Eerste complete 3D model?

De plaats voor het 3D tekenen en printen

Moderators: Richard Cramer, Rob Plas, Jan Peters, rob linssen, Richard Polderman

Frank Marcus

Eerste complete 3D model?

Berichtdoor Frank Marcus » 13 dec, 2014 7:43

Groeten,

Frank

Op de workbench:
Diverse 200 mm figuren (commissies), Serie T-34 schaal 1:72

Jakko Westerbeke
Lid van de Twenot
Lid van de Twenot
Contacteer:

Re: Eerste complete 3D model?

Berichtdoor Jakko Westerbeke » 13 dec, 2014 10:42

Er zijn zat complete 3D-geprinte modellen te koop. In 1/35 wellicht niet, maar in kleinere schalen hele hopen.

Henri van Meel

Berichtdoor Henri van Meel » 13 dec, 2014 13:11

En deze is wel bijzonder: want is door een SMF-er helemaal ontwikkeld en uit gewerkt!
Dus compleet Nederlands product!

dat er in andere schalen 3-d geprinte shit is; kan zijn!
Maar deze heeft de optie van volledig interieur, motor en wat al niet meer.
Degene die Niels kennen weten ook dat deze compleet hysterische.....uuhhh...historisch correct is!

Gooi er een druppel benzine in en hij zou zowat aanrijden! :D

Niels Henkemans
Lid van de Twenot
Lid van de Twenot
Contacteer:

Berichtdoor Niels Henkemans » 13 dec, 2014 13:54

Zo, die tekst trekt de aandacht. Precies zoals de bedoeling was 8)

Iedereen mag er fijn over discussiëren wat nu een modelbouw doos is :wink:

Feit is dat er veel beschikbaar is op kleine schalen maar dan gaat het eigenlijk altijd over modellen die een 3-jarige in elkaar kan zetten. Laat staan dat er een interieur in zit. Dit is een volwaardige bouwdoos met 300+ onderdelen. Vergelijkbaar met 1:35 kits van de grote fabrikanten. Ook geen resin afgietsels van geprinte onderdelen zoals andere fabrikanten het doen. Nee, 100% geprint. Veel ontwerpers zijn lui en nemen niet de moeite hun ontwerp voor 3D printers te optimaliseren, dat is hier wel gebeurd. Een tankje uploaden stelt weinig voor, een model ontwerpen is echt iets anders.

De combinatie van al deze elementen met de koningsschaal (ja, dat is en blijf 1:35) van de militaire voertuigen modelbouw is simpelweg uniek. Een teken dat 3D printen voor modelbouw volwassen aan het worden is. Het wordt tijd dat het grote publiek dat ook gaat beseffen. Geprinte update sets, 1:144, 1:72... allemaal leuk en aardig, maar met alle respect(!) gedoe in de marge. Dit is wel een ambitieus project. Iemand moet zo gek zijn die stap te zetten.
Gezien de kwaliteit, schaal en hoeveelheid materiaal is dit eindelijk een serieuze indicatie van wat er nu al kan zonder klassieke spuitgietmallen. Dat is een van de statements van dit project.
De modulaire aanpak waarin je alleen de onderdelen sprues besteld die je voor jouw project nodig hebt is nog zo'n vernieuwing. En ik voorspel dat binnen vijf jaar de eerste grote fabrikanten dit voorbeeld zullen volgen en workable tracks (die al in elkaar gezet... eh.. geprint zijn) bij hun modellen gaan voegen.

Een ander statement van dit (proef)project is dat je geen groot bedrijf (met bijbehorende kosten) nodig hebt om kits te produceren. Een klein team met toegewijde mensen en een goed printbedrijf is genoeg. Waarom wachten tot een obscuur model uitkomt in plastic? Dat kan je straks gewoon zelf doen. Eigen printer is niet alleen onnodig, maar ook onverstandig, want printbedrijven zijn wel in staat om het nieuwste materiaal te gebruiken. Dat is dus ook geen investering om je druk over te maken.

Uiteraard ben ik als de ontwerper een tikje bevooroordeeld, dus op mijn woord hoef je niet te vertrouwen. :mrgreen: Houd in plaats daarvan de komende maanden de (internationale) modelbouwbladen maar in de gaten.
"We stay. I don't know a better place to die" - Cpt Dolan, La Fière June 7th 1944

peter van dijk

Berichtdoor peter van dijk » 13 dec, 2014 18:31

Afbeelding
"A shotgun is a good substitute for mouthwash.." (High Contrast 2017)
WIP : Defending Hill 192

Jakko Westerbeke
Lid van de Twenot
Lid van de Twenot
Contacteer:

Berichtdoor Jakko Westerbeke » 13 dec, 2014 19:14

Niels Henkemans schreef:Dit is een volwaardige bouwdoos met 300+ onderdelen. Vergelijkbaar met 1:35 kits van de grote fabrikanten.

En daar zie ik het nut weer niet zo van in … Het grote voordeel aan 3D-printen is nu net dat je eigenlijk alles in één „onderdeel” kunt maken zonder de noodzaak dingen aan elkaar te hoeven plakken. Ja, sommige onderdelen kunnen beter los zijn, om bijvoorbeeld het schilderen makkelijker te maken, maar waarom zou je een model van een tank in net zoveel onderdelen splitsen als eentje van Dragon, Tamiya, enz. heeft? Het lijkt me dat je dat alleen doet als je doelgroep bestaat modelbouwers die een model zover mogelijk zélf in elkaar willen zetten, ook al zou het veel eenvoudiger kunnen. Niks mis mee, op zich, maar volgens mij is het toch niet optimaal gebruikmaken van de mogelijkheden waar jij nu net zo hoog van op aan het geven bent :)

Niels Henkemans
Lid van de Twenot
Lid van de Twenot
Contacteer:

Berichtdoor Niels Henkemans » 13 dec, 2014 20:01

Uiteraard is dat een geluid wat ik vaker hoor. Mijn principe is: aan elkaar wat kan, lost wat moet. Afgezien van het schilderen (wat erg belangrijk is) zit je momenteel ook echt nog met de printkwaliteit.

Helaas is het nog niet zo ver dat er printers zijn die onder alle omstandigheden perfecte onderdelen voor een acceptabele prijs kunnen produceren. Onderdelen kan je vaak inderdaad al samen printen maar dat gaat ten koste van de kwaliteit. Heel veel ontwerpers zien dat over het hoofd, of negeren het omdat er extra ontwerptijd in gaat zitten. Ik kies voor kwaliteit en dat betekent voorlopig nog een flink aantal onderdelen.
Shapeways staat vol met ontwerpen die niet optimaal zijn. Als je een beetje rondkijkt op internet zie je regelmatig negatieve of aarzelende reacties van mensen die geprinte onderdelen gekocht hebben. Meestal klagen ze over de kwaliteit. Bijna altijd ligt dat voor een groot deel aan de ontwerper waardoor ze nooit de optimale kwaliteit van het materiaal kunnen krijgen. Er zijn ook ontwerpers die ontwerpen in een ongeschikt materiaal aanbieden. Goedkoper, en dus kunnen ze meer verdienen. Ondertussen zadelen ze hun klanten met die problemen op en schaden ze het imago van 3D printen.
Ook zijn er veel mensen die niet weten dat het beter kan, dus die accepteren wat ze krijgen. Dat is ook iets waar dit project voor bedoeld is: don't settle for less. Mensen moeten weten wat haalbaar is en die kwaliteit moeten ze mogen verwachten.

Er kan veel meer dan 99% van de modelbouwers beseft. Dit project zal laten zien wat er op dit moment voor een acceptabele prijs al mogelijk is. Juist door de standaard/klassieke kit op te zoeken begrijpen mensen eerder wat er mogelijk is en waar de techniek uitblinkt. Toen ik de sprues van het model online zetten vertienvoudigde de aandacht. Waarom? Omdat mensen het herkennen. Voor een nieuwe techniek als 3D printen is dat cruciaal. Het is wat soms van kunstmatige talen gezegd wordt: als je erin kan dichten heeft ie zich bewezen. Voor onze modelbouw is dat een 1:35 bouwdoos. Iemand moet het aandurven. En in dit geval ben ik er gek genoeg voor. :mrgreen:
En om een ander voorbeeld te geven, de eerste auto's zagen eruit als koetsen. Zo is 3D printen ook. In de beginfase is het nodig of logischer om dicht te blijven bij wat mensen al kennen. En daarna.....

Ik heb trouwens ook geëxperimenteerd met modules die al compleet in elkaar zitten en losse onderdelen. 90% koos voor onderdelen. Mochten deze factoren veranderen, dan zijn samengestelde onderdelen zo toegevoegd. 8) Dat is een ander voordeel van 3D printen en ontwerpen. Aanpassingen zijn zo doorgevoerd en er zijn geen verouderde voorraden.

Voorlopig is de markt echt nog het domein van de modelbouwers. En daarbij, met goed geprinte onderdelen heb je alles zo in elkaar zitten. Daar kan resin niet aan tippen. In deze fase willen de printbedrijven nog sprues. Dat lijkt me een van de eerste elementen die weg kunnen gaan vallen, maar nu zijn er nog teveel praktische bezwaren. Niet voor ontwerpers, maar voor de printjongens.

Is het 3D printen al perfect? Nee, maar we komen al heel erg in de buurt. Zeker als de ontwerper zich daar specifiek op richt. Ik hoop dat proces met dit project te versnellen en iedereen te helpen die daaraan mee wil doen.
"We stay. I don't know a better place to die" - Cpt Dolan, La Fière June 7th 1944

peter van dijk

Berichtdoor peter van dijk » 14 dec, 2014 7:35

Jakko Westerbeke schreef:
Niels Henkemans schreef:Dit is een volwaardige bouwdoos met 300+ onderdelen. Vergelijkbaar met 1:35 kits van de grote fabrikanten.

En daar zie ik het nut weer niet zo van in … Het grote voordeel aan 3D-printen is nu net dat je eigenlijk alles in één „onderdeel” kunt maken zonder de noodzaak dingen aan elkaar te hoeven plakken. Ja, sommige onderdelen kunnen beter los zijn, om bijvoorbeeld het schilderen makkelijker te maken, maar waarom zou je een model van een tank in net zoveel onderdelen splitsen als eentje van Dragon, Tamiya, enz. heeft? Het lijkt me dat je dat alleen doet als je doelgroep bestaat modelbouwers die een model zover mogelijk zélf in elkaar willen zetten, ook al zou het veel eenvoudiger kunnen. Niks mis mee, op zich, maar volgens mij is het toch niet optimaal gebruikmaken van de mogelijkheden waar jij nu net zo hoog van op aan het geven bent :)
Afbeelding

Niels Henkemans
Lid van de Twenot
Lid van de Twenot
Contacteer:

Berichtdoor Niels Henkemans » 21 dec, 2015 14:44

Voor de liefhebbers, link met de bouwbeschrijving. Geeft een goed beeld van de complexiteit
https://www.facebook.com/media/set/?set ... 794&type=3

peter van dijk

Berichtdoor peter van dijk » 2 jan, 2016 0:18

Dat ziet er professioneel uit man ! verkoopt het model al een beetje (veel) ?

Niels Henkemans
Lid van de Twenot
Lid van de Twenot
Contacteer:

Berichtdoor Niels Henkemans » 4 jan, 2016 0:16

Thanks Peter,
model gaat binnen een week of twee in de verkoop. Eerste bestelling is inmiddels bij een klant aangekomen, maar ik wil graag weten of alles goed gegaan is met het printen. Makkelijker om nu bij te sturen dan als de bestellingen (hopelijk) binnen stromen. :wink:

Eind deze week gaat een andere kit naar een redelijk bekend modelbouw tijdschrift. Komt hier tzt ook vast wel langs ;-)

Niels Henkemans
Lid van de Twenot
Lid van de Twenot
Contacteer:

Berichtdoor Niels Henkemans » 14 jan, 2016 14:47

Voor mensen die nooit op Facebook komen is er een andere locatie om de instructies te bekijken:
https://www.shapeways.com/forum/index.p ... 1&start=0&

peter van dijk

Berichtdoor peter van dijk » 16 jan, 2016 17:46

Niels Henkemans schreef:Thanks Peter,
model gaat binnen een week of twee in de verkoop. Eerste bestelling is inmiddels bij een klant aangekomen, maar ik wil graag weten of alles goed gegaan is met het printen. Makkelijker om nu bij te sturen dan als de bestellingen (hopelijk) binnen stromen. :wink:

Eind deze week gaat een andere kit naar een redelijk bekend modelbouw tijdschrift. Komt hier tzt ook vast wel langs ;-)

Ik begrijp.. is ook logisch eigenlijk dat een nieuw product eerst getest wordt.
Je hebt zelf al stukjes gebouwd tijdens de ontwikkeling, test je niet zelf ook een complete bouw van het model ?

Niels Henkemans
Lid van de Twenot
Lid van de Twenot
Contacteer:

Berichtdoor Niels Henkemans » 16 jan, 2016 21:48

Uiteraard Peter. Heb er zelf al twee gebouwd, incl. alle opties. Niet geschilderd, omdat ze voor het testen en als showmodel voor beurzen bedoeld waren.

Ik weet dat de kwaliteit goed is, mits het ook juist geprint wordt. Nu kan ik wel fijn foto's van een compleet afgewerkt model gaan delen, maar dat is toch een beetje als de slager die z'n eigen vlees keurt. Daarom laat ik het over aan de mensen die er heel graag nu al mee aan de slag willen.
Misschien een ongebruikelijke aanpak, maar omdat mensen nieuwsgierig maar ook enorm huiverig zijn, is het denk ik de beste manier om ze te vertellen/laten zien waar we nu staan met 3D printen. Is een stukje voorlichting en objectiviteit. Dat laatste is niet aan mij als de ontwerper.

Hoewel het model sinds vandaag in de verkoop is, begint de 'promotie campagne' eigenlijk pas als de eerste modellen gebouwd zijn/worden.
Vanwege de hoge koers van de dollar zijn de kits hier in Europa momenteel erg duur (heb uit de VS begrepen dat ze het daar juist erg mee vinden vallen :lol:)
In vergelijking met een paar jaar geleden scheelt het zo 30%. Maar ja, daar hebben we allemaal weinig invloed op.

Voor de liefhebbers, een link naar een eerste 'review' van het model op ML: http://www.network54.com/Forum/47208
En naar de webshop: https://www.shapeways.com/shops/ets35?s ... e+kits&s=0
Eens in de zoveel tijd heeft Shapeways kortings acties (tot 20%). Mocht iemand hier daar dan gebruik van willen maken dan kunnen ze me een berichtje sturen en houd ik ze op de hoogte. Kan zo maar tot November duren.

Misschien dat ik nog een kit meeneem naar Overloon, maar inmiddels ben ik bijna door m'n test onderdelen heen. En voor mij zijn ze vrijwel net zo duur als voor juliie :wink:

peter van dijk

Berichtdoor peter van dijk » 19 jan, 2016 16:50

Bedankt voor de toelichting Niels, het blijft een zeer boeiend medium !

Mooie en enthousiaste review die me nieuwsgierig maakt naar het bouwtopic...
De prijzen vind ik eigenlijk best meevallen, zeker wanneer je het vergelijkt met een
kwaliteits resin kit.
Zoals Thomas Enerdal (de reviewer) al zei : "From what I’ve seen so far it’s worth every cent!"

Nogmaals petje af voor dit project ! en succes met de verkoop Afbeelding

groet :D
Peter

Niels Henkemans
Lid van de Twenot
Lid van de Twenot
Contacteer:

Berichtdoor Niels Henkemans » 24 jan, 2016 20:43

Nu het model een week beschikbaar is, kan ik al een paar eerste observaties met jullie delen:

1: Ze worden inderdaad verkocht. Geen schokkende aantallen, maar toch.
2: Sommige mensen hebben blijkbaar nog (AM) tracks liggen die ze willen gebruiken. Oftewel: niet iedereen besteld de tracks.
3: Er was een vraag voor het model in 1:32. Dus dat heb ik meteen ook maar geregeld. Probeer dat maar eens met een gewone kit :twisted:
4: Het lange SA38 kanon is veel populairder dan de SA18.
5: Er zit weinig verschil in de verkoop van tanks in Franse of Duitste dienst.
6: Het testmodel is aangekomen in het VK. Maar eerlijk gezegd is dat natuurlijk geen observatie, maar een geplande ontwikkeling :wink:

peter van dijk

Berichtdoor peter van dijk » 26 jan, 2016 3:41

Leuk om op de hoogte te blijven van deze ontwikelingen !
Ik weet niet tot hoever men kan omhoog schalen, maar stel dat je alleen de toren wil,
maar dan zo groot mogelijk... wat zijn dan de mogelijkheden ?
Ik snap dat de printer uitersten heeft, maar is het 3D bestand zonder meer te vergroten ?

opgeschaalde groet ;)

Jakko Westerbeke
Lid van de Twenot
Lid van de Twenot
Contacteer:

Berichtdoor Jakko Westerbeke » 26 jan, 2016 11:11

peter van dijk schreef:Ik snap dat de printer uitersten heeft, maar is het 3D bestand zonder meer te vergroten ?

Een computertekening, of die nu 2D is of 3D, is in principe eindeloos te vergroten of verkleinen; is het een vectorafbeelding dan kan dat ook nog eens zonder kwaliteitsverlies. Dit kost heel erg weinig moeite: je zegt gewoon tegen je tekenprogramma: „Maak dit maar zoveel groter of kleiner” en klaar is Kees.

Voor 3D-printen zullen de voornaamste problemen zijn (afgezien van de maximumafmeting die de printer aankan) dat de wanddiktes van onderdelen dikker zullen worden dan nodig is (m.a.w. materiaalverspilling en dus hogere kosten dan zou kunnen) of te dun om te kunnen printen; en dat bij vergroten het detail grover zal worden en bij verkleinen te fijn om te printen. Van 1:35 naar 1:32 zal niet zo’n punt zijn, dat ga je niet zien; van 1:35 naar 1:16 denk ik dat je het detail erg grof zult vinden.

Niels Henkemans
Lid van de Twenot
Lid van de Twenot
Contacteer:

Berichtdoor Niels Henkemans » 26 jan, 2016 14:27

Precies zoals Jakko het zegt. Opschalen is geen probleem maar een ontwerp is altijd het beste op de schaal waarvoor het ontworpen is. Ga je groter dan worden onderdelen te dik en/of te grof. Ga je kleiner dan is het niet goed printbaar. De truc is om de juiste balans te vinden.
Die koepel (gieting) zou prima 1:1 getekend kunnen worden en dan verkleind. Het kanon moet echter specifiek voor 1:35 ontworpen worden. Voor 1:16 zou ik echt een aantal details en diktes aan willen passen. Dit is nog sterker als de vectorisering niet optimaal is. Een cirkel wordt in mijn software gereduceerd tot een 96 of 48 hoek. Zelfs 24 is op kleine schaal geen enkele probleem, maar het wordt wat raar als dat 1:1 zou worden.... Voor grote cirkels gebruik is daarom nu al 360-hoeken. Waarom niet voor alles? Omdat het print-bestand dan te groot wordt. Zelfs met optimale vectorisering loop je dat risico. Wat mij betreft kinderziektes, maar wel belangrijk om in dit stadium rekening mee te houden.

Wat mensen ook onderschatten is het verschil in afmetingen, of liever volume. 1:16 is niet 2 x groter dan 1:32, maar (2 x 2 x 2 =) 8 x groter.

Oh ja, misschien laat ik m'n Hotchkiss motor ook in 1:16 printen. Zou alles mechanisch gezien normaal kunnen werken. 8)

peter van dijk

Berichtdoor peter van dijk » 27 jan, 2016 21:44

Jakko en Niels, bedankt voor de uitleg... weer wat wijzer geworden.

Enne... die motor in 1:16 ? dat klinkt smakelijk en verleidelijk :P :roll: laat maar komen !

groeten :D

Terug naar “3D”