Oosterbeek 1944 Sturmhaubitze

Marcel Zwarts

Lid van de TWENOT
Het was eigenlijk niet de bedoeling nu al iets te plaatsen op het forum maar door de huidige situatie leek me het toch wel een leuk idee om er toch maar een forum topic van te maken.
Op dit moment wordt er simultaan gewerkt in huize Zwarts aan een aantal 1/16 projecten. Het idee achter de tijdelijke switch naar van 1/35 naar 1/16 heeft meerdere oorzaken.

Als eerste is er altijd al een voorkeur geweest voor de 1/16 schaal.

Als tweede wil ik ze gaan gebruiken als promotie materiaal als ik het nieuwe boek ga verkopen. Grote modellen springen meer in het oog als de kleinere 1/35 werkjes.

En als derde de belangrijkste reden. Jaren had ik een goede vriend Mick Lammers genaamd. Hier bij de Twenot was hij redelijk onbekend maar Mick maakte prachtige statische schaal modellen in 1/16.

0.jpg

Een prachtige Tamiya Jagdpanther gebouwd door Mick, nu te zien bij Modelbouw Company in Koedijk

Mick probeerde mij altijd over te halen nu eens iets te doen in zijn geliefde schaal. Daar had hij geen succes in maar toen hij vertelde dat hij ernstig ziek was motiveerde mij dat om een start te maken met de 1/16 Tiger I tank van Tamiya. In de tijd die Mick nog had bracht dat veel plezier en momenten om over even over iets anders na te denken dan zijn ziekte. Het mocht echter jammer genoeg niet zo zijn dat hij het eind resultaat zou mee maken.

Voordat Mick overleed had hij gevraagd of ik zorg wilde dragen voor zijn nalatenschap qua modelbouw. Dat is uiteraard gebuurt en geheel volgens Mick zijn wens zijn veel van zijn spulletjes terecht gekomen bij leden van de Twenot.

Eén van de items die een tijd mij thuis stond was een Sturmgeschütz III van Mato. Dit is in bases een speelgoed model maar Mick was er aan begonnen. De vraag voor mij was verkopen of af bouwen. Via Piet Duits had ik al geleerd over de problemen bij dit model. Een moeilijk op te lossen probleem was het spanwiel. Deze is veel te klein. Echter Mick had al via onze gezamelijke vriend Manfred een nieuw achter wiel geregeld. Dat was dus geen excuses om er zelf mee verder te gaan.

Uiteindelijk werd eind 2018 de beslissing genomen om er wat van te maken. Peter Merts overtuigde me om er een Sturmhaubitze van te maken i.p.v. een Sturmgeschütz en werd er begonnen met de klus.

Wat voor een modelbouwer van mijn soort erg aantrekkelijk is aan de 1/16 schaal is het ontbreken van een enorme hoeveelheid aan update sets. Wil je gedetailleerd bouwen in deze schaal zal je veel zelf moeten maken. Dat zie je ook terug bij dit model in wording. Als eerste werden de meegegoten spatborden verwijderd. Hierna werden de romp, aandrijfwielen en loopwielen aangepast. Alle luiken en details werden opnieuw gebouwd waarbij het commandoluik een mega klus was. Het 10,5 houwitser werd opgebouwd uit vele ronde schijfjes omdat ik geen draaibank bezit.

Op dit moment wordt er gewerkt aan de spatboren. Deze blijken behoorlijk complex te zijn wat zeker geld omdat ze zwaar beschadigd worden na het voorbeeld dat door Oosterbeek reed.

Tracks zijn van Trumpeter en de trackpinnen worden van Aber.

Tot een volgende keer

Marcel

1.jpg

De profielplaten liggen nog een beetje golvend op de beugels. Dit zal beter worden als de klinknagels worden geplaatst.

2.jpg

Op dit moment licht de achterste pantserplaat over de motor op de werkbank. Over het algemeen klopte de maten van het Mato model redelijk alleen waren de achterste motorluiken complete verkeerd geplaatst.

3.jpg

De deflector van de uitlaten lag behoorlijk in de puin volgens de foto's. Het luike voor de starter is inmiddels ook vervangen.

Laatst bewerkt:

Henry Klom

Lid van de TWENOT
Marcel, heb je deze knop gebruikt voor het invoegen van plaatjes?invoegen.jpg

Zo ja en toch nog problemen dan kan het aan het onderstaande liggen;

Let op: Afbeeldingen worden door het forum verkleind naar 1024 pixels groot (langs de lange zijde van de afbeelding) als ze groter dan dat zijn. Per bericht kun je maximaal tien bijlages doen, en die mogen niet groter zijn dan 512 kilobyte per stuk.

Laatst bewerkt:

Marcel Zwarts

Lid van de TWENOT
Inderdaad Jan Coen en Alex

Dat zelfbouwen is erg leuk om te doen al is het erg tijdrovend. Maar aan de andere kant haast hebben we in deze hobby toch niet. Door de huidige situatie van dit moment komt er redelijk wat tijd beschikbaar voor de hobby. Zo ga ik het komende lange weekend mij storten op het nieuwe achter motordek. De basisplaat licht al klaar maar nu moet deze voorzien worden van nieuwe luchtroosters.

Door de studie naar de achterzijde bleken ook de beugels die rondom de luchtroosters te zitten niet juist te zijn. Deze zullen dus bij alle roosters vervangen worden. Dit zijn soort en met L beugels met een redelijke dikte. Om dit te maken in kunststof is mij nog steeds niet gelukt. Het probleem zit in het buigen van kunststof in een krappe hoek van 90 graden. Als ik geen nieuwe optie vind voor dit probleem ga ik ze uit messing profiel maken.

Detail.jpg

Groet

Marcel

Vincent Thelosen

Lid van de TWENOT
Hi Marcel,

Dit ziet er imposant en bovenal extreem realistisch uit! De achterzijde lijkt wel 1:1. Dat krijg je niet voor elkaar in kleinere schalen, dat is wel machtig. Ik ga deze zeker volgen, succes met dit project!

Mvg,

Vincent

Marcel Zwarts

Lid van de TWENOT
De nieuwe achter plaat zit er in. Alleen de laag zimmerit ontbreekt nog. Alle koeling Louvres zijn voorzien van de beugels.
De eerste optie voor deze was gebruik te maken van messing. Dit was echter enorm veel en vervelend werk.
Bij de tweede poging werden drie mallen gemaakt. Met deze kon ik de beugels bouwen in mijn favoriete bouwmateriaal, Evergreen.

image.jpg

40A59A5E-72DB-4D10-9C90-63D3E6648475.jpeg
Een foto ter vergelijking met de 1 op 1 versie uit het vorige bericht.

4000DE46-E5AE-4474-A7EB-E78EA744F521.jpeg
Het nieuwe deel.

8342547C-936F-4403-AE4E-0C39337636FE.jpeg

De kist, het volgende project. Hierna ga ik weer verder met de spatborden.

EricReist

Lid van de TWENOT
Mooi, ook omdat je zo het werk van Mick voortzet. En de StuH wordt een aandachtstrekker als je boek uit komt (wanneer Marcel, wanneer ? ;) ).

Mooi opgelost qua gekromde beugels, met wat dunner evergreen wil ik te buigen hoeken insmeren met wat Tamiya extra thin waardoor je het kan buigen zonder dat het breekt.

Klopt het dat de 'fender support' (spatbordhouders?) verschillend waren met de wat rondere variant voor en achter en twee platte in het midden?
En heb je al passend gaas voor de roosters?

succes en groeten,
Eric

Marcel Zwarts

Lid van de TWENOT
Inderdaad Vincent Wafels en nog meer wafels. Gelukkig hoeft er niet veel meer gezimmerit te worden. De ronde pantserplaat voor de ventilator, het nieuwe achterdek en de voorste en achterste flappen van de spatborden. Het moet echter wachten tot het allemaal te gelijk kan want die Squadron White Putty die er voor gebruikt wordt droogt uit als de dop eenmaal geopend is. Dus dan moet ik de tube opmaken wat wel gaat lukken want er staat ergens ook nog een 1/16 King-Tiger waar een laag zimmerit overheen moet.

En dan Eric, je kan inderdaad evergreen buigen als je het zachter maakt met iets als Tamiya lijm of Bison-Kit ont vetter. Echter een krappe bocht als in dit geval is mij tot op heden nog niet gelukt. Vandaar dat er voor deze oplossing was gekozen.

Ondertussen heb ik een complete studie gemaakt naar de spatborden van de Sturmgeschütz. Er worden inderdaad verschillende beugels gebruikt om het geheel op zijn plek te houden. Je hebt voor een haakse beugel met een pijpconstructie. Dan heb je nog een haakse beugel (grijs op het model) die twee maal gebruikt word. Echter de beugel links voor heeft een andere bevestiging als de overige drie. Dan zit er aan de achter zijde ook nog een haakse beugel.

In het midden tegen gevechtsruimte zat een strip met daaraan bevestigd de twee beugels die je ook al op het model terug ziet. Al met al lekker complexs. De echte uitdaging in de bouw is dat de spatborden behoorlijk in de prak liggen. Maar daar ga ik uiteindelijk wel uitkomen. Zou eigenlijk een goede zijn voor de nieuwe FOC.

Het is inderdaad een extra fijn gevoel een model af te maken van Mick. Dit geeft een extra dimensie aan het bouwen.

Ondertussen schiet de gereedschapskist aardig op. Ben ondertussen al weer bezig met een tweede versie omdat de eerste toch iets te laag te zijn.

Wordt vervolgd

Marcel

Elco Elings

Lid van de TWENOT
Hi Marcel,

Deze ga ik zeker volgen en extra mooi omdat het een memorial bouw is. Boven ligt ook nog een Stug die gereserveerd is om een keer een Oosterbeek/Arnhem dio te maken dus goede reden om te volgen.

Succes met de verdere bouw!

Niels Henkemans

Lid van de TWENOT
Lekker project Marcel. Ben benieuwd naar het eindresultaat!

Nog even een gerelateerde vraag (je privé berichten staan denk ik uit, dus doe ik het maar hier)
Kan jij bevestigen dat dit ook voertuigen zijn van Stu.Gesch.Brig.280 bij Arnhem. Inmiddels heb ik zoveel verschillende captions gezien dat uitsluitsel wel prettig zou zijn ;)
93303599_2616877621891490_2269251266536275968_n.jpg

Marcel Zwarts

Lid van de TWENOT
Dit is inderdaad een prachtige foto Niels.

Deze is echter niet gemaakt tijdens de strijd bij Arnhem. Ik vermoed dat de foto was gemaakt in het voorjaar of zomer van 1944. De Sturmgeschütze op de foto zijn ook van een eerdere productie datum als die werden gebruikt door Sturmgeschütz-Brigade 280.

En dat van die prive berichten moet ik even uitzoeken.

Groet

Marcel

peter van dijk

Lid van de TWENOT
Mooi project Marcel en niet alleen omdat het mede ter nagedachtenis is van een vriend. :+:

Lijkt me helemaal geschikt voor jou gezien jouw passie voor detailleren ;)

Lekker bezig dus en de vorderingen zien er dan ook goed uit.
Knap gedaan die loop ! , heb die manier nooit eerder gezien... wel logisch eigenlijk wanneer een draaibank ontbreekt.

Een bescheiden verzoekje... zou je eens een munt of iets dergelijks bij het model willen fotograferen ?
Ik weet wel dat 1:16 smakelijk groot is, maar op de foto's zie je dat niet goed.
Is niet belangrijk hoor maar geeft toch een beetje extra 'wauw effect' hè ? :p

Happy Modelling :D

Marcel Zwarts

Lid van de TWENOT
Foto 3.jpg

Nog even voor de duidelijkheid het voorbeeld. Hier reed het gevaarte in Oosterbeek achteruit na een aanval op Britse posities.

Duidelijk zichtbaar is het rechter voorspatbord wat is doorgezakt en de achterste flap die ook een opdonder heeft gehad. (in het achteruit rijden waren die Duitsers blijkbaar niet zo goed want je ziet veel vaker de achterste spatborden in puin liggen.)

Op andere foto's van het zelfde gevaarte is te zien dat het linker spatbord aan de voorzijde nog ok is maar dat ook aan linkerkant het achterste deel zijn beste tijd heeft gehad.

De luiken van de lader staan op de foto ook open. Hier weet ik nog niet goed wat ik daar mee aan moet. Een deel interieur bouwen gaat me te ver maar of een kerel op die positie het geheel genoeg zal afdekken weet ik nog niet.

De MG42 die op het dak staat ga ik bestellen bij Shapeways. De 1/15 versie heb ik al en die is erg indrukwekkend.

Het dekzeil over de achterzijde zal ook een uitdaging worden om te maken. Magic Sculp, Dunne papieren zakdoekjes of een hele fijn soepele stof. Geen idee wat het beste zal werken.

Voor de takken word weer de oude truc van de Sd.Kfz.251/21 gebruikt. Tijdrovend maar zeer realisties. Deze keer ga ik waarschijnlijk ook gebruik maken van echte takjes als basis. Dit omdat op deze manier de afgebroken stukken echter zullen lijken.

Of ik een kleine diorama ga maken als op deze foto weet ik nog niet. Alleen al het maken van een lantaren paal als rechts op de foto geeft al jaren hoofdbrekens. Twee dimensionaal kan ik aardig wat tekenen maar een vorm als deze is op dit moment nog even een brug te ver.

Al met al nog genoeg modelbouw plezier de komende tijd.

Vincent Thelosen

Lid van de TWENOT
Hi Marcel,

Probeer voor het zeil op motordek eens het dunne papier zoals ook te vinden is in schoenendozen. Dit geeft door de dikte (of beter gezegd ontbreken daarvan) hele scherpe vouwen. Met verdunde witte hobbylijm kun je hier hele mooie resultaten mee boeken zo is mijn ervaring. Binnenkort ga ik er een maken voor mijn Sturmtiger. En het is sterk genoeg. Inderdaad nog een paar enerverende uitdagingen met de takken, echt een eh takkenwerk :)

Mvg,

Vincent

Niels Henkemans

Lid van de TWENOT
Dit is inderdaad een prachtige foto Niels.

Deze is echter niet gemaakt tijdens de strijd bij Arnhem. Ik vermoed dat de foto was gemaakt in het voorjaar of zomer van 1944. De Sturmgeschütze op de foto zijn ook van een eerdere productie datum als die werden gebruikt door Sturmgeschütz-Brigade 280.
Bedankt Marcel. Was precies wat ik al dacht. Werd een beetje moe van de mensen die blindelings op een boek vertrouwen. "Omdat het in een boek staat moet het wel Arnhem zijn". Daar kon ik tegenover zetten dat een ander boek letterlijk(!) zegt dat dit Panthers van de 21.Pz.Div. bij Caen zijn. :nouja:Ondanks de onzin van die informatie zou de locatie zelfs nog wel een kans hebben....

Op onderstaande website staan allerlei lantaarnpalen die in Nederland hebben gestaan tussen 1900 en 1950.
Wanneer je op de websit naar beneden scrolt naar "Arnhem" en je kijkt naar de 1e rij en de vierde van links, dan komt deze qua vorm en stijl aardig overeen met de paal in de foto.
De lantaarnpaal lijkt Nederlands en daarmee wordt de mogelijkheid van Caen een stuk kleiner. ik heb getracht om foto's te vinden van Caen of andere Franse dorpen met lantaarnpalen maar ben tot de conclusie gekomen dat dit een lastige opgave is.

Bovenaan