Konigstiger Apeldoornseweg Arnhem

Frank Langeler

Als ik het niet kan 3D printen dan........
Lid van de TWENOT
Interesses
WOII Duits, Slag om Arnhem
Schalen
  1. 1:16
  2. 1:35
Nu bezig met
King Tiger 1/16, Ammo Trailer M10
Was op zoek naar foto’s van bovengenoemd zwaar voorwerp/ onderwerp en dit viel Alex op dus op verzoek ga ik eens kijken wat ik hier kan posten....

Zag wel dat ik laat insteek en nog maar even te bouwen heb dus het gaat moeilijk worden dit binnen de tijd te voltooien. Nou sta ik al bekend als trage starter en, helaas, als nog tragere finisher dus....

Mijn lijdend voorwerp is de, voor degene die reeds van hem gehoord heeft, wereldberoemde Konigstiger in de Weverstraat in Oosterbeek. Op meerdere flora, fora, forums, jullie weten wel wat ik bedoel, staat de geschiedenis van deze KT ( ik ga het afkorten want ik type dit op mijn eikeltjespad en dat typt nie zo lekker dus met zo’n afkorting bespaar ik redelijk wat typewerk wat nu natuurlijk niet meer opgaat want in plaats van deze uitleg had ik redelijk vaak Konigstiger kunnen typen.... maar goed ik dwaal af en zo komt er nooit een eind aan mijn inleiding) dus ik ga deze hier niet herhalen (Ff teruglezen, dit slaat op de geschiedenis van de KT (werkt toch wel prettig die afkorting van Konigstiger))

Hij was in ieder geval van het 506 schwere panzer batallionen en dan de zweite zug. Hij vond zijn einde op de 25ste sept 1944na meerdere treffers van 6 ponders, een 75 mm pack M1A1 houwitzer (deze moet vlakbij gestaan hebben want deze stonden in de uiterwaarden van de nederrijn) en twee Piat’s. In mijn optiek heeft een iedere para die een schot gelost heeft met wat voor wapen dan ook de kill van de tank opgeeist want volgens de britse verslagen zijn er zoveel tigers verloren gegaan in Oosterbeek dat de duitsers de oorlog daarmee op zijn gemak hadden kunnen winnen als ze niet verloren waren gegaan. Naar mijn info zijn er In totaal zijn 3 beschadigd en van die 3 is alleen de tank in Weverstraat verloren gegaan. Deze is totaal uitgebrand. Van de zimmerit op de tank was dus, voor mij, gelukkig weinig meer over.

De tank werd in 1946 gecast voor een klein rolletje in de film “ theirs the glory” een must see voor de battle of arnhem enthousiast.... Opvallend was dat de toren hiervoor bijna 180 graden werd gedraaid. Zou zijn goeie kant wel geweest. Ik ben ook veel knapper op foto’s van links dan van rechts dus als het moet draai ik mijn hoofd ook 180 graden voor de foto....

Na de oorlog is die nog een tijdje op zijn enalaatste rustplaats blijven staan maar uiteindelijk moest hij ook weer plaats maken voor de keurige huisjes van ons kneuterige nederlanders ( mocht zich iemand aan deze uitspraak ergeren, sluit je aan er zijn protesten genoeg op dit moment. Erger je je er niet aan, sluit je aan, er zijn ook genoeg tegenprotesten op dit moment) Zijn laatste reis naar het crematorium voor overleden tanks, hoogovens IJmuiden, werd nog even onderbroken voor een korte stop bij het Sonsbeekpark in Arnhem. Een laatste kiekje voor het rouwprentje en weg was onze reus.

Dit laatste kiekje is de aanleiding, plus de lichte druk van Alex, om mee te doen aan deze FOC. moet je mijn adres al hebben voor ee Tompoucen Alex of kan dat later ook nog?

82731640-8F70-4556-847A-3E7758B5B50A.jpeg

p.s. Niet het kiekje waarom het gaat... wel het lijdend voorwerp.
 
En de lokatie nog nie zolang geleden
2FA538AD-3ED6-4994-815C-FBE47A69D236.jpeg
 
En de bouwtekening van de portiershuisjes
D943FD15-EEDF-4B36-8122-CC7AA9026A8D.jpeg
 
Laatst bewerkt:
Zo, nu heb ik tenminste ook al 4 reacties:rofl: 5 met deze erbij...
 
Ga je de omgeving er ook bijmaken, of alleen de tank op aanhanger?
 
Om niet al te zeer achter te raken bij de mededingers naar de Tompoucen maar snel aan het plakken gegaan....image.jpg
Antwoord op je vraag Jakko 😉
 
Ik wil niet lullig doen, maar zo’n bankje zie ik nergens staan op de foto’s :)
 
Haha, das wel lullig Jakko, het bankje op de foto heb ik niet op voorraad.... evt. dat ik deze nog ga 3d tekenen maar voor nu is toch echt eerst de KT aan de beurt.3D81FE28-2821-4807-BC06-449FF6CD4D85.jpeg
 
Zag wel dat ik laat insteek en nog maar even te bouwen heb dus het gaat moeilijk worden dit binnen de tijd te voltooien. Nou sta ik al bekend als trage starter en, helaas, als nog tragere finisher dus....
Frank, hier hetzelfde.....ik heb ook nog nooit een FOC model binnen de looptijd af gekregen! Maar, het gaat bij de FOC dan ook vooral om het delen, proberen en leren van technieken en niet alleen het eindresultaat. Natuurlijk zien we allemaal graag een serie afgebouwde modellen staan aan het eind van de looptijd, maar het leuke is vooral dat je tijdens de bouw en schilderen iets van anderen op kan steken......of dat we elkaar juist motiveren om door te gaan met een project of juist iets nieuws te proberen.
Dit laatste kiekje is de aanleiding, plus de lichte druk van Alex, om mee te doen aan deze FOC. moet je mijn adres al hebben voor ee Tompoucen Alex of kan dat later ook nog?

Frank, super dat je mee doet en een heel interessant project! Adres is nog niet nodig; je maakt wel al gelijk 1/5 kans op de tompoucen. Ik zal je mijn rekeningnummer nog even sturen, dan kan je die kans nog verhogen....

Zijn laatste reis naar het crematorium voor overleden tanks, hoogovens IJmuiden,
Ik denk dat die arme Rogers trailer daar gelijk achteraan kon met het gewicht van zo'n Tiger!
 
Frank, hier hetzelfde.....ik heb ook nog nooit een FOC model binnen de looptijd af gekregen! Maar, het gaat bij de FOC dan ook vooral om het delen, proberen en leren van technieken en niet alleen het eindresultaat. Natuurlijk zien we allemaal graag een serie afgebouwde modellen staan aan het eind van de looptijd, maar het leuke is vooral dat je tijdens de bouw en schilderen iets van anderen op kan steken......of dat we elkaar juist motiveren om door te gaan met een project of juist iets nieuws te proberen.


Frank, super dat je mee doet en een heel interessant project! Adres is nog niet nodig; je maakt wel al gelijk 1/5 kans op de tompoucen. Ik zal je mijn rekeningnummer nog even sturen, dan kan je die kans nog verhogen....


Ik denk dat die arme Rogers trailer daar gelijk achteraan kon met het gewicht van zo'n Tiger!

Tuurlijk Alex met een lach en een traan zal ik de FOC tot een goed eind proberen te brengen. En misschien nog een paar leuke ideetjes delen.... Die Rogers trailer... hmmm dat wordt idd flink afvlakken van de banden. Hij is vandaag al gearriveerd.

A4DD2264-4160-4432-9000-3CFDA5790F61.jpeg
 
Tsja, en dan begin ik maar aan de natte droom van elke modelbouer, het bestuurderstoeltje. Hoezo hoor ik je denken.... 🤔dat zijn twee deeltjes, beetje schoonmaak, klein beetje plak en het zit. Afhankelijk van je ervaring en je schoonmaakkwaliteiten kan daar toch weinig mis gaan. Klopt beste lezer, echter zijn we even aan het kleine feitje voorbij gegaan dat mijn lijdend voorwerp uitgebrand is en dan wordt zo‘n stoeltje wel even andere koek...😢 Er blijft dan namelijk alleen een geraamte over met een paar veerdraadjes....
image.jpg


nog zeven veerdraadjes te gaan....🤪
 
Frank, hier hetzelfde.....ik heb ook nog nooit een FOC model binnen de looptijd af gekregen!
Ik moet zeggen dat het wel mijn bedoeling is m’n inzending vóór het einde af te maken … alleen blijkt dat zoals altijd weer veel meer werk te zijn dan ik gedacht had :nouja:
 
298B01AE-82CE-4928-98AC-1BF99467C826.jpeg
9BEDA34F-7F05-4078-BC9B-977EB67A4E63.jpeg
zijn in bestelling, het meng interieur omdat die losse ammo racks heeft, de accurate armor tie down set omdat elk kettingkje ontbreekt bij de Merit aanhanger😎
 
image.jpg
En het blokkie, rubbers weggesneden (die zijn verbrand) en nog even overwogen of ik de pijpen uit zou boren. Ga ik niet doen, verdwijnt voor 99,9 % achter het motorluik (0,1 % omdat ik het misschien een klein beetje open laat staan ( modelbouwachtige vrijheid) 😉
 
Dat ziet er wel netjes uit. Hoe heb je dat gemaakt?
 
Dat ziet er overtuigend uit Frank!
 
motorluik.jpg
Vond dit op een van de foto's van de Konigstiger ein de Weverstraat in Oosterbeek.... Het motorluik, betekend dat het blokkie gedetailleerder moet en dat er meer schade was aan het voertuig dan ik vermoedde.... Het blokkie wat straks bij de MENG kit zit is gedetailleerder als die van Takom dus ik begin dit weekend lekker overnieuw aan het blok....
 
Terug
Bovenaan