[Peter v D] Sketch Up uitproberen... 22 mei 2013

Peter van Dijk

Lid van de TWENOT
Interesses
WW2 in Europa
WW1 Gevleugeld Oorlogstuig
What If, SciFi, Fantasy
Nu bezig met
Hansa Brandenburg W12
Hoi allen,

toen ik die Panther van Niels zag voelde ik me weer 'ns zo groen als gras : WAUW!

Ik heb nog geen specifiek ontwerp in gedachten, ben eerst maar 'ns gaan spelen met de tools.
Geweldig programma, snap nog lang niet alles, maar door gebruiksvriendelijkheid en toffe online ondersteuning
ben ik er nu al weg van.

Het was niet m'n opzet om een soort van snelvuurijzer te maken, het ontstond door uit te proberen :
Ik was lekker veel allerlei cirkels en schijfjes aan 't maken, uitrekken, follow me, scale enz. en dan
heb je al snel iets dat lijkt op een kanon.
Dan andere vormen toevoegen, bewerken, en al doende ook tóch ff zo'n online boutje uitproberen 8)
Ik vind 't zeker niet makkelijk allemaal, maar vind 't te leuk om het te láten (en wil eigenlijk te snel en weet nog te weinig....)

Nu nog de tutorial aflezen, want ik kon niet wachten om 'n stukkie virtueel te gaan prutsen :oeps:

Hier de plaatjes van mijn gepruts, klopt ontwerptechnisch van geen kanten, maar daar ging het nou ff niet om..
Bij deze staan geen bijschiften en uitleg, maar dat zal ik bij het echte project zeker doen.
Eén of andere heavy gun met de orginele en zelden geziene "Crane Klaron© Cp62º Doelvinder" !

scifi-gun_scr02s_zps54f6b2ed.jpg


scifi-gun_scr01s_zpsa54ce94f.jpg


scifi-gun_scr08s_zps75052eaf.jpg


scifi-gun_scr03s_zps9f0dcecd.jpg


scifi-gun_scr05s_zpsaacbd060.jpg


scifi-gun_scr07s_zps029d788a.jpg


scifi-gun_scr04s_zps3b19a433.jpg


scifi-gun_scr06s_zps6dcfa855.jpg


En wat dan voor het 3D printproject ?

Ooit heb ik een 1:16 richtkijker voor een MG-42 (op 3poot lafette) gescratched.
De eenvoudige vormen heb ik (met maten) op papier.
Maar heb ook goeie foto's van de échte kijker... en je kúnt 3-deeën vanaf een foto...
kan ik hier dus voor mezelf (en anderen!) een hele fraaie maken voor een leuk Schwimmwagen project :p
Is misschien wel wat.

Veel plezier !
5D groetje :oei:
Peter
 
Re: Sketch Up uitproberen... 19 mei 2013

Zo Peter, lekker bezig. Duidelijk te zien dat je aan aantal opties al aardig on de knie hebt.

Paar suggesties:
- vergeet niet om je eigen 'Components' te maken. Dat maakt aanpassingen vaak veiliger/makkelijker
- kijk eens naar de 'Intersect' opties
- de bouten laten meteen zien waarom ik geen fan van standaard-elementen ben. De 'draad' is overbodig voor de meeste schalen, maar levert wel weer de(on)nodige data op. Voor het printen zal je uiteindelijk veel nodeloze info willen/moeten opruimen.
- Bij de weergave optie werk ik meestal met 'Monochrome', maakt het makkelijker om te zien hoe je model in elkaar zit. 'Shaded' is ook een goede optie, maar 'Shaded with textures' zal uiteindelijk SU vertragen. Om dezelfde redenen is het verstandig de schaduwen tijdens het werken uit te zetten.
- gebruik 'Arc' eens om bollingen te creëren die niet direct op een cirkel gebaseerd zijn.

Uitdaging: maak een mondingsrem zoals op, bijvoorbeeld, een Panther. 'Arc' en 'Intersect' zijn daarbij heel handig. Teken eerst de doorsnede (helft is voldoende), maar negeer de gaten. Trek de doorsnede met 'Follow me' langs een cirkel om je mondingsrem te creëren. Teken vervolgens de vorm van de gaten op korte afstand van je mondingsrem en trek ze met 'Push/Pull' door je mondingsrem heen. Laat 'Intersect' de snijpunten maken en verwijder het overtollige materiaal. (Soms is het handiger om te selecteren wat je wel wilt houden: knippen en ergens anders plakken.) Sluit af door er een Component van de maken.
 
Re: Sketch Up uitproberen... 19 mei 2013

Bedankt voor de nuttige opmerkingen !
Ik zal zo'n mondingsrem 'ns proberen.
 
Q : matched foto vraag

Hoi Niels,

ik wilde het werken met "matched foto" uitproberen.
Het werkte allemaal prima totdat ik "orbit" gebruikte.
De foto verdween, en die krijg ik wel weer terug maar hij matched niet meer met mijn tekening.
Wat heb ik verkeerd gedaan ?
wc63-guard01_zpsfadacf10.jpg
 
Re: [Peter v D] Sketch Up uitproberen... 19 mei 2013

Links boven je 'werkscherm' zou een knop moeten verschijnen die je altijd terug brengt naar de gematchte foto. Check even of dat werkt. Zo niet, kijken we weer verder.
 
Re: [Peter v D] Sketch Up uitproberen... 19 mei 2013

OK Niels, die knop om de foto netjes weer achter je tekening te krijgen
had ik inderdaad al gevonden, maar pas nádat ik op allerlei andere knoppen had geklikt.

Heb zojuist uitgeprobeerd : werkt ! :D

En bedankt weer :D
Groetje
 
Re: [Peter v D] Sketch Up uitproberen... 19 mei 2013

al spelende met de Match Photo optie heb ik de lampbeschermer toch even afgemaakt.
Het was per slot niet een erg ingewikkeld onderdeel :
Het onderdeel: een beschermrekje. Ik zag een strip, 4x stang , 2x gat (en acht lasverbindingen...).

Om te beginnen had ik via File> Import...> "use as Matched Photo" een foto in m'n tekenveld geladen.
Toen het gele blokje geplaatst en daarna de rode en groene assen in perspectief gezet.
De strip heb ik over de foto heen getekend : overtrekken met behulp van Line- en Arc tools.
Omdat dit een probeersel was, heb ik niet de moeite genomen om met precieze maten te werken,
En heb ook niet de foto waterpas gezet.

Nadat de strip was overgetrokken had ik dus een onderdeel met hoogte en lengte, maar nog geen breedte.
-Toen de lijntjes tussen de vlakken verwijderd zodat het 1 vlak werd.
-En dan met Push&Pull uitgetrokken tot de breedte overeenkwam met de foto. Voila! 1 beugel :p
(hier zie je de stangetjes ook al, maar dit is eigenlijk een screenshot van het eindresultaat)
wc63-guard05_zps33fc55f3.jpg


wc63-guard02a_zps3e9abc4a.jpg


Die lijntjes (zie rode pijltjes) wéghalen heeft hier een ongewenst effect :
Hier is scheiding geselecteerd..................................................en na delete is dit 't effect :
wc63-guard03_zps66d16031.jpg
.....
wc63-guard04_zps57d3da61.jpg


Goed, ik had dus 't platte beugelvlak uitgerekt tot een echte beugel..
-daar zijn vervolgens twee gaten in gemaakt dmv cylinders (uitgerekte schijf) die ik liet intersecten met de beugel.
De 4 stangen :
-eerst heb ik 1 cylinder gemaakt als orgineel voor de 4 stangetjes. Dit orgineel had de gewenste diameter maar nog niet de juiste lengte.
-toen de cylinder geheel geselecteerd en tot component gemaakt.
-dit component gekopieërd en geplakt.
-dan ruim uitgetrokken op lengte
-toen langs de assen verplaatst tot stang 1 mooi op z'n plek zat.
-en als laatste bewerking de stang op maat gemaakt met Push/Pull.
En dit voor de andere stangetjes herhaald. De lassen zijn natuurlijk nog toe te voegen, maar hier niet gedaan.
wc63-guard02_zpse810763f.jpg


VRAAG : nu ik dit zo uit de losse pols heb nagemaakt, is het geheel dan nog in de juiste afmetingen te Scalen ? Of moet je daarvoor op z'n minst met de
correcte materiaaldiktes hebben gewerkt ?

Peter
 
OK Peter, twee puntjes:
- je kreeg een gat door het verwijderen van een lijntje omdat dat lijntje de grens tussen twee vlakken vormde. Kan je dus niet straffeloos verwijderen. Je kan het wel optisch verwijderen. Dat is niet vals spelen, want zet 'hidden geometry' maar eens aan. Kijk maar, heel veel lijntjes waren al automatisch weggepoetst. Als je alles selecteert kan je met 'soften/smooth edges' de lijntje die niet optisch belangrijk zijn op laten gaan in 'één' vlak. Wat je overhoudt zijn lijnen die vlakken met een te scherpe hoek verbinden, of geen hoek hebben (want ze liggen al op een plat vlak).
- het schalen van een voorwerp is heel makkelijk. Meet het op met het 'meetlint' en type dan de maat die het moet hebben. Als je niet oppast wordt je hele bestand daarmee opnieuw geschaald. In dit geval wil je dat wel, maar als je het niet wilt kan je dat voorkomen door het van het 'voorwerp een 'component' te maken en dan in de component te schalen.

Ohja, een foto waterpas zetten is niet nodig. Want dat doe je eigenlijk al door het bepalen van de assen. Gebruik de standaard aanzichten maar eens.
 
Terug
Bovenaan