M9A1 halftrack-conversie

De plaats voor het 3D tekenen en printen

Moderators: Richard Cramer, Rob Plas, Jan Peters, rob linssen, Richard Polderman

Jakko Westerbeke
Lid van de Twenot
Lid van de Twenot
Contacteer:

M9A1 halftrack-conversie

Berichtdoor Jakko Westerbeke » 11 aug, 2014 20:42

Omdat ik gebrek heb aan wat omgebouwde halftracks ben ik eens gaan kijken of dat ook via 3D-printen te doen is, in plaats van met plastic plaat. Nu is een beetje het probleem hier dat ik het om allerlei redenen erg slecht kan vinden met CAD-software, laat staan met Google Sketchup, dus ik was erg blij dat ik vanmiddag OpenSCAD ontdekte, waarin je in plaats van op de traditionele CAD-manier (met de muis, eventueel coördinaten intypen, e.d.) „gewoon” een programma kunt schrijven om je tekening te maken, zodat je tenminste altijd precies bij de hand hebt waar alles staat, hoe iets gemaakt is, en snel dingen kunt hergebruiken … maar goed, dat willen jullie toch allemaal niet weten :) Hoe dan ook, na een half middagje en een avondje tekenen heb ik het ontwerp voor de bak van een M9A1 halftrack in 1/72, bedoeld om de M5 van Plastic Soldier Company om te bouwen:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Het idee is om dit (of een nog wat verbeterde versie) uit te laten printen, dan het achterste deel van de vloer van het originele model af te zagen, en dit ervoor in de plaats te lijmen. Veel eenvoudiger zal het niet worden, denk ik. Qua detail kan het beter, maar het gaat hier om een wargamesmodel, en daar is stevigheid belangrijker dan dat alle details precies kloppen.

Qua kosten lijkt het ook mee te vallen: dit onderdeel komt op $5,75, maar ik moet eerst eens kijken wat er met de prijs gebeurt als ik er twee (of drie) aan elkaar plak met een stukje materiaal ertussen, hoeveel dat uitmaakt voor de totaalprijs.

Peter Vierhout
Lid van de Twenot
Lid van de Twenot

Re: M9A1 halftrack-conversie

Berichtdoor Peter Vierhout » 12 aug, 2014 7:48

interessant Jakko, hou ons op de hoogte.

Ik ga zeker eens spelen met OpenSCAD,
Groet en succes,
Peter.
A je to !!

Ron van Wiggen

Berichtdoor Ron van Wiggen » 12 aug, 2014 9:32

Chips... denk ik dat er iemand komt met een betere versie dan de AEF-ombouw.... :|

Hoe kom je aan de info vwb de binnenkant? Zocht me suf, maar kom niet veel verder dan de Tankograd-boekjes.
Op de werktafel; Italeri "Armed pick up" 1/24
Shelfqueens; Sd.Kfz. 250/3 Nordland Division, Letland 1944 - M3A1 "Onze jongens, 1959" - Tiger 1 Ausf.E

http://scalemodelling-by-ron.blogspot.se/

Jakko Westerbeke
Lid van de Twenot
Lid van de Twenot
Contacteer:

Berichtdoor Jakko Westerbeke » 12 aug, 2014 9:55

Peter Vierhout schreef:Ik ga zeker eens spelen met OpenSCAD

Als je een beetje kunt programmeren is het eenvoudig genoeg in gebruik, hoewel dat wel inhoudt dat je in principe alles zelf op moet bouwen uit primitieven (balk, cilinder, bol, e.d.) en dus meer dan bij een echt CAD-programma zelf uit moet vogelen hoe iets opgebouwd moet worden. Je kunt er wel alle normale bewerkingen mee uitvoeren zoals objecten samenvoegen, gaten erin maken, roteren, spiegelen, 2D-objecten extruderen naar 3D, enz. maar in plaats van dat met de muis en wat ingetypte waarden moet je het precies opgeven met commando’s waaruit het OpenSCAD dan de tekening maakt als je daarom vraagt.

Voor mij is in elk geval het grote voordeel dat alles bewerkbaar blijft, exact te positioneren is, en dat altijd terug te lezen is waar iets precies staat. Dat waren nu net een paar van m’n grootste klachten over bijvoorbeeld VectorWorks: je tekent iets, maar blijkbaar heeft niemand ooit gebrek aan te weten waar iets precies staat nadat ze het neergezet hebben … Leuk, ik heb een vloer getekend en daar moet nu een kist op. Op welke z-coördinaat zit de bovenkant van die vloer ook alweer? Zeg het maar — het programma wil het je in veel gevallen totaal niet vertellen. Met OpenSCAD kan ik gewoon even

Code: Selecteer alles

translate(v = [0,0,-3]) {
   cube([30,10,1]);
}

teruglezen en zien dat de vloer 30 mm lang, 10 mm breed en 1 mm dik is en dan 3 mm naar beneden verplaatst is (in feite lees je de instructies van binnen naar buiten: hoewel er eerst translate() staat wordt dat pas uitgevoerd nadat z’n inhoud — cube() in dit geval — getekend is), zodat wat rekenwerk leert dat z’n bovenkant dus op z = −2 zit.

Kun je niet programmeren, dan is dit misschien niet de beste keuze voor je — hoewel je het altijd kunt proberen te leren natuurlijk. Sommige mensen gaat dat niet lukken, maar als je de waarde van a en b in het volgende stukje zelf uit kunt rekenen dan zou je het waarschijnlijk wel onder de knie kunnen krijgen:

Code: Selecteer alles

a = 1
b = a + 1
a = b
b = b + 1

(Ja, serieus: het schijnt dat mensen die iets als dat niet kunnen, eigenlijk nooit echt zullen leren programmeren, hoezeer ze het misschien zelf ook zouden willen. Het zal wel net zoiets zijn als artistiek talent: heb je het niet dan kun je misschien wel leren tekenen, maar echt goed zul je er nooit in worden.)

Ron van Wiggen schreef:Chips... denk ik dat er iemand komt met een betere versie dan de AEF-ombouw.... :|

Dit is voor een 1/72 wargamesmodel, als dat al beter is dan het model van AEF dan is dat nóg erger dan de paar dingen die ik ooit van hen gekocht heb :)

Ron van Wiggen schreef:Hoe kom je aan de info vwb de binnenkant? Zocht me suf, maar kom niet veel verder dan de Tankograd-boekjes.

Verschillende bronnen. Ten eerste is het (afgezien van de ingekorte kast rechtsvoor) in feite een M2-interieur dat in een M5-carrosserie geplaatst is, daarnaast heb ik van het voorjaar een serie foto’s gevonden van een M9A1 ergens in Engeland — maar helaas ben ik de URL van die site kwijt — en staan er goede tekeningen op bladzijde 67 van Half-Track door R.P. Hunnicutt (de foto’s op de volgende vier bladzijden zijn dan weer van een voertuig waar een extra radio in geplaatst is, waar je even rekening mee moet houden).

Edit, later dezelfde dag: En nu heb ik ook een Britse M14:

Afbeelding

Jakko Westerbeke
Lid van de Twenot
Lid van de Twenot
Contacteer:

Berichtdoor Jakko Westerbeke » 22 aug, 2014 18:32

Terug naar “3D”