Leopard 1A4 met zwaardvis logo

Frans van Vessem

Lid van de TWENOT
Ik heb van Tamiya een set decals voor de Golf-oorlog (nr. 6651:cool:. Daarbij zit een plaatje van een duitse Leopard 1A4 van 30e Panzer Brigade. Apart wel, met torennummer U436 en een zwaardvis op de schijnwerper, dus net als een duitse onderzeeër in WO2. Maar er staat niet bij waar die is gebruikt en ook de andere decals voor de romp zitten er niet bij. Heeft iemand meer info? Ik kan wel foto's vinden van duitse 1A4's maar niet van deze ene tank of eenheid. Zijn deze ingezet in Desert Storm? Op Track-Link zie ik een posting uit 2003 met dezelfde vraag, maar daar is geen reactie op gekomen. Ik stuur mee de tekening die bij de Tamiya set zit.
Leopard 1A4 German 30th Panzer Brigade.jpg

Den duitschers waren er niet bij in de 1e golfoorlog in 1990, maar als ik het wel heb viel de 30e panzerbrigade in die tijd onder het 3e of 7ende amerikaanse legerkorps als onderdeel van de defensieve macht in duitsland om de russen tegen te houden

Jakko Westerbeke

Forumbeheerder
Lid van de TWENOT
Panzerbrigade 30 bestond van 12 mei 1958 t/m 1 april 1981 (toen werd het Panzergrenadierbrigade 30). Ten tijde dat men de Leopard 1A4 gebruikte vielen daar Panzerbataillon 303 en 304 onder. Vermoedelijk kom je daar al een redelijk eind mee om de juiste (of in elk geval aannemelijke) markeringen uit te vissen.

Frans van Vessem

Lid van de TWENOT
Hallo Henry, Timo en Jakko,
Bedankt voor jullie reacties. Ik heb gezocht op internet. Ik kan wel algemene info vinden over de eenheid maar helaas niks over deze markering, ook geen foto's van deze tank. Ik denk dat Tamiya nog wat plek over had op het decal-vel van de Golf en er wat opvallende voertuigen bij heeft gedaan die niks met de Golfoorlog te maken hebben. Jammer dat ze er geen toelichting bij geven.

Jakko Westerbeke

Forumbeheerder
Lid van de TWENOT
Die indruk heb ik ook, en hoewel er bij de set een papiertje zit met wat uitleg is die héél erg summier en veel te weinig om ook echt wat aan te vangen met een heleboel van de markeringen.

Bas Slaats

TWENOT-bestuurslid
Lid van de TWENOT
Hallo Frans, ik heb deze vraag even doorgezet naar een special Interest groep op fb. Als ik iets terughoor meld ik me weer. Gr Bas

Bovenaan