Sherman IB

Martin Visser

Lid van de TWENOT
Hoi Allemaal,

Ik had deze nog niet hier gepost terwijl dit al een meer jaren project geworden is.
Mijn inspiratie komt uit een oud Tamiya tijdschrift was er een artikel van 4 Shermans die iemand in 1 artikel gepresenteerd had, dit was tevens een van de eerste tijdschriften die ik had gekocht.
Mijn oog viel toen al op de Sherman IB die ik ooit wou namaken.
Echter waren er een paar problemen. De ombouw die hij gebruikte was van ABM wat toen ik serieus wou bouwen was dit merk natuurlijk over de kop.
Gelukkig heb ik in de tussen tijd het een en ander kunnen bemachtigen. En heb ik eindelijk de bouw hiervan doorgevoerd.
Helaas heb ik geen foto's van de bouw.. maar deze was wel een uitdaging, het resin was niet overal even recht en het passen met de donorkit was soms een uitdaging. Vanwege wat kleine foutjes en dingetjes heeft hij lang in de kast gestaan.
Na de basis was ik ook niet helemaal tevreden dus nog langer in de kast.
Uiteindelijk maar toch de decals erop met dan aan medeforum lid

IMG_3385.jpeg
En door naar het leukste. Verweren

IMGL3656.jpg

IMGL3655.jpg
IMGL3658.jpg

Na de basis laag is er begonnen met het chippen met Vallejo, hiervoor heb ik een lichte groene kleur gemengd dit goed opvalt op de basis laag.
Deze heb ik vervolgens met donkere verf ingekleurd waardoor er 3d chips ontstaan.
Daarna met olie verf pinwashes en diepte aanbrengen.

De stof en modder is met AK dust/earth spul wat er opgebracht wordt, verder in geblend en met spetters afgewerkt.

Voor nu ben ik echt prima tevreden

nu nog bemanning en bepakking er op en dan is hij af.
IMGL3659.jpg
bepakking volgt :)

Groet Martin

Erik Jan Eskes

Lid van de TWENOT
Hallo Martin

Een mooi gebouwde, Canadese Sherman IB hoor. Hats off!
Deze zijn ook gebruikt bij de bevrijding van Ermelo, tot mijn verbazing hadden ze in een kleine tentoonstelling over de bevrijding van Ermelo ook nog een 105mm huls met datum van één van deze tanks.
Leuk om dit voertuig als goed gebouwd model terug te zien!

Cheers
Erik Jan

EricReist

Lid van de TWENOT
De kleurengradiënt van vooral de voorzijde is erg mooi Martin
Maar de mennekes zijn wel een pronkstuk, hoe Brits kan je ze krijgen?? Snor en de blik in de ogen zijn mooi gedaan.

Martin Visser

Lid van de TWENOT
Bedankt Erik, Ik ben zelf nog niet helemaal uit de setting. Maar ik moet zeggen dat ik dit type wel een van de mooiste Shermans vind. En helemaal gaaf dat ze in Nederland hebben rondgereden.

Bedankt Eric, Dit zijn zeer oude Verlinden figuren die idd erg passend zijn. Nu hoop ik dat de Canadezen ook hun snor mochten laten staan. Ander valt het een beetje uit toon. Ondertussen de andere 2 figuren ook afgemaakt.

IMGL3663.jpg
En op naar de bepakking.

Vincent Thelosen

Lid van de TWENOT
Hi Martin,

Ziet er erg goed uit! Kun je die chipping techniek nog nader toelichten, want die klinkt wel interessant en die ziet er ook overtuigend uit. De figuren zien er ook erg goed uit, de ogen zijn erg goed gedaan wat onderhand vak apart is! Misschien nog beetje satijn glans op huid en haar voor wat meer levendigheid. Vergeet verder de periscopen voor op de koepel niet te schilderen, maar dat zal nog wel op de to do lijst staan.

Mvg,

Vincent

Martin Visser

Lid van de TWENOT
Hoi Vincent,

Het chippen is voornamelijk met een klein penceel gedaan. Vooral op de hoeken eerst wat dikker/grotere chips met een lichtere groen. Daarin met een zwart/bruine kleur inschilderen. Voor de strepen is het een kwestie van snel 1 dunne lijn maken.
Qua penceel is een scherpe punt het belangrijkst.

Periscopen ga ik nog doen. Ik doe het met oude foto negatieven omdat die altijd mooi recht zijn :)

Martin

Bovenaan