[Willem] Daimler Scout Car Dieppe

Willem Visser

Lid van de TWENOT
Dit is mijn inzending voor deze uitdagende nieuwe FOC.
Ik ga een van de Scout cars namaken die bij Dieppe het strand op zijn geduwd.

Waarschijnlijk wordt het "Hector", dus veel te doen (o.a. een motorblokje maken :-0 )

Allemaal veel bouwplezier!
Hartelijke groet,
Willem

Willem Visser

Lid van de TWENOT
En de andere bekende foto's van Hector.
Voor de aanval op Dieppe. (oefening) Met een ander id.nr en de naam ook op de zijkant ..... Is het wel dezelfde?

En nog een op het strand.

Voor zover ik weet zijn dit alle foto's van Hector.
Hartelijke groet,
Willem

Leuk onderwerp Willem, wellicht ook de bedoeling om de Dragon German Naval Troops figuren te gebruiken ?

https://www.modelbouwkrikke.nl/contents/nl/p45286_dragon-6087-german-naval-troops.html

Heb geloof ik trouwens nog zo'n doosje liggen :) .

Groet,

Arjan

Willem Visser

Lid van de TWENOT
Hoi Arjan!
Die heb ik ook nog liggenen even overwogen om de foto met soldaat na te maken ...... maar ik denk dat ik alleen de Scout car op een kiezelstrand ga maken. Een mini diorama dus
Hartelijke groet,
Willem

Willem Visser

Lid van de TWENOT
Alex, Bas en Ron dank!
Ron: waarom de twijfel? Hoor het graag van jou waar jouw twijfel zit.

Dat zijn namelijk de twee foto's die echt terug te leiden zijn naar Hector.
Hector had bij deze raid het nummer 9 gekregen. Deze was op de zijkanten van het voertuig geschilderd.
Op de ene foto zie je duidelijk de 9 op de zijkant en op de andere duidelijk de naam op de achterzijde (duwbalk).

Maar die derde foto …. daar krijg ik hoofdpijn van :)
die was gemaakt tijdens oefeningen voor de verscheping en wellicht (?) zijn ze nog aan het hernummeren/hernoemen gegaan.
Daar zal ik nooit achter komen.

Ik heb wel de eerste stap gezet, de wielen worden schoon gemaakt, met het mesje, schrapen tot de vervelende dikke groef in het midden weg is.
De banden hebben niet helemaal het juiste profiel maar het moet maar, geen after market wielen :)

Veel bouwplezier!
Willem

Jan van Harn

Lid van de TWENOT
Beste Willem,

Voor wat betreft je hoofdpijn. Volgens mij werden de voertuignummers door het War Department uitgegeven en was dit een soort kentekennummer. De F staat voor pantserwagen, tanknummers begonnen met een T. Dat dit nummer wordt gewijzigd, lijkt me niet voor de hand liggend. Beide foto’s, waarop de naam Hector te zien is, zouden goed hetzelfde voertuig kunnen betreffen.
De foto met het rechterzijaanzicht is naar mijn mening een ander voertuig. Ik meen dat ook te zien aan het linkerachter spatbord, dat bij Hector volgens mij omhoog is gebogen. Op de andere ‘strandfoto’ zie ik dat niet echt terug (in lijn met de voorzijde van het rechterspatbord). Je kunt de foto natuurlijk wel voor inspiratie gebruiken.
Het nummer 9 werd door de eenheid bepaald en kon eenvoudiger worden gewijzigd of misschien meerdere keren voorkomen.

Veel succes met het vervolg,

Jan (die waarschijnlijk ook aan deze Foc gaat deelnemen met iets Brits)

Willem Visser zei:
Alex, Bas en Ron dank!
Ron: waarom de twijfel? Hoor het graag van jou waar jouw twijfel zit.
Willem
Als je kijkt naar de positie van 't voertuig, met name het laag hangende wiel, dan zie je dat weliswaar het patroon op de banden gelijk is, maar de eerste laat het wiel links achter zien en de tweede het wiel rechtsvoor. De banden zitten dus op beide voertuigen andersom gemonteerd. Toch?
Ook is de schade van foto 1 niet terug te zien op foto 2, terwijl het omhoog gewrongen spatbord toch duidelijk te zien zouden moeten zijn. Correct?
Ook denk ik dat beide vertuigen anders hellen; de ene helt naar rechtvoor, de ander naar linksachter.

Jakko Westerbeke

Forumbeheerder
Lid van de TWENOT
Willem Visser zei:
Maar die derde foto …. daar krijg ik hoofdpijn van :)
die was gemaakt tijdens oefeningen voor de verscheping en wellicht (?) zijn ze nog aan het hernummeren/hernoemen gegaan.
Ik sluit me bij Jan aan: gezien het F-nummer anders is, is dit een ander voertuig dan de „Hector” op het strand van Dieppe. Vergeet niet dat Hector de naam is van een figuur uit de klassieke oudheid, en het dus heel goed mogelijk is dat meerdere eenheden die naam gebruikt hebben voor een voertuig.

Willem Visser

Lid van de TWENOT
Ik blijf nog even zoeken....
Zo vond ik deze op een Canadese site.
De oorzaak van de schade aan Hector is duidelijk

Hier wordt Hector ook geïdentificeerd

En hier nogmaals de drie Hectors

Ik ga maar eens bouwen....
Dank voor de reacties en veel bouwplezier!
Willem

Willem Visser

Lid van de TWENOT
Bouwavond Bouwgroep Utrecht.
Productief avondje, onderdelen schoon gemaakt en het zijluikje in de opbouw er uit gehaald (voorboren en dan met een mesje snijden en de zijkanten vijlen).

Dat ziet er goed uit Willem, ook een overzichtelijke hoeveelheid onderdelen :) . Is de putty die je gebruikt hebt de befaamde "green stuff", wat is het voordeel van dit spul ? Ik gebruik zelf altijd de grijze Tamiya putty, nadeel hiervan is dat ie in Nederland geloof ik niet meer verkrijgbaar is, te schadelijk waarschijnlijk.

Groet,

Arjan

Willem Visser

Lid van de TWENOT
Hoi Arjan,
Dit is het fijne spul:

Makkelijk te smeren, snel droog, krimpt niet en na schuren super glad. Helaas niet meer te koop (denk ik) want het is niet echt gezond spul. Ik zoek nog een goed alternatief voor dit spul want mijn tube is half leeg (of vol ) en wat er nog rest is niet meer soepel uit de tube te krijgen.
Hartelijke groet,
Willem

Jakko Westerbeke

Forumbeheerder
Lid van de TWENOT
Arjan Wiskerke zei:
Is de putty die je gebruikt hebt de befaamde "green stuff"
„Green Stuff” is tweecomponentenputty, één deel geel en één deel blauw, dat gemengd inderdaad groen wordt en enigszins flexibel blijft na harding.

Alex van de Wetering

FOC-begeleider
Lid van de TWENOT
Putty.....ja, daar zeg je wat. Ik heb zelf weer Tamiya Putty, die ik gekocht heb bij Verschoten in Antwerpen. Echter, het artikelnummer is anders dan mijn oude tubetje.....en hij lijkt ook sneller dik te worden. Sterker nog....de tube is nog meer dan halfvol en lijkt al volledig onwerkbaar. Ik krijg het al bijna niet meer uit de tube.
Bij Mr. Surfacer 500 heb ik dezelfde ervaring.....wordt ook sneller kauwgom-achtig dan eerst. Mogelijk is de schadelijke stof verwijderd.....maar is het daarmee ook minder functioneel.

Goed werk Willem. Zo'n luik openmaken is 1 van die dingen waarmee je het model echt redelijk eenvoudig op een hoger niveau kan tillen.

Alex

Jakko Westerbeke

Forumbeheerder
Lid van de TWENOT
Alex van de Wetering zei:
Putty.....ja, daar zeg je wat. Ik heb zelf weer Tamiya Putty
Ik gebruikte jarenlang Revell Plasto, dat ik goed vond werken wanneer eerst het grootste deel van het oplosmiddel uit de tube geknepen is (dat spul drijft een soort bovenop het vastere vulmiddel en maakt het te vloeibaar naar m’n zin). Alleen ging de laatste modelbouwwinkel op minder dan een uur reizen een paar jaar geleden dicht en kon ik het nergens meer kopen, dus ben ik overgeschakeld op autoplamuur van Alabastine.

Willem Visser

Lid van de TWENOT
Hoi Alex,
Bij bouwgroep Utrecht het FOC virus? nee joh, de helft doet maar mee :)
Maar bij alle leden van Bouwgroep Utrecht geldt dat we snel starten, dan inzakken en wellicht de eindstreep halen maar in veel gevallen ook niet :) De modelbouwdip kennen wij als geen ander. Wisselen van modellen is dan goed.......
Gisteravond hebben wij bijvoorbeeld helemaal niet aan een FOC model gewerkt maar aan andere belangrijke modelbouwzaken.
Dus ja, we doen massaal mee maar dat is geen garantie voor het behalen van de eindstreep.
Hartelijke groet,
Willem

Willem Visser

Lid van de TWENOT
Herman, ja Richard heeft het van ons in Utrecht, wij zijn schuldig. Gelukkig dat jullie hem in Ede nog weer een beetje op het goede pad terug brengen, dat is zijn redding,
De deur vervangen.... ik moet eerst weer zin krijgen in dit model, heb momenteel ook een andere hobby die veel tijd vraagt en krijgt
We hebben nog even ....

Bovenaan