Jagdpanzer IV Disc camo Ardennes

Elco Elings

Lid van de TWENOT
Hi!

Nieuwe ronde nieuwe kansen!
Mijn huidige project is onderstaande jpz4 ergens in de Ardennen.

Kitje is de laatste Tamiya versie en bouwt easy peasy weg. De wielen is een mix van Tamiya en Dragon wielen. In plaats van 2 stalen rollers heb ik voor 4 stuks aan de ene zijde en 2 aan de andere zijde voor wat meer variatie. De tracks zijn van Easy Metal en zaten met 15 minuten in elkaar, ideaal!

Met wat resten PE en een donatie van Peter v S. is de rest opgeleukt, oja en de loop is vervangen door een metalen versie.

FB_IMG_1579588014692.jpg

Eerste set up met huis (Balsa foam). Meer figuren zijn onderweg om het verhaal compleet te maken.
FB_IMG_1579588028531.jpg

De eerste verf sessie zit erop met behulp van Uschivdr.com stencils. Verf is de late war set van Ammo.

Afgelopen bouw avond in Ede ben ik met de weathering van het voertuig en tracks begonnen (nog niet op onderstaande foto).

Deze week weer wat weathering sessies gepland , foto's volgen zsm. :)

IMG_20200118_184049_866.jpg

Bedankt voor het kijken!

Grtz,
Elco

Vincent Thelosen

Lid van de TWENOT
Hi Elco,

Goede keuze en dito uitvoering:+:Deze dus ook vorig jaar gebouwd en met Uschi stencil gedaan, erg leuk project. Merk Easy Metal ken ik nog niet, maar klinkt veelbelovend. Het huis met de bocht en hoog/laag vind ik ook een goede, ben benieuwd naar het totaalplaatje!

Mvg,

Vincent

ah, leuk. Ziet er al netjes. En die Easy Metal Links zijn handig, heb ze ook een keertje onder mijn StuG gebruikt. Supersnel. Ik kijk er naar uit om te zien welke mennekes enzo je er nog gaat bij plaatsen ^^

Elco Elings

Lid van de TWENOT
Thnx heren!

Over de lay out ben ik nog aan het twijfelen of de bocht toch misschien een rechte weg naast het huis moet worden ivm het geheel meer compact te houden..

Zoals de lay out nu is zou het bruine deel vooraan nog stromend water worden. Met op het lage gedeelte naast het huis veel begroeing.. Maar ga nog eens andere opties bekijken..

Screenshot_20200104_141409.jpg

Elco Elings

Lid van de TWENOT
Inmiddels weer wat verder met de weathering. Het onderstel en tracks zullen later nog een ronde krijgen als het voertuig eenmaal op het ondergrondje staat en zullen wat meer aangespannen staan.

Op het achterdek komt stowage dus daar is nu weinig mee gebeurd.

91D0EBF9-EF97-4B29-AB61-663F562F14CE.jpeg

F1A3DD61-12AA-4575-A7BD-F575118CE82D.jpeg

65D8B277-2BE8-41C3-A610-108715149647.jpeg

Wat delen moeten nog wat stof krijgen en daarna zullen (mochten deze er nog steeds zijn) de glimmende delen wat doffer worden gemaakt.

Komende tijd staat in het teken van figuren voor meerdere projecten maken en schilderen!

Tot de volgende :)

Jan van Harn

Lid van de TWENOT
Beste Elco,

Er zit een mooie verhouding in je Dio opzet. Bocht in de weg en de richting van het stromende water kunnen dynamiek toevoegen. Hoe compacter, hoe beter. Maar dat vind ik een hele puzzel.

Succes, Jan

Elco Elings

Lid van de TWENOT
Thnx, en toch ben ik nog niet helemaal uit en denk toch de opzet wat te veranderen met misschien nog een klein voertuig erbij om het verhaal meer kracht bij te zetten.

Inmiddels ben ik wel met de figuren begonnen!

Elco Elings

Lid van de TWENOT
Ook hier weer een update. De lay out zat me niet helemaal lekker. Er was teveel onnodige ruimte en na een dagje prutsen is dit eruit gekomen.

DA9F90B0-9837-4B00-9AFA-338A17D6DABB.jpeg

0E8FB208-CDFF-4D00-9625-99DD1E0C142B.jpeg

Figuren staan inmiddels op de verfbank en huisje ben ik verder aan het detailleren. Op de zijkant van het huis komt ook nog een grote reclame schildering.
Ook twijfel ik of er nog een dennenboom naast het huis moet komen om nog meer het Ardennen gevoel te creëren.

Met alle afzeggingen is er ook voor deze tijd zat :)

Bedankt voor het kijken maar weer!

Vincent Thelosen

Lid van de TWENOT
Hi Elco,

OK mooie setting! Figuren sluiten ook goed op elkaar aan. Ik zou nog wel goed kijken naar de leistenen dakpannen. Zo wordt het een natte bedoeling zonder overlap lijkt me! Verder zou ik de dakgoot iets hoger tegen de pannen plaatsen. Boom zou ik ook plaatsen en de muurschildering: ben benieuwd welk product je gaat promoten ;) Hoe heb je trouwens de vale look op de JP gekregen? Met lichte overspray van de basiskleur?

Mvg,

Vincent

Elco Elings

Lid van de TWENOT
Hey Vincent,

Thnx. Betreft de dakpannen, dit is idd geen dak die je veel ziet. Ik ben dit soort dak wel eens tegenkomen maar niet meer te vinden (althans door mij :) ) Er zijn ontelbaar stijlen daken voor deze huizen en juist diegene die ik heb gemaakt kom je nauwlijks tegen.

Ik heb wel een afbeelding gevonden waar het tegen de voorkant van een huis zit, dit is het zelfde principe.
K2345594.jpg
Detailering van het huis komt goed, zo ook de dakgoot! Als het lukt dan komt er een zeepjes reclame tegen de zijkant, mocht dit niet lukken dan zal het een aftermarket afbeelding worden :nouja:

Betreft de weathering van de JP, dit is een combinatie van olieverf (dotjes zetten en inblenden) / QRP (Mike Rinaldi) / splatter tecniek (Adam Wilder).

Laatst bewerkt:

Vincent Thelosen

Lid van de TWENOT
Hi Elco,

OK bedankt voor de uitleg, dat ga ik zeker nog eens proberen. Ik ben zelf niet zo kapot van de stijl van Adam Wilder, die vind ik overdone, maar de QRP techniek van Rinaldi zal ik nog eens checken. Is daar online meer over te vinden?

Bedenk v.w.b. de leistenen aan de zijkant gevel dat die er voor de sier op zitten en niet waterwerend hoeven te zijn. Voor het dak ligt dat anders, daar moeten de tegels overlappen om vocht af te voeren. Check deze woning waar je ziet hoe leistenen wybers gelegd zijn. Staat overigens gewoon in Nederland:

Of er moet onder het leisteen nog een andere waterwerende laag zitten, maar dat kan ik me niet bedenken, zeker omdat het vocht anders tussen leisteen en deze laag gaat zitten. Wellicht dat een leisteen expert of bouwkundige hier meer over kan zeggen.

Mvg,

Vincent

Vincent Thelosen

Lid van de TWENOT
Hi Elco,

OK bedankt voor die link, Mike legt het erg duidelijk uit, erg nuttig artikel :):+:Je Ardenner dak kun je zo aanpassen en maken: gewoon ruiten uit glad karton knippen/snijden, die heb je er zo op gelegd. Ik zou de plaat van tevoren spuiten en verweren in diverse tinten en roestpoeders, dan krijg je ook meteen mooie variatie in de leisteen.

Mvg,

Vincent

Hoi, heel mooi alweer. Maar zal ik je niet vermoeien met duobuilds etc. Dat doen anderen al namelijk;)
Vond 'em wel lekker gewaagd eerder met die grotere omgeving, maar dan kun je met Peter Stoof dan nog vooral een rotswand naar boven of naar beneden neerzetten.

Vriendelijke groet, Anne

Hoi Elco,

Tweede setting vind ik persoonlijk beter, wat compacter, met minder 'lege' plekken.:+:
Vwb de 'dakpannen', zou ik zeker Vincents voorstel ter harte nemen, voor een dak werd dit altijd (imho) overlappend gedaan. Kan me niet voorstellen dat iemand ooit anders gebouwd/geplaatsd heeft, dit ivm (regen-) water afvoer.
Nog makkelijker is iets bredere strips van idd karton maken, insnijden van de dakpannen (ter grote van de lijstenen) en dan overlappend vastplakken op een ander stuk karton. Beginnend bij de onderste rij en dan schuin omhoog werken. Gaat iets sneller als pannentje voor pannetje...;)
Overigens ook erg mooie JPz!! :cool:

Gr
Erik

Elco Elings

Lid van de TWENOT
Thxn mannen! Zonder foto bewijs ben ik zowat genoodzaakt over te stappen naar een ander dak. Bedankt voor de tips, dit gaat sowieso lukken 😉 vond juist dit wat anders maar dat houdt voor nu op!

Betreft de lay out, dit is idd beter. De andere begon leuk maar vertekend best op de foto's
Ik hou van compact en dynamisch dus dan maar switchen Zolang het kan 😬

Ik ga weer met volle moed verder!

Bovenaan