Spoorwagons voor Amerikaans tankvervoer in Europa, ca. begin 1945?

Jakko Westerbeke

Forumbeheerder
Lid van de TWENOT
Weet iemand welke opties ik heb in 1:35 als ik een spoorwagon zoek waar ik een Amerikaanse M4 middelzware tank op zou kunnen zetten, zeg maar eind 1944, begin 1945? Het gros van wat er te koop is, is Duits, maar zouden die ook door de Amerikanen gebruikt zijn om tanks naar het front te vervoeren?

Jakko Westerbeke

Forumbeheerder
Lid van de TWENOT
Uit m’n hoofd 1524 mm tegen 1435 mm, inderdaad. Ook zonder dat lijkt het me ook onwaarschijnlijk dat er een Russische spoorwagon gebruikt zou worden op, laten we zeggen, het spoor Antwerpen–Duitsland :) Bij gebrek aan modellen van geschikte Franse of Belgische wagons zit ik te denken dat een Duitse zou moeten kunnen, maar een foto van een echte zou dan leuk zijn om dat te bevestigen …

Tuurlijk zijn die gebruikt door de geallieerden, wat werkt en niet meegezeuld hoeft te worden scheekt weer.

Nu weet ik uberhaupt niet of de amerikanen spoor gebruikten in europa, want dat was best wel kapot, en volgens mij ging zon beetje alles per vrachtwagen, tanks incluis. RIV bestond ten tijde van de 2e wereldoorlog al een heel tijdje en het was dan ook niet meer als normaal om buitenlandse wagons in nl en vice versa

Bas Slaats

TWENOT-bestuurslid
Lid van de TWENOT
Ik zou het probleem omdraaien. Zet een rode ster op de Sherman en het plaatje klopt weer. Er zijn vele Sherman's via Alaska en de Trans Siberische route naar het Oostfront verscheept. ;) Gr Bas

Bas Slaats

TWENOT-bestuurslid
Lid van de TWENOT
Op de Twenot fb heb ik trouwens recent het volgende gevonden: "
The 50-ton "Warwell" wagons became necessary during World War II when the Sherman tanks built in the United States were planned to be shipped to Britain and stored pending Operation Overlord, the invasion of Europe. These tanks were too tall to be transported on the flat wagons of Great Britain because they would have touched bridges and tunnels. Inadequate wagons were available, so the Ministry commissioned the "Warwell" wagons.

Three manufacturers built these Gloucester, Carriage & Wagon Co, Head Wrightson and Southern Railway wagons.
The wagons were used until 2011."

Bij mijn weten is hier echter geen model van... FB_IMG_1584121612332.jpg

Gr Bas

Jakko Westerbeke

Forumbeheerder
Lid van de TWENOT
Tuurlijk zijn die gebruikt door de geallieerden, wat werkt en niet meegezeuld hoeft te worden scheekt weer.
Dat idee had ik ook, maar ergens heb ik dan liever toch bewijs dat het ook echt gedaan werd :)

Nu weet ik uberhaupt niet of de amerikanen spoor gebruikten in europa, want dat was best wel kapot, en volgens mij ging zon beetje alles per vrachtwagen, tanks incluis.
De enige foto’s die ik kan vinden van M4’s op treinwagons zijn óf met Amerikaanse markeringen op de wagons, óf van die geknikte zoals Bas liet zien.

Wacht …

(Bron: Sherman Minutia)

Dit is een trein met M4’s voor de Fransen in april 1945, dus tegen het eind van de oorlog werden ze wel degelijk per spoor vervoerd.

Het idee is namelijk om een M4A3 (76) HVSS te bouwen, ingepakt voor vervoer overzee — dus vóórdat hij gereedgemaakt werd voor gebruik, net als de tanks op de foto hierboven, waar je de zwarte waterdichte laag aan de onderkant van de toren nog ziet zitten, en de kisten op het motordek met uitrusting voor in en op de tank.

Ik zou het probleem omdraaien. Zet een rode ster op de Sherman en het plaatje klopt weer. Er zijn vele Sherman's via Alaska en de Trans Siberische route naar het Oostfront verscheept. ;) Gr Bas
Op zich een goed idee, ware het niet dat dat enigszins onwaarschijnlijk is met een M4A3 :)

P. Kok

Lid van de TWENOT

Alex van de Wetering

FOC-begeleider
Lid van de TWENOT
Jakko,

Net wat Bas zegt....ook bij mij zijn er in 1/35 geen modellen bekend van Warflats of Warwells. Mocht je zo gek zijn zelf zo'n wagen te gaan (om)bouwen.....bij de SGB in Goes ligt het dek van een warflat en ik heb nog wel wat foto's van een Warflat in de collectie van de Corus/Hoogovens trein.

Hoogovens.jpg

Duitse SSy45's en SSyms46's zijn na de oorlog veelvuldig door het US transportation corps gebruikt (groen gespoten, rongen eraf en US opschriften).....echter, ik ken zo gauw geen foto's van tijdens WO2.

Hier nog een mooie plaat van Warflats, die uit een LST komen:
bron:Tank Landing Ship LST-21

Jakko Westerbeke

Forumbeheerder
Lid van de TWENOT
Bedankt voor de tekeningen en foto’s :) Ik ben er nog niet uit of ik ook echt een wagon wil gaan bouwen voor de tank, maar vermoedelijk zal dat, als ik het doe, dan een Duitse worden — puur en alleen omdat daar gewoon modellen van te koop zijn en het aannemelijk is dat de Amerikanen er ook gebruikt zouden hebben. Ik zie mezelf wel in staat om een Amerikaanse te bouwen, maar dat is veel teveel moeite voor wat ik in gedachten heb.

P. Kok

Lid van de TWENOT
Ik ben er inmiddels achter waar pinterest de tekening vandaan heeft. Jakko gaat hem dus niet bouwen, maar voor de geïnteresseerden heb ik nog wat links gevonden:

En voor de geïnteresseerden is er nog wel meer te vinden.

Paul

Bovenaan