R.C.A.M.C. jeep conversie m/ Nursing Sister

R.C.A.M.C. staat voor Royal Canadian Army Medical Corps en de Nursing Sisters was/is een organisatie van vrijwilligsters en verpleegsters, die zorg droegen voor de gewonden. Dit als een beetje achtergrond info.
De conversie is op zich vrij simpel en veel spullen komen uit de (oude) onderdelendoos. Dat was eigenlijk ook de bedoeling; lekker ouderwets knutselen. Alles it op 't oog gedaan, dus geen maten o.i.d.

Figuren zijn van de Tamiya Crusader-tank en de MB Maquis-set; de een zo goed als standaard, de ander aangepast.
Brancards komen uit de Land Rover ambulance en de accessores uit de diverse oudere kits van Tamiya en Italeri. De voorruithoes is gemaakt van het foliezakje waarin de decals zaten. De decals voor deze Canadese jeep zijn een samenraapsel uit de eerder genoemde doos.

Wat inspiratie- en referentiefoto's;
da15f65a5607018fc738caaea855fd19.jpg

13214_original.jpg

a129031-v6.jpg

089292784211bf3c25de87e448378b45.jpg

external-content.duckduckgo.com.jpg

nursing-sisters-of-no-10-canadian-general-hospital-royal-c.jpeg

Alex van de Wetering

FOC-begeleider
Lid van de TWENOT
Ron,

Heel leuk gedaan! De Italeri jeep is nog steeds een prima kit; dat zie je ook hier weer.
Een Canadese Ambulance Jeep staat ook bij mij nog steeds op het wensenlijstje......vooral ook omdat er een aantal hele mooie "period" foto's van te vinden is.

Hoi Ron, heel leuk! Ik weet nog van een obscuur Frans merk die het ding als conversie voerde maar het is dunnetjes wat dat betreft. Zou ik nog wel even van de beugeltjesmaken die de brancardier van de grond (en op het rek) houden?
Groet, Anne

Jan van Harn

Lid van de TWENOT
Mooi Ron,

Een herkenbaar voertuig met destijds een belangrijke functie. Onlangs stond er een topic op het Missing Lynx forum. Helaas te laat voor mijn conversie, die al een tijd in de verf staat. Zie Jeep 2-Tier.

Succes met het vervolg van dit leuke project.

Groeten, Jan

@Jan van Harn Mooi draadje!!
De gedachte achter dit voertuig is een campagne op Armorama, waarbij alleen technieken uit de tijd van Sheperd Paine (en ter nagedachtenis aan deze inspirator) mogen worden gebruikt met kits en onderdelen van voor '95. Geen resin, PE of aftermarket.

Jan van Harn

Lid van de TWENOT
Daar is dit prima geschikt voor, relatief eenvoudig en ik ken geen aftermarket (behalve van de jeep, maar dat kan in mijn ogen prima zonder.
Jan

Alex van de Wetering

FOC-begeleider
Lid van de TWENOT
@Jan van Harn Mooi draadje!!
De gedachte achter dit voertuig is een campagne op Armorama, waarbij alleen technieken uit de tijd van Sheperd Paine (en ter nagedachtenis aan deze inspirator) mogen worden gebruikt met kits en onderdelen van voor '95. Geen resin, PE of aftermarket.
Dat trok hier bij de FOC ook al veel belangstelling. Leuk hoor!

En het heeft ron weer aan het bouwem gekregen...
Dat is altijd goed!

Ik ben de kritieke fase ingegaan; schilderen!!
Maar eerst heb ik geprobeerd een in 't veld gemaakt rode kruisvaandel te construeren. Van alles geprobeerd, maar kwam uiteindelijk uit bij een stukje parapludoek en echt garen.
Omdat t hier gaat om een veldombouw, heb ik gekozen voor een draadsnijder i.p.v. een aan de gril vastgebonden stok. Ziet net even wat beter uit, vond ik. Ook de voetjes gemaakt voor de brancards. Eerst geprobeert met resten van p.e.-raampjes, maar ik had niet genoeg, dus maar gedaan met dun plasticcard. Dat leverde helaas geen eenheid van vorm op. Ook heb ik ze te ver naar binnen gelijmd.
Een ander probleem was het afbreken van de rugleuning van de achterbank. Deze bleef afbreken, dus maar op de plek gefixeerd met een oud Tamiya-onderdeel..... dat een ander probleempje toonde toen ik met de verf aan 't kliederen was. De touwen lopen niet door! Niet eerder opgevallen.
20200411_144618.jpg

De kleurtjes;
Basis; Warhammer chaos black
hoofdkleur; Tamiya olivedrab
Frames en snijder: mix van Tamiya olivedrab en fieldgrey.
Banden; Vallejo Panzergrau
Verder een variatie aan bruintjes en groentjes van ellerlei allooi.

De hoogglans en matte verf voor de decal onder de voorruit, de decal die je niet ziet, leverde een kleurverschil op dat hersteld moet worden. Frames en snijder kregen een net wat andere nuance olivdrab dan het voertuig om het later plaatsen hiervan te suggereren.
De brancard kregen vlekken om het meer serieuze karakter van dit vrolijke tafereel te tonen.
Met flits voor meer duidelijkheid:
05.jpg

Meer echte kleuren en vuil vaandel:
03.jpg

04.jpg

Vincent Thelosen

Lid van de TWENOT
Hi Ron,

Origineel en fraai gedaan. De vlekken op de brancards zeggen alles! Neem aan dat de overige canvas delen ook nog verweerd worden?

Mvg,

Vincent

Bovenaan