[Piet] KM11 SdKfz. 7 en 7/2 [Upd: December 4 2019]

Re: [Piet] Krauss-Maffei KM11 SdKfz. 7 en 7/2

EricReist zei:
Dat zijn gehavende spatborden!
Hoe kwetsbaar blijven ze? Zou loodfolie een stevigere optie zijn (en minder 'rimpelig)?

Groet,
Erich'
Alles wat je "kropt" dus ook loodfolie geeft rimpels. Het is een flinke welving die je moet maken. Er komt nogal wat verf op, dus die kleine rimpel zie je nauwelijks. Deze spatborden zijn zo als ze er nu op zitten stevig genoeg, ze veren zelfs vrolijk terug. maar de deuken zijn geweldig. Ze zitten dicht bij de echte stijfheid en stevigheid van het origineel.
Grootste probleem was het vlakschuren van de naad. Daarvoor is meerdere keren secondenlijm opnieuw ertussen gezet omdat de bovense laag ineens hier en daar ging zweven. Het is alleen slecht opde foto te zetten. Ik zal hem meebrengen in Breda.

Jakko Westerbeke

Beheerder
Moderator
Lid van de TWENOT

PietvanHees zei:
:) ok, jij je zin, irriterend, maar iets wat op basis is van blauwzuur is niet gezond.
Er zit geen blauwzuur in een tubetje secondelijm :) In de chemische industrie worden heel veel erg giftige stoffen gebruikt om niet-giftige dingen mee te maken — één van de ingrediënten voor polycarbonaat is bijvoorbeeld fosgeen, welbekend uit WO1, maar polycarbonaat is íétsje minder giftig dan fosgeen … (Een gevolg hiervan is dat er in Bergen op Zoom een volwaardige fosgeenfabriek staat [stond? ik weet niet of die nog in bedrijf is].)

Maar goed, zeer zeker indrukwekkend gemaakte spatborden :)

Je bent goed bezig en maakt ons de aanpak duidelijk. Goed idee, de rimpels lijken te overheersen. Maar in het echt zie je het beter. Je hebt de vorm goed gereproduceerd, inclusief gebuiksschade.

Jan

Re: [Piet] Krauss-Maffei KM11 SdKfz. 7 en 7/2 [Update: October 17 2019]

From the "dropveter fabriek":
Het werkt. Hoge snelheid 0,8 mm boortje door die nylon track schakels. Best lastig mikken uit de losse pols. Ook omdat het een behoorlijk gevaarlijke tool is op deze snelheid. Omdat er vrij veel van die gaatjes zichtbaar zijn door het "schachtel laufwerk" heb ik ze maar allemaal geboord. Daarmee heb ik de kans om het best gelukte stuk in het zicht te draaien. Het zijn wel 282 gaatjes per track :oei: en voorlopig heb ik er 2 af.

-=-=-=-=-=-=-=-

Het onderstel van de 7/2 heeft zijn eerste gele verf gekregen.

-=-=-=-=-=-=-=-

Het slechte nieuws komt van de kreukelzone. Om een beetje beeld te krijgen hoe goed hat allemaal aansluit heb ik even wat groene strepen over de gele basis gespoten. Nou, niet alleen zijn er op de bumper nog grove schuursporen, de randen van de aluminium delen zijn ook nog veel te zichtbaar.

Re: [Piet] Krauss-Maffei KM11 SdKfz. 7 en 7/2 [Update: October 17 2019]

Beste Piet,

De tracks vind ik geslaagd, netjes gedaan.

Met de spatborden heb je meer werk.
- Ik verwacht dat je met plamuur een en ander prima in orde kunt maken. In dit geval lijkt mij een neutrale basislaag met een goede hechting, bijvoorbeeld lichtgrijze primer, prima werken om de oneffenheden zichtbaar te maken. Vaak is een primer tocht iets sterker v.w.b. de hechting op de diverse ondergronden.
- De randen zou ik met dun plasticard en plamuur proberen strakker te maken. Bijvoorbeeld smalle stroken zo dun mogelijk schuren en dan er langs aanbrengen. Vervolgens schuren en plamuren.
Probeer een materiaal te kiezen, dat je goed na kunt schuren, zowel het oppervlak als de rand. Misschien een test doen, voordat je het toepast op je model?

- Schuren: korrel 400 of fijner, zo mogelijk waterproof papier (nat gebruiken).

Succes met het vervolg!

Met vriendelijke groet,

Jan

Re: [Piet] KM11 SdKfz. 7 en 7/2 [Upd: October 27 2019]

Op de SMC heb ik 2 chassis op de Twenot stand gelegd, maar helaas was ik de enige FOC'er. Eerste laagjes verf op de track, de wielen en eerste olieverf. Ik denk dat het kan. (De tracks zijn voor mij de lakmoesproef. die moeten goed genoeg zijn de rest is makkelijk)

Alex van de Wetering

FOC-begeleider

Piet,

Die gaatjes daar knappen die dropveters echt van op. Is het nog gelukt de schuursporen op de andere "7" op te knappen?

Qua FOC modellen op shows.....laten we op de ESM in Houten een nieuwe poging doen!

Overigens heb ik ook je Austin K2 gezien op SMC....mooi werk! Ik moet die van mij ook eens afmaken.

Alex

Nee, de uitdrukkers die op de rubber blokken zitten zijn niet weg te schuren, en met hitte ook niet te repareren. (soldeerbout) dus die komen ergens onderop....

Ja, Katy is gelukt, en is gewoon een bewijs dat je met wat shortcuts gewoon een wensmodel kunt verwezenlijken. Eigenlijk ook met een redelijk aantal uren.

Ben met de laatste details van de famo's bezig, kan niet wachten om ze eindelijk klaar te hebben en met een aantal andere dingen verder te gaan....

Alex van de Wetering

FOC-begeleider

Piet, ik bedoel eigenlijk de schuursporen op de neus/bumper van de 7....of komt het kenteken daar overheen?

Alex

O, dat is altijd te doen, kwestie van fijn schuurpapier. Als je flink aan een kit gaat schuren zitten er op de meest wazige plaatsen krassen. Die zie je zo 123 niet. Laagje verf eroverspuiten en strijklicht doen wonderen. Ik zal binnekort weer wat fotografische voortgang uploaden.

Maar de spatborden wordt langzaam maar zeker een drama. Misschien dat ik dat wel opnieuw begin.

Re: [Piet] KM11 SdKfz. 7 en 7/2 [Upd: November 5 2019]

Na nog flinkf wat schuurwerk, weer een laag secondenlijm op de randen en weer meer schuurwerk weer een laagje verf,

De schitterende textuur zijn ingedroogde secondelijm. Alleen niet handig hier.

Met de dropveters gaat het beter. Er zijn er al 3 geboord en geschilderd. Vastzetten met draad is nu de test. Als je ze in het midden zet is het strikje bovenop zichtbaar, Beter is de voorste van de 3, die verdwijnt tussen de trackschakels, maar is wel lastig te knopen en wringt een beetje.

Hi Piet,

zou je met wat Mr Surfacer (of verdunde putty) een mooiere gladde laag kunnen maken (en de deuken intact latend)?
Met het schuren gebruik ik altijd wat water (uit een klein spuitflesje) om zodoende meer te polijsten met schuurpapier.

Groeten,
Eric

Nee, die velletjes alluminiumfolie zijn te dun. Ik heb de secondenlijm als putty gebruikt. Ik denk dat ik gewoon opnieuw begin. Misschien lukt wat ik in mijn hoofd heb toch met lood.

Alex van de Wetering

FOC-begeleider

En aan de binnenkant de spatborden opdikken met secondenlijm en talkpoeder, zoals Bas in zijn project laat zien???

Misschien, maar ik ben nu aan de 4e laag van schuren aanvullen en weer opnieuw schuren. Ergens moet je ook opgeven. Eerst eens een test maken met lood. Tot binnekort

Ik wens je succes, Piet,

Omdat je het bol moet maken, heb je een materiaal nodig dat je plaatselijk kunt rekken. Je zou van hout een soort mal kunnen maken, waar je de folie voorzichtig overheen uitklopt.

Groeten, Jan

Re: [Piet] KM11 SdKfz. 7 en 7/2 [Upd: November 9 2019]

Ik denk dat ik er zo dichterbij kan komen.

Zelfde systeem, maar dan met de omwikkeling van een wijnfles. (Zou vroeger lood zijn, maar zal nu wel iets minder milieu problematisch materiaal zijn)

Re: [Piet] KM11 SdKfz. 7 en 7/2 [Upd: November 9 2019]

Beste Piet,

Ik ben blij voor je dat het nu lijkt te lukken. Dit ziet er goed uit. Ik ben benieuwd naar het vervolg.

Met vriendelijke groet, Jan

Re: [Piet] KM11 SdKfz. 7 en 7/2 [Upd: November 31 2019]

Rechtstreeks uit de dropveter werkplaats: De onderstellen zijn klaar! Na 2256 gaatjes(6 gaten x 47 links x 8 tracks), en 384 streepjes zijn er met 48 touwtjes de 8 tracks vastgezet.

Ik heb ook even getwijfeld waar ik aan begonnen ben. Het begon op werken te lijken.... (Monnikenwerk?)

Nou wordt het weer leuk. De aandrijfwielen, de voorwielen, de bumper en de spatborden zijn het volgende focuspunt. Die van de kreukelversie heeft nu een laagje gewone ouderwetse tamiya plamuur (wel ver verdund) om hem strak te krijgen bovenop, waar de overgang tussen "lood" en plastic zit. De bumper heeft een aantal randjes extra te gaan, de aandrijfwielen en de vooras krijgen extra details.

Ow, en voor de oplettende kijker, waarom hebben 3 halfrupsen 4 tracks? Omdat zich bij deze bouwslag een 4e halfrups heeft aangesloten. (die is buiten deze oefening, want het is een verbouwing) Die moet zijn 2e track nog van de airbrusk terugkrijgen....

Mooi werk Piet, die tracks zien er zo een stuk beter uit ! Ik heb ook nog 4 van die oude Tamiya modellen. Ik heb zo'n gemotoriseerde Sdkfz.7 indertijd ook nog vele rondjes laten rijden met een Flak 88 erachter. Dat ding liep eigenlijk verrassend goed dankzij de pendelende vooras en de draaicirkel was ook zo beroerd nog niet.

Groet,

Arjan

Beste Piet,

Dit lijkt meer op seriewerk dan hobby. Maar soms moet je doorzetten. Het resultaat is er naar: vakwerk.

Voor zover ik kan zien komt het met de spatborden ook voor elkaar.

Groeten, Jan

Alex van de Wetering

FOC-begeleider
Piet,

Die spatborden van wijnfles-blik-lood-plastic zien er goed uit.....volgens mij is dat inderdaad wat beter geschikt dan dat dunne folie. Ik ben heel benieuwd hoe dit eruit ziet met een laagje verf, want ik ben de laatste tijd ook erg aan het zoeken naar methodes voor subtiele deuken/beschadigingen op modellen.

Ik sprak Egbert afgelopen zondag (kleine wereld!) en ik begreep dat je momenteel vooral druk bent met verbouwen? Hopelijk heb je nog wat tijd over om aan de 8 tonners te werken(?)

Bovenaan