FOC 25 Uitgeschakeld of beschadigd --------------WINNAAR Jakko Westerbeke, ARVN M113

Alex van de Wetering

FOC-begeleider
Lid van de TWENOT
FORUM ONLINE CONTEST
FOC 25 “Uitgeschakeld of beschadigd”


Onderwerp:

Het doel is het bouwen een voertuig met zichtbare (oorlogs)schade.....bijvoorbeeld als gevolg van een mijn, granaten, (machine)geweren, anti-tank wapens, beschietingen door vliegtuigen/drones, bermbommen etc.
Een doel op een schietterrein is ook toegestaan. “Beschadigd” kan ook betekenen, een voertuig dat tegen een boom is gereden.

Alle schalen zijn toegestaan. Zowel softskin als pantser is toegestaan. Iedere periode (WO1, WO2, Korea, Afghanistan etc.) is toegestaan. Qua materialen of aftermarket zijn er geen beperkingen.

Beoordeling:
Zowel eindresultaat als de weg daarnaar toe worden beoordeeld. Degene die veel technieken deelt en anderen helpt op het forum, maakt een grotere kans op de winst van deze FOC

Prijs voor de winnaar:
10 HEMA tompoucen of een kleine slagroomtaart voor 8 personen

Looptijd:
2 April 2020 t/m 21 november 2020 op www.twenot-forums.nl


Wil je meedoen? Ga naar het FOC sub forum hier op het TWENOT forum en maak een nieuw bericht aan. Plaats in de titel je voornaam en de naam/omschrijving van je project en ga vanaf 2 april aan de slag.
 
Laatst bewerkt:
De insteek
Het draait ook bij deze FOC weer om het delen van technieken en elkaar helpen/adviseren....en dat alles met veel foto's van tussenstappen op het TWENOT forum.

Jurering
Bij deze FOC zal niet alleen het eindresultaat meetellen in de beoordeling, maar ook de weg ernaartoe. Degene die veel technieken deelt en veel anderen helpt, maakt een grotere kans op de overwinning.

Laat je werk ook vooral zien op meetings, shows, andere fora of de TWENOT facebook pagina, maar de FOC speelt op het TWENOT forum en je wordt dus beoordeeld op wat je op het forum plaatst aan tekst en foto's.

Het bestuur ziet graag dat de modellen uiteindelijk ook op de meetings te zien zijn; Doe mee aan de wedstrijd.....of als je model niet af is, of ben je niet zo van de wedstrijden, neem je model dan mee voor de showtafel.

Prijs voor de winnaar:
Nader te bepalen.....maar het zal weer iets ludieks worden


Onderwerp
Het doel is een voertuig met zichtbare (oorlogs)schade. Denk aan kogelgaten, deuken, verbogen staal, schade als gevolg van bermbommen, anti-tank wapens, vliegtuigen etc. …..maar.....goed beschadigde spatborden of een voertuig dat tegen een boom is gereden mag ook.
Wat niet de bedoeling is een voertuig maken en dan zeggen....."de motor is kapot", er moet wel iets van zichtbare schade zijn en het doel is natuurlijk om te laten zien hoe je dat hebt gemaakt en wat voor problemen je eventueel bent tegengekomen.

Je mag het qua schade zo gek maken als je zelf wilt, je kan kiezen voor wat deuken en kogelgaten, maar je mag ook een compleet geexplodeerd of uitgebrand voertuig maken.

We willen natuurlijk allemaal mooie dingen zien en nieuwe technieken leren, maar het is zonde als je halverwege de motivatie kwijtraakt en dat je project strand! Dus maak het jezelf niet te moeilijk; kies vooral iets dat haalbaar is binnen de looptijd van de FOC.

Kijk ook vooral uit met soldeerbouten, verfstrippers en dergelijke; je kan daar hele mooie dingen mee maken, maar je kan daarmee ook je model compleet afschrijven.

Laat zien wat je doet en hoe. Op die manier kunnen we wat van elkaar leren. Ook als er iets fout gaat of niet gaat zoals je wilt; laat het zien en anderen kunnen je helpen en ervan leren.

De FOC staat open voor soft-skin en pantservoertuigen van alle periodes...(WO2, Vietnam, modern) en alle schalen.

Je mag aftermarket gebruiken.....vacu, resin, scratch, 3D print. Alle materialen zijn toegestaan


Heb je in een vorige FOC je project niet afgemaakt?.....dan mag je die ook inzetten voor deze nieuwe FOC. Kanttekening is wel dat dat model slechts gedeeltelijk gebouwd is en dat je het gedeelte “schade” doet tijdens deze FOC.


Looptijd
De formele startdatum is 2 april 2020 en de FOC loopt t/m 21 november 2020. Later instromen mag natuurlijk altijd.

Iedereen wordt aangemoedigd om z'n FOC model, compleet afgewerkt of juist nog in aanbouw, mee te nemen voor de wedstrijd dan wel TWENOT stand op Euro Scale Modelling in Houten, 21 november


groet,
Alex
FOC begeleider
 
Laatst bewerkt:
Wat inspiratie.....

rF_RT_PBtan6xCffKai8Jz5fdTa6t1ePNpLGQM5ZPi8.jpg


44261812395_5ecce5c260_c.jpg


AZP37XS0VjVv4YH1Huh8B_Ch9ZOpqVw6lfvovrTKLqg.jpg


gzno1w7.jpg


a53df4bf4f228d57134e37bb26972d12.jpg


sdkfz-222.jpg


pzlehrpuma.jpg


gc2c7UYt6cefMvp4N0BxD-of8DyItefotGQsZ0bAvuY.jpg


RAVM1EN15PumXl0xrcj3o5P8g8VlPtKRnLAse2r4B2U.jpg


g2gffLbAEUpNTOdtcZ8M8lAFKEvYLttNlnJbo4eMgzw.jpg


Tiger_2_tank_porsche_turret_11.jpg


AchmtX9.jpg0


4179740.JPG


83a562505fac8793353e0c0550f781b0.jpg


damaged_humvee.jpg


337132961_44f13ba4a8_b.jpg


mid_B_006603_1.jpg


5da0ea4b6afd5.image.jpg


8158026512_3d23e0bcd0_b.jpg
 
Laatst bewerkt:
Vond deze ook wel de moeite. ;) Hoe ze het voor elkaar hebben gekregen...?
FB_IMG_1585487291616.jpg
 
Onderstaande youtube links laten wat technieken zien voor het aanbrengen van schade en het schilderen van uitgebrande voertuigen:










Doe voorzichtig met warmte......want anders krijg je dit:oeps::




Er zijn nog veel meer filmpjes en technieken te vinden.....de ene bruikbaarder of geslaagder dan de andere
 
Vond deze ook wel de moeite. ;) Hoe ze het voor elkaar hebben gekregen...?
Bekijk bijlage 3643

Inderdaad!......een los wiel leunend tegen de andere wielen aangezet en toen weggereden(?)



Aan een ieder.....ik zou graag nog wat plaatjes ter inspiratie plaatsen, die wat minder extreme schades laten zien......maar die zijn een stuk moeilijker te vinden dan volledig uitgeschakelde voertuigen. Dus, als je wat tegenkomt, plaats ze hier als inspiratie voor anderen. Zoals aangegeven bepaal je zelf de mate van schade aan je voertuig........gedeukte spatborden en wat kogelgaten mag........maar volledig uitgebrand mag ook!

Dit soort foto's:
gl5x4krcyba21.jpg


Alex
 
Laatst bewerkt:
Iets meer out of the box. (of in dit geval brug)
FB_IMG_1585506625192.jpg
 
Zie je wel dat zandzakken tanks onnodig belasten ;)

Maar laat ik er ook nog eentje toevoegen uit m’n huidige interessegebied:

4D8BF6E4-3AFC-4CB5-982B-2917A719C247.jpeg
 
Die Dodge ziekenwagen heeft wel wat. Te dicht bij een vliegtuig gestaan, lijkt me zo :)
 
Op dit moment is de FOC gestart, maar zijn er nog weinig deelnemers. Hopelijk zijn er nog mensen die zich willen aanmelden, want er is nog zat tijd om een leuk model te maken. Misschien dat de prijs voor de winnaar van deze FOC meer deelnemers over de streep haalt.

Misschien schrikken de compleet aan flarden geschoten voertuigen hierboven af, maar je mag het in deze FOC zo gek maken as je zelf wilt. Dus, heb je er moeite meer om je model compleet te vernietigen, kies dan voor een kleinere beschadiging..........een treffer door het pantser, wat kogelgaten of gekreukelde spatborden kunnen ook interessante modellen opleveren.

Twijfel je of je project binnen de "regels" valt, stuur dan even een PB.

Alex
 
FOC 25 is afgelopen zaterdag, 21 november, afgesloten. Alle deelnemers bedankt voor het meedoen en iedereen bedankt voor het bekijken en reageren op de projecten binnen de FOC.

Hoewel uiteindelijk alleen Peter en Jakko hun modellen voor de deadline hebben afgerond, zijn er weer zeer interessante technieken en ideeën aan de orde gekomen in alle draadjes.......van het maken van kogelgaten en deuken in dun plaatwerk, treffers en het scheuren van pantserstaal, het 3D printen van onderdelen, grondwerk maken, brandschade tot aan het maken van afgescheurde lasverbindingen.

Ergens in de komende dagen zal ik de lopende projecten verplaatsen naar het Fotoalbum, zodat daar verder gewerkt kan worden aan de nog niet voltooide projecten.

Tevens zal ik de komende dagen kijken naar wie de Tompoezen of slagroomtaart toe gaan!

Een nieuwe FOC is in de maak, maar dat zal in het nieuwe jaar worden. Nu het lijkt dat er ook de komende maanden nog geen modelbouw evenementen mogelijk zijn, is de FOC toch een mooie manier om samen te genieten van de hobby en elkaar nieuwe vaardigheden te leren.

Alex
 
Ik vind het in elk geval stimulerend werken. Daarbij zijn de onderwerpen zo breed, dat iedereen mee kan doen. En je voegt een stuk realiteit toe, die past bij het onderwerp.
En persoonlijk vind ik het spel belangrijker vind dan de knikkers. Nu zien dat ik hem afwerk.
 
image.jpg
Lol, zag deze tussen de voorbeelden staan.... was ik stiekum al een heel eind op weg geweest🥴
 
WINNAAR FOC25
De winnaar van FOC 25 is geworden:

Jakko Westerbeke met z'n ARVN M113


62F978F9-25A1-4515-8C7F-81868699C9F4.jpeg

Jury-toelichting:

Jakko heeft op basis van M113 onderdelen uit de reservedoos en veel scratchbuild werk een historische foto nagebootst. Hij heeft diverse technieken gedeeld en tijdens de FOC ook anderen van tips voorzien. Ook een bijpassende ondergrond mocht niet ontbreken.... Last, but not least......Peter Stoof en Jakko hebben hun modellen ook nog eens voor het eind van de deadline weten af te ronden, wat uiteraard extra pluspunten oplevert.

De Tompoezen (of slagroomtaart) gaan hierbij naar Jakko Westerbeke
 
Jakko, van harte gefeliciteerd. Ik ben het helemaal met de motivatie eens, je deelt veel over je werkwijze en technieken. En daarin ben je niet de enige. Ik vond het weer leerzaam en motiverend.

Enne...
eet smakelijk natuurlijk.(als je goed naar je Dio kijkt met een roze en gele bril, zie je de tompouce tijdens de consumptie 😊)

Groeten, Jan
 
Hé, bedankt, dat is een leuke verrassing! :) Dat had ik niet verwacht, ik zag veel beter werk van andere deelnemers.

Nu dat figuurtje nog afmaken en erbij plaatsen …
 
Lol, zag deze tussen de voorbeelden staan.... was ik stiekum al een heel eind op weg geweest🥴
Frank,

Ik hoop dat je deze nog eens gaat af maken......ik ben geen Duits bouwer, maar dit ding heeft me altijd aangesproken en ik heb daar in Saumur lange tijd naar staan kijken. Je hebt die gescheurde platen super nagemaakt.....ik ben toch wel heel benieuwd hoe je dat hebt gedaan.....is dat subtiel snijwerk of juist bruut plastic scheur werk?

Daarnaast hoop ik natuurlijk ook spoedig weer updates te zien van je Arnhem Tiger project; je hebt ons in de FOC hele interessante technieken laten zien, zeker op 3D print vlak.....en ik heb altijd een zwak voor tot in detail van foto's, of film, nagemaakte scenes.
 
Terechte winnaar! Goed uitgevoerd en interessant model. Gefeliciteerd Jakko!

Gr Bas
 
Terug
Bovenaan