[Jan] White M3A1 scout car in Britse dienst

Jan van Harn

Lid van de TWENOT
Beste medebouwers,

Voor deze FOC heb ik de redelijk recente White Scout Car Late production van Hobbyboss gekozen (no. 82452 in 1/35). In basis een behoorlijk gedetailleerde kit, waar ik toch een en ander mee wil doen:
Britse uitvoering, d.w.z geen frontroller, andere afscherming van de verlichting + Britse blackout koplamp. Geen bewapening op de rail. Radiateur front aanbrengen.
Correctie van de bevestiging van de wapenrail. Detaillering (kussens, bekabeling). Verder een canvas zeil (half open), gestuurde voorwielen. En wat ik verder tegenkom.

Ik denk te gaan voor een Scout Car van een Support Troop van de 11th Hussars (Armoured Car Regiment).
(http://www.desertrats.org.uk/bde/images/Pictures/4thArmouredBrigade/MolliensVidame08.jpg)
De Scout troop vervoerde infanteristen in White Scout cars, 5 tot 6 man per voertuig, die all round werden ingezet voor: verkenning te voet, mijnen ruimen, gewonden vervoer. Vooral in Normandië was hun inzet onmisbaar. Hiervoor beschikten ze over o.a. over Bren- en Stenguns en de 2" mortier. In de troop had men de beschikking over een Wireless set no. 18 (draagbaar). Mocht er iemand informatie over deze voertuigen en de bijbehorende uitrusting hebben, dan houd ik me aanbevolen.

Als het project wil vlotten maak ik er misschien een verbindingsvoertuig van met een Wireless set no. 19 of no. 22.

Jan

PS: ik moet nog uitvogelen hoe ik foto's moet plaatsen op het forum. Ik maak gebruik van photos.google.com. Heeft iemand een handreiking/link voor me?

Jakko Westerbeke

Forumbeheerder
Lid van de TWENOT
Jan van Harn zei:
PS: ik moet nog uitvogelen hoe ik foto's moet plaatsen op het forum. Ik maak gebruik van photos.google.com. Heeft iemand een handreiking/link voor me?
Gebruik dat. Momenteel is het uploaden van foto’s naar het forum eigenlijk niet aan te raden: de helft van de pogingen lukt, de andere helft niet, en waarom …? Geen idee.

Maar wel een tip als je Google Photos gebruikt: plaats niet de URL van de pagina waar de foto opstaat maar die van de foto zelf. In je bericht had je
Code:
https://photos.google.com/share/AF1QipNC9snOu3aTMag_7x5dDn_-1n2TL656q7uHF35hnub6VmQr7Z31gSpQLFEbtrzYLQ/photo/AF1QipN2Bh4ClZP6RtJWAyk_4SoecsUZmtFqoZU0YAZ7?key=NTZLQXZwcTB2UEpkZG14Ym9sa3llYlBaeTFSRXh3
gebruikt, maar dat is niet de foto — dat is een pagina waarop die te zien is. Door rechts op de foto te klikken en te kiezen voor „Kopieer locatie van afbeelding” (of hoe dat dan ook in jouw browser mag heten) krijg je de URL van de foto zelf. In dit geval:
Code:
https://lh3.googleusercontent.com/j4p-lHmYNaamCVCra6MqSe-1zVjy91KPQSfeFcn4wwSC6rgd1_Uh35LCLbtMl4HyWKjx-NXkwpmiKhhiLDlArME03N26Dv6XMp6F9dtJgqYWx83X93GmhozjGn9CAPOezVtF4nz85q_YXW9ZRIn81cJYhtkAVVYa1DUEUxYaOBcyUa99ArGNfSrRQc5W1XDVSVf1fe3UE4Q_g7fuPE9fFE1IFwUU-2YZVXOgPiYMyLj0EwSFACXA1x4vXzy0RvQdz67mRM00eCA5LAsKGEfr45LrYPfKrLPSJYaGAo5Yh6cYJo-Ux1XEocIW31A2emHqKFn2hIW_DV49C26YMQFmabTo5G59_7LvIjbXPijdIaNHTeajgKcBPxAdDkd3oVblcpiGhPCFEaPhwkGrjfCDewibScJjs5VEHfi8y9Wed5u5dSUnaZSvkvv0L3Rjs06qy08ijd1RZ_V88uTepV4I7PE9l7fA9QBQ3tpY0u4ch8xM0gKtaj094socUGDfap-OcumbistY3aB4hq7E1LWO1LFGREmdGY3_ZW4-ugdIaMbGVyYI1FQv03U2MbW-dAtJ4AgE5N-4vJTShT-1ZYNjd3mrDMVHe7zeu4YNoRj4Oy4TroA4YHpoaNCBcg1cnRV3kFD773162Ue1gX6DiXeNoeIIevGeUAqXt1EWvT8iqVVECH4nknGoJkRIvNWBN-LnfSq94h_lE00gip_FnRecyl529VgkYeZKrFvBvt6fJDRgs_o=w1534-h1022-no
Ik heb je bericht aangepast om dat erin te plakken zodat de foto ook echt zichtbaar is :)

Jan van Harn

Lid van de TWENOT
Bedankt Jacco,

Het is me door je hulp gelukt, zoals je ziet.

Inmiddels de eerste voortgang.
Motor, straks alleen van onderen zichtbaar.

Uitlaat, pijp gebogen, zodat deze voor het achterwiel langs loopt. Uiteinde iets uitgeboord. Steun volgt als bak erop zit.

,,
.
Het wiel zit er tijdelijk op.
Voorwiel droog passen, dit is niet makkelijk gestuurd te maken, omdat de fusee in het wiel ligt. Ik laat er mijn gedachten over gaan.

Ik zie nog wat flash en uitdrukpunten.

Bumper zonder roller. Bovenplaat zit in de doos, onderin komt nog een kleine schoor.
.

Wordt vervolgd, Jan

Jan van Harn

Lid van de TWENOT
V-snaar: op de dynamo miste de poelie. Ik heb deze gemaakt van staf rond 1 en buis rond 2. Breedte overnemen van ander schijven. Op de voorzijde van de dynamo zat in het midden een puntje aangegoten. Ik heb het uiteinde van de staf rond 1 iets ingeboord, zodat ik deze goed kon centreren. Vervolgens een dunne strip plasticard smaller gesneden, zodat deze over de rollen paste.
Lijmen stap 1:

Lijmen stap 2:

En nu compleet. De V-snaar staat niet strak genoeg, maar van onderaf voldoet dit (beter dan weglaten). De motorkap wordt namelijk gesloten.

Afwerking bumper. De Britse uitvoering had geen roller, steunen had ik al afgesneden, zie vorige post.

Dan blijken er aan de onderzijde net zulke platen te zitten als aan de bovenkant:

Hiervoor heb ik een kopie van de bovenste platen gemaakt uit dun plasticard plaat. Rondom de voorste veerhand uitgesneden op op hun plaats gelijmd.

Chassis langsliggers verlengd met tube truc van Johannes, alleen in dit geval uit een mini cola blikje. Smal strookje gesneden, mal gemaakt uit plastic (dan heb je de goede maat) en vervolgens eromheen buigen:

Intussen ben ik bezig geweest met de vooras, zoals al zichtbaar in een van de bovenstaande foto's. Als deze compleet is, maak ik hiervan een vervolg.

Jakko Westerbeke

Forumbeheerder
Lid van de TWENOT
Er gaat nog wel eens wat mis met je foto’s, zo te zien. Je kunt je bericht aanpassen door op het potloodsymbooltje te klikken :)

Jan van Harn

Lid van de TWENOT
Het bleek, dat ik rechtstreeks de adressen van de foto's had gekopieerd, je moet deze echter specifiek kopiëren vanuit de gedeelde map. Nu zouden alle foto's voor iedereen zichtbaar moeten zijn.

Nog een leermomentje voor mij ;) . Bedankt voor jullie melding.

Groeten, Jan

Jan van Harn

Lid van de TWENOT
Alle geplaatste foto's staan in een gedeeld album van Google Photo. Inmiddels verwijzen ook alles adressen daar naartoe.

Als ik me incognito aanmeld, zie ik ze ook. Dit is ook het geval als ik een andere browser pak, waarin ik niet ben aangemeld met mijn google account. ZIjn er nu nog forum gebruikers, die de foto's niet kunnen zien?

Jan

Jakko Westerbeke

Forumbeheerder
Lid van de TWENOT
Nu komen ze wel allemaal op m’n scherm, en ik ben niet ingelogd bij Google. Eindelijk kan ik dus ook de verbeteringen bij de bumper zien :)

Jan van Harn

Lid van de TWENOT
De gestuurde vooras. Afbeelding toont de starre as (uit de instructie, ik had vergeten een foto te maken):

Vervolgens slopen, uiteinden doorsnijden op het draaipunt. Gelukkig is het plastic zacht.

Losse uiteinde en as, met daarnaast het wiel. De wielen van de White hebben een vaste stand vanwege de bolling en de vlakke onderzijde.

Ik versterk de lijmdoorsnede met een pennetje, in dit geval een stukje van een paperclip. Dezelfde boordiameter erbij zoeken.

Uiteinden van de as onder de gewenste stuurhoek afvijlen (tot het midden). Let op: de stuurhoek van het binnenste wiel is altijd groter dan die van het buitenste wiel:

Gaatjes boren en pennetje erin (ligt er hier nog naast ;) ):

Vervolgens aan elkaar lijmen, let op de uitlijning, de wielen moeten wel rechtop blijven staan of met de bovenzijde licht naar buiten hellen. Het losse pennetje was reserve (was ook een tip hier van de Foc).

Vervolgens onder het chassis, je ziet nu dat het binnenwiel scherper instuurt dan het binnenwiel, de radius van de binnencirkel is immers kleiner dan de buitencirkel.
.

Noot: om het aslichaam te maken moet je de beide einden aan de behuizing van het differentieel lijmen. De bladveren zijn voorzien van pennen, om de vooras op te schuiven. Ik heb eerst het aslichaam in elkaar gelijmd en deze gebruikt om de bladveren op de juiste onderlinge afstand te plaatsen. Anders past het achteraf mogelijk slecht.
Voorveren met pennen. Deze helpen de as en de klempadden, die onder de as komen, te positioneren.

Inmiddels zitten ook de spoorstok en stuurarm op hun plaats, dus wordt vervolgd.

Jan van Harn

Lid van de TWENOT
Op maat maken van de stuurarm en -stang. Even technisch: aan de fusee van een van de wielen zit de fusee arm. Deze zie je aan de bovenzijde van het wiel, net achter de stang van de schokdemper. Juist achter de bladveer bevindt zicht het stuurhuis. In het stuurhuis wordt de beweging van het stuur d.m.v. een vertraging omgezet naar de verdraaiing van het wiel. Op de uitgaande as van het stuurhuis bevindt zich de stuuram. De stuurstang vormt de verbinding tussen de stuurarm en de fusee arm.

Stuurstang en arm als een gietdeel in plastic:

Omdat de fuseearm in dit geval naar voren is verplaatst, zul je de hoek van stuurstang en arm moeten aanpassen. Oftewel: doorsnijden, arm in de geschatte hoek aan het stuurhuis lijmen. Stuuram aan de fusee arm lijmen en vervolgend de stuuarm en -stang weer aan elkaar verbinden. Dat ziet er als volgt uit, de hoek tussen stang en arm is groter dan deze was:

De fusees hebben (gewoonlijk aan de achterzijde een spoorarm. Deze spoorarmen worden met elkaar verbonden met de spoorstang. Zo wordt de verbinding tussen linker- en rechterwiel verzorgt en bewegen deze op de juiste manier met elkaar mee.
De spoorarmen van de White zijn behoorlijk kort. Ik heb ervoor gekozen, om deze niet los te maken van de spoorstok (ze zijn uit een stuk gegoten), maar de complete spoorstok met -armen in een keer op zijn plaats te lijmen. Eerst aan de zijde van het naar buiten gedraaide rechterwiel iets afvijlen en provisorisch op zijn plaats gelijmd (1e foto). Meteen daarna een stukje plasticard gebruikt als uitvulling en bij het linkerwiel gelijmd (2e foto).

Jan van Harn

Lid van de TWENOT
Ik heb intussen niet stil gezeten. De vorm komt erin, details volgen.

Zoals je kunt zien is de zijkant aan een kant open. Dit geeft voor nu meer toegang.

De rail is los aan de achterkant, hier moeten andere steunen in, omdat dit de Late versie is.

Intussen vraag ik me af, hoe ik de kussens aan ga pakken. Hier mist alle detail (gestikte rand, vorm):

Wie heeft er tips??

Peter Stoof

Lid van de TWENOT
Lekker bezig Jan.

Bij de stoeltjes van mijn Dodge zit gelukkig wat meer detail, en dat voor zo'n oud kitje... :D
Tissue papier en houtlijm, is dat een optie?

Succes verder, Peter.

Jan van Harn

Lid van de TWENOT
Beste Jakko, Peter,

Boetseren op deze schaal is voor mij nieuw, eens kijken of ik hier iets voor heb liggen. Tissue en houtlijm kan natuurlijk ook. Ik ga kijken wat ik heb en wat ik daarmee kan.

Beiden bedankt!

Jan

Alex van de Wetering

FOC-begeleider
Lid van de TWENOT
Jan,

zijn de zittingen uit de kit hol aan de achterkant? Wat ik oom eens heb gedaan is een brandende lucifer bij de zitting houden.....dan kan je de zitting iets indrukken, dan nog wat bewerken met een freesje of met mesjes/vijltjes en afwerken met Mr. Surfacer. Doe wel voorzichting met de lucifer, want als je niet oplet is je halve zitting weg!

Alex

Alex van de Wetering

FOC-begeleider
Lid van de TWENOT
Jan,

zijn de zittingen uit de kit hol aan de achterkant? Wat ik oom eens heb gedaan is een brandende lucifer bij de zitting houden.....dan kan je de zitting iets indrukken, dan nog wat bewerken met een freesje of met mesjes/vijltjes en afwerken met Mr. Surfacer. Doe wel voorzichting met de lucifer, want als je niet oplet is je halve zitting weg!

Alex

Alex van de Wetering

FOC-begeleider
Lid van de TWENOT
Jan,

Alex

Jan van Harn

Lid van de TWENOT
Hallo,

Ik vond het idee van Alex, toegepast bij de Weasel, passend bij wat ik in huis heb. Vooral de genaaide bies eromheen. Ik heb gisteravond geprobeerd plooien in de massieve kussens te vijlen en snijden (het materiaal is redelijk zacht, goed te bewerken). Vervolgens de bies toegevoegd (opgerekte sprue).
Om de sprue eromheen te buigen, even Tamiya Thinner erop, dan buigt het makkelijker. Naar mijn idee lijkt dit er aardig op: zie de kussens in de achterste stoel. In de stoel ervoor ligt (los) een onbewerkt kussen. Met wat geduld gaat dit voor 8 zittingen en bijbehorende leuningen lukken.

Allen bedankt voor jullie meedenken.

Jan

Jan van Harn

Lid van de TWENOT
Beste Arjan,

Figuren horen bij mijn plan. Dat zouden er vijf moeten worden.

Ik heb er vier van de vijf op het oog om de bemanning naast het voertuig te plaatsen, net voor of na een actie.

Afhankelijk van mijn beschikbare tijd wordt dit mogelijk na de Foc, ik wil in elk geval de White klaarmaken.

Groeten, Jan

Bovenaan