(stijn) T-29-5 (KLAAR)

Stijn Westerbos

Lid van de TWENOT
Iedereen bedankt voor de opmerkingen vooral leuk dat mensen de tips leuk vinden.
Hierbij weer een update. Ik ben vooral bezig geweest met alle bouten, klinknagels en details van het motordek.
hierbij de overzicht foto's




En nu wil ik graag wat van mijn tips en werkwijzen delen misschien kunnen jullie er iets mee. Een deel zal reeds bekend zijn maar je weet maar nooit.

Allereerst ben ik dol op een schuifmaat, je kan er niet alleen goed mee meten maar ook als mal gebruiken om dingen af te snijden. Gaat erg precies en je kan er consistent mee zijn. Gewoon de achterkant gebruiken en langs de voorkant snijden dit is precies de gemeten maat.



Voor de bouten en klinknagels gebruikt ik een punch and die met een bakje eronder. Vervolgens de schijfjes met een puntje van je mes pakken en in de lijm dopen en plaatsen. Het lijm is een druppel op een dekglaasje dit droogt minder snel uit. Het plaatsen doe ik door middel van aftekenen en soms op het oog.



Om de klinknagels een ronde vorm te geven IPV een plat schijfje werk ik ze na met een beading tool als je deze over het schijfje drukt wat je een beetje met lijm zacht hebt gemaakt krijgt het een bolle vorm.



De roosters zijn gemaakt met echt gaas wat ik een keer op een metaal markt in Istanbul heb gekregen. Toen ik daar bij een gaas handelaar uitlegde waar ik het voor nodig had (en dus geen meters nodig head) kreeg ik zo enkele stukken van z'n fijnste gaas. Ik heb in de uitsparingen L profielen gelijmt zodat er het gaas ergens tegen aan kan lijmen.



De ogen van de luikjes heb ik gemaakt door koperdraad rond een messing staafje van 2 mm te draaien en vervolgens met een scheermesje door te nemen. Zo krijg je allemaal gelijke rondjes (zo maakten ze vroeger ook maliumkolders volgens mij) en je kan het voor veel verschillende dingen gebruiken. Ik heb de bevestiging gemaakt door draad over een 0.6 mm boortje te draaien oogje erdoor en solderen en klaar.







De handvaatjes heb ik met een malletje gemaakt.Van rest etswerk. Hierdoor kan je de gaten in het model goed boren en vervolgens het koperdraad op maat buigen. Past elke keer precies en ze worden steeds het zelfde. In de loop van de tijd spaar je gewoon de malletjes en kan je kiezen.




Zo dat was het weer even, tot de volgende update.
 

Stijn Westerbos

Lid van de TWENOT
Zo heb weer even tijd gehad verder te bouwen.
het gereedschap zit erop een deel van de kit en een deel zelf gemaakt.
C485874E-8F50-4264-B793-3454AFBD66EB.jpeg
ook de achterlichten heb ik zelf nieuw gemaakt met beschemkappen
F518639F-A46D-4ECD-AAA5-926A4CC2A62B.jpeg
de spatborden gemaakt van plastiek en er op genaakt met details
57188E63-988C-4B48-A8CA-492B9A6023EF.jpeg
5F0914F0-21B5-470B-9A6F-CA5825CC3FAC.jpeg
nieuwe wielspannersvan echte boutjesC1D0E03A-6F99-44AC-9B58-917A413DC657.jpeg

en nieuwe voorlampenF01E8201-AFAD-490E-B539-413823B70AF8.jpeg

zo nu kan ik bijna aan de koepels beginnen
Groet stijn
 

Stijn Westerbos

Lid van de TWENOT
Zo weer wat verder met de tank. Vandaag was draaibank dag. Ik heb een nieuwe loop gemaakt uit aluminium. A3083E2D-4274-4D34-90FA-3DC73E982853.jpeg
zie hier voor het resultaat de linker is van mij de rechter van een aftermarketmerk. Toen ik de foto’s van een T/35 en t/28 zag dacht ik de loop is wat minder taps en plomper dan de aftermarket loop. Daarom is hij niet het zelfde.
C01D1165-CC5C-4FCD-90AC-0FE5A96B0537.jpeg
verder heb ik een nieuwe kanon behuising gemaakt van plastiek gezien het gene bij de kit vol luchtbellen zat
Kitimage.jpg
Dat van mij image.jpg
Alles op het dak van de koepel ( ventilator periscoop) is ook op de draaibank gemaakt.
99739A49-33FB-486F-B328-568CA555E426.jpeg
B59A0904-082A-4A73-9DFF-681142734FAB.jpeg
8A595040-7663-44C1-A9DE-21A482F2C7C0.jpeg
en de tank met koepel
62355E5B-9AB9-46F7-9D88-24F85AE937B2.jpeg
Zo dat was het weer
 

Alex van de Wetering

FOC-begeleider
Lid van de TWENOT
Stijn......well done! Imposant werk en je hebt de vaart er lekker in zitten. Als je zoveel aan een (resin)kit aanpast, vragen mensen wel eens of het niet makkelijker was geweest om hem helemaal scratch te bouwen. Ik weet niet hoe jij het ziet, maar mijn ervaring is vooral dat het soms gewoon fijn is om een basis te hebben.....ook al klopt daar geen jota van!

Alex
 

Stijn Westerbos

Lid van de TWENOT
Zo het model is af qua bouw. nou ja ik ga alles nog een maal heel goed langs aan de hand van de foto's en de tekeningen. Misschien dat er nog een klein boutje of moertje op moet.
De loopjes van de machine geweren zijn gemaakt van injectie naalden en bestaan uit drie verschillende diktes (je hebt vele maten injectie naalden van 0.5 mm tot 2.0 mm ).
Alle lasnaden zijn gemaakt met streched spruw of magic sculp.
Met betrekking tot de FOC heb ik me aan een ding niet echt gehouden de tracks zijn wel aftermarket van Fruil. De tracks die bij de de kit zaten waren echt verschrikkelijk en leken voor geen meter. Tevens stond er in de referenties dat de T-29-5 van T-35 tracks waren voorzien.
Ik had echt geen zin om zoveel tijd te steken in het model en het dan door lelijke tracks te laten floppen.
Om het low budget karakter hoog te houden heb ik de t-35 tacks van een oud project hergebruikt dus ik heb ze niet speciaal gekocht, ik hoop dat dit het leed wat verzacht.
Het luik van de grote koepel heb ik aan de hand van de foto nog gedraaid. De tracks en wielen zijn nog niet bevestigd voor het schilderen. Ook de koepels zitten nog niet vast.

@ alex, bedankt voor je commentaar. Ik ben het wel met je eens, ik vind het fijn een basis te hebben van waaruit ik het kan verbeteren. Het voordeel is dat met name dingen als de wielophanging er al zijn. In het geval van dit model heb ik wel een beetje onderschat hoeveel eraan moest gebeuren om er wat van te maken. Mar het was echt een leuk project en ik heb er heel veel van geleerd met name met betrekking volgorde van bouwen. ik heb veel dingen dubbel danwel over gedaan.
P1110032.JPGP1100998.JPGP1110021.JPGP1110006.JPGP1110016.JPG
 
Laatst bewerkt:

Jan van Harn

Lid van de TWENOT
Ik vind het enorm, wat je ervan hebt gemaakt. Je aanpak voldoet volgens mij ruimschoots aan de foc en ik begrijp je track keuze goed: je hebt laten zien hoe je een model kunt updaten met allerlei technieken en soms eenvoudige hulpmaterialen.

Groeten, Jan
 

Stijn Westerbos

Lid van de TWENOT
Beste jan, bedankt voor je commentaar.

Ik heb nog even goed naar de tank gekeken en met de foto's vergeleken en kwam erachter dat ik wat dingen moest aanpassen. Ten eerste het luik van de grote koepel, deze stond op de verschillende foto's anders gedraaid en met een machinegeweer erop dus ik kwam tot de conclusie dat ik het verkeerde luik had. het moest een luik zijn zoals op de latere versie van de t-28 en T-35 en T-26 werd gezien wat draaibaar was en een opbouw had voor een machinegeweer. Dus ik het andere eruit halen kwam het halve koepeldak mee. nou ja wat schelden later nieuw dak erin gemaakt glad geschuurd en zo. Ouwe luik gemaakt met scratch build affuit voor machinegeweer de DT zelf komt uit een setje van miniart.
ook de achterkant klopte niet geheel hier zat nog een stalen plaat vast die als uitlaat deflector diende. Ik heb deze uit koper plaat gemaakt. ook later en nog twee ronde doppen aan de achterzijde ik denk tankdopen deze heb ik ook nog gemaakt net als dat de pantserplaat iets boven het mortordek uitkwam hiervoor heb ik nog veranderd door een 0,5 x 0,5 mm strip erop te zetten.
Ik kan zeggen deze laatste aanpassing hebben me veel tijd en gevloek gekost maar het is gelukt.
Ik heb alles nog een maal heel goed langs de beschikbare foto gelegd en denk dat ik nu echt klaar ben.P1110034.JPGP1110040.JPGP1110038.JPGP1110039.JPGP1110043.JPG
 
Laatst bewerkt:

Alex van de Wetering

FOC-begeleider
Lid van de TWENOT
Stijn,

Wederom heel fraai werk.....goed om alles in 1 kleurtje te zien en dit illustreert ook mooi dat je altijd foto's moet maken voor het spuiten....zodat je anderen kan laten zien dat dit niet zomaar een kitje is dat je even in een paar avonden in elkaar hebt geplakt!

Ik weet natuurlijk niet hoe druk je bent met werk, maar met een maand te gaan, moet dit toch kunnen lukken?
 

Stijn Westerbos

Lid van de TWENOT
Zo de eerste verwerings stappen. Ik heb het meestal niet heel erg op zeer veel verf chips en zo. Ik denk vaak dat tanks daar gewoon niet lang genoeg voor rond reden. Veel stof vuil en modder gemorste vloeistoffen geloof ik wel in. Maar dit is toch een beetje anders de T-29/5 was een experimentele tank er was er maar een van dus die zal veel getest zijn en relatief langer zijn meegegaan. Daarom komt deze met wat meer verf chips. Met name boven op de spatborden ben ik een beetje buiten boord gegaan maar dit heeft een reden. De tank kon net als de BT serie ook zonder tracks rijden. De tracks werden dan op de spatborden gelegd. Ik denk dat dit best veel beschadigingen gaf. Let wel dit zijn allen de chips nog maar het inlijnen en verweren moet nog dus alles komt wat beter in elkaar over. Van de kleine koepels heb ik de rechter al wel van een pin wash voorzien wel leuk om het verschil te zien. Hoop dat jullie het wat vinden.
 

Jan van Harn

Lid van de TWENOT
Hij wordt steeds mooier. Verschil tussen beide koepels toont het effect van de pinwash inderdaad. Het opgelichte vlak bij de uitlaten oogt enigszins onregelmatig, misschien kun je daar nog iets aan doen?
Welke motor heeft deze tank? In geval van diesel zou je nog wat roet kunnen aanbrengen.
Succes, Jan
 

Alex van de Wetering

FOC-begeleider
Lid van de TWENOT
Stijn,

Mooie progressie. Ik vind het verschil in die torentjes erg fraai en ook het stof rond de boutjes en luiken op het achterdek.
De slijtage op de spatborden doet het wat minder voor mij; misschien is het omdat het toch iets te regelmatig oogt ofzo.....Misschien zou ik iets meer sleepsporen verwachten van het neerleggen of verwijderen van de tracks(?). Misschien een idee om eens te kijken naar een dieplader in de wegenbouw, waar ze herhaaldelijk een bulldozer op en afzetten?
 

Stijn Westerbos

Lid van de TWENOT
Alex, bedankt voor je commentaar. Ik heb er over gedacht en gekeken maar ik vind dat je zeker gelijk hebt. Duuuuus ik heb de haarlak uit de kast gepakt. Eerst opnieuw rode primer kleur op de spartborden, haarlak en toen met water krassen maar. Mijn tweede haarlak poging het contrast had een beetje meer gemogen maar ik denk een stuk betere uitgangspositie. F417DC9D-CEC5-44A3-9A8A-54E0434592CC.jpegD1F2E3CA-0AFE-48A0-B59C-B754705F3B5A.jpeg
 

Alex van de Wetering

FOC-begeleider
Lid van de TWENOT
Stijn,

Respect dat je de spatborden opnieuw hebt gespoten en behandeld! Het verschil in kleuren geeft het model ook gelijk wat meer sjeu. Als volgende stap zou ik ook zeker de oogjes en boutjes op de spatborden wat "kaal" maken, want ik vermoed dat alle opstaande details als eerste beschadigd raken bij het neerleggen en afnemen van de tracks. Fraai werk hoor:+:
 

Stijn Westerbos

Lid van de TWENOT
dank je wel voor je commentaar.
ja ik fixeer de pigmenten met pigment fixer. Ik doe het er droog op en druppel er dan heel rustig fixer op met een klein spuitje met naald zodat je het heel gecontroleerd op op kan doseren. Het lastige aan alle fixers en verdunners is dat het bij teveel gebruik laat het opdroog kringen achter ( in het engels tide marks).
Bij het schilden van dit model maak ik veel gebruik van de technieken van Michael Rinaldi die van de tank art boeken. Er zijn ook wat filmpjes op Youtube van hem ik vind het heel inspirerend. Vooral omdat hij alle weathering met olieverf doet ipv allerlei producten.

groetjes stijn
 

Alex van de Wetering

FOC-begeleider
Lid van de TWENOT
Stijn,

Ik dacht al dat je de technieken van Michael Rinaldi had toegepast; je had het daar bij onze vorige meeting over. Ik moet ook eens wat verder in die boekjes kijken!
Voor Overloon.....vergeet niet een fotootje bij je model te leggen om de mensen te laten zien wat je allemaal aan het model hebt verbeterd! Dat geld trrouwens voor all FOC deelnemers......niet iedereen kijkt op het forum, dus een fotootje van voor het schilderen maakt vaak een heleboel duidelijk voor voorbijgangers.
 

Jan van Harn

Lid van de TWENOT
Mooi werk Stijn,

Ik heb de filmpjes van Rinaldi nog niet gezien, zijn boeken hebben in elk geval hun waarde.

Groeten, Jan
 

EricReist

Lid van de TWENOT
Zo! Die gaat de eindstreep van Overloon wel halen, chapeau!
Mooie stappen ook, die truc met veel oogjes van gelijke grootte gaat in het archief alhier!
 

Stijn Westerbos

Lid van de TWENOT
Beste Eric bedankt voor je commentaar, leuk dat je truck voor de oogjes hebt opgeslagen. Op de zelfde manier heb ik ook de grote ogen van de sleepkabels gemaakt.
Ik wou nog even wat van mijn constructie tips delen.
de sleepkabels heb ik zelf gemaakt is erg makkelijk.
de benodigdheden. Boor, twee haakjes, en koperdraad in mijn geval 0,5 mm.
IMG_1793.jpg
De opstelling; een haakje in de boor en en in een bankschroef. Dan hiertussen het koperdraad spannen, hoe meer draden hoe dikker en hoe meer windingen. De draaddikte maakt dus wel uit voor uiteindelijke looks. Dan heeeel belangrijk hou het draad strak opstand tussen de twee haken anders gaat een van de de draden kronkelen en wordt het niet strak. IMG_1794.jpg
Na deze opstelling is het draaien maar met de boor.
eindresultaat.
IMG_1795.jpgIMG_1796.jpg
Nog een laatste truck is het koperdraad met een aansteker of gasbrander te verhitten tot rood gloeiend en dan af te laten koelen het is nu beter buig en plooibaar.
Zo dat was de sleepkabel.

Nu de koplampen. Er zaten natuurlijk geen lenzen bij de kit. Geen probleem, je kan aftermarket gebruiken. Maar die zijn best kostbaar en natuurlijk heb je nooit de juiste maat. Er zijn trucs zoals het verhitten van doorzichtig plastiek en dan over de achterkant van een kwast trekken en zo de ronde vorm te krijgen. Maar het is mij nog nooit gelukt twee de zelfde te krijgen. Dan is deze tip nog leuk Lenzen tip echter heb ik de Rhinestone dingen nog nooit ergen gezien maar misschien heb ik niet goed gekeken.
En dan mijn manier: twee componenten epoxy lijm.
Een: je legt de koplampen of model perfect horisontaal neer
twee: je maakt wat hars klaar
drie: met een tanden stoker pik je wat op en laat het in de koplamp lopen iet te veel dit wordt vanzelf een mooie ronding.
Vier: met een klein scherm voorwerp (dunne injectienaald) prik je eventuele luchtbellen eruit.

Hieronder het resultaat, ja echt een $$^%$ foto maar beter kreeg ik het niet. maar ja je kunt het altijd in overloon bekijken.
IMG_1747.jpg


Oke ik heb nog even goed naar de "klaar" foto's gekeken en ga nog een paar dingen aanpassen.
dus de echte eindplaatjes volgen nog. En misschien een figuurtje
groet stijn
 

Stijn Westerbos

Lid van de TWENOT
Oke nu is het echt klaar ik ben nog een maal de gehele tank langs gegaan. met verf en pigmenten. Dit zijn mijn eindfoto’s betreffende de FOC.
Het was een hele toer ik heb er veel van geleerd en ik hoop dat andere ook hier en daar iets op hebben kunnen pikken. Het leuke is dat ik een unieke tank in mijn collectie heb waar nog geen mainstreem bouwmodel van is. (waarschijnlijk binnen een jaar wel)
Indien nog commentaar ik hoor het super graag misschien nog tijd om het verwerken voor overloon, je weet maar nooit.

1.jpg2.jpg6.jpg7.jpg8.jpg9.jpg3.jpg5.jpg
 
Laatst bewerkt:
Bovenaan