 1944

EricReist
Contacteer:

Berichtdoor EricReist » 8 dec, 2017 14:52

Hi Marc,

het lijkt me ook dat je data nog op de USB terug te halen moet zijn, mits je niets overschrijft. Het feit dat je data bij het slepen in 1 keer weg was en er niets gekopieerd werd (balkje) naar een onbekende folder (had je moeten zien met zoveel data), maar je ook niets weggooide (waar je ook een waarschuwing voor krijgt), of een verborgen bestand ervan maakte... het is wel echt op je USB stick gezet? Heb je dat gezien?

Zoals gezegd zijn er verschillende programma's die data terug kunnen halen, ook als de recycle bin geleegd is.
Dat gaat met je oude laptop niet meer helpen want je hebt je HD vernietigd (meneer is rigoureus, kan niet ontkend worden ;-) )

Succes Marc!

Eric

Terug naar “TWENOT CAFÉ”