Begin 3D Group-build

De plaats voor het 3D tekenen en printen

Moderators: Richard Cramer, Rob Plas, Jan Peters, rob linssen, Richard Polderman

Niels Henkemans
Lid van de Twenot
Lid van de Twenot
Contacteer:

Begin 3D Group-build

Berichtdoor Niels Henkemans » 17 mei, 2013 20:07

Hallo Iedereen, we hebben een mooi plekje gekregen voor ons 3D-teken-en-print project.

Om bij het begin te beginnen, we gaan Sketchup gebruiken: http://www.sketchup.com/download/
Je kan eventueel de Nederlandse versie downloaden, maar ik geef de voorkeur aan de Engelse variant omdat je daarmee makkelijker online tips & tricks kan vinden.

Tijdens het tekenen is het verstandig om bepaalde regels te hanteren, ik gebruik die voor Frosted Ultra Detail van Shapeways. Dit materiaal is het meest geschikt voor modelbouw en dus een logische keus.
http://www.shapeways.com/materials/frosted-detail

Het belangrijkste om te onthouden is dit:
minimale wanddikte: 0,3mm
minimale dikte voor 'draden' (wires) is 0,5-0,6mm
Dat maakt tekenen in Sketchup (SU) vervelend omdat het heel klein is. Teken daarom niet in 1:35, maar 100:35. Dus 100x groter dan het uiteindelijke geprinte model. Een wanddikte is dan goed als die 30mm is. Tekenen in 1:1 op is de traditionele methode, maar dan is de 0,3mm uiteindelijk nauwlijks te handhaven omdat je steeds om moet rekenen.

Is je schaal 1:16, ga dan naar 100/16. Ook hier kan je dan 30mm aanhouden. In verhouding kan je in 1:16 dus dunner werken.
Voor 1:72 kan 100/72, of eventeel zelfs 1000/72 (en dan dus 300mm). Ik heb helaas geen ervaring in kleine schaal.
Je kan vanuit 1:35 wel printen in 1:16, maar niet in 1:72 als je de minimale maten in je 1:35 model hebt gebruikt.
"We stay. I don't know a better place to die" - Cpt Dolan, La Fière June 7th 1944

Niels Henkemans
Lid van de Twenot
Lid van de Twenot
Contacteer:

Re: Begin 3D Group-build

Berichtdoor Niels Henkemans » 17 mei, 2013 20:29

Sketchup werkt heel intuïtief, kijk daarom de volgende afbeeldingen snel door en ga dan zelf met SU aan de gang. Veel leuker dan deze saaie plaatjes. :mrgreen:
Die kan je ook altijd opnieuw checken als je ergens tegenaan loopt.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Niels Henkemans op 18 mei, 2013 0:35, 2 keer totaal gewijzigd.
"We stay. I don't know a better place to die" - Cpt Dolan, La Fière June 7th 1944

Niels Henkemans
Lid van de Twenot
Lid van de Twenot
Contacteer:

Berichtdoor Niels Henkemans » 17 mei, 2013 20:35

Zowel technische tekeningen (aanzichten) als foto's kunnen gebruikt worden als basis voor een 3D model.
Hier leg ik uit hoe je een foto kunt gebruiken, de uitleg over tekeningen volgt later.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Niels Henkemans op 18 mei, 2013 0:36, 1 keer totaal gewijzigd.

Ronald Kok

Berichtdoor Ronald Kok » 17 mei, 2013 22:45

Probleem opgelost.
Laatst gewijzigd door Ronald Kok op 18 mei, 2013 8:03, 1 keer totaal gewijzigd.

Richard Polderman
Site Admin
Site Admin

Berichtdoor Richard Polderman » 18 mei, 2013 7:07

Ronald,

Ligt het misschien aan de instellingen van je computer? Bij mij zijn de afbeeldingen volledig zichtbaar en niet schermvullend.

Groeten,

Richard

Ronald Kok

Berichtdoor Ronald Kok » 18 mei, 2013 8:03

Richard je heb gelijk ik had iets eerder op de avond CTRL + gebruikt en dan wil er wel eens iets niet goed worden weer gegeven :oops: : oops:

MARCEL ZWARTS

Berichtdoor MARCEL ZWARTS » 18 mei, 2013 8:39

Je bent een ware held Niels 8)

Dit is presies wat nodig is om zoiets te starten. Ik heb al met veel bewondering naar je werk gekeken en zelfs dat programma in het verleden op computer van mijn werk gezet. In een dood moment ben ik er mee bezig geweest maar liep vast op van alles en nog wat en toen was de tijd op.
Ik ben AUTOCad tekenaar van beroep dus tekenen is het probleem helemaal niet maar bij een compleet ander programma leren, merk je dat je vast zit aan je gewoontes.

Ik moet toegeven dat juist de vrije vormen in 3D voor mij het meest interessant zijn maar er is vast wel iets te verzinnen met standaard vormen wat leuk is om mee te beginnen.
De juiste maten is echter meestal het probleem. Ook de beperkingen van niet kleiner maakt keuzes beperkter en zullen andere technieken aantrekkelijk blijven. Maar met een combinatie van Print, Ets en laser snijtechniek binnen handbereik is er veel tot bijna alles mogelijk in onze wereld. De enige beperkingen zijn tijd en de mogelijkheid tussen de oren om 3 dimensionaal te denken. Natuurlijk speelt geld ook een rol maar dat is een kwestie van keuzes maken.

Zo nu maar eens goed nadenken wat ik ga tekenen onder leiding van meester Niels :wink:

Alvast bedankt voor je inzet.

Groet

Marcel :D
Op dit moment bezig met een Engelse Mark VI B (Bouwgroep Alkmaar), een diorama met een 17-pounder en een Universial Carrier in Arnhem west, en een Skoda Kubelwagen van de 10.SS-Panzer-Division
Gaat ook langzaam verder met de Jagdpanzer IV/L48 in Arnhem en een Matilda Mk.II in de woestijn.
In de koelkast staan de YP408 Co, 1/16 Tiger II van s.Pz.Abt.506, 1/16 Tiger I van s.Pz.Kp. Hummel en een Opel Blitz 4x4.
Wil graag bouwen.
Humber Mk.IV van de SS-Pz.AA.9 op de Arnhemse brug met een 2cm Flak 38, Sd.Kfz.250 Ausf.A en een Sd.Kfz.232 Acht RAD.
Een Sturmgeschüt III Ausf.G van Sturmgeschütz-Artillerie-Brigade 667 in combinatie met een Churchill tank in de regen.

Niels Henkemans
Lid van de Twenot
Lid van de Twenot
Contacteer:

Berichtdoor Niels Henkemans » 18 mei, 2013 11:22

@ Ronald, je zag geen spoken. Ik heb de afbeeldingen opnieuw geüpload, in kleiner formaat. Had me helaas niet gerealiseerd dat 1024 pixels te breed is voor dit forum, door te verkleinen verlies je ook aan kwaliteit. Ik ga waarschijnlijk nog de 1024 versie als pdf uploaden. Misschien handig als naslag werk.

@ Marcel, bedankt voor de bemoedigende woorden. Je stipt twee hele terechte punten aan: beschikbaarheid van afmetingen en vrije vormen.
- Zonder de meest basale maten is het vaak onmogelijk om een nauwkeurig model te maken, geldt niet alleen voor ons, maar ook voor fabrikanten van kits.
- Vrije vormen zouden bijzonder nuttig zijn om te kunnen tekenen, want scratchen is vaak lastig. Maar dan kom je een dubbel probleem tegen: afmetingen van vrije vormen :roll: Zelfs met directe toegang tot een orgineel voertuig (o.i.d.) zijn de maten bijzonder lastig op te meten.
Er zijn wel manieren om dat op te lossen, maar dat is (en blijft) frustrerend werk.

Niels Henkemans
Lid van de Twenot
Lid van de Twenot
Contacteer:

Berichtdoor Niels Henkemans » 18 mei, 2013 11:52

Filmpje dat laat zien hoe snel je met een achtergrondfoto een model kunt tekenen.

Als je vragen hebt mag je die natuurlijk altijd stellen. Noem daarbij aub even het tijdstip. Kijk trouwens eerst hier: klik

Afbeelding

Nu maar hopen dat het filmpje werkt :wink:

Peter Vierhout
Lid van de Twenot
Lid van de Twenot

Berichtdoor Peter Vierhout » 18 mei, 2013 19:10

Niels,
dank voor de intro; had Sketchup al op mijn PC staan maar kreeg er weinig in gedaan. Jouw intro geeft genoeg info voor een start die iets herkenbaar oplevert :D
Raak wel regelmatig zijdes kwijt waardoor alles hol van vorm wordt maar dat zal oefenen zijn.

Ben nu zoekende naar het uitzetten van hulplijnen met maten zodat ik beter kan zien waar ik ben c.q. heen moet. Ook het invullen van maten wil nog niet altijd iets opleveren.
Ben eerst maar met 1.000:35 begonnen, ik heb een groot scherm :oops:

Zij-opmerking: zou het handig zijn om een aparte rubriek te maken met links naar reeds bestaande 3D ontwerpen bv bij Sideways ?
Ik weet nu niet hoe te zoeken naar bestaande/verkrijgbare 3D ontwerpen en wellicht is dat wat sommigen hier zouden willen maken al op het net ?!?

Ga nu even traditioneel plakken, 8)
groet,
Peter.
A je to !!

Frank Langeler

Berichtdoor Frank Langeler » 18 mei, 2013 20:29

Hoi Niels,

Heb de eerste cylindertjes en blokjes op het scherm, nu wel koppijn maar ach.... :mrgreen:

Wel wat anders dan solid works......

Weet jij of er een database te vinden is met boutjes moertjes sluitringetjes e.d.Niet dat ik er al achter ben hoe die te importeren maar ach..... :lol:

Thanks,

gr. Frank :wink:
Catch 22

I was crazy and could be grounded. All I had to do was ask; and as soon as I did, I would no longer be crazy and would have to fly more missions. I would be crazy to fly more missions and sane if I didn't, but if I was sane I had to fly them. If I flew them I was crazy and didn't have to; but if I didn't want to I was sane and had to. Yossarian was moved very deeply by the absolute simplicity of this clause of Catch-22 and let out a respectful whistle.
"That's some catch, that Catch-22," Yossarian observed. "It's the best there is,"

peter van dijk

Berichtdoor peter van dijk » 19 mei, 2013 0:03

hallo mede experimentisten,

ten eerste geweldig dit Niels, bedankt !
Heb gemerkt dat SkUp niet werkte , toen ik deze installeerde op een andere partitie dan "C:" (intussen wel dus)

Tof programma !! en net als wat Marcel Zwarts al aanstipte : ook ik moet wennen. Heb ervaring met "Bryce 3D" (landschap generator).
Kan je ook voorwerpen in maken (grey scale tekenen).
Ik moet wennen omdat Bryce werkt met massa, en SketchUp doet 't met vlakken.

Maar ik ben gretig aan 't klikken en krijg al wilde plannen en en en....
Ben nu eerst maar 'ns lekker aan het 3-deeën om zo SketchUp wat te verkennen en wat vertrouwd te raken met de functies.
Hier ga je naar Tips & Tricks , de officiële Sketchup Blog (staat ook op 't opstartscherm van SU).

:idea: Tip voor als 't 3D ontwerpen nieuw is voor je : ga éérst eenvoudige vormen (primitieven) maken
Denk aan : kubus, baksteen, balk, bol, cilinder, pyramide, kegel. Dit zijn basisvormen die je in alle voorwerpen terug kunt vinden.
Die eenvoudige vormen kun je een beetje zien als je bouwstenen die je kunt samenvoegen of vermenigvuldigen.
Probeer maar 'ns een bestaand voorwerp in je omgeving met je ogen te ontleden in primitieven..

Maar wil best verklappen dat het SketchUp Warenhuis gratis een berg bouten en moeren tot en met complete kathedralen in huis heeft.
Je download er gratis ".skp" bestanden. Maak een map ,waar je ze opslaat.
Open SketchUp en importeer in een geopend project ("File > Import...") en voila :D
PAS OP : staar je (als beginnend 3D-er) niet blind op kant en klare "components" (omdat je ze nog pas moet maken voor je eigen project en op de juiste plaats zetten).
Oefen eerst wat met de knoppen en vormen en probeer het 3-assige denken/zien een beetje eigen te maken.

Niels misschien is 't een idee om nog wat topics te starten over resultaten, vraagbaak en uithuilthoekje ? :wink:
In ieder geval erg leuk dit, maar nog zat te leren ook. Ga nog even verder sketchuppen..

Mazzels !
"A shotgun is a good substitute for mouthwash.." (High Contrast 2017)
WIP : Defending Hill 192

Niels Henkemans
Lid van de Twenot
Lid van de Twenot
Contacteer:

Berichtdoor Niels Henkemans » 19 mei, 2013 1:39

hallo mede experimentisten,

ten eerste geweldig dit Niels, bedankt !
Heb gemerkt dat SkUp niet werkte , toen ik deze installeerde op een andere partitie dan "C:" (intussen wel dus)

Goede tip! Nooit gerealiseerd.

Tof programma !! en net als wat Marcel Zwarts al aanstipte : ook ik moet wennen. Heb ervaring met "Bryce 3D" (landschap generator).
Kan je ook voorwerpen in maken (grey scale tekenen).
Ik moet wennen omdat Bryce werkt met massa, en SketchUp doet 't met vlakken.

Absoluut waar. Een groot verschil. Voor mensen zonder 3D ervaring is SU eenvoudiger te begrijpen [mensen met massa('s) ervaring zullen moeten schakelen]. SU is o.a. begrijpelijk omdat het weinig automatisch doet. Het is dus overzichtelijk: ik doe A, en dan kom je dus uit bij B. Niet bij Q.

Maar ik ben gretig aan 't klikken en krijg al wilde plannen en en en....
Ben nu eerst maar 'ns lekker aan het 3-deeën om zo SketchUp wat te verkennen en wat vertrouwd te raken met de functies.
Hier ga je naar Tips & Tricks , de officiële Sketchup Blog (staat ook op 't opstartscherm van SU).

Inderdaad handig om wat meer over het programma te leren, maar wil niet meteen te veel!

:idea: Tip voor als 't 3D ontwerpen nieuw is voor je : ga éérst eenvoudige vormen (primitieven) maken
Denk aan : kubus, baksteen, balk, bol, cilinder, pyramide, kegel. Dit zijn basisvormen die je in alle voorwerpen terug kunt vinden.
Die eenvoudige vormen kun je een beetje zien als je bouwstenen die je kunt samenvoegen of vermenigvuldigen.
Probeer maar 'ns een bestaand voorwerp in je omgeving met je ogen te ontleden in primitieven..

Dit is dus precies waar het uiteindelijk om draait. Tekenen is niet het probleem, maar hoe bouw je een object op. Een kwestie van leren kijken. Dat kost meer tijd dan SU leren bedienen. Loop je vast op een vorm, meld dat dan. Kunnen we allemaal meedenken!

Maar wil best verklappen dat het SketchUp Warenhuis gratis een berg bouten en moeren tot en met complete kathedralen in huis heeft.
Je download er gratis ".skp" bestanden. Maak een map ,waar je ze opslaat.
Open SketchUp en importeer in een geopend project ("File > Import...") en voila :D
PAS OP : staar je (als beginnend 3D-er) niet blind op kant en klare "components" (omdat je ze nog pas moet maken voor je eigen project en op de juiste plaats zetten).

Let ook op dat er veel fouten in de kant-en-klare components zitten! Als je pech hebt moet je dus andermans fouten/laksheid corrigeren. Teken gewoon je eigen components. Leerzaam, en je krijgt wat je nodig hebt.
BTW SU werkt met .skp bestanden (.skb zijn automatische back-up bestanden, verander de extensie in .skp als je die wilt gebruiken). Als je een back-up programma gebruikt, voeg dat type bestand daar dan aan toe. Voorkomen is beter dan genezen.

Oefen eerst wat met de knoppen en vormen en probeer het 3-assige denken/zien een beetje eigen te maken.

Jep. Als je dat door hebt ben je op de helft. NOGMAALS: pijltjes-toetsen en as kleuren!

Niels misschien is 't een idee om nog wat topics te starten over resultaten, vraagbaak en uithuilthoekje ? :wink:
In ieder geval erg leuk dit, maar nog zat te leren ook. Ga nog even verder sketchuppen..

Het is mijn bedoeling dat iedereen een eigen topic opent om z'n voortgang te delen. Daarin kan je dan ook alles vragen. Zal zelf ook zo'n topic openen, maar het risico bestaat dat ik meteen mensen afschrik. :lol: Dus, misschien wil jij zelf het goede voorbeeld geven.

peter van dijk

Berichtdoor peter van dijk » 19 mei, 2013 9:25

misschien wil jij zelf het goede voorbeeld geven.
hij staat er al meester :wink:

Erwin Verhoeve

Berichtdoor Erwin Verhoeve » 21 mei, 2013 7:39

Ziet er allemaal erg goed uit wat ik voorbij zie komen, mooi initiatief!

Maar ik heb toch even een vraag over de grootte van de te printen modellen.
Ik zit er namelijk al een tijd aan te denken (met dank aan Henk P :wink: ) om een stukje van de oude Moerdijkbrug te bouwen.
Dit is een stuk staalconstructie wat op 1/35 behoorlijk groot gaat worden.
Breedte van de brug is namelijk 11m1 (dit is nog excl. de fietspaden), en ze heeft een hoogte van ca. 12m1.
Dit zou in modelvorm dus ca. 314mm * 342mm worden
Maar zou dit allemaal ook nog eenvoudig te printen zijn? Of wellicht toch beter om dit 'ouderwets' met het handje te bouwen??

Even een voorbeeldfoto van het idee:

Afbeelding

Groet, Erwin
Don't mention the war!!! I mentioned it once and I think I got away with it!

Erwin Verhoeve

Berichtdoor Erwin Verhoeve » 21 mei, 2013 15:26

En daarnaast nog een andere vraag... in hoeverre kan je andere 3d programma's gebruiken voor het printen?
Op mijn werk gebruiken we namelijk Revit (van Autodesk). Zou dit ook te gebruiken zijn ipv SU?

Groet, Erwin
Don't mention the war!!! I mentioned it once and I think I got away with it!

peter van dijk

Berichtdoor peter van dijk » 21 mei, 2013 22:29

Hoi Erwin, ik ben zelf maar net begonnen in deze ontwerpwereld in 3D, maar
durf toch te reageren op je brug idee (mooie brug geweldig om te bouwen met 3Dprint :P ........ echt waar)

De brug zal als geheel vást wel geprint kunnen worden, maar dat zal niet goedkoop zijn denk ik.
Om zo'n brug met behulp van 3Dprint op tafel te krijgen zou dit wellicht een manier zijn :
"stukken" van die brug individueel printen als bouwblokken voor een complete brug.
Ik heb echter geen idee wat dat zou gaan kosten, en of er quantumkorting geldt voor veel van 't zelfde ?
en je "moet" (mag) nog steeds bouwen uiteraard, maar dan niet met een hele BERG Evergreen (ook leuk!!)

Groet je :)

Niels Henkemans
Lid van de Twenot
Lid van de Twenot
Contacteer:

Berichtdoor Niels Henkemans » 21 mei, 2013 23:19

Peter heeft gelijk. Als je de boel wil laten printen kan dat, maar het is sowiezo niet handig om dat in een stuk te laten doen. Al was het alleen maar om de maximum maat die Shapeways toestaat. Mocht je met een grotere schaal werken dat zou eventueel gepolijste 'strong & flexibel' nog een optie zijn, maar afgeronde hoekjes is niet zo realistisch stalen onderdelen.
Losse onderdelen zouden ruimte technisch prima kunnen maar dat is financieel niet zo aantrekkelijk, er is namelijk geen quantum korting: je betaalt voor de hoeveelheid materiaal, eventueel met 'start-kosten'. Gezien de huidige kosten-opbouw is 3D printen vooral interessant voor onderwerpen waar in verhouding weinig materiaal in zit.
Om een voorbeeld te geven met een van m'n eigen projectjes: http://www.shapeways.com/model/1021236/
De linker vier onderdelen zijn verantwoordelijk voor ongeveer 50% van de materiaalkosten. De boven en onderkant van de koepel alleen zijn al zo'n 40%. Moraal van dit verhaal? ingewikkelde/verfijnde vormen met weinig materiaal is waar 3D printen (financieel) op z'n best is. Als je het makkelijk kan scratchen... doe dat dan. Of laat alleen een paar basis onderdelen printen en giet die dan zelf in resin.
Dit wil overigens niet zeggen dat zo'n brug niet een perfect 3D teken onderwerp is! Met de juiste (drie dimensionale) tekeningen zal scratchen ook veel eenvoudiger worden. De herhaling in zo'n brug maakt het ook een 'betrekkelijk' eenvoudig project

Tot slot: ik denk dat alle fatsoenlijk 3D teken-programma's printbare resultaten op kunnen leveren. Programma's die met massa's werken zijn daarnaast minder gevoelig voor tekenfouten, dan een programma als SU dat werkt met vlakken.
Probleem is alleen dat intelligente programma's vaak juist wel weer gevoeliger zijn voor dat soort fouten, juist omdat ze geen rekening houden met 3D-printen. Ik ken Revit zelf niet (doet me wel sterk denken aan Archicad), dus ik vind het lastig om in te schatten wat het programma wel of niet kan. Zal je zelf uit moeten zoeken. Uiteindelijk gaat het om de mogelijkheid om gesloten objecten te creëren (bestaande uit massa's of vlakken). Voor 3D printen moet een model 'perfect' zijn. Dat is dus je uitgangspunt. Voor animaties (en andere toepassingen) maakt dat nauwlijks uit. Modellen die goed genoeg zijn voor films zijn dat zeker niet meteen voor 3D printen. Vaak zijn ze zo lek als een mandje, maar dat wordt pas een probleem als je een 3D printer vertelt om een gebied tussen bepaalde coördinaten op te vullen.

De redenen dat ik hier een group build rond SU heb gevormd zijn dan ook redelijk eenvoudig:
- gratis
- overzichtelijk. Alles wat je doet heeft een direct en logisch gevolg (ja, echt ;-))
- mede daardoor makkelijk te leren (als je de basis-principes eenmaal doorhebt, beheers je meteen vrijwel alles). Heb in de praktijk een mooie vergelijking gezien tussen SU en Autodesk. Na 1 uur kon iedereen een compleet gebouw tekenen met SU, met Autodesk werd er toen nog geworsteld met iets simpels als een muur. Na een jaar gaf nog steeds bijna iedereen de voorkeur aan SU. De mensen die dat niet deden waren meestal teruggekeerd op een programma dat ze al kenden voordat ze met SU en Autodesk gingen werken. :wink:

Terug naar “3D”