NL leo1 bergingstank met motorblok?

Gert Mons

Lid van de TWENOT
Medeplakkers,
ik bouw momenteel de Elite Models leopard 1 bergingstank. Ik wil er een Nederlandse uitvoering van maken. Perfect Scale Modelbau heeft een mooi reserve Leo1 motorblok in het programma. Dat blok wil ik op het achterdek van de bergingstank plaatsen. Alleen..... ik heb nog geen foto's kunnen vinden van deze combinatie. Mijn vraag is dus: heeft de KL haar reserve motorblokken voor de Leo 1 tank ook daadwerkelijk op het achterdek vervoerd van de bergingstank, of gebeurde dit uitsluitend bij de Bundeswehr? Foto's zijn dus zeer welkom! Alvast mijn dank
Gert
 

Gert Mons

Lid van de TWENOT
Bedankt voor de goede foto, Jakko. Vooral de achterzijde en de plaatsing van het motorblok zijn goed te zien. Het Elitemodel had ik al 20 jaar op de plank liggen, dus het werd de hoogste tijd om het eens in elkaar te zetten. het TAKOM model zal ongetwijfeld beter gedetailleerd zijn :huil:
Groet,
Gert
 

Jakko Westerbeke

Forumbeheerder
Lid van de TWENOT
Gert Mons zei:
Bedankt voor de goede foto, Jakko. Vooral de achterzijde en de plaatsing van het motorblok zijn goed te zien.
Helaas heb ik er meer geen, maar een kijkje in deel 2 van Leopard 1 Trilogy leert dat daar een paar goede foto’s en tekeningen instaan van onder meer de steun waarop de motor staat.
Gert Mons zei:
Het Elitemodel had ik al 20 jaar op de plank liggen, dus het werd de hoogste tijd om het eens in elkaar te zetten. het TAKOM model zal ongetwijfeld beter gedetailleerd zijn :huil:
Ik ken dat … ik had ooit een Stridsvagn 103 van Accurate Armour gekocht, en een maand later kwam Trumpeter met hun plastic versie. Nu bleek die nogal wat fouten te hebben, dus dat viel nog mee, maar ik heb ook een AA FV 432 liggen, waarvan er nu ook heel wat plastic modellen zijn die waarschijnlijk beter en in elk geval makkelijker te bouwen zullen zijn.
 
Hoi Gert,

Bij de KL werd net als bij de BW een motorblok op het achterdek meegenomen.
Dit gebeurde veelal tijdens oefeningen en schietseries.
Vaak was er over de motor dan een hoes geplaatst deze hoes had een grijze kleur, zelfde als de afdekhoes van de Leopard tank,
Misschien een tip voor als je geen motor hebt of geen zin om deze motor te detailleren en schilderen :D .

Op de kazerne was deze motor veelal opgeborgen bij de direct steunende TD eenheid.
Want in feite is de bergingstank een stuk gereedschap voor dagelijks gebruik en dan heeft het geen zin met een motor rond te rijden .

Als er tijdens oefening of schietserie geen motor mee ging op het achterdek zat wel de steun voor de motor erop.
Dan kon in ieder geval een defecte motor gelicht en vervoerd worden.

Overigens in het cavaleriemuseum Amersfoort is een motor te zien geplaatst op de vervoers steun.
Dit is een nog werkend exemplaar dus compleet
Voor mensen die daar eventueel foto's van nodig hebben email me dan maak en stuur ik ze op.

Met vriendelijke groet

Willem de Boo
 

Joey Tolhuisen!

Lid van de TWENOT
Nou wil ik de Takom als nl gaan bouwen.
Nou was ik geen genist, maar een zandhaas.
En zie tot nu de tracks anders zijn, wat zijn de verdere verschillen? Als ik foto's bekijk, zijn de rookpotten hetzelfde.

Mvg Joey Tolhuisen
 

Arne Poirot

Lid van de TWENOT
Nou wil ik de Takom als nl gaan bouwen.
Nou was ik geen genist, maar een zandhaas.
En zie tot nu de tracks anders zijn, wat zijn de verdere verschillen? Als ik foto's bekijk, zijn de rookpotten hetzelfde.

Mvg Joey Tolhuisen
Ik was wel een genist, en zelfs commandant van 43-Pantergenie Ondersteuningspeloton.(1989)
De onderstellen waren het zelfde (TD/Gn)maar de genie had onder andere de grondboor op het achterdek en niet het het draagrek voorhet motorblok.

En speciaal voor Gert nog even in de schoendoos gekeken: echte foto's uit (waarschijnlijk) 1993,waarschijnlijk gemaakt bij de tankwerkplaats in Amersfoort: de nieuwe Camo! (zonder kenteken & MLC).
 

Jakko Westerbeke

Forumbeheerder
Lid van de TWENOT
Ik was wel een genist, en zelfs commandant van 43-Pantergenie Ondersteuningspeloton.(1989)
De onderstellen waren het zelfde (TD/Gn)maar de genie had onder andere de grondboor op het achterdek en niet het het draagrek voorhet motorblok.
Misschien is het even goed om voor de ex-zandhazen duidelijk te vermelden dat er twee voertuigen waren die sterk op elkaar leken: de bergingstank en de genietank. Die eerste staat op de foto’s van Arne en kon een motor op het achterdek vervoeren, de tweede dus geen motor maar een grondboor en had een ladder op de kraan — dat laatste is het makkelijkste herkenningspunt.
 

Gert Mons

Lid van de TWENOT
Bedankt voor de scherpe fotos van de Leo1, Arne!! Ik ben nog niet aan de bouw toegekomen, maar zal deze zeker gebruiken.
groet uit Naarden
Gert
 
Misschien is het even goed om voor de ex-zandhazen duidelijk te vermelden dat er twee voertuigen waren die sterk op elkaar leken: de bergingstank en de genietank. Die eerste staat op de foto’s van Arne en kon een motor op het achterdek vervoeren, de tweede dus geen motor maar een grondboor en had een ladder op de kraan — dat laatste is het makkelijkste herkenningspunt.
Maar de tank op de eerste foto heeft een motor achterop EN een ladder op de kraan, dus is het dan een bergingstank met geniekraan of een genietank met motorblok, om het makkelijk te houden:)
 

Arne Poirot

Lid van de TWENOT
Een ander verschil was de las- en snijuitrusting van de genietank. Die zie ik niet.
Verder denk ik links achter het onderdeelsteken van een cavalerie eenheid te ontwaren.
Dan zou hij van een herstelpeloton uit een tankbataljon kunnen zijn.
En er wordt natuurlijk altijd geleend en geritseld, dus zo'n extra ladder zou niet onhandig zijn.
 
Nou wil ik de Takom als nl gaan bouwen.
Nou was ik geen genist, maar een zandhaas.
En zie tot nu de tracks anders zijn, wat zijn de verdere verschillen? Als ik foto's bekijk, zijn de rookpotten hetzelfde.

Mvg Joey Tolhuisen
Joey,

Er is nu een ombouwset van PSM voor de NL versie van de bergingstank. De rookpotten zijn bijvoorbeeld niet hetzelfde als van de Duitsers. Gelukkig krijgen we tegenwoordig wel voertuigen binnen de KL die de originele Duitse hebben, maar deze zijn dat niet. De tracks kun je krijgen van Friul. Maar PSM en Leopardclub hebben ze ook.
 
Deze foto is van de genietank. Met ook hier het luik omcirkeld. Dat is veel dikker. Verder natuurlijk het dozerblad, wat bij een bergingstank alleen een steunblad is, en beperkt gebruikt kan worden voor het dozeren. En de Genietank heeft meestal nog een extra kist aan de achterzijde. Maar ook hier heb al variaties op gezien. En de trap op de kraanarm is vast en zeker een eigen modificatie van de bemanning.

leopard 1 AEV.jpg
 

Gert Mons

Lid van de TWENOT
Peter,
de ladder op de kraanarm is geen modificatie van de bemanning, maar was origineel, dus geldend voor alle KL Genietanks, vanaf de invoering begin jaren tachtig. Deze ladder heeft zo gezeten tot ongeveer 2005. Daarna verscheen op de plaats van de ladder een langwerpige "kist?", met daaroverheen een foudraal. Ik weet niet wat er onder dat foudraal verborgen zit. Wellicht een boorinstallatie? De modificatieset van PSM heeft ook deze moderne foudraal op de arm van de kraan. De originele Genietanks waren verder uitgerust met een grondboor, die meestal achter op het dek lag. Die kon eenpersoons schuttersputjes maken met een diameter van 90 cm. Die zie ik tegenwoordig niet meer terug op de Genietanks.
 

Jakko Westerbeke

Forumbeheerder
Lid van de TWENOT
de ladder op de kraanarm is geen modificatie van de bemanning, maar was origineel, dus geldend voor alle KL Genietanks
Ik denk dat Peter bedoelde dat bij de bergingstank op mijn foto bijna helemaal bovenaan dit onderwerp, de ladder op de kraan een niet-standaard modificatie was. Nu vraag ik me af of die tank misschien een vervangende kraan gekregen heeft, maar dan eentje bedoeld voor een Genietank?
 

Arne Poirot

Lid van de TWENOT
Alles komt weer terug (was ooit PC-Ost 43-PagnCie)
Wat ook rode cirkeltjes verdient zijn, op het achterdek, de twee (dozer) bladverbreders en de wroettanden.
Voor de bladverbreders zie je bevestigingsgaten aan de zijkant van het dozerblad (een steunblad heeft dat niet)
Met de wroettanden onder je dozerblad kon je achteruit rijdend, een asfaltweg openbreken.
 

Gert Mons

Lid van de TWENOT
Inderdaad, ik had die ladder op de bergingstank op de eerste foto zelf gemist. (dieprode schaamkleur)
Gert
 
Bovenaan