Peter V.: mijn poging

De plaats voor het 3D tekenen en printen

Moderators: Richard Cramer, Rob Plas, Jan Peters, rob linssen, Richard Polderman

Peter Vierhout
Lid van de Twenot
Lid van de Twenot

Peter V.: mijn poging

Berichtdoor Peter Vierhout » 19 mei, 2013 16:41

In een poging om ook wat in 3D te tekenen heb ik besloten het rekje van een LAV25 mortar carrier na te maken. Ik weet dat het in de kit zit maar het bestaat uit eenvoudige (?) vormen waar toch genoeg bij komt kijken om er wat van op te steken. Het gaat om dat ding direct naast de achteringang :
Afbeelding

Begonnen met het zijframe, bestaat uit 2 staanders met 3 verbinders en die wilde ik eerst maken en op maat (100:35 dus) ....... :roll:

Na 2 dagen met veel vallen en weer opstaan het volgende voor elkaar:
Afbeelding

Uploaded with ImageShack.us

- ik werk veel met hulplijnen (rolmaat symbool); na veel wisselende experimenten de Youtube instructie nog eens opgezocht en toen ging het beter. Zal later wel minder worden maar ik kom nog uit de tijd dat kettingmaten niet toegestaan waren ......................
- push-pull; start in de goede richting en voer dan de afstand met de hand in (in absolute cijfers, de richting ligt al vast).
- dit is ongeveer poging nr 30; ik heb al balkjes gehad zonder bodem, verdwenen gaten, je kan het zo gek niet bedenken.

Deze laatste tekening had ik in ongeveer 30 min voor elkaar, het gaat wel steeds sneller.

Vragen die ik nu al heb :
- als je met pen-gat verbindingen wil werken, welke nauwkeurigheid/marge moet je dan aanhouden ?
- idem voor haakse hoekverbindingen tussen 2 vlakke platen; beide onder 45 graden afschuinen of 1 voorzien van invallende aanslagrand met marge ?

Groet,
Peter.
A je to !!

Niels Henkemans
Lid van de Twenot
Lid van de Twenot
Contacteer:

Re: Peter V.: mijn poging

Berichtdoor Niels Henkemans » 19 mei, 2013 16:52

Hallo Peter, dat gaat er al goed uitzien.

Je hebt het over balkjes zonder bodem, heb je nog geprobeerd die toe te voegen door opnieuw over bestaande lijnen te gaan met het potlood? (lijnen op de rand van het open vlak).

Vragen die ik nu al heb :
- als je met pen-gat verbindingen wil werken, welke nauwkeurigheid/marge moet je dan aanhouden ?
- idem voor haakse hoekverbindingen tussen 2 vlakke platen; beide onder 45 graden afschuinen of 1 voorzien van invallende aanslagrand met marge ?

- Frosted Ultra detail is nauwkeurig tot 0,02mm. Dat geldt dus voor zowel het gat als de pen. 0,05mm tussenruimte is daarom de aanbeveling van Shapeways. Dit is dus heel klein en met schuren is dat ook makkelijk te bereiken.
- bij voorkeur niet afschuinen. Kan een reden zijn om afgewezen te worden tijdens het printen. Denk ook na of het per sé losse onderdelen moeten zijn, of dat ze ook aan elkaar geprint mogen worden. Als je dat nog niet wilt beslissen is het handig om van ieder los onderdeel een Component te maken.

Nog een tip: als je een lijn tekent kan je die door SU laten splitsen in gelijke stukken. Erop rechtsklikken en 'Divide' selecteren. Dan kan je het aantal segmenten typen of 'slepen'.

Succes!
"We stay. I don't know a better place to die" - Cpt Dolan, La Fière June 7th 1944

Peter Vierhout
Lid van de Twenot
Lid van de Twenot

Berichtdoor Peter Vierhout » 20 mei, 2013 21:40

Hernieuwde poging om mijn rek te maken; het basis-zij-frame hierbij:

Afbeelding

Uploaded with ImageShack.us

Deze keer anders aangepakt;
- eerst rechthoek gemaakt; lijn kiezen, langs rode as leggen en dan lengte invoeren+Enter. Bij het eindpunt een lijn trekken parallel aan groene as, breedte invoeren + Enter, van dat eindpunt terug naar groene as, retour oorsprong en de basis is gelegd.
- met push/pull het veld geselecteerd, beweging naar boven ingezet en dan hoogte ingevoerd + Enter.
- met de rolmaat hulplijnen uitgezet om de vlakken te bewerken met push/pull. Veld kiezen, beweging in de goede richting vast inzetten, dan waarde invoeren + Enter en presto, voor elkaar.
- voor de gaten op beide inliggende balken een midpoint lijn getrokken, daarna met de rolmaat de afstanden uitgezet. Cirkel gekozen, op crosspoint klikken, straal invoeren (dus niet diameter !) en dan de volgende crosspoint. Klikken, cirkel uitrekken en stopt vanzelf bij vorige dia. De 12 cirkels waren gauw gezet.
- aansluitend met push/pull de cirkels tot gaten gemaakt; veld selecteren, beweging inzetten, waarde invoeren + Enter

Voor deze tekening ongeveer 20 minuten nodig gehad. het gaat steeds sneller.
Wat mij opvalt: naast enig inzicht hoe het 3D werkt is ook enige werkvoorbereiding van belang, ik heb een A4 vol met waarden, krabbels en schetsen naast mij liggen.
V.w.b. schaal ben ik er vanuit gegaan dat ik alle maten die ik in 1:35 moet hebben in de 3D tekening 100x groter heb.Bovenstaand frame is 16,8 bij 32,6mm in de bouwdoos, in mijn tekening heb ik 1680 bij 3260 mm als maten aangehouden.

Gaat niet verkeerd denk ik zo, nu moet ik van dit frame nog een lnker- en een rechterversie maken :roll:
A je to !!

peter van dijk

Berichtdoor peter van dijk » 21 mei, 2013 0:20

Ziet er goed uit Peter, je gaat lekker !

Over dat gaten maken :
- aansluitend met push/pull de cirkels tot gaten gemaakt; veld selecteren, beweging inzetten, waarde invoeren + Enter
dus je hebt de gaten gemaakt zonder te "intersecten" ?
Welke waarde heb je dan gebruikt voor "push/pull" ?
"A shotgun is a good substitute for mouthwash.." (High Contrast 2017)
WIP : Defending Hill 192

Niels Henkemans
Lid van de Twenot
Lid van de Twenot
Contacteer:

Berichtdoor Niels Henkemans » 21 mei, 2013 0:52

Dat laatste hoeft dus niet. Je kan iedere bestaande rand/punt gebruiken om de lengte aan te geven. In dit geval dus trekken naar de onderste rand/lijn van je element. Klinkt vaag, maar als je het probeert zal je zien wat ik bedoel. :wink: Ik voer eigenlijk alleen maar maten in als ik geen referentie punt heb.

Verder lees ik aan je uitleg dat je de basis-principes begrijpt. Zou het zelf niet veel anders hebben gedaan.
"We stay. I don't know a better place to die" - Cpt Dolan, La Fière June 7th 1944

Peter Vierhout
Lid van de Twenot
Lid van de Twenot

Berichtdoor Peter Vierhout » 21 mei, 2013 19:32

@Peter vD & Niels :
ik weet dat de instructievideo's laten zien dat je een rand als referentie kan gebruiken c.q. dat doortrekken tot einde zou moeten inhouden dat er een gat overblijft. In beide gevallen moet je wel weet hebben waar je zit met je cursor dan wel je werkstuk zo in beeld hebben dat je ziet wat je doet. Tenminste, dat lijkt tot nu toe de ervaring.

Wat doe ik op basis van mijn beperkte ervaring tot nu toe:
ik weet hoe dik mijn deel is waar ik een gat in wil, namelijk 100mm. Ik teken de cirkel, selecteer met push/pull de cirkel en zet dan vast de beweging in de goede richting in (!), erg belangrijk want het programma moet weten welke kant het op moet. Voer dan de waarde in die je moet verplaatsen, in mijn geval 100 (mm), druk enter en het is voor elkaar.
Op deze manier kon ik de 12 gaten in no time voor elkaar maken gewoon vanaf een zijde. Een ander krijgt het misschien nog veel makkelijker voor elkaar maar wat the heck, als het resultaat er maar is 8)

Eerst maar eens zien hoe ik nu verder kom met mijn linker- en rechter frame ..... :roll:
A je to !!

Niels Henkemans
Lid van de Twenot
Lid van de Twenot
Contacteer:

Berichtdoor Niels Henkemans » 21 mei, 2013 23:28

Ach, zolang het maar werkt. Op dit moment is dat het belangrijkste. :wink:

Afgezien van het gebruiken van een al bestaand punt, kan je ook tijd bespraen door secties die zich herhalen te kopieëren. In dit geval zou je dus maar zes gaten hoeven tekenen. Nu is zes gaten nog te overzien, maar als je complexe vormen gaat tekenen is copy-paste een goede manier om veel tijd te besparen. Spiegelen kan het makkelijkst met het de optie linksonder van de 'bewerk knoppen'. -1 is dan de juiste maat.

Terug naar “3D”