Leopard 1 brugleggende tank

Jakko Westerbeke

Forumbeheerder
Lid van de TWENOT
Elite, is dat niet dat merk dat het presteert om werkelijk álles krom te gieten? Dan is dit een nog indrukwekkender werkstuk dan het op het eerste gezicht al lijkt :)

Hoi Jasper,
Cool, heb er nog wel's mee rondgereden…! Lekker verwwerd ook!
Heb je ook de achterste steunarm danwel de RBLI veranderd naar NL begrippen of zo gelaten (BW uitvoering…?)

Gr
Erik

Dat klopt helemaal Jakko. Vrijwel alles was krom, had gaten of was gewoon kapot. Met de Dremel alles los gezaagd, geschuurd en vervolgens door de onderdelen te verwarmen recht buigen. Dat bleek niet genoeg, want de passing van de onderdelen was dramatisch. Om het nog erger te maken is de bouwtekening ook niet al te best, en heb ik het hele ding op eigen inzicht moeten bouwen.

Al met al een enorme klus om dit resultaat te kunnen krijgen

Hoi Jasper,
Cool, heb er nog wel's mee rondgereden…! Lekker verwwerd ook!
Heb je ook de achterste steunarm danwel de RBLI veranderd naar NL begrippen of zo gelaten (BW uitvoering…?)

Gr
Erik
Bedankt Erik,

Ik heb de RBLI inderdaad aangepast. Zelf getekend in 3D en vervolgens geprint, net als alle andere licht grijze onderdelen in de foto:

4A015C8A-30CE-4493-85B3-E66C0BB03E05.jpeg

Rob Landsbergen

Lid van de TWENOT
Complimenten Jasper, dat ziet er werkelijk schitterend uit! Ook mooi realistisch verweerd. Zeker als je bedenkt dat de basis een product van Elite is, met alle gevolgen van dien, heb je hier een heel knappe prestatie geleverd.:+::+::+:

Elco Elings

Lid van de TWENOT
Altijd mooi Nederlands materiaal te zien. Leuk om verwering te zien, vaak vind men het not done dit op moderne voertuigen toe te passen.

Altijd mooi Nederlands materiaal te zien. Leuk om verwering te zien, vaak vind men het not done dit op moderne voertuigen toe te passen.
Bedankt Elco! Qua Nederlands materiaal is deze toch wel zeldzaam. En wat die verwering betreft ben ik het met Jakko eens. Als je op foto’s kijkt sta je versteld van de hoeveelheid verwering die deze voertuigen na een paar dagen in het veld hebben. Daarom is het zoals altijd belangrijk om eerst onderzoek te doen naar je modelbouw onderwerp alvorens te bouwen en verven.

Elco Elings

Lid van de TWENOT
Bedankt Elco! Qua Nederlands materiaal is deze toch wel zeldzaam. En wat die verwering betreft ben ik het met Jakko eens. Als je op foto’s kijkt sta je versteld van de hoeveelheid verwering die deze voertuigen na een paar dagen in het veld hebben. Daarom is het zoals altijd belangrijk om eerst onderzoek te doen naar je modelbouw onderwerp alvorens te bouwen en verven.
Zeker! Zelf ben ik dan ook voorstander van weathering, ook al is het in lichte vorm om meer leven aan een model te geven :)

Jakko Westerbeke

Forumbeheerder
Lid van de TWENOT
Ik heb recent een 3D printer aangeschaft, dus zelf geprint. Voor dit soort ombouw klusjes is het een uitkomst.
Ik heb daar ook al meer aan zitten denken, maar wat ik ervan in het echt gezien heb overtuigde me nog niet. Bij jouw model zit ik echter geen laagjes, en dan wordt het interessanter. Waarmee heb je dit geprint?

Ik heb daar ook al meer aan zitten denken, maar wat ik ervan in het echt gezien heb overtuigde me nog niet. Bij jouw model zit ik echter geen laagjes, en dan wordt het interessanter. Waarmee heb je dit geprint?
Ik heb een Elegoo Mars, een SLA printer. Deze werkt met vloeistof in plaats van filament, wat voor veel beter gedetailleerde prints zorgt, die bovendien vrijwel geen laagjes vertonen. De laagjes die je ziet zijn dusdanig klein dat ze na een laagje verf niet meer te zien zijn.

Jakko Westerbeke

Forumbeheerder
Lid van de TWENOT
Ik zal me er eens een beetje in verdiepen, maar wat ik zo snel zie als ik zoek op die naam komt het wel positief over. Ik heb twee weken geleden in de Zeelandhallen (weer eens) staan kijken bij een stand van een botenvereniging waar ze nogal van het 3D-printen zijn, maar ik vond het allemaal veel te grof voor modelbouw in de schalen waar ik me mee bezig houd (d.w.z. vooral 1:35 en 1:72/76). Dit op jouw foto’s ziet er veel beter en bruikbaarder uit.

Je hebt inderdaad twee soorten 3D printers, de FDM printers zijn geschikt voor grote, grove onderlenen met weinig detail. Een SLA printer zoals ik heb is veel gedetailleerder, maar je kan er dan weer minder groot mee printen. Wat budget SLA printers betreft is de Mars op het moment de beste volgens mij. Op Facebook zijn enkele groepen voor de Elegoo Mars te vinden waar je een impressie op kan doen.

Martin Visser

Lid van de TWENOT
Mooi deze. Ik vind de verwering en het kleurgebruik super. Vooral de twee verschillende delen van de brug zijn goed gevonden

Jakko Westerbeke

Forumbeheerder
Lid van de TWENOT
Je hebt inderdaad twee soorten 3D printers, de FDM printers zijn geschikt voor grote, grove onderlenen met weinig detail. Een SLA printer zoals ik heb is veel gedetailleerder, maar je kan er dan weer minder groot mee printen.
Dat is voor onze tak van de modelbouw niet echt een probleem, lijkt me. Ik zie 120 × 58 × 155 mm maximale afmetingen, dus daar zou je gewoon een volledige tank in 1:72 uit kunnen halen als je dat wilt, om maar wat te noemen. Een romp in 1:35 zal niet lukken, maar eigenlijk alles andere voor 1:35 moet kunnen. Hmm … ik moet hier nodig eens goed naar gaan kijken :)

Op Facebook zijn enkele groepen voor de Elegoo Mars te vinden waar je een impressie op kan doen.
Dat kan ik niet :)

Bovenaan