Knocked out Sherman. Up-date, 14-05-2020

Peter Stoof

Lid van de TWENOT
Hoi,

Ook deze keer weer een bijdrage van mijn kant.
Mooi onderwerp en een nieuwe verf techniek uitproberen wat ik nog niet heb gedaan.

Ik kwam foto's tegen van kleine vignette van een stukje voertuig met een of meerdere figuren er bij wat een leuk verhaal verteld.
Ik heb ze al eerder gemaakt en vond het wel weer tijd voor zo'n project.
Het idee was er vrij snel, het model ook.
Dit is de Sherman van Tamiya, gebouwd ergens begin jaren 90. Mijn eerste nadat ik de hobby weer had opgepakt.
Deze heeft wel een tweede leven verdiend.
Het uitdaging voor deze F.O.C. wedstrijd is een beschadigd of uitgeschakeld voertuig.
Deze Sherman is geraakt door Duits vuur en daarna in de brand gevlogen.
Dit moet ik dus gaan proberen te realiseren bij dit model.

Ik had geen model voor handen en wilde er ook eigenlijk niet een kopen omdat dit weer een uitzonderlijke uitdaging wordt.
Ik gebruik maar een stukje van de Sherman.... de zaag gaat er weer in. Het moet tenslotte een vignette worden.

De beschadiging,
main-qimg-a5918c87c8952802fe7256a0911ce723.jpeg
Er komt alleen een ander figuurtje bij. Een Duitse para.

Het idee met het oude tamiya model, de M4A3 Sherman.
01.jpg
De Sherman,
02.jpg
Dan, het stuk wat ik nodig heb voor dit vignette. Het geheel is straks 12 X 12 cm.
03.jpg

Op naar de zaag.

Succes iedereen die weer een poging gaat wagen.

Peter.

Laatst bewerkt:

Alex van de Wetering

FOC-begeleider
Lid van de TWENOT
Peter,

Super dat je er weer bij bent! Leuk project en ik denk dat dit een model is dat menig TWENOT lid in het verleden heeft gebouwd.

Met een reeds gebouwde Sherman zit je natuurlijk wel gevaarlijk dichtbij de 1,5meter regel van deze FOC.....dus ik reken erop dat je dit compenseert door veel technieken en foto's van je progressie te delen.....en anderen te helpen met advies en ideeën waar nodig.:)👮‍♂️

Peter Stoof

Lid van de TWENOT
Komt goed Alex.

Wordt een leuke verbouwing.
Straks het spuiten en verweren van de uitgebrande Sherman, dat is de uitdaging en zijn alle tips welkom.
Zag een leuk filmpje hier langs komen wat ik wel wil proberen te realiseren.
Inmiddels begonnen met hem weer op te bouwen met Evergreen sheet, gaat lekker.

Peter.

Peter Stoof

Lid van de TWENOT
Op weg naar de zaag, en dat is gelukt....

De Sherman komt iets schuin op de ondergrond te staan dus moest ik ook rekening houden met deze hoek tijdens het zagen
Hij moet tenslotte wel onder een haakse hoek geplaatst worden.
Mijn kleine lintzaag en een schuine mal bood uitkomst.

De zaag er in....

Dit ging goed, mooie hoek.

Tijd om alles te herstellen en het frame weer op te bouwen waar nodig was.
Dit heb ik gedaan met Evergreen sheet.

Toch redelijk haaks. De laatste randjes afgeschuurd tot ik tevreden was.

Ook de delen die er af kwamen met het zagen en schuren konden terug geplaatst worden.

Zo is het toch weer een beetje tank geworden....

Mooie doorkijk.

De volgende stap, de ombouw realiseren, dat gaf nog wat te denken.
Ik wil de achterzijde afwerken en samen laten vallen met de ondergrond, vandaar deze vreemde opbouw.
Let wel, het oogt vreemd, maar straks komt dit goed.

Heb hem verlijmd met plastic lijm. Nu goed laten drogen en dan de randen afwerken.

Nu met de Dremel de randen uitgewerkt en daarna verder op maat gemaakt met sleutel vijltjes.

Na dat deze kant gedaan was, de andere zijkant verlijmd en dit weer een dag laten drogen.

Ook deze kant weer aangepakt met de Dremel en afgewerkt.

Beide zijde gereed.

Groot genoeg, 12 x 12 cm.

De ombouw is klaar, nu verder met de Sherman detailleren.

Peter Stoof

Lid van de TWENOT
Hoi,

Eerst de Sherman nog wat detailleren.
Op de voorzijde komen nog wat zandzakken.
Deze zijn gemaakt van putty en de structuur op de zakken is aangebracht met verband gaas.
In warm water de putty wat zachter gemaakt, zo werkt het wat beter.
Was lekker weer, dus bouwen in de tuin, moet kunnen.

voorzijde,

Loop geplaatst en een munitie kist. Eens kijken wat ik nog ga doen aan de voor kant.

De achterzijde ook nog wat stowage geplaatst.
Hier en daar nog wat PE tooling straps toe gevoegd. Stukje kabel aan de andere kant.

Dan, de volgende uitdaging, de schade.
Deze ga ik er in maken met een soldeerbout. De pen was te dik dus van een m4 schroefje heb ik een dunne pan afgeschuurd.
Ik heb nog wat oefen stukjes over van deze Sherman, eens kijken wat er gebeurd.

De oefen stukjes, eerst maar eens kijken of mijn plan werkt.

Ging goed.
Het eerste gat gewoon recht toe er door heen gedaan.
De tweede poging heb ik meer ovaal gemaakt.
De derde poging nog iets meer ovaal gemaakt.

Dan het echte werk, opletten dus.

Zeker tevreden met het resultaat.
Mooie braam er aan, mooie inslag al zeg ik het zelf.

Nu op naar de primer.

Peter.

Jakko Westerbeke

Forumbeheerder
Lid van de TWENOT
Eén ding dat ik me nu wel afvraag is of die pantserplaat wel op de romp zou blijven zitten na twee zulke treffers :)

Jakko Westerbeke

Forumbeheerder
Lid van de TWENOT
O ja, er staat er ook nog eentje van een echte bovenaan. Inderdaad, ik heb niks gezegd :) Hoewel je daar volgens mij wel kunt zien dat de ene kant losgelaten heeft: dat zwarte spul lijkt me vanachter de plaat geslingerd door de inslag.

Goed mogelijk energie moet ergens heen, maar je kunt ook duidelijk zien dat de las aan de voor en bovenkant keurig intact is, en de plaat is nog geheel vlak, net als de shermanromp waar ie aan vast zit, als de las daadwerkelijk gebroken was op zo een manier dat de plaat ervan open gaat staan zie je dat onmiddelijk aan vervorming van een van de materialen

Peter Stoof

Lid van de TWENOT
Misschien kan ik dit ook nog wel op mijn model toepassen, het zwart aan de achterzijde van de plaat.

De Sherman staat in de verf.
Ik heb deze keer de Modulation set van Mig gebruikt.
Leuke serie verf waar je toch wat variatie kan toevoegen tijdens het spuiten.
Na het pre-shaden deze serie gebuikt, een vier kleuren variatie.

De hobbyschuur,

Bij de volgende stap zijn de sterren gespoten.
Hierna al de details in de verf gezet met Vallejo model Color.
Hierna enkele vernis laagjes aangebracht.
Nadat dit goed droog was de eerste washes gedaan met OD van Vallejo.
Meerdere laagjes gedaan en als laatste wat zwart toegevoegd en de pin washes gedaan.
Ook wat aflopers gedaan door wat light rust toe te voegen.

Nu verder met de details verder te verven, inlijnen, shadows, highlights en de Dark Green washes.

Peter.

Alex van de Wetering

FOC-begeleider
Lid van de TWENOT
Peter, je gaat weer als de brandweer! Ik meen dat die pantserplaten aan 3 zijden gelast werden en dus niet aan de onderkant......Misschien is de las op de foto aan de linkerkant ook een beetje losgekomen......en bij een voltreffer komt er dan vast allemaal stof/zooi van achter die plaat vandaan.

Misschien kan ik dit ook nog wel op mijn model toepassen, het zwart aan de achterzijde van de plaat.
Ik denk dat dat nog meer sjeu aan je model kan toevoegen......maar de vraag is natuurlijk hoe je zoiets subtiel doet.......airbrush? Pigmenten?

mooi werk Peter.
Alex

Jakko Westerbeke

Forumbeheerder
Lid van de TWENOT
Ik meen dat die pantserplaten aan 3 zijden gelast werden en dus niet aan de onderkant......
Dat was inderdaad de bedoeling, maar gebeurde niet bij alle tanks. Wanneer de platen in de fabriek aangebracht werden (bij nieuwe productie en ook op gereviseerde tanks) werden ze inderdaad maar aan de boven- en zijkanten gelast, maar bij aanbreng te velde wilde het wel eens gebeuren dat ze ook aan de onderkant vastgelast werden. (Er zijn ook foto’s van platen die maar op een paar punten vastgelast waren, zodat ze waarschijnlijk bij een treffer helemaal van de tank gevallen zouden zijn.)

Dit alles gaat trouwens voorbij aan het feit dat deze tank überhaupt geen extra pantserplaten zou moeten hebben. Het gebruikte model is van een M4A3 met de steile voorplaat, en die hadden nooit zulke platen, want ze waren voorzien van „natte” munitieberging op de vloer, in plaats van „droge” rekken in de sponsons, die door deze platen beschermd werden. De enige Sherman met steile voorplaat én zulke pantserplaten was de late uitvoering van de M4A2 met 75 mm kanon, maar die had een ander motordek dan dit model. Die oude fout van Tamiya hoeft de pret natuurlijk niet te drukken :)

Misschien is de las op de foto aan de linkerkant ook een beetje losgekomen......en bij een voltreffer komt er dan vast allemaal stof/zooi van achter die plaat vandaan.
Volgens mij wel. Ik denk dat die zwarte troep vanachter de plaat geblazen is. Hoe je het op een model doet … de plaat afplakken en dan spuiten lijkt me een goede manier, maar ik zou het denk ik wel eerst oefenen op bijvoorbeeld het overgebleven deel van het model :)

Peter Stoof

Lid van de TWENOT
Nee, vind ik ook Jakko, laten we vooral pret maken. Daar draait alles om, toch?
Denk dat dit een overactieve lasser is geweest bij de verkeerde tank:nouja:
Thanks voor de ins en outs, weer wat geleerd.

We zijn toch een stapje verder gegaan.
De Sherman stowage voorzien van wat kleur.
Daarna de schadows en highlights gedaan.

En compleet met koepel,

Hierna de Sherman voorzien van een mat vernis.
Dan ga ik eens kijken wat te doen met de schade aan de pantser plaat en daarna de brand schade aanbrengen.

Inmiddels ook begonnen met het figuurtje. Deze komt op de voorgrond, waar ik ook mee begonnen ben, langs de tank te lopen.
Een Duitse Fallschrimjäger van Scale75. Een mooi gedetailleerd figuur.
Wat info en foto's verzameld om het splinter camo er goed op te krijgen.
Ook een hele puzzel om de juiste kleuren te vinden.
Heb nu 3 versies dus even kijken wat we doen.
De basis voor de broek en jas heb ik wel al uitgezocht, daar zat niet veel verschil tussen.

Het figuur in de primer,

Wat info gezocht om het splinter camo er goed op te krijgen.

De basis kleuren zitten er op.
De jas is Vallejo Model Color 821 German Cam Beige WWII.
Broek 830 is Vallejo Model Color 830 German Field grey WWII.
De schoen is gewoon zwart 850 als basis en zo ook het gezicht met Vallejo Model Color 804 Red Beige.

Dat was het voor nu.
Volgende stappen zijn eerst het figuur inlijnen d.m.v. een wash en zo ook gelijk de schaduw creëren.
Daarna gaan we verder met het highlighten van de basis kleur van de jas voordat ik ga beginnen met bruin en groen.
Ondertussen ook verder met de ondergrond en de Sherman.
Man man man, wat een werk.

Peter.

Peter Stoof

Lid van de TWENOT
Hoi,

De Sherman staat in de mat vernis.
Denk dat dit wel verstandig is omdat ik straks toch een hoop ga verweren op de romp en koepel.

De Sherman staat nu even in de hold, eerst even de Vallejo pigmenten halen.

Hierdoor zijn we bezig met het figuurtje en de base.
Die base pakken we eerst op.
De basis is een stukje schuim.
Daar om heen werk ik hem af met Evergreen sheet.
De Sherman heeft het al, dus nu de twee zijkanten van de base afwerken en dan kunnen we daar op verder opbouwen.

De basis, opgebouwd met diverse materialen.

De ondergrond is opgebouwd met aarde, zand, pigment poeders, Vallejo paste, water en witte houtlijm.

Hierna de vegetatie zoals gras, pollen, takjes, enz...

Daarna heb ik er een paar laagjes haarlak op gespoten voor de stevigheid.

Hierna de airbrush er weer bij gepakt en alles gespoten.

Daarna wat aan het drybrushen gegaan met diverse lichte kleuren.

Ik ga pas verder met de ondergrond als de Sherman er op staat.
Nu verder met het figuurtje.

Peter.

Peter Stoof

Lid van de TWENOT
Bedankt Oscar.

Hierbij nog een stap voor stap verslag.
Het figuurtje is gereed.

De basis kleuren had hij al, dat staat hierboven.
De eerste stap hierna is het inlijnen van de details. Zo kunnen we zien waar we de vlekken kunnen plaatsen.
Dit is gedaan met 872 en een beetje bruine wash.

Hierna een wash, donker bruin er op gezet. Nadat dit droog was de highlights sterk er op gezet.
Dit wordt straks minder hard door de vlekken.

Dan, de bruine vlekken er op gezet, dit is gedaan met 875.

Hierna is groen aan de beurt, dit is gedaan met een mix van 979 en 967.

Dan de strokes, de regen strepen, gedaan met 979.

Nu dit is gedaan is het camo gereed.
Tijd voor de rest, dit is gedaan met diverse kleuren ook allemaal Vallejo.

Dat was het figuurtje.
De base is ook gereed. Deze wordt verder afgewerkt als de Sherman is geplaatst.
Nu verder met de Sherman maar moet eerst nog even de pigmenten halen.

Peter.

Bovenaan