Oosterbeek 1944 Sturmhaubitze

Niels Henkemans

Lid van de TWENOT
De lantaarnpaal lijkt Nederlands en daarmee wordt de mogelijkheid van Caen een stuk kleiner. ik heb getracht om foto's te vinden van Caen of andere Franse dorpen met lantaarnpalen maar ben tot de conclusie gekomen dat dit een lastige opgave is.
F, over welke foto heb je het? De mogelijk Caen foto is deze:
EDIT: inmiddels is het BAMA-nummer gevonden en blijkt de foto inderdaad hoogstwaarschijnlijk in de Britse sector te zijn genomen in de zomer van 1944. Mogelijk 2./Pz.Jg.Abt.346 (a.k.a. Stu.Gesch.Abt.1346) of van de 16.Lw.F.Div.
 
Laatst bewerkt:
F, over welke foto heb je het? De mogelijk Caen foto is deze:


EDIT: inmiddels is het BAMA-nummer gevonden en blijkt de foto inderdaad hoogstwaarschijnlijk in de Britse sector te zijn genomen in de zomer van 1944. Mogelijk 2./Pz.Jg.Abt.346 (a.k.a. Stu.Gesch.Abt.1346) or from the 16.Lw.F.Div.
Ja ik zie het, excuses ik heb de twee foto's door elkaar gehaald, de foto met de heggen en de foto met de STUG op de hoek bij de lantaarnpaal.
 

Marcel Zwarts

Lid van de TWENOT
In deze schaal een makkie Jan Coen? :rofl:
Het wordt wederom weer een mega klus maar als het resultaat er na wordt is dat niet erg.
Maar zover ben ik nog lang niet. Op dit moment ben ik aan het stoeien met de spatborden. Eindelijk zijn de midden en achter delen af en ben ik op dit moment aan het werk met de voorste delen. Vooral het rechter achterdeel heeft veel tijd gekost. Ik kreeg dit om de een of andere reden niet uitgelijnd. Er zat een vervelenede knik in die ik niet weg kreeg. Uiteindelijk alles weer los gehaald. Pas toen ontdekte ik dat het zat in twee gaatjes die een halve millimeter te ver naar voren zaten in 1 van de profielen. Nu het geheel strak zit geeft dat een veel beter gevoel. Was echter wel een halve dag werk en een week er over na denken. En dat allemaal met de gedachte dat het geheel weer ontzet gaat worden door de schade die zichtbaar is op de foto's;)
De voorste delen gaan hopelijk een stuk voorspoediger.

Mooi trouwens Niels dat je de foto hebt gevonden bij het Bundesbildarchiv. Ik kon hem met een snelle zoekactie niet vinden op hun site.

Die site van die lantarenpalen had ik ook al gevonden Pronk. Echter de informatie en maten is niet het grootste probleem. Het maken van de vorm is waar ik op vast loop.

En Wouter, als je naar de titel van dit topic had gekeken had je direct kunnen weten dat de foto met de lantarenpaal was gemaakt in Oosterbeek.

Wordt vervolgd

Marcel
 

Marcel Zwarts

Lid van de TWENOT
Zo, weer een stapje verder.

ik denk dat het moeilijkste deel nu wel achter de rug is. Het maken van de spatborden is iets waar ik wel een beetje tegen op zag maar nu ze er op zitten voelt het toch als een overwinning.

Helemaal klaar zijn ze nog niet maar wat er nog moet geburen valt in het niet bij het voorgaande.

Als eerste worden de voorflappen gemaakt waarbij de rechter vermoedelijk niet gebruikt gaat worden. Op 1 foto is ie volledig aan gort maar op de foto in dit topic lijkt deze te zijn verdwenen.

Hierna volgen de klinknagels waarna de schade volgt.

wordt vervolgd

Marcel


5D3DEC33-6F70-4986-B22D-2031F5D4CC72.jpeg9644CFFF-2064-4D74-ACD4-D0F92D5F816B.jpegF62812F4-40DA-4317-9C5A-19EAA06F5B5F.jpeg4FEE7489-1FF8-48F8-AF74-1DF67E133461.jpeg
 

Marcel Zwarts

Lid van de TWENOT
Zo weer een paar stappen vooruit maar ook eentje achteruit.
De spatborden zijn op twee kleine punten na klaar.
Er zijn nieuwe moeren geplaatst rondom de kijkgleuf van de chauffeur.
Het rek achterop is op wat lasnaden na klaar.
En als laatste is het besluit genomen de luiken van de lader open te zetten. Hierom zijn nieuwe luiken gemaakt en moet er een deel interieur gebouwd worden. Het figuur van de lader zal het grootste deel afdekken maar toch.

4D04C395-6D32-4983-B667-38C1A0E36385.jpegDC4EEE85-0A5C-4F9D-BD4B-9B6CA40194CF.jpeg65DF2E9A-E657-40E5-92FB-D7FECB016EDA.jpeg88F7D7E2-5F59-42D5-B02C-108CB8B5D7D6.jpeg
 

Alex van de Wetering

FOC-begeleider
Lid van de TWENOT
Mooi werk Marcel.....super strak (afgezien van die tegellijm natuurlijk ) en fantastisch om al die zelfgemaakte details te zien.
Met een stuk interieur maak je het jezelf wel moeilijk....maar dat is natuurlijk ook de hobby!

Ik kan me je 1/35 StuH nog goed herinneren....wordt dit qua markeringen hetzelfde voertuig?
 

Vincent Thelosen

Lid van de TWENOT
Hi Marcel,

Zeer vet en realistisch! Interieur inderdaad nog een mooie toevoeging, maar wel uitdaging. Vooral afschermkap ventilator lijkt me. In Achtung Panzer StuG 3 staat overigens ook een scratch StUG in deze schaal.

Mvg,

Vincent
 

Marcel Zwarts

Lid van de TWENOT
Voor zover bekend zijn er drie a vier verschillende Sturmhaubitze op de foto gezet in Oosterbeek Alex.
De 1/35 StuH. was gebouwd naar het voorbeeld welke over de Weverstraat reed. Deze 1/16 StuH. was op de foto gezet op De Dam en Van Eeghenweg. Dit was duidelijk een ander voertuig.
Markeringen stelde niets voor bij deze voertuigen. Nationale kruizen op de zijkanten en op de achterzijde, dat was alles.

Dat interieur is inderdaad een uitdaging en uiteraard bezit ik het Achtung Panzer boek. Deze licht paraat samen met de boeken van Walter Spielberger, Deygas, The Walk Around van Squadron, Sturmgeschütz III . Rückgrat der Infanterie, originele handleiding voor de StuH. van vriend Piet en niet te vergeten een berg info en foto's van het internet. Dit samen met de mogelijkheid die ik had gekregen van het museum in Overloon hun tijdelijke Stug te bestuderen stuwt het model in de juiste richting qua correctheid. Echter zal het bouwen van het interieur geen simpele klus zijn. Ik wil het echter tot het minimale beperken en hoop dat het figuur van de lader het grootste deel zal afdekken.
Die afschermkap voor de ventilator zal geen probleem op leveren Vincent, want daar komt een rechthoekige koker overheen.

Komend weekend zal ik me eerst storten op het 100% maken van de spatborden en het aanpassen van de motor luchtroosters. Hierna volgt de ruwbouw van het interieur, vloer, wanden en afscheiding waarna ik het figuur van de lader zal bouwen. Daarna wordt vanzelf duidelijk wat er aan interieur gebouwd moet worden.

Je ziet nog uren modelbouw plezier, en dan moet ik nog beginnen aan de takken. ;)

Groet

Marcel :)
 
Bovenaan