[Jan] White M3A1 scout car in Britse dienst

Het stoeltje is prima gelukt Jan, dat je dit dan nog 7 keer moet doen is weer wat minder lijkt me. Afdrukjes maken is misschien overigens net zo tijdrovend.

Groet,

Arjan

Jan van Harn

Lid van de TWENOT
De regelmaat is er inmiddels uit, maar het proces ligt niet stil.

De stoelenkussens zitten allemaal, na voorbewerking, op hun plaats. Naar mijn idee oogt dit meer als een kussen dan de originele delen:

Op de foto's is ook de zien dat de bevestiging van de mitrailleurring tegen de achterwand is gemodificeerd naar de late uitvoering.
Origineel:

Montagerand verwijderd:

Vervolgens beugels gemaakt uit evergreen strip

Het resultaat stond in de voorgaande foto's (samen met de kussens). Nu de bouten omlaag brengen. Aan de binnenzijde heb ik de bovenste weggehaald, de onderste zitten er zo tussen, dat je ze praktisch niet meer kunt zien, dus voor mij in orde:

En aan de buitenzijde blijken ze in de late positie te zitten. Dat is een meevaller:

Jan van Harn

Lid van de TWENOT
Een paar andere aanpassingen.
Beschermbeugel van de verlichting aangepast: beugel dunner gemaakt en bovenste deel van beschermrooster eruit voor Britse blackout verlichting:

.
De Britten hadden alleen de contourlampen aan de buitenzijde, de binnenste kun je weglaten.

De bediening van de pantserplaten voor de radiateur was meegeleverd in PE, maar heb ik gemaakt uit evergreen:

U-profiel maken uit staf, eerst afschuinen:

Vervolgens uitvijlen:

En alles op zijn plaats:

Handrem voorzien van vergrendeling:

Vervolgens afgewerkt en geplaatst:

Radiateur toegevoegd (deze miste):

Op zijn plaats:

Beugels voor de opstap achterop dunner gemaakt (onderse is origineel):

Middelste beugels:

Zo oogt het op schaal:

Inmiddels heb ik de motorruimte in de basiskleur, alle beplating op zijn plaats (romp zit dus in elkaar en wat figuren verzameld. Gezien de beschikbare tijd laat ik de laatste mogelijk buiten de foc, al hoop ik daar wel wat van te delen. Dit was het voor nu. Vervolg: beugels voor zeildoek en het zeildoek.

Tips of opmerkingen: laat me s.v.p. weten.

Hartelijke groet, Jan

Alex van de Wetering

FOC-begeleider
Lid van de TWENOT
Helemaal met Jakko eens.....Netjes!

Die stoeltjes zijn echt opgeknapt van een beetje aandacht, zeg! Ook de radiateur en dunner gemaakte lamphouders laten mooi zien wat je met plastic delen en wat aandacht kan doen.

Alex

Jan van Harn

Lid van de TWENOT
Bedankt voor jullie lovende woorden. Intussen is het interieur en de constructie binnenin vrijwel af.

Ik heb er een paar bogen op gezet voor het dekzeil, gemaakt van bloembinddraad. Alleen nu zie ik dat ik de radius te strak heb gemaakt (niet goed opgelet). Dit gaat er weer af en nu wil ik eerst een goede mal maken.

Ik wacht nog met posten tot de forum update.

Groeten, Jan

Jan van Harn

Lid van de TWENOT
Inmiddels heb ik een spiegel en beide steunen toegevoegd. Op foto zie ik wel de rechter steun, maar zoals op meer foto's mist de spiegel. De spiegel heb ik gemaakt door twee schijfjes plastic plaat te ponsen met een gaatjestang om gaten in leer te maken. In de ene een klein gat maken en dat voorzichtig uitvinden, totdat je een rand overhoudt. Deze op de tweede schijf lijmen en vervolgens enigszins bol schuren. Boutjes komen van bijvoorbeeld de binnenkant van de panelen van de motorkap, die kun je straks toch niet meer zien.
IMG_20200204_223004092.jpgIMG_20200204_222853981.jpg

De Britten gebruikten eigen steunen.
Groeten van JanIMG_20200204_222908752.jpgIMG_20200204_222926634.jpg

Jan van Harn

Lid van de TWENOT
Verantwoording van de steunen, in eerste geval met een extra schoor, spiegel met centrische montage:
Aantekening 2020-02-05 212130.jpg
Het nagebouwde voertuig heeft een spiegel met excentrische bevestiging.
Aantekening 2020-02-05 212929.jpg
Ik twijfel nog over de horizontale steun, is dit een haaks gezette strip, zodat deze op de verticale strip kan worden geschroefd, of zit er toch nog een extra zetting in.

Groeten, Jan

Stijn Westerbos

Lid van de TWENOT
Leuk zeg ziet er goed uit, ook de kussen van de stoelen zijn mooi geworden. Zal wel een hoop werk zijn geweest maar ik denk dat bij het schilderen er een hoop plezier van hebt.

Jakko Westerbeke

Forumbeheerder
Lid van de TWENOT
Ik twijfel nog over de horizontale steun, is dit een haaks gezette strip, zodat deze op de verticale strip kan worden geschroefd, of zit er toch nog een extra zetting in.
Het stuk dat op de motorkap ligt, bedoel je? Ik heb de indruk dat dat gewoon een plat stuk ijzer is waar het diagonale steuntje aan de zijkant van gelast is. Dat steuntje zit zo te zien aan de voorkant bij de linkerspiegel maar aan de achterkant bij de rechter, dus grote kans dat de eigenlijke steunen identiek zijn en alleen de arm met de spiegel andersom gemonteerd is.

Alex van de Wetering

FOC-begeleider
Lid van de TWENOT
Een paar jaar terug heb ik een Bedford MW spiegeltje aan een Engelsman verkocht, die hem voor zijn White Scout car ging gebruiken. Ik weet niet of de steuntjes op zijn White origineel of reproductie zijn, maar bij hem is/was het gewoon samengesteld uit plat strip.

Jan van Harn

Lid van de TWENOT
In basis wordt er naar mijn idee inderdaad een verticale strip tegen de zijkant van de motorkap geschroefd, de eerste voorbeeld foto laat een gelaste schoor zien. Jakko, wat je veronderstelt, vind ik logisch: een steun voor beide zijden. Ik vermoed dat dit inderdaad een gelaste steun is.
Hierop wordt een (haaks) omgezette strip geschroefd. De lichtval doet me echter vermoeden, dat dit niet een haakse hoek is maar zettingen, een aan het begin en een ergens halverwege.

Jan van Harn

Lid van de TWENOT
Uiteindelijk nog enkele foto's op de valreep. Spiegels heb ik toch nog een keer opnieuw gedaan, de steunen steken verder naar voren. Anders zitten ze namelijk te veel achter de raamstijl en heeft de chauffeur onvoldoende zicht op de spiegels.
IMG_20200307_214057986.jpgIMG_20200307_214106333.jpgIMG_20200307_214114320.jpgIMG_20200307_214035145.jpg

Jan van Harn

Lid van de TWENOT
En de huif, in dit geval opgerold. Gemaakt van papieren zakdoekjes en verdunde houtlijm. Ik gebruik alleen het gladde deel van het doek. Gebruik een scherp mes.
IMG_20200307_154235109.jpg
IMG_20200307_155341806.jpg
Eerst de ruwe vorm (niet te klein):
IMG_20200307_155346641.jpg
Referentie:
IMG_20200307_153553007.jpg
Nat maken met verdunde houtlijm en stevig penseel:
IMG_20200307_155414440.jpgen op zijn plaats leggen. Laat het dan een 15-30 minuten drogen:
IMG_20200307_161129756.jpg

Jan van Harn

Lid van de TWENOT
Vervolgens inknippen met scherpe schaar, waar nodig, en in vorm brengen. Aan de voorzijde heb ik hem ruw in vorm geknipt. Dit is nu voldoende, omdat ik het oprol.
Als ik de huif dicht maak, werk ik op dezelfde manier. Als het papier bijna droog en in vorm is, voorzichtig afnemen en dan kun je de stevige randen voorzichtig snijden. Gebruik ruim houtlijm, eventueel in een paar lagen met tussentijds droging.
IMG_20200307_164652899.jpgIMG_20200307_164715819.jpg
Oprollen m.b.v. een dun staafje. Let op, vooral tijdens het plooien. Het materiaal is heel teer. Panzerserra gebruikt overtrek papier. Dit lijkt me steviger, maar ik heb het nu niet voorhanden.
IMG_20200307_165514513.jpg
Voor het in vorm brengen gebruik ik het vochtige kwastje en een stompe, plastic tandenstoker.
IMG_20200307_214134436.jpg
IMG_20200307_214147032.jpgDe kat van mijn dochter heeft het tussentijdse resultaat bekeken.
Afwerking volgt. Als je het weer nat maakt met verdunde houtlijm, kun je het verder vormen. De extra lijm maakt het uiteindelijk nog steviger.
Als de vorm naar mijn zin en droog is, voeg ik details toe, zoals een opgerolde flap midden achter (ook van tissue) en de riemen, van papier en/of dun folie.
Een simpele techniek, die bijna niets kost. Het materiaal heeft een mooie structuur.
Tot zover mijn bijdrage aan de foc. Ik heb met plezier mee gedaan, veel geleerd. Helaas niet klaar, maar het heeft me wel voldoening gegeven. En nogmaals bedankt voor alle tips in deze en andere 'draadjes'.

Groeten, Jan

Bovenaan