Scammell Pioneer richting banden

Jan van Harn

Lid van de TWENOT
Beste allen,
Ik heb de Scammell Pioneer van IBG weer opgepakt. De banden hebben een soort v-profiel. Wie weet de voorgeschreven draairichting van deze banden? Was er nog verschil tussen montage op aangedreven en niet aangedreven wielen?

Verder nog een positieve ervaring met IBG. Een van de banden paste te strak op de velg. Het vrije brosse plastic brak en ik kreeg dit niet meer netjes. Ik heb IBG benaderd en zij stuurden me kosteloos nieuwe banden.

Met vriendelijke groet, Jan

Jakko Westerbeke

Forumbeheerder
Lid van de TWENOT
V-profiel wordt over het algemeen zo gemonteerd dat het van voren gezien een V vormt. Dit bevordert het afvoeren van grond e.d. in het profiel naar de zijkanten, zodat de band minder snel dichtslibt. Foto’s van Scammell Pioneers met dat soort banden vind ik alleen niet zo 1, 2, 3 … Je bedoelt niet dit profiel, neem ik aan?

Dit lijkt er wel op, maar zo te zien zitten de banden aan de voorwielen andersom als aan de achterwielen:

En hier zitten aan de voorwielen banden met een soort van V-profiel met de punt naar beneden, maar achterop zijn het andere:

Jan van Harn

Lid van de TWENOT
Bedankt Jakko,

Op de site van Panzerserra heb ik inmiddels nog een paar foto's gevonden.
Scammell artie tract Calais 8 pol.jpgThe_British_Army_in_the_United_Kingdom_1939-45_H15529.jpg
Dit zijn dezelfde banden als in de IBG kit van de, net als op de foto van het voertuig in dienst bij de Duitse Wehrmacht. De aangedreven wielen hebben het profiel met de V naar beneden, de niet aangedreven wielen hebben de V omhoog wijzen. Ik had in eerste instantie naar foto's van de wrecker gezocht, maar hier op kon ik het antwoord op mijn vraag niet vinden.

Met vriendelijke groet,

Jan

Laatst bewerkt:

Alex van de Wetering

FOC-begeleider
Lid van de TWENOT
Jan,

Je kan altijd het beste op foto's afgaan.....zoals ook hier weer blijkt.

De officiële voorschriften waren om de banden met "V" ondersteboven te monteren . Aan het eind van de oorlog werd dit gewijzigd en was het advies om de banden juist met de V leesbaar te plaatsen omdat dit minder slijtage aan de banden opleverde. Ik moet wel zeggen dat dit de Canadese voorschriften waren, maar ik ga er van uit dat dat volgde uit de Britse voorschriften. Maar goed, zoals altijd zijn er zat foto's die uitzonderingen op de regel laten zien!

Alex

Jan van Harn

Lid van de TWENOT
Beste Alex,

Wat je noemt met de V ondersteboven stond me ook bij. In dit geval was het even zoeken naar de referenties en, mede dankzij Jakko, ben ik daar nu uit.

Jan

Bovenaan