Scratchbuild M5 Highspeed tractor(21-5-2020 klaar)

PietvanHees

Lid van de TWENOT
Uit de verzameling van Jan van Veen kwam ineens een zeer speciaal scratch project op mijn bureau terecht.

Iemands zeer noeste arbeid met als basis alleen de bodem en het running gear van een Tamiya light tank. Nou is Amerikaans niet echt mijn expertise, maar dit soort grove transport oefeningen vind ik geweldig. Dus na wat zoektocht vind ik wel wat overeenkomsten met de M5 Highspeed, die er in meerdere versies was maar weinig concreets over bijvoorbeeld die klinknagels aan de romp. Er ontbraken wat details, beugeltjes, klinknagels en dat soort frut, en er zaten nogal wat lijm resten en kieren in. In deze staat istie nu, met tijdelijk een stoeltje en een ontbrekend raam.

PietvanHees

Lid van de TWENOT
Daarna heb ik hem als controle licht groen gespoten (om te kijken of er in het oog springende beschadigingen zijn)

En dat valt dus erg mee! In de roosters moet ik wat gaatjes schoon maken. Het 4e paaltje voor het dak is even achter de airbrush blijven hangen en het voorraam, moet ik iets mee.

Kortom, eeuwig zonde om niet even af te maken! Enigste nadeel ik heb nul info over het ding. Wie weet er iets over deze versie?

Alex van de Wetering

FOC-begeleider
Lid van de TWENOT
Piet,

Ik weet nog dat Jan deze aan het bouwen was....het was op basis van een serie tekeningen uit de Model-Fan. De tekeningen waren echter van een na-oorlogse Bundeswehr versie met extra kisten in de zijwanden. Jan, heeft dit omgezet naar de 2e WO versie door de kisten weg te laten en de klinknagels te plaatsen.
Ik heb de M5 destijds zelf ook vanuit scratch gebouwd en heb toen de tekeningen van Model-Fan aangepast tot de originele versie. Ik moet even zoeken, maar als je interesse hebt, kan ik je die sturen.

Het is natuurlijk nog de vraag of de TWENOT meeting in Nieuw Vennep doorgaat....maar daar staat een echte M5 HST!

PietvanHees

Lid van de TWENOT
Gaaf! Ik wil naar Nieuw-Vennep!!!!! (Ja, dat willen we allemaal....) Maar deze oogt "ontwikkelder" rijper, slimmer. Alsof degene die dit scratch project heeft gemaakt een proto of vroegere versie heeft (op)gemeten, gebruikt.....

PietvanHees

Lid van de TWENOT
Piet,

Ik weet nog dat Jan deze aan het bouwen was....het was op basis van een serie tekeningen uit de Model-Fan. De tekeningen waren echter van een na-oorlogse Bundeswehr versie met extra kisten in de zijwanden. Jan, heeft dit omgezet naar de 2e WO versie door de kisten weg te laten en de klinknagels te plaatsen.
Ik heb de M5 destijds zelf ook vanuit scratch gebouwd en heb toen de tekeningen van Model-Fan aangepast tot de originele versie. Ik moet even zoeken, maar als je interesse hebt, kan ik je die sturen.

Het is natuurlijk nog de vraag of de TWENOT meeting in Nieuw Vennep doorgaat....maar daar staat een echte M5 HST!
Tja, mijn simpele pruts stoeltje past er eigenlijk beter bij. Ik denk dat ik een raampje maak en hem met een pre-shade gewoon olive drab maak. Jan's werk blijft dan in ere, en hij kan vrolijk in de vitrine.....

Bert Koopman

Lid van de TWENOT
Compliment aan beide bouwers gaaf stukje werk, zo'n scratch project zie je niet vaak meer tegenwoordig.
Vroeger was het gewoon dat er een hoog gehalte scratch op de Twenot bijeenkomsten te zien was.

Met vriendelijke groet

Bert

Je hoeft amper te scratchen, er is zoveel in spuitgiet dat er voor de komende 100 jaar nog te bouwen is, maar met scratchwerk krijg je wel iets unieks, ikzelf vind het leuk om te doen maar zonder tekeningen ben ik nergens en die zijn weer niet zo makkelijk te vinden

Bert Koopman

Lid van de TWENOT
Vroeger was het gewoon dat er een hoog gehalte scratch op de Twenot bijeenkomsten te zien was.
Tja Vroeger was de tijd dat modelbouwbladen zo als bv Modelfan volstonden met tekeningen en dat Tamiya tekeningen leverde om hun eigen modellen te verbouwen.
In die Vroegere tijden hadden we ook mappen vol met verzamelde tekeningen, gewoon met alles wat je te pakken kon krijgen.

Groet Bert
PS
Maar ik ga nu niet zeggen dat Vroeger alles veeel beter was, want dat is niet zo. 🤷‍♂️ 🤷‍♂️

Arne Poirot

Lid van de TWENOT
Sinds een paar jaar, en geholpen door de corona, houd ik me weer wat ledig met de oude hobby.
Heb van alles bij elkaar verzameld voor een Nederlandse boxer & CV90, maar maak eerst de T14 maar eens af, zo uit de doos.
Wat me opvalt is dat er inderdaad heel wat is veranderd.
Ik bouwde ooit zelf een YPR-765, een YPR-806 (berging), een M-233 C&V en een M-572 (?) Lance uit een M-113.
Mijn YP-408 o.a. was totaal scratch build
Nu is mijn hobbywinkel in Zwolle opgedoekt maar "fiets" je even langs ScaleMates om te zien wat er bestaat,
Haal je een (in de shops) uitverkochte BOXER van Marktplaats. Sleepkabel, verlichting, afplakfolie voor de raampjes uit Duisland, Franrijk en Tsjechië.
Youtube staat vol filmpjes over weatheren. Voor je begint ben je een fortuin kwijt.
Alles wat je wilt bouwen lijkt te kunnen / is ergens te koop.lance in aanbouw.jpg

Laatst bewerkt:

Jakko Westerbeke

Forumbeheerder
Lid van de TWENOT
Maar ik ga nu niet zeggen dat Vroeger alles veeel beter was, want dat is niet zo.
Voor een deel wel wat dit onderwerp betreft, en voor een deel niet :) Je had vroeger tegelijk betere en slechtere informatie dan nu: nu is het allemaal veel gedetailleerder, maar alleen als je niet teveel op het Internet afgaat — want daar vind je vooral websites die dezelfde/oude/onnauwkeurige/te-kort-door-de-bocht-e* informatie herhalen met alleen als je goed zoekt de dingen die je écht wilt weten. Maar er zijn tegelijk ook zoveel boeken met goede informatie nu dat het eigenlijk onmogelijk is om een redelijke bibliotheek te hebben die zowel in de breedte als in de diepte gaat, wat vroeger wel goed ging.

* Doorhalen wat niet van toepassing is.

Henry Klom

Lid van de TWENOT
Ik bouwde ooit zelf een YPR-765, een YPR-806 (berging), een M-233 C&V en een M-572 (?) Lance uit een M-113.
Arne,
als ik het me goed herinner heb jij voor de bouw van de Lance toendertijd nog op een Twenot bijeenkomst de KL-voorschriften daarvan gekocht. Dat soort informatie verouderd niet.

Ook al zou nu alles als model verkrijgbaar zijn, aan de hand van dat soort informatie ga je toch weer prutsen, verbeteren en aanpassen om het naar je eigen zin te krijgen.

Voor mij is modelbouw knutselen met de materialen die je voor handen hebt om zelf iets te scheppen. Met het in elkaar zetten van een bouwdoos heb je in mijn optiek zelf geen model gebouwd want dat model heeft bv meneer Tamiya of de mensen van Airfix gebouwd. het enigste wat je dan gedaan hebt is er wat kleur aan toevoegen. In essentie is dat dan een 3-D versie van schilderen met nummers. Tja, die schildertechnieken worden dan tegenwoordig verheven tot een 'kunststroming'. Toch is dat vaak niet meer dan schilderen met 'Bob Ross' voor wie het schilderen met nummers wil ontstijgen.

mvg
Henry

PietvanHees

Lid van de TWENOT
Henry, das wel erg kort door de bocht, dat schilderen op nummers, maar je hebt mijn stem.

Begruijp ik daaruit dat jullie het met me eens zijn dat zo'n artifact gered moet worde, zoals ik nu gedaan heb?

Henry Klom

Lid van de TWENOT
Henry, das wel erg kort door de bocht, dat schilderen op nummers, maar je hebt mijn stem.

Begruijp ik daaruit dat jullie het met me eens zijn dat zo'n artifact gered moet worde, zoals ik nu gedaan heb?
Tuurlijk, want je bent nu de trotse eigenaar van een echte Jan van Veen!

Een bouwdoos is niet meer dan een 3-D puzzel die bedacht is door iemand anders. Dat je een bouwdoos in elkaar kan zetten toont alleen aan dat je een aardige puzzelaar bent maar Jan laat zien dat hij een echte modelbouwer is.

Het is jammer dat deze uitverkocht is;

bol.com | Schilderen op nummer volwassenen - Paint by number - De nachtwacht - 50x40 cm

Anders had ik je kunnen aantonen dat mijn versie nooit in het Rijksmuseum wordt opgehangen.

Laatst bewerkt:

Peter Vierhout

Regiocoördinator Midden
Lid van de TWENOT
Prachtig wat Piet van het model van Ome Jan gemaakt heeft, doet mijn pogingen om 3D te schilderen met nummers totaal verbleken.
Wat ik dan wel weer schattig vindt is dat hier dezelfde Tamiya dropveters onderzitten als onder de M3 Stuart van Alex v/d Wetering ;)

Bovenaan