[Leon] Ford military police bus

Ik ga ook weer eens meedoen met de FOC.
De bedoeling is om de bus in de volgende foto te bouwen.
41ky0SE.jpg
Hij wordt niet helemaal hetzelfde.
ik heb nog een Ford cabine met de ronde grill liggen, dus die ga ik gebruiken.
20200425_192620.jpg

Ook is de roden bus die ik heb een iets andere versie.
20200425_192603.jpg

zodra ik een beginnetje heb gemaakt laat ik het zien.
Groeten
Leon

Hallo Henry en Peter,
De schade aan het dak gaat me toch iets te ver.
De bedoeling is dat de bus in een diorama komt voor het vervoeren van POW's, dus
hij moet nog wel te gebruiken zijn.
De deuk rechts onderin vind ik daarentegen wel erg mooi, dus die komt er wel in.

Alex, bedank voor de aanmoediging :+:

Ik heb inmiddels een beginnetje gemaakt.
Morgen foto's

Groeten
leon

Het begin is gemaakt.
Heb eerst de kant waar de schade komt in elkaar gelijmd met het dak voor stevigheid.
Daarna heb ik met twee klemmetjes een latje aan de zijkant gemaakt om de raamlijst te beschermen tijdens het schuren.
20200502_111800.jpg
Daarna met de dremel op lage snelheid met weinig druk de zijkant zo dun geschuurd dat er licht doorheen komt.
en dan met een fijn stukje schuurpapier na geschuurd om het geheel wat vlakker the maken.
20200503_131942.jpg

Ook met de cabine is een begin gemaakt.
Dit paste allemaal beter dan verwacht.
de breedte van het brandschot paste makkelijk in de opening in de bus voorkant, en de totale breedte met de spatborden
is even breed als de bus.
Dat komt dus allemaal mooi uit.
20200503_131901.jpg

nu even laten drogen dan kunnen daarna de naden mooi gemaakt worden.
wel nog even de boel in elkaar gepast.
20200503_132404.jpg

tot zover voor nu.
Groeten
Leon

Alex van de Wetering

FOC-begeleider
Lid van de TWENOT
Mooie start Leon. Vooral dat beschermen van de raamlijsten met een latje is een simpele, maar zeer nuttige tip. Ik denk dat we allemaal wel een voorbeeld kennen waarbij we rustig aan het boren of slijpen zijn en dan toch op het laatste moment wegschieten en kwetsbare details beschadigen!

Wordt een leuke bus zo.
Alex

PietvanHees

Lid van de TWENOT
Iets wat extremere schade zoals op onderstaande foto is natuurlijk ook een leuke optie:hm:
Bekijk bijlage 4035
Dat is iets waar ik al jaren over denk. Diverse projecten van anderen alles van opgeslagen. Deze bus is op zijn kant gegaan en toont zijn raamwerk, zijn skelet zeg maar, Als je dermate zware schade realistisch wilt maken kom je er bijna niet omheen dat skelet na te bouwen en de huid er van flinterdun materiaal omheen te hangen. Da's veel werk en veel info over hoe zo'n bus in elkaar zit. Het vervelende is dat bijna iedereen vrij makkelijk aan kan wijzen wat er niet klopt, zonder veel diepgaande kennis.

PietvanHees

Lid van de TWENOT
Het begin is gemaakt.
Heb eerst de kant waar de schade komt in elkaar gelijmd met het dak voor stevigheid.
Daarna heb ik met twee klemmetjes een latje aan de zijkant gemaakt om de raamlijst te beschermen tijdens het schuren.
Bekijk bijlage 4103
Daarna met de dremel op lage snelheid met weinig druk de zijkant zo dun geschuurd dat er licht doorheen komt.
en dan met een fijn stukje schuurpapier na geschuurd om het geheel wat vlakker the maken.
Bekijk bijlage 4105

Ook met de cabine is een begin gemaakt.
Dit paste allemaal beter dan verwacht.
de breedte van het brandschot paste makkelijk in de opening in de bus voorkant, en de totale breedte met de spatborden
is even breed als de bus.
Dat komt dus allemaal mooi uit.
Bekijk bijlage 4107

nu even laten drogen dan kunnen daarna de naden mooi gemaakt worden.
wel nog even de boel in elkaar gepast.
Bekijk bijlage 4109

tot zover voor nu.
Groeten
Leon
Ziet er al netjes uit Leon. Ondanks dat Ludewig de body van deze Wehrmachtsversie alleen op de Opel Blitz bouwde kloppen de verhoudingen prima. Historisch correct is dus niet te halen, maar het is een geweldig idee. Ben benieuwd naar de voortgang.

Alex van de Wetering

FOC-begeleider
Lid van de TWENOT
Leon,

Hopelijk ben je niet de motivatie kwijt, want ik ben toch wel erg benieuwd naar je kogelgaten in de bus body!
Zo wel.......kunnen we je ergens mee helpen om je weer op gang te krijgen? ;)

Bovenaan