Sherman Crab Mk. I — keer twee

Stijn Westerbos

Lid van de TWENOT
Ik vind het heel mooi en erg leuk dat je alles zelf maakt. Niets dan lof voor je werk en het schilderwerk ziet er goed uit. Ik heb alleen een klein puntje van commentaar en dat is het pistool holster dat nog bij de koepel hangt. Gezien je een tank maakt die er in 1947 staat denk ik dat deze al lang weg zou zijn net als het kussen van de commandant stoel (ik heb zelfs eens gelezen dat ze die in oorlogstijd al plunderden scheen goed leer te zijn).
groet stijn
 

Jakko Westerbeke

Forumbeheerder
Lid van de TWENOT
Dat idee had ik eigenlijk ook al, maar je kunt hem ook zien als de tank ca. eind 1944 :) Ik kwam er ook achter dat ik het opbergvak voor de periscoop van de commandant over het hoofd gezien heb, maar ook daarvoor is het te laat om dat nog erbij te doen.
 

Jakko Westerbeke

Forumbeheerder
Lid van de TWENOT
Verder met het model van Dragon. Dat heeft aan de romp gegoten bevestigingsstrips voor de zandschilden:

6A218611-2F6D-4FAC-864C-F060B5182D63.jpeg

Die zitten niet op de museumtank, dus dat was een zaak van vijlen, snijden, schrapen en schuren om ervanaf te komen, evenals de voorspatborden:

E17C0C0D-F016-4B09-8DCE-B6B318284E3E.jpeg

Dit model heeft, zoals je hierboven kunt zien, ook last van grote groeven waar de lasnaden lopen (erfenis/inspiratie van de oude Tamiya M4A3, denk ik), dus die moesten beter. Ik heb ze eerst gevuld en dan vlak geschuurd:

7CA3EE18-E2BB-4D81-86A7-696D05A2D913.jpeg

Dan heb ik nieuwe opliggende lasnaden gemaakt door twee stroken plakband naast elkaar te doen en de naad vol te smeren met meer putty:

B2F52052-8577-4C06-A067-48682DC202C7.jpeg

Het motordek is op de monumenttank vervangen door staalplaten die met bouten vastzitten, dus die moest ik namaken met plastic plaat en geponste zeshoekige boutkoppen:

A859FB3E-E9B1-431C-AD70-A0434A6D8591.jpeg

En natuurlijk allerlei andere stukjes staalplaat die op de romp gelast zijn. Hier moeten nog lasnaden omheen. Twee van de vuldoppen ontbreken, dus daar moest ik gaten in de romp maken (eentje had ik eerst verkeerd geplaatst, met dank aan problemen in de maatvoering van het Dragon-model). De twee staalplaatjes achteraan de torenring komen van een Asuka M4A4, waar ik ze van overhad omdat de tank die ik daarmee nabouwde, ze niet had. Dragon had ze aan de torenring gegoten, maar dat ziet er niet zo goed uit, dus heb ik ze vervangen. Dat zou natuurlijk ook door plastic plaat kunnen, maar ik had die onderdeeltjes toch liggen :)

Dan door naar de zijkanten:

6A3C45D2-E7B9-4E4E-AF78-89DA48340F6B.jpeg

Dit zijn de restanten van de ophanging van de mijnenveeguitrusting, en gewoon wat stukjes plastic plaat en strip naar afmetingen die ik van de echte tank genomen heb, net als die van het plaatwerk op het motordek, trouwens. Ook hier moeten er nog lasnaden omheen, maar ook moet het bovenste stripje opnieuw, want dat is wat te kort en zit niet op de juiste plek.

Op het andere model kun je zien hoe dit alles eruitzag voordat er een snijbrander aan te pas kwam:

A2AB924D-B4FC-4F45-946C-FC035BC78247.jpeg

Dit zijn Resicast-onderdelen, nog niet compleet maar dat komt nog wel :) Er is daar alleen wel een klein probleempje wanneer je het scharnierende frame (waar de armen aan komen te zitten) monteert:

509D2494-BF12-4FCC-991B-FC61FBDDC0E7.jpeg

De balken komen duidelijk niet horizontaal te zitten, maar verder naar beneden kan het ding niet scharnieren … Het lijkt erop dat ik een paar bouten aan de binnenkant weg moet halen zodat het wel ver genoeg komt.
 

Jakko Westerbeke

Forumbeheerder
Lid van de TWENOT
Nadat ik de pasproblemen opgelost had door wat weg te snijden van de ringen waarin de plastic staaf past, ben ik aan het schild tussen de armen begonnen. Resicast geeft dit als een plat onderdeel dat je moet verwarmen en dan aan de bovenkant rond buigen. Dat zag ik niet zitten, dus heb ik het nagemaakt van aluminium drukplaat en plastic plaat:

337FCBC5-2B69-45DC-927C-20C2CAAAE6B7.jpeg

Het bleek dan dat dit veel te lang was, zodat ik er daarna iets van 11 mm vanaf heb moeten halen (na wat proberen met een stukje aluminiumstrip om de juiste lengte te bepalen). Dan heb ik de bovenkant omgezet met een Etch Mate om er de scherpe knik in te maken die er op de echte tank inzat, en daarna de ronding eringemaakt.

Toen moest het ding nog vastgemaakt worden aan de ronde balken. Resicast geeft je daarvoor resin boogjes, maar dat zag ik toch echt niet zitten, want die gaan geheid breken. Ik heb dus gaatjes geboord en daar 0,5 mm koperdraad doorheen gestoken, rondom de achterste balk:

DB82F473-F49F-499D-9EED-F051F884D75F.jpeg31E774CE-956C-459D-ACFB-178CE8AD9FFB.jpeg

Dan natuurlijk vastgelijmd, maar afsnijden gelijk met de plaat ga ik pas doen als de lijm goed uitgehard is, waarna er nog bouten overheen komen. Aan de voorkant moet het ook op zo’n manier vast komen te zitten, maar dan aan vier stukjes L-profiel die aan de bovenkant van het schild vastzitten, dan achter de voorste en daar ook met van die lussen aan vastgemaakt zijn.
 

Jakko Westerbeke

Forumbeheerder
Lid van de TWENOT
De strips aan de voorkant heb ik nu ook gemaakt:

5B037F3A-3A22-4269-BA2E-153A72BF36B7.jpeg

Eigenlijk niet veel meer dan 15 mm lange stukjes L-profiel met twee gaatjes erin geboord zodat er een lus koperdraad doorheen kan, rond de voorste balk. Hier moet bij drie van de vier dat draad nog afgeknipt worden, natuurlijk. Eigenlijk moet er dan nog een stukje plastic strip met twee moeren op, maar omdat die (bijna?) volledig uit het zicht zullen zitten, denk ik dat ik ze gewoon weglaat. Nog niks is hier vastgelijmd, want anders wordt het heel moeilijk om alles netjes op het model te doen: eerst op z’n plek, dan lijm ik het pas vast. Ze zitten hier dan ook 180 graden verkeerd, maar door ze rond de balk te draaien zitten ze wel goed, onder het schild.

Voor de bouwers van de Resicast-set: let op dat de onderdelen CM, de L-profielen die Resicast levert, verkeerd zijn. Niet alleen geven de instructies aan dat ze aan de voorkant van de balk moeten terwijl ze in het echt aan de achterkant zaten (zie de foto’s aan het einde van het instructieboekje), maar ze zitten verkeerd om als je ze wel aan de achterkant doet.
 

Jakko Westerbeke

Forumbeheerder
Lid van de TWENOT
Nu zit dat hele ding ook op de tank, evenals de armen en de aandrijving voor de vlegel:

E8BA38F3-3D77-44B6-89AA-046199171091.jpegDA31BC51-4145-41EB-A620-1A27E9F85143.jpegB7CBC0A7-1AD7-4779-92F7-5F1A732328F9.jpeg

Let op dat de kast waar de aandrijfas uitkomt, schuin staat en niet verticaal. Dit is geen foutje van de modelbouwer maar hoort zo omdat hij op die manier aansluit bij de vooroverleunende kettingkast binnenin de romp (die dat weer doet omdat hij loodrecht op de aandrijfas staat).
 

Jakko Westerbeke

Forumbeheerder
Lid van de TWENOT
De torens, bijna af:

46784556-C1B7-4A45-BA0C-70845FAC6389.jpeg

Op die van het wrak heb ik de beugels voor reservekettingen aangebracht uit aluminíumplaat waar ik strips uitgesneden heb, plus een extra antennebeugel en de ophangbeugels voor de kist op de achterkant (die komt er niet op). Het dinges van resin is van Resicast, want in de set met diepwaaduitrusting bleek gewoon het geval te zitten waar ik een tijdje gelden naar vroeg aan de hand van een foto van de echte tank.

Nadat ik bovenstaande foto genomen had, kreeg ik van Archer een setje met gietmerken binnen, dus die heb ik aangebracht aan de hand van foto’s van de echte tank:

41D0E158-277E-4692-8A6C-28F82B638B2C.jpeg

Die letters en cijfers zijn elk ongeveer een millimeter hoog, en hoewel het D-nummer één decal is, moest ik de rest samenstellen uit losse tekens,

Ze zitten natuurlijk ook op de andere toren, maar tegen dit grijze plastic zie je ze beter :) Wel een tip: verf eerst de plek waar die markeringen moeten komen en doe er na droging nog een laagje verf over. Ik heb (na deze foto genomen te hebben) alleen een laag eroverheen gedaan, maar daarbij veegde ik met m’n penseel de B al van z’n plek. Gelukkig kon ik die weer terugkrijgen waar hij hoort.

De spatborden zitten nu ook op de monumenttank:

224E3367-5B15-44BF-BC30-E4838673FE50.jpeg

Hier moeten nog wel meer markeringen van Archer op de transmissiebehuizing en de voorkant van de romp, maar daar had ik even geen zin in, want die moeten bijna allemaal uit losse cijfers gemaakt worden.
 

Jakko Westerbeke

Forumbeheerder
Lid van de TWENOT
De basisvorm van de bak aan de rechterkant van de romp:

3ABEB861-BB24-4953-9FE2-A590A3865999.jpeg

Ik heb de vorm en afmetingen af moeten leiden uit foto’s, want ik heb nog nooit een tekening hiervan gezien — eigenlijk heb ik nog nooit een foto gezien van een Crab met zo’n bak ergens anders dan op Westkapelle. Ik heb de tekening als bijlage bij dit bestand gedaan, voor wie er ook eentje wil bouwen.

Dit is allemaal 0,25 mm plastic plaat, afgezien van de spijl in het midden en de twee strips opzij van de opening, die gemaakt zijn van gelamineerde strip in twee breedtes omdat er op de echte tank zo te zien groeven in lengterichting aan de zijkanten van zaten. Er moet nog wat meer detail op, maar de bak is grotendeels af.
 

Bijlagen

Laatst bewerkt:

Jakko Westerbeke

Forumbeheerder
Lid van de TWENOT
En de kalkbak links, want die was deels gesloopt dus moest hij hol worden op het model. Ik heb hem daarom nagemaakt uit 0,25 mm plastic plaat, met het beetje detail dat er binnenin zit aan de hand van een tekening uit de onderdelenlijst van de echte Crab:

7983BF28-A892-4786-BFEA-704831B4D020.jpeg
 

Jakko Westerbeke

Forumbeheerder
Lid van de TWENOT
Dan nog eens het wielstel met de ketting, die bij nader inzien anders bleek te lopen dan ik eerst dacht. Het ding dat tussen de ketting zit kan ik nog altijd niet thuisbrengen, maar ik heb de indruk dat het een stuk hout is, dus daarom heb ik het maar nagemaakt van een stukje van de staart van een vuurpijl, en de ketting eromheen gelegd:

IMG_6323.jpeg

Dan nog meer gietmerken op de voorkant van de andere tank:

IMG_6328.jpeg

Er zit in een setje van Archer volgens mij niet genoeg om ook die tussen de luiken te doen, dus dat wordt het hem helaas niet. De groene verf onder deze decals is om te proberen de hechting te vergroten, maar dat werkte niet goed genoeg want er kwamen er toch nog los, dus dan een laagje bruin eroverheen om ze zeker vast te krijgen.

En dan zijn de modellen eindelijk klaar, qua bouw dan. En de rupsbanden, die zijn ook nog niet af. Maar verder vind ik ze klaar voor het schilderen:

IMG_6326.jpegIMG_6330.jpegIMG_6342.jpeg
 

Jakko Westerbeke

Forumbeheerder
Lid van de TWENOT
Nu ook met verf!

67921A67-E42F-4435-A9EB-949AA47BA15C.jpeg

MIG SCC 15 voor de volledige Crab, Gunze-Sangyo RLM 71 donkergroen voor de andere. Alex, weet waar je aan begint met een Crab — in zelf het ding in maar één kleur spuiten gaat heel veel werk zitten …
 

Jakko Westerbeke

Forumbeheerder
Lid van de TWENOT
En nu met wat artistieke effecten In Tamiya field grey:

DE45F477-7711-45B8-8402-67306BD7C164.jpeg0FACD21C-F441-4E27-8CE7-ABA5FC426BFC.jpeg

Puur field grey bleek wat te weinig contrast te hebben op de eerste, maar met wat wit erbij ging het beter. Op de andere werkte de verf recht uit het potje goed om hem minder knalgroen te maken, want ik vond dat een beetje aan de extreme kant.
 

Alex van de Wetering

FOC-begeleider
Lid van de TWENOT
Mooi werk Jakko; goed om de beide Crabs in een verfjasje te zien. Dat knalgroen dat je wat afgezwakt hebt, daar doe je wat mij betreft goed aan. Eerst was het wel erg brons-groen achtig.

Alex, weet waar je aan begint met een Crab — in zelf het ding in maar één kleur spuiten gaat heel veel werk zitten …
Ach, eerst maar eens bouwen.....dan zien we daarna wel verder


Alex
 

Jakko Westerbeke

Forumbeheerder
Lid van de TWENOT
Ik heb het knalgroen nog meer afgevlakt met twee washes, eerst White Ensign Models ARB19, dat dicht bij het echte SCC 15 zou moeten zitten. De bedoeling was om de kleur wat meer die richting op te trekken, en dat werkte redelijk — ik blijf de kleur van MIG te groen vinden. Daarna heb ik er nog een wash overheen gedaan van Humbrol HP5, U.S. Marine Corps Green — een potje dat oud genoeg is om die code erop te hebben in plaats van de moderne tegenhanger, 161 :) Deze diende meer om wat schaduwen aan te brengen, en ook wat meer verwering in de verf. Dan heb ik het hele model nog gedrybrusht met Revell 45 Helloliv, acrylverf deze keer.

590F6C8A-F4CE-456E-BB26-C067B1BE03C7.jpeg

De monumenttank heb ik op eenzelfde manier behandeld, maar met een wash van Humbrol HU1 Medium Green 42 (modern nummer onbekend) en drybrushen met eveneens Humbrol, 31 Slate Grey uit een iets minder oud potje, want het heeft dat nummer erop :)

1A34B536-8EAA-445D-856E-315DEDC3CAF6.jpeg

De markeringen kunnen erop, maar bij de monumenttank betekent dat ook allerlei ingekraste graffiti. Een snelle proef op de onderkant met een scherpe naald leerde me dat ik dat gelukkig na kan maken op dezelfde manier als in het echt, omdat er witte grondverf onder zit op zowel de echte tank als het model. Dat wordt leuk, want nu mag ik dus gaan proberen om al die ingekraste namen na te maken … ik denk dat ik eerst maar eens even tot bij de echte moet gaan om die allemaal goed te fotograferen. En dan heb ik het nog niet eens over de roest gehad die ik erop mag gaan schilderen … daar ben ik al een beetje mee begonnen, maar ik bedacht dat ik beter eerst de markeringen en doorgesleten plekken aan kan brengen en dan pas de roest.
 
Allereerst een onwijs gaaf project, ik volg al jaren het forum maar kom zelf niet aan bouwen toe.

Maak ik een hele domme opmerking als ik zeg dat de luiken op de koepel niet hetzelfde gemonteerd zitten?
Het luik met het gat erin zit bij de openstaande versie links en bij de dichte rechts. Zijn de luiken tijdens een restauratie ronde wellicht ongewisseld?
 

Jakko Westerbeke

Forumbeheerder
Lid van de TWENOT
Dat klopt. Dit type commandantsluik van de Sherman kan draaien, en de 12-uur-positie is met het luik met de periscoop (waar hier het gat zit) rechts; de mitrailleuraffuit (het verticale stuk buis op de rand van het luik) zit dan aan de voorkant. Bij de monumenttank is het luik ooit in de 6-uur-stand gezet, waarschijnlijk omdat men niet beter wist, denk ik. Dat is al heel erg lang zo: ik heb foto’s van eind jaren ’80 en daarop zit het luik ook al in die stand.
 

Jakko Westerbeke

Forumbeheerder
Lid van de TWENOT
Ik ben begonnen aan de markeringen, eerst met de ster op het motordek van de ene tank en het nummer op de zijkant van de andere. Ik heb daarvoor spuitmalletjes gemaakt door ze te tekenen op de computer (overgetrokken uit een foto voor de monumenttank) en ze dan uit te printen en -snijden:

D67A926C-40F3-4955-8D5F-82F21848A191.jpeg

Om de cirkel om de ster helemaal te doen, zonder onderbrekingen, had ik bedacht om een tweede mal met alleen de cirkel te maken, en die er dan gedraaid overheen te leggen zodat de cirkel ononderbroken zou worden. Dit lukte welliswaar, maar niet helemaal zoals ik me voorgesteld had :(

5D7A1755-7D24-494E-A166-48E1F5A73D3D.jpeg

Ze lagen niet helemaal goed over elkaar, maar belangrijker is dat de gaten nog altijd zichtbaar zijn omdat de tweede cirkel beter dekte en/of dikker gespoten is. En dan is er nog wat overspray omdat de airbrush blijkbaar breder spoot dan ik doorhad met witte verf op wit papier.

Hier het nummer op de zijkant van de andere tank. Er zitten een paar onderbrekingen in omdat ik een dun strookje plakband moest gebruiken om het malletje tegen de ronde torenwand te kunnen drukken.

D6988310-E788-4E01-9165-0DD0483A3269.jpeg

Omdat die laatste toch met een penseeltje met witte verf opgevuld moesten worden, heb ik ook de cirkel om de ster bijgetipt:

8B65793A-29D1-40B7-93EC-E36AD58B8680.jpeg

De ergste overspray heb ik gelijk overgespoten met een groen mengseltje toen ik de airbrush toch nog bij de hand had, en de rest werk ik wel weg met verwering en vuil, want deze tank wordt zeker niet schoon :) Bij de andere moet er ook nog heel wat afgebladderde verf aan de nummers aangebracht worden.
 

Marcel Zwarts

Lid van de TWENOT
ziet er mooi uit Jakko. Lekker veel zelfbouw. Dat van die ster is jammer maar wel op te lossen. Met een cirkelsnijder een paar rondjes maken en het komt allemaal goed.

Ben benieuwd naar het eindresultaat.

Groet

Marcel
 

Jakko Westerbeke

Forumbeheerder
Lid van de TWENOT
Bedankt, beiden :) Wat die ster betreft zit ik meer te denken aan er gewoon vuil overheen schilderen, dan is het ook weg.
 

Martin Visser

Lid van de TWENOT
wat een geweldige bouw. Erg origineel zo naast elkaar.
met verweren krijg je de overspray wel redelijk weg. Maar misschien voor de zekerheid eerst nog met groen de ergste stipjes weghalen?

Succes met het vervolg.
Een stille genieter :)

Martin
 

Jakko Westerbeke

Forumbeheerder
Lid van de TWENOT
Momenteel ligt het even stil met deze modellen, maar ik denk dat ik dat inderdaad ga doen, want er moeten toch delen van die ster afgeschilferd zijn, voor zover ik in foto’s kan zien. Verder worstel ik nog met de AoS-markering op de voorkant, want die was enigszins bijzonder: redelijk net met de hand geschilderd 52, maar ten tijde van de foto die ik nabouw ver genoeg verweerd dat de originele (en dikkere) 51 eronder óók te lezen was.
 

Vincent Thelosen

Lid van de TWENOT
Hi Jakko,

Ja ik denk dat je het met zo retoucheren opgelost krijgt. Ik zou in vervolg proberen te spuiten met gewone schilderstape. Ster dus uittekenen en uitsnijden. Deze tape schermt de rest doorgaans goed af, alleen op oneffen ondergronden kan nog wat overspray voorkomen maar is minimaal. Zie hier hoe ik dat gedaan heb met mijn Firefly:



Mvg,

Vincent
 
Bovenaan