Jan Coen Wijnstok
Lid van de TWENOT
Ik was al langer van plan om deze eens op het forum te zetten. En door de prettige hoeveelheid bloemen op schaal die er de laatste tijd voorbij zijn gekomen, werd dat weer actueel. Meestal zijn mijn projecten klaar als ik ze op het forum zet. Deze is eigenlijk al vrij oud. Het gras en de klaprozen van de eerste versie zijn vrij snel verbleekt, en omdat ik met de figuur zelf tevreden was heb ik de ondergrond opnieuw aangepakt en ook de figuur verder verbeterd. Het betreft hier een 15e eeuwse voetsoldaat. Dit is een figuur van zo’n 50 cm groot, schaal 1:3,5. Dat formaat is vooral gekozen omdat ik de kleding en dergelijke zelf wilde maken. Dat kan met de middelen die ik tot mijn beschikking heb.
De aanleiding voor deze figuur was eigenlijk de doorgestikte jas die hij aan heeft. Ik zag daar een replica van in een boek en dacht dat dat op schaal te maken was. Dit soort jacks bestond uit tot wel twintig lagen linnen die een effectieve bescherming boden en lichter en goedkoper waren dan maliën of plaatstaal. Ik bedenk tijdens het werken een ‘verhaal’ over de figuur. Dat resulteert tijdens het maken in de houding en alles wat daar omheen plaats vindt. Wat ik wil laten zien is het moment dat het slachtoffer gaat vallen. Hij moet nog staan, maar al in onbalans zijn. De klaprozen verwijzen natuurlijk op opzichtige wijze naar het slagveld. Maar ze zijn ook nodig voor de compositie omdat ze de kleur van het bloed en de kruizen op het jack herhalen. Alle kledingstukken en wapens zijn gebaseerd op historische voorbeelden.
Ik zal beginnen met de constructie van het lichaam. Dat bestaat uit een geraamte van in elkaar gedraaid ijzerdraad met daaromheen een lichaam van fiberfill. Het lichaam moet buigbaar blijven om de kleding aan te kunnen trekken. De onderarmen en -benen zijn gemaakt van paperclay, net als de handen, voeten en het hoofd. Paperclay is een soort hele fijne papier-maché, het is heel licht als het droog is. Ik gebruik het ook voor de ondergrond van diorama’s.
Om alles zo licht mogelijk te houden heeft het hoofd een kern van oasis, spul uit de wereld van het bloemschikken. Daar maak ik een basis schedel mee die bekleed wordt met een dunne laag paperclay. Dat is bovendien veel sneller droog dan een massief hoofd van klei. Dan boetseer ik het hoofd verder af. Nog een nek met borststuk en klaar is hij voor het schilderen. Dit is een figuur waar ik mee bezig ben, ik heb geen foto's gemaakt van de soldaat in aanbouw.
De aanleiding voor deze figuur was eigenlijk de doorgestikte jas die hij aan heeft. Ik zag daar een replica van in een boek en dacht dat dat op schaal te maken was. Dit soort jacks bestond uit tot wel twintig lagen linnen die een effectieve bescherming boden en lichter en goedkoper waren dan maliën of plaatstaal. Ik bedenk tijdens het werken een ‘verhaal’ over de figuur. Dat resulteert tijdens het maken in de houding en alles wat daar omheen plaats vindt. Wat ik wil laten zien is het moment dat het slachtoffer gaat vallen. Hij moet nog staan, maar al in onbalans zijn. De klaprozen verwijzen natuurlijk op opzichtige wijze naar het slagveld. Maar ze zijn ook nodig voor de compositie omdat ze de kleur van het bloed en de kruizen op het jack herhalen. Alle kledingstukken en wapens zijn gebaseerd op historische voorbeelden.
Ik zal beginnen met de constructie van het lichaam. Dat bestaat uit een geraamte van in elkaar gedraaid ijzerdraad met daaromheen een lichaam van fiberfill. Het lichaam moet buigbaar blijven om de kleding aan te kunnen trekken. De onderarmen en -benen zijn gemaakt van paperclay, net als de handen, voeten en het hoofd. Paperclay is een soort hele fijne papier-maché, het is heel licht als het droog is. Ik gebruik het ook voor de ondergrond van diorama’s.
Om alles zo licht mogelijk te houden heeft het hoofd een kern van oasis, spul uit de wereld van het bloemschikken. Daar maak ik een basis schedel mee die bekleed wordt met een dunne laag paperclay. Dat is bovendien veel sneller droog dan een massief hoofd van klei. Dan boetseer ik het hoofd verder af. Nog een nek met borststuk en klaar is hij voor het schilderen. Dit is een figuur waar ik mee bezig ben, ik heb geen foto's gemaakt van de soldaat in aanbouw.