[Herman] 15CWT C60S

De plaats voor het 3D tekenen en printen

Moderators: Richard Cramer, Rob Plas, Jan Peters, rob linssen, Richard Polderman

Herman Haverhals

[Herman] 15CWT C60S

Berichtdoor Herman Haverhals » 25 mei, 2013 8:05

Ook mijn eerste pogingen op dit gebied..
Wel wennen en laat ik maar met iets simpels beginnen..

Afbeelding

Voor deze ombouw gaan ik een Nieuw Bak maken
Afbeelding
Achterklep, Hydraulisch systeem, Extra Kist en het reservewiel constructie moet anders
Ook ga ik het frame opnieuw teken in SU.

Nu wat issue waar ik tegenaan loop.
Het Hydraulisch systeem bestaat uit verschillen secties en loopt Taps toe voor elke sectie. Hoe doe je dit in SU (wil het wel werkend hebben)
Tevens heeft iemand betere tekeningen van de laadklep met name de ophanging. Kan ook op internet weinig vinden over dit voertuig...

Hoe kan je de individuele onderdelen met elkaar testen (voor fit)

Niels Henkemans
Lid van de Twenot
Lid van de Twenot
Contacteer:

Re: [Herman] 15CWT C60S

Berichtdoor Niels Henkemans » 25 mei, 2013 11:09

Hallo Herman, lijkt me een leuk project. Mocht je het uiteindelijk laten printen, houd er dan wel rekening mee dat je misschien de wanden los kan laten printen. Daarmee kan je de hoeveelheid schoonmaakwerk sterk beperken. Meer daarover leg ik later wel uit.
De makkelijkste manier om dat te doen is door van de wanden van je bak 'Components' te maken. Als de zijkanten alleen maar gespiegeld zijn hoef je op die manier ook maar een wand te bewerken.

Zelf gebruik ik ook veel components omdat je daarmee de 'fit' kan testen, zonder dat de onderdelen digitaal aan elkaar gaan 'plakken'. Animeren (het in samenhang laten bewegen van onderdelen) kan eigenlijk niet in SU, je zal dat dus handmatig moeten doen. Zelf breng ik vaak extra lijnen aan door de scharnierpunten die uitsteken t.o.v. de component. Aan het einde van de lijnen zet ik dan een cirkel met een kruis. Die gebruik ik om het onderdeel te laten draaien. Deze hulplijnen en vlakken laat ik gewoon in de comonent staan totdat het tijd is om het model klaar te maken voor het 3D printen.
Om te zien of de onderdelen onderling passen kan je de knop 'Section plane' gebruiken, daarmee kan je doorsnedes bekijken en zie je of de onderdelen passen. Dit kan lastig zijn in het begin, dus laat maar weten als je vragen hebt.

Heb je foto's van de hydraulische onderdelen? Dan kan ik wat makkelijker zien waar je tegenaan loopt.

Succes!
Niels
"We stay. I don't know a better place to die" - Cpt Dolan, La Fière June 7th 1944

peter van dijk

Berichtdoor peter van dijk » 25 mei, 2013 13:14

Hoi Herman, ook al plannetjes zie ik. Leuk man !

Je vroeg hoe je iets taps kunt maken.

Nou, zo :
Afbeelding Afbeelding

Succes !

mazzels :wink:
"A shotgun is a good substitute for mouthwash.." (High Contrast 2017)
WIP : Defending Hill 192

Herman Haverhals

Berichtdoor Herman Haverhals » 25 mei, 2013 18:19

Niels Henkemans schreef:Hallo Herman, lijkt me een leuk project. Mocht je het uiteindelijk laten printen, houd er dan wel rekening mee dat je misschien de wanden los kan laten printen.

@Niels; goeie tip, maar los het 'plak/fit' probleem op. Ik begreep dat je niet kleiner kan dan 30 100/35 (0,3mm). Werk je dan met pas balkje of pas pinnetjes? Heb je een voorbeeldje?

Niels Henkemans schreef:De makkelijkste manier om dat te doen is door van de wanden van je bak 'Components' te maken.

@ Niels; gaan we dus doen in versie 3
Niels Henkemans schreef:Heb je foto's van de hydraulische onderdelen? Dan kan ik wat makkelijker zien waar je tegenaan loopt.

Beantwoord door Pierre...

@Peter; thanks zo kunnen we weer verder.

Herman

Terug naar “3D”