(stijn) T-29-5

Iedereen bedankt voor de opmerkingen vooral leuk dat mensen de tips leuk vinden.
Hierbij weer een update. Ik ben vooral bezig geweest met alle bouten, klinknagels en details van het motordek.
hierbij de overzicht foto's

En nu wil ik graag wat van mijn tips en werkwijzen delen misschien kunnen jullie er iets mee. Een deel zal reeds bekend zijn maar je weet maar nooit.

Allereerst ben ik dol op een schuifmaat, je kan er niet alleen goed mee meten maar ook als mal gebruiken om dingen af te snijden. Gaat erg precies en je kan er consistent mee zijn. Gewoon de achterkant gebruiken en langs de voorkant snijden dit is precies de gemeten maat.

Voor de bouten en klinknagels gebruikt ik een punch and die met een bakje eronder. Vervolgens de schijfjes met een puntje van je mes pakken en in de lijm dopen en plaatsen. Het lijm is een druppel op een dekglaasje dit droogt minder snel uit. Het plaatsen doe ik door middel van aftekenen en soms op het oog.

Om de klinknagels een ronde vorm te geven IPV een plat schijfje werk ik ze na met een beading tool als je deze over het schijfje drukt wat je een beetje met lijm zacht hebt gemaakt krijgt het een bolle vorm.

De roosters zijn gemaakt met echt gaas wat ik een keer op een metaal markt in Istanbul heb gekregen. Toen ik daar bij een gaas handelaar uitlegde waar ik het voor nodig had (en dus geen meters nodig head) kreeg ik zo enkele stukken van z'n fijnste gaas. Ik heb in de uitsparingen L profielen gelijmt zodat er het gaas ergens tegen aan kan lijmen.

De ogen van de luikjes heb ik gemaakt door koperdraad rond een messing staafje van 2 mm te draaien en vervolgens met een scheermesje door te nemen. Zo krijg je allemaal gelijke rondjes (zo maakten ze vroeger ook maliumkolders volgens mij) en je kan het voor veel verschillende dingen gebruiken. Ik heb de bevestiging gemaakt door draad over een 0.6 mm boortje te draaien oogje erdoor en solderen en klaar.

De handvaatjes heb ik met een malletje gemaakt.Van rest etswerk. Hierdoor kan je de gaten in het model goed boren en vervolgens het koperdraad op maat buigen. Past elke keer precies en ze worden steeds het zelfde. In de loop van de tijd spaar je gewoon de malletjes en kan je kiezen.

Zo dat was het weer even, tot de volgende update.

Zo heb weer even tijd gehad verder te bouwen.
het gereedschap zit erop een deel van de kit en een deel zelf gemaakt.
C485874E-8F50-4264-B793-3454AFBD66EB.jpeg
ook de achterlichten heb ik zelf nieuw gemaakt met beschemkappen
F518639F-A46D-4ECD-AAA5-926A4CC2A62B.jpeg
de spatborden gemaakt van plastiek en er op genaakt met details
57188E63-988C-4B48-A8CA-492B9A6023EF.jpeg
5F0914F0-21B5-470B-9A6F-CA5825CC3FAC.jpeg
nieuwe wielspannersvan echte boutjesC1D0E03A-6F99-44AC-9B58-917A413DC657.jpeg

en nieuwe voorlampenF01E8201-AFAD-490E-B539-413823B70AF8.jpeg

zo nu kan ik bijna aan de koepels beginnen
Groet stijn

Zo weer wat verder met de tank. Vandaag was draaibank dag. Ik heb een nieuwe loop gemaakt uit aluminium. A3083E2D-4274-4D34-90FA-3DC73E982853.jpeg
zie hier voor het resultaat de linker is van mij de rechter van een aftermarketmerk. Toen ik de foto’s van een T/35 en t/28 zag dacht ik de loop is wat minder taps en plomper dan de aftermarket loop. Daarom is hij niet het zelfde.
C01D1165-CC5C-4FCD-90AC-0FE5A96B0537.jpeg
verder heb ik een nieuwe kanon behuising gemaakt van plastiek gezien het gene bij de kit vol luchtbellen zat
Kitimage.jpg
Dat van mij image.jpg
Alles op het dak van de koepel ( ventilator periscoop) is ook op de draaibank gemaakt.
99739A49-33FB-486F-B328-568CA555E426.jpeg
B59A0904-082A-4A73-9DFF-681142734FAB.jpeg
8A595040-7663-44C1-A9DE-21A482F2C7C0.jpeg
en de tank met koepel
62355E5B-9AB9-46F7-9D88-24F85AE937B2.jpeg
Zo dat was het weer

Alex van de Wetering

FOC-begeleider
Stijn......well done! Imposant werk en je hebt de vaart er lekker in zitten. Als je zoveel aan een (resin)kit aanpast, vragen mensen wel eens of het niet makkelijker was geweest om hem helemaal scratch te bouwen. Ik weet niet hoe jij het ziet, maar mijn ervaring is vooral dat het soms gewoon fijn is om een basis te hebben.....ook al klopt daar geen jota van!

Alex

Zo het model is af qua bouw. nou ja ik ga alles nog een maal heel goed langs aan de hand van de foto's en de tekeningen. Misschien dat er nog een klein boutje of moertje op moet.
De loopjes van de machine geweren zijn gemaakt van injectie naalden en bestaan uit drie verschillende diktes (je hebt vele maten injectie naalden van 0.5 mm tot 2.0 mm ).
Alle lasnaden zijn gemaakt met streched spruw of magic sculp.
Met betrekking tot de FOC heb ik me aan een ding niet echt gehouden de tracks zijn wel aftermarket van Fruil. De tracks die bij de de kit zaten waren echt verschrikkelijk en leken voor geen meter. Tevens stond er in de referenties dat de T-29-5 van T-35 tracks waren voorzien.
Ik had echt geen zin om zoveel tijd te steken in het model en het dan door lelijke tracks te laten floppen.
Om het low budget karakter hoog te houden heb ik de t-35 tacks van een oud project hergebruikt dus ik heb ze niet speciaal gekocht, ik hoop dat dit het leed wat verzacht.
Het luik van de grote koepel heb ik aan de hand van de foto nog gedraaid. De tracks en wielen zijn nog niet bevestigd voor het schilderen. Ook de koepels zitten nog niet vast.

@ alex, bedankt voor je commentaar. Ik ben het wel met je eens, ik vind het fijn een basis te hebben van waaruit ik het kan verbeteren. Het voordeel is dat met name dingen als de wielophanging er al zijn. In het geval van dit model heb ik wel een beetje onderschat hoeveel eraan moest gebeuren om er wat van te maken. Mar het was echt een leuk project en ik heb er heel veel van geleerd met name met betrekking volgorde van bouwen. ik heb veel dingen dubbel danwel over gedaan.
P1110032.JPGP1100998.JPGP1110021.JPGP1110006.JPGP1110016.JPG

Laatst bewerkt:
Ik vind het enorm, wat je ervan hebt gemaakt. Je aanpak voldoet volgens mij ruimschoots aan de foc en ik begrijp je track keuze goed: je hebt laten zien hoe je een model kunt updaten met allerlei technieken en soms eenvoudige hulpmaterialen.

Groeten, Jan

Beste jan, bedankt voor je commentaar.

Ik heb nog even goed naar de tank gekeken en met de foto's vergeleken en kwam erachter dat ik wat dingen moest aanpassen. Ten eerste het luik van de grote koepel, deze stond op de verschillende foto's anders gedraaid en met een machinegeweer erop dus ik kwam tot de conclusie dat ik het verkeerde luik had. het moest een leuk zijn zoals op de latere versie van de t-28 en T-36 en T-26 werd gezien wat draaibaar was en een opbouw had voor een machinegeweer. Dus ik het andere ik eruit halen kwam het halve koepeldak mee. nou ja wat schelden later nieuw dak erin gemaakt gelad geschuurd en zo. Ouwe luik gemaakt met scratch build affuit voor machinegeweer de DT zelf komt uit een setje van miniart.
ook de achterkant klopte niet geheel hier zat nog een stalen plaat vast die als uitlaat deflector diende. Ik heb deze uit koper plaat gemaakt. ook later en nog twee ronde doppen aan de achterzijde ik denk tankdopen deze heb ik ook nog gemaakt net als dat de pantserplaat iets boven het mortordek uitkwam hiervoor heb ik nog veranderd door een 0,5 x 0,5 mm strip erop te zetten.
Ik kan zeggen deze laatste aanpassing hebben me veel tijd en gevloek gekost maar het is gelukt.
Ik heb alles nog een maal heel goed langs de beschikbare foto gelegd en denk dat ik nu echt klaar ben.P1110034.JPGP1110040.JPGP1110038.JPGP1110039.JPGP1110043.JPG

Alex van de Wetering

FOC-begeleider
Stijn,

Wederom heel fraai werk.....goed om alles in 1 kleurtje te zien en dit illustreert ook mooi dat je altijd foto's moet maken voor het spuiten....zodat je anderen kan laten zien dat dit niet zomaar een kitje is dat je even in een paar avonden in elkaar hebt geplakt!

Ik weet natuurlijk niet hoe druk je bent met werk, maar met een maand te gaan, moet dit toch kunnen lukken?

Zo de eerste verwerings stappen. Ik heb het meestal niet heel erg op zeer veel verf chips en zo. Ik denk vaak dat tanks daar gewoon niet lang genoeg voor rond reden. Veel stof vuil en modder gemorste vloeistoffen geloof ik wel in. Maar dit is toch een beetje anders de T-29/5 was een experimentele tank er was er maar een van dus die zal veel getest zijn en relatief langer zijn meegegaan. Daarom komt deze met wat meer verf chips. Met name boven op de spatborden ben ik een beetje buiten boord gegaan maar dit heeft een reden. De tank kon net als de BT serie ook zonder tracks rijden. De tracks werden dan op de spatborden gelegd. Ik denk dat dit best veel beschadigingen gaf. Let wel dit zijn allen de chips nog maar het inlijnen en verweren moet nog dus alles komt wat beter in elkaar over. Van de kleine koepels heb ik de rechter al wel van een pin wash voorzien wel leuk om het verschil te zien. Hoop dat jullie het wat vinden.

Hij wordt steeds mooier. Verschil tussen beide koepels toont het effect van de pinwash inderdaad. Het opgelichte vlak bij de uitlaten oogt enigszins onregelmatig, misschien kun je daar nog iets aan doen?
Welke motor heeft deze tank? In geval van diesel zou je nog wat roet kunnen aanbrengen.
Succes, Jan

Alex van de Wetering

FOC-begeleider
Stijn,

Mooie progressie. Ik vind het verschil in die torentjes erg fraai en ook het stof rond de boutjes en luiken op het achterdek.
De slijtage op de spatborden doet het wat minder voor mij; misschien is het omdat het toch iets te regelmatig oogt ofzo.....Misschien zou ik iets meer sleepsporen verwachten van het neerleggen of verwijderen van de tracks(?). Misschien een idee om eens te kijken naar een dieplader in de wegenbouw, waar ze herhaaldelijk een bulldozer op en afzetten?

Alex, bedankt voor je commentaar. Ik heb er over gedacht en gekeken maar ik vind dat je zeker gelijk hebt. Duuuuus ik heb de haarlak uit de kast gepakt. Eerst opnieuw rode primer kleur op de spartborden, haarlak en toen met water krassen maar. Mijn tweede haarlak poging het contrast had een beetje meer gemogen maar ik denk een stuk betere uitgangspositie. F417DC9D-CEC5-44A3-9A8A-54E0434592CC.jpegD1F2E3CA-0AFE-48A0-B59C-B754705F3B5A.jpeg

Bovenaan