Sherman V diepwaaduitrusting

Jakko Westerbeke

Forumbeheerder
Lid van de TWENOT
Weet iemand foto’s of tekeningen van het motordek van een Sherman V, uitgerust voor een diepwaadschacht op de luchtinlaat maar zonder die schacht erop?

Op de Crab die ik in 1:35 aan het nabouwen ben zit, voor zover ik kan zien op de enige foto waarop het motordek te zien is, er iets op de luchtinlaat, maar ik kan niet goed genoeg zien hoe of wat. Het is zo te zien een rooster maar niet, zoals bij de Resicast set, met een stuk zeildoek o.i.d. er omheen — of dat zeildoek is al weg natuurlijk. De vraag is dus eigenlijk, denk ik, wat er onder dat zeildoek zat.

Alex van de Wetering

FOC-begeleider
Lid van de TWENOT
Jakko,

Op het bestaande rooster zit een soort verloopstuk, waarop de deep wading koker kan worden geplaatst op een manier dat hij vrijloopt van te toren. Dit verloopstuk is van staal, maar dekt slechts een deel van het standaard rooster af. Het resterende wordt voor zover mij bekend afgesloten met canvas en veel Bostik. Ik heb wat plaatjes die ik je zal mailen.

Alex

Alex van de Wetering

FOC-begeleider
Lid van de TWENOT
Wade-2.jpg

Hier alvast 1 plaatje.....zodat andere forumgebruikers er ook wat aan hebben.
Onder zo'n canvas hoes zat doorgaans "cordtex" dat na landing op het strand snel kon worden ontstoken, zodat het canvas van het rooster werd geblazen/gebrand en de tank zsm weer door een fatsoenlijke inlaat kon ademen.

Jakko Westerbeke

Forumbeheerder
Lid van de TWENOT
Bedankt, ik heb zeker wat aan de foto’s :) Het punt aan m’n model is dat het natuurlijk een wrak voorstelt waar een heleboel van dat spul al weg is — of er nooit opgezeten heeft, want op beelden van Crabs op Westkapelle tijdens of na de landingen heb ik nog nooit de hoge delen van de diepwaaduitrusting gezien. Wel op de twee normale Shermans, die zijn ermee aan land gekomen, maar de Crabs zo te zien niet, die hadden alleen de onderkant volgens mij. Maar het onderste deel op dat rooster zat er blijkbaar dan toch ook op.

Alex van de Wetering

FOC-begeleider
Lid van de TWENOT
Jakko,

ik kwam tot dezelfde conclusie toen ik jaren terug met een Firefly met wading gear bezig was......ook daar is de waad uitrusting lastig, gezien de radiokast aan de toren. De praktijk was dat dit soort voertuigen dichter bij de kust moesten worden afgezet.....in minder diep water. Ik weet de cijfers even niet uit mijn hoofd, maar er werden 2 waadhoogten gehanteerd......(6 n 12 of zo?)

Jakko Westerbeke

Forumbeheerder
Lid van de TWENOT
Ik moet corrigeren wat ik hierboven zei: Crabs op Westkapelle waren wel degelijk voorzien van de bovenste schachten.

Shermans.jpeg

De tank helemaal rechts (bijna buiten beeld) is een Sherman V, torennummer 11 en genaamd Cock o’the North, één van de twee die later bij Domburg en Oostkapelle ingezet zijn. De twee Crabs in het midden zijn duidelijk voorzien van de schacht op de uitlaat, en daarom waarschijnlijk ook die achter de toren, hoewel dat op deze foto niet goed te zien is. Ik vermoed dat de erg hoekige vorm van de achterkant van de toren van de voorste Crab is omdat je daar de voorste schacht ziet. Dit zijn trouwens twee van de drie Crabs die op het strand vastgelopen zijn. (Ik heb de laatste tijd naar teveel foto’s van tanks op Westkapelle zitten kijken …)

Bovenaan