Evaluatie Overloon 2020

Status
Niet open voor verdere reacties.
Bas, ik zie deze discussie nu pas en ik heb ook niet alles hierboven gelezen (disclaimer!) maar ik wil hier toch ook nog wel iets over kwijt wat ik niet zo snel in de voorgaande posts zag (disclaimer nr 2..).

Eric Reits had het in zijn eerste post o.a. over het ontmoedigende effect dat er kan uitgaan van al die modellen op hoog niveau die je her en der op shows ziet. Ik heb daar helemaal beeld bij, want ik ervaar dat zelf ook zo. Bovendien bouw ik, zoals Henry ook al schreef, in de eerste plaats voor mezelf. Ik zou het liefst een via Domeinen aangeschafte uit dienst gestelde Leopard 2A6 van de KL in de achtertuin hebben staan, maar ik kan zo twee ( en zelfs wel drie of vier;)) redenen bedenken waarom dat er nooit van zal komen. Dus voor mij is het in de vitrine hebben staan van een redelijk gelijkend en zelfgebouwd schaalmodel dan het dichtst bij die Leo in de achtertuin komend alternatief. Dat hoeft dan niet eens het meest perfecte model ever van een 2A6 te zijn, als bij wijze van spreken mijn bezoekers en ik het maar als een 2A6 herkennen. Ik ben primair een tankhobbyist en pas secundair een modelbouwer; daarom ben ik lid van de TWENOT. Ik weet dat dat bij veel leden andersom is bij gebrek aan een landelijke militaire-modelbouwvereniging.

Nog los van de discussie of je ook op een modern en goed onderhouden voertuig, zelfs op oefening, al die zelfde verwerings-, chipping- filter- en andere technieken moet loslaten als op een Duits voertuig uit de Tweede Wereldoorlog is dat grenzeloze verweren inmiddels wel de norm waar de modellen tegenaan gehouden worden. Ik doe/kan dat niet, en in die sfeer van wedstrijden worden zulke modellen gewoon vaak met nogal wat dédain bekeken, zo is mijn ervaring. En dat niveau van die modellen waar iedereen zo bij staat te kwijlen zal ik nooit halen. Waarom zou ik dan deelnemen aan die wedstrijden?

Dat er veel handel staat is natuurlijk best leuk, maar mijn zolderisiolatie is inmiddels zo omvangrijk dat het nu ook dient als garage-isolatie. Wil ik dat allemaal bouwen, moet ik de gezegende leeftijd van 463 jaar halen, zonder tussentijds verlies van mijn zicht en van de fijne motoriek in mijn handen. Iets zegt me dat dat er niet van zal komen. Dus ik beperk me maar tot het aanschaffen van de "verbruiksmiddelen" lijm, verf, penselen enz en dat kan uitstekend online. Dus ook geen dwingende reden om bij onze bijeenkomsten te zijn.

Overigens kan het geen kwaad om af en toe eens even stil te staan bij het waarom we ooit zijn begonnen met het binnenhalen van de handel bij onze evenementen. Inderdaad, zodat zij de zaalhuur mede konden sponsoren. Tegenwoordig zijn veel beurzen in feite een verzameling handelaren met daar wat tafels met modellen en verenigingen tussen in gepropt. Misschien moeten we bij de TWENOT-bijeenkomsten de verhouding handel-modellen weer wat meer met elkaar in evenwicht brengen.

En natuurlijk leuk dat we het op een locatie als Overloon houden, want dan hebben we wel een perfecte ambiance. Maar ook niet meer dan dat, want als ik die voertuigen (weer) eens goed wil bekijken, kan ik beter op een rustiger moment het museum bezoeken. Dus dat is geen ledenlokker.

Wat het voor mij (en ik durf te beweren voor heel veel van die "thuisbouwers" -zijn we dat trouwens niet allemaal?- die niet deelnemen aan de wedstrijden en bijeenkomsten) aantrekkelijker zou maken om naar de TWENOT-bijeenkomsten te komen:
1) weer iets meer terug gaan naar de roots van de club: tanks, militaire voertuigen e.d. Ook in de modelbouwwedstrijden. Figuurtjes van strips, manga, vliegtuigen, schepen enz. zijn zeker schitterend gemaakt, maar daar zijn andere organisaties en fora voor. Als je wilt gaan competitieschaken meld je je ook niet aan bij een duivenfokvereniging en we moeten niet aan ledenwerving doen om het leden werven.
2) de bijeenkomsten al dan niet opgehangen aan een thema te verlevendigen met lezingen. Afgelopen bijeenkomst was daar een heel mooi voorbeeld van en ik vind het echt jammer dat ik dat vanwege andere bezigheden heb moeten missen want dat was voor mij een reden om te hebben willen komen. Dus hou dat er vooral in!
3) af en toe eens een bijeenkomst ZONDER modellen, een modelbouwwedstrijd en handel. Ja, ik weet het, bijna vloeken in de kerk. Maar we zijn geen modelbouwvereniging. Anderen wel, wij niet. Gewoon een bijeenkomst met een paar lezingen over een bepaald onderwerp. Bijvoorbeeld: de lessen getrokken uit de Yom Kippuroorlog of de gevechten in Tsjetsjenië, of de ontwikkeling van APFSDS-tankmunitie.
4) we zijn wel een vereniging, maar dat merk ik maar aan weinig dingen. We hebben het over ledenbijeenkomsten, maar in de praktijk kan iedereen komen binnenwandelen., en niet alleen in Overloon. Het mag naar mijn idee af en toe best wat exclusiever, dus alleen voor leden. (datzelfde geldt wat mij betreft ook voor de website. Leuk hoor, al die free riders die gewoon kunnen registreren, posten enz. , maar die doen dat wel op kosten van de leden die uiteindelijk voor die website betalen. Voor niets gaat de zon op en bij Facebook en vergelijkbare meuk accepteren we dat allemaal wel, dus waarom dan niet bij de TWENOT?)
5) nu wordt de jaarlijkse statutair verplichte ALV ergens aan het eind van de dag (als de meeste bezoekers/leden al weer vertrokken zijn) gedaan. Ik weet het, dat is altijd het minst populaire deel van het verenigingsleven, maar haal dat nou eens uit die grote bijeenkomst en koppel het aan een kleinere activiteit die ook exclusief alleen voor leden is.
6) een modellenshow ZONDER wedstrijdelement. Gewoon een bijeenkomst waar iedereen zijn modellen kan tonen, al dan niet in de marge van een andere activiteit. Als stimulans krijgt iedereen die een of meer modellen brengt een lootje voor de later te houden tombola.
Let wel: dit is iets heel anders dan een modelbouwwedstrijd met een categorie "buiten mededinging". Dan is en blijft die wedstrijd de dominante factor en heeft die categorie buiten mededinging toch iets van een restpost voor die zieligerds die niet goed genoeg zijn voor de wedstrijd. Dat is nog eens ontmoedigend. Bij een modellenshow sec gaat het om het samenzijn en de gezamenlijke interesse.

Enfin, zo denk ik er over.

Hartelijke groeten,
Rob

Rob
 
Verder zal ik eens inventariseren waar de interesse ligt qua demo's. In het verleden ben ik hier met Brede mee bezig geweest, veel werk en uiteindelijk was de interesse ook maar matig qua deelnemers.

Misschien een idee om dit bij de bouwgroepen neer te leggen? Iedere meeting een andere bouwgroep de demo's laten geven? Zo krijg je veel mensen die dingen op verschillende manieren aanpakken en komt er ook wat extra licht op de verschillende bouwgroepen.
 
Eric Reits had het in zijn eerste post o.a. over het ontmoedigende effect dat er kan uitgaan van al die modellen op hoog niveau die je her en der op shows ziet. Ik heb daar helemaal beeld bij, want ik ervaar dat zelf ook zo.
Ik moet me hier bij aansluiten. Ik vind mezelf geen buitengewoon modelbouwer, maar als ik op forums (de paar die ik lees) zie wat andere mensen maken, dan vind ik niet dat ik in dezelfde klasse speel. Dat draagt er zeker aan bij dat ik, als ik naar een bijeenkomst zou gaan, niet mee zou doen aan een wedstrijd, want ik maak toch geen kans.

Nog los van de discussie of je ook op een modern en goed onderhouden voertuig, zelfs op oefening, al die zelfde verwerings-, chipping- filter- en andere technieken moet loslaten als op een Duits voertuig uit de Tweede Wereldoorlog
Of of dat überhaupt wel realistisch is op dat Duitse voertuig :)

is dat grenzeloze verweren inmiddels wel de norm waar de modellen tegenaan gehouden worden. Ik doe/kan dat niet, en in die sfeer van wedstrijden worden zulke modellen gewoon vaak met nogal wat dédain bekeken, zo is mijn ervaring.
Mee eens. Ik zie de moderne schildertechnieken, en mijn twee gedachten tegelijk zijn: „erg goed dat je zo kunt schilderen” en „veel te artistiek.” Maar omdat dat de norm is, worden modellen die realistischer afgewerkt zijn, als niet goed genoeg ervaren. (Als min of meer ter zake doende terzijde: toen ik een jaar of 15 geleden nog wel eens meedeed aan een TWENOT-wedstrijd, was één van de kritieken van de juryleden op een model dat ik ingezet had, dat de verwering niet realistisch was — verwering die ik zo nauwkeurig mogelijk nageschilderd had van een foto van de echte tank die ik nagebouwd had …)

3) af en toe eens een bijeenkomst ZONDER modellen, een modelbouwwedstrijd en handel. Ja, ik weet het, bijna vloeken in de kerk.
Ik vind dat een goed idee, maar tegelijk denk ik zo’n bijeenkomst erg weinig bezoekers zal gaan trekken, of je moet lezingen houden die wel héél erg aan gaan spreken. En dan garandeer ik je dat dat geen van de onderwerpen zijn die je als voorbeeld noemt :(

Het mag naar mijn idee af en toe best wat exclusiever, dus alleen voor leden. (datzelfde geldt wat mij betreft ook voor de website. Leuk hoor, al die free riders die gewoon kunnen registreren, posten enz. , maar die doen dat wel op kosten van de leden die uiteindelijk voor die website betalen.
Hier ben ik het deels ook wel mee eens, en dat is waarom ik al sinds het nieuwe forum wat striktere beperkingen ingesteld heb voor niet-TWENOT-leden dan voor forumgebruikers die wél TWENOT-lid zijn (en aan Kees om een ledenlijst gevraagd heb om sjoemelen daarmee te voorkomen). Dit zijn geen grote dingen, maar eigenlijk lijken me wat meer beperkingen voor niet-leden me helemaal geen slechte zaak. Minder of geen afbeeldingen in berichten kunnen plaatsen bijvoorbeeld?
 
Kunnen we de discussie over exclusiviteit niet beter buiten deze thread voeren? Zeker wat betreft het forum.
Met het meeliften van 'buitenstaanders' bij bijeenkomsten heb ik niet zo'n probleem (in Overloon moeten 'gewone' bezoekers overigens gewoon zelf betalen. Alleen daarom zijn sommige mensen al lid). Als handelaren een bijdrage leveren is het fijn als zij meer klandizie krijgen. In het algemeen lijkt het me dat dat opweegt tegen een beurs zonder handel die enkel door leden gefinancierd wordt.

De discussie over wat de Twenot nu precies is en moet willen zijn is een terugkerend fenomeen. Feit is ook dat op het forum relatief weinig 'tank' gerelateerde onderwerpen zijn die helemaal niets met modelbouw vandoen hebben (en dan heb ik het niet eens over de inspiratie die je uit foto's op kunt doen). Voor mij is dat een indicatie dat er geen ruimte is voor een modelbouwloze bijeenkomst. Het zou kunnen dat ik hiermee een groot deel van de leden onderschat, maar als je je niet kenbaar maakt kan je ook niet gehoord worden. Zou bijv. het beeld op het forum anders zijn dan zou een bijeenkomst zonder modelbouw eerder te overwegen zijn. Ofwel: post zelf meer over niet modelbouw gerelateerde onderwerpen en we kunnen eens kijken hoe erg dit leeft. Overigens heeft 'De Tank' vaak een aardige balans tussen modelbouw en meer voertuig gerelateerde onderwerpen. Wel komt dit vaak van een erg klein groepje mensen
Ik zie niet zo gauw hoe een bijeenkomst zonder modelbouw eruit zou moeten zien. Hoewel ik meer geïnteresseerd ben in geschiedenis dan in modelbouw, zijn er tal van onderwerpen waarvoor ik niet zo gauw naar een bijeenkomst zou komen (zo'n beetje alles na-oorlogs vind ik niet direct interessant). Maar als er tijdens een bijeenkomst een lezing is, zelfs over een onderwerp dat me niet direct aanspreekt, zal ik al gauw komen kijken. Ik moedig iedereen aan die zelf een lezing zou willen houden dat vooral met de beurs organisatoren te bespreken. Ik ben heel benieuwd wie ergens veel interesse en verstand van heeft! Of schrijf eens een artikel vor De Tank.
En eerlijk is eerlijk, ik kom vooral naar bijeenkomsten om vrienden en bekenden weer eens te kunnen zien. Wedstrijden? Doe ik nooit aan mee. Als je met je bouwgroep een aantal tafels reserveert kan je trouwens prima je modellen showen en bespreken, zelfs als ze niet aan de huidige mode voldoen. Ik voel niet zoveel voor een wedstrijd categorie 'als nieuw'. Ik geloof wel dat de meeste modelbouwende leden keurig een model in elkaar kunnen zetten en netjes van een laagje verf voorzien. En bovendien, een hobby heb je voor jezelf, niet voor anderen. Ik hoef daar geen medaille voor. ;)
 
De discussie over wat de Twenot nu precies is en moet willen zijn is een terugkerend fenomeen. Feit is ook dat op het forum relatief weinig 'tank' gerelateerde onderwerpen zijn die helemaal niets met modelbouw vandoen hebben (en dan heb ik het niet eens over de inspiratie die je uit foto's op kunt doen).

Hmm, voor de omzetting naar het nieuwe forum leek het wel alsof ik de enigste was die onderwerpen plaatste in de rubriek ‘the real deal’. Na de overstap naar het nieuwe forum heeft Jakko een hele stapel niet-modelbouw-gerelateerde onderwerpen uit het oude ‘modelbouw nieuws forum’ verplaatst naar ‘militair algemeen’. Nu blijkt mijn aanwezigheid aldaar al een stuk minder dominant.

Mensen zijn lui en het strakke verplaatsingsbeleid door Jakko van in een verkeerde rubriek geplaatste berichten, zal mensen eerder dwingen beter na te denken in welke rubriek en met welk oogmerk ze een vraag willen stellen.

Uit de discussie in het ‘suggesties voor het forum’ tussen mij en Alex blijkt duidelijk dat weinig mensen zich realiseren dat de Twenot geen modelbouw-vereniging is. En dat is wel logisch als iedereen alleen maar berichten wil plaatsen op een ‘modelbouw nieuwsgroep’. Soms gebeurde dat gewoon alleen omdat mensen dachten dat ze daar de meeste aandacht kregen. Dat is gewoon een kul argument, op een ander forum bv staan twee KNIL gerelateerde vragen; ene is 766 keer gezien en de ander zelfs 2034 keer. En wat heeft al die aandacht dan opgeleverd wel; 0,0 antwoorden.

In de ‘suggesties discussie’ heb ik ook aangevoerd dat het accent in ‘de Tank’ geheel anders ligt dan je aan de berichten in het ‘modelbouwnieuws’ forum zou vermoeden. Een aantal jaar geleden heeft Henri Vink al geklaagd dat de Twenot geen modelbouw vereniging is en dat de roep om een algemene modelbouwvereniging van de Twenot te maken een halt moest worden toegeroepen en er weer terug gekeerd moest worden naar de basis van de Twenot, namelijk het tankhobbyisme. Het zelfde geluid dat we hier van Rob Landsbergen horen; eerst Tankhobbyist en daarna pas modelbouwer en niet omgekeerd. Toendertijd was ik een van de weinige die Henri Vink’s petitie openlijk op het forum steunde. Ik kreeg daarmee wel een meute modelbouwende niet-Twenot leden over mij heen.

Dat in mijn ogen de huidige opzet van het Twenot forum, het karakter van het Tankhobbyisme van de vereniging beter tot zijn recht komt heb ik nooit onder stoelen of banken gestoken. Dat geleuter over de zoveelste Tiger tank bouwdoos die dan beter zou zijn dan alle anderen daarvoor, komt mij wel een beetje de strot uit. Momenteel ben ik druk bezig met het heropzetten van de ‘handige links’. Die links komen onder ‘militaire voertuigen en geschiedenis’ te staan. Als die nieuwe versie daar staat dan zal iedereen kunnen zien dat het van bijzonder weinig, tot helemaal niks met modelbouw te maken heeft maar wel van alles met de Twenot.

De mening dat alles, ook voor niet-Twenot leden gratis moet zijn, van zo'n 10 jaar geleden, daar heb ik me altijd aan gestoord. Ik sluit me aan bij Rob Landsbergen dat betalende Twenot-leden niet hoeven op te draaien voor kosten en diensten aan niet-leden. Dat Jakko door een paar beperkingen in te voeren het aantrekkelijk gemaakt heeft, om als betalend lid van de Twenot het lidmaatschapsbalkje aan te vragen, juich ik geheel toe. Een paar kleine beperkingen waardoor het voor iedereen duidelijk is wie betalend lid is en wie niet. Dat maakt een scheldpartij zoals ten tijde van Henri Vink door niet-leden onmogelijk.
 
Laatst bewerkt:
De, terechte, opmerking dat Twenot een vereniging voor tankhobbyisten is en geen modelbouw vereniging heb ik met enige regelmatig voorbij zien komen sinds we dit specifieke forum hebben. Ik heb er geen probleem mee om dat af en toe te herhalen voor mensen die zich dat niet realiseren. Veel mensen komen binnen vanuit de modelbouw en dat is ook een kans. Veel mensen beginnen met bouwen en gaan zich pas later meer verdiepen.
(Heb je trouwens een link voor de discussie rond Henri Vink's oproep? Die kan ik zo gauw niet vinden en google levert ook geen resultaten op)
Om een paar threads te noemen uit een periode dat je, gezien je posts, zo te zien niet actief deelnam aan het forum:
2007: Oke wie durft..... (tankje aanschaffen)(update 25/09)
2010: Scratchwriter in de nieuwe Tank

Als we het 'tankhobbyisten' gehalte willen verhogen zal dat toch door de leden gedaan moeten worden. We kunnen wat mij betreft veel meer posters uit die hoek gebruiken. Misschien is het interessant om met enige regelmaat artikelen uit De Tank hier nader te bespreken. Nu lijkt de impact van een artikel nogal laag te zijn en weinig extras (aanvulling, correcties, etc.) op te leveren. Misschien is het ook interessant om standaard een overzicht (onderwerpen, geen werkelijke artikelen, of hooguit een pagina) van de artikelen op het forum en/of op FB te plaatsen.
Ik heb geen idee hoeveel de financiële impact van het forum op de Twenot is. Voor €16 per jaar kan ik me niet echt druk maken om mensen die geen lid zijn. Ik hoop wel dat mensen die geen lid zijn zich voor dat bedrag zich alsnog aanmelden. Hopelijk werkt het forum ook voor ledenwerving en dat zie ik het liefste niet vanwege eventuele extra'tjes maar vanwege wat het te bieden heeft. Ook daarom is het belangrijk om meer dan modelbouw te bieden.
 
(Heb je trouwens een link voor de discussie rond Henri Vink's oproep?

Voor Henri Vink zijn oproep, zal je de oude Tanks moeten doorspitten want daarin publiceerde hij dat in in een open brief aan het bestuur. Een link naar die oude discussie op het forum heb ik helaas niet voor je.

Voor €16 per jaar kan ik me niet echt druk maken om mensen die geen lid zijn. Ik hoop wel dat mensen die geen lid zijn zich voor dat bedrag zich alsnog aanmelden. Hopelijk werkt het forum ook voor ledenwerving

Weer die oude drogreden. Geef mensen alles gratis want dan gaan ze daarna uit vrije wil voor die gratis spullen betalen:kwaad:. Nou, open jij dan maar eens een winkel met dat business plan.

De situatie waar we voorheen mee te maken hadden was dat mensen alleen lid werden van het Twenot-forum en dezelfde rechten en voordelen kregen als betalende leden. Die niet-betalende leden gingen zich ook bemoeien met de koers van de Twenot en het geroep om een algemene modelbouwvereniging kwam vooral van die kant. Want zij hadden zich aangemeld voor het Twenot-forum en waren dus Twenot-lid:kwaad:.
Jakko heeft echt een goede zet gedaan door het voor Twenot leden aantrekkelijk te maken om de lidmaatschapsbalk aan te vragen.

Als we het 'tankhobbyisten' gehalte willen verhogen zal dat toch door de leden gedaan moeten worden.

En waar ben ik dan mee bezig??
 
Laatst bewerkt:
Dank wederom voor jullie inbreng. Een paar gedachten hierover mijnerzijds.

Twenot is een vereniging voor tank "liefhebbers", waar ook modelbouwers welkom zijn. Lijkt mij niet aan discussie onderhevig.

Twenot is er door en voor leden, en dus niet voor niet "leden" . Dat laatste ligt iets genuanceerder, maar dat is wel een punt van aandacht.

Speciaal voor de leden is het blad de Tank met denk ik veel aandacht voor de hardware. Modelbouw voert hier zeker niet de hoofdmoot, maar is wel onderdeel hiervan simpelweg omdat veel leden hier plezier aan beleven. Echter ook bij modelbouw artikelen ligt de nadruk op het onderwerp, voor verflessen, etc zijn er inderdaad genoeg andere tijdschriften.

In het verleden heb ik diverse activiteiten ontplooid buiten modelbouw om, specifiek toen ik nog regiocoördinator was. Voorbeelden zijn onder andere de Market Garden excursie en het busreisje naar het museum in Koblenz. In de praktijk kost dit veel effort om dit (met name financieel) rond te krijgen, terwijl de respons ook hier meestal laag is, met name als je het probeert landelijk te coördineren. Idem dito voor een gast spreker zoals recent in Overloon. Samengevat: ik organiseer deze alleen als ik zelf er ook lol aan beleef. En geloof mij, het is 10x praktischer om iets te regelen voor alleen een bouwgroep waarbij ik net zoveel plezier ervaar.

Dan nog iets over de wedstrijd: de jury bestaat uit Twenot leden. Mensen net als ieder van ons. Het is een heel simpel feit dat niet iedereen alles weet van ieder tank model. Als ik zelf meedraait als jury lid, heb ik een aantal hele simpele criteria. Zitten er geen onlogische fouten in, zowel aangaande het model als in vergelijking tot het origineel. (zwevende wielen/kieren, verfzakkers etc) en ten tweede spreekt het model mij aan, vertelt het mij een verhaal, wordt ik er enthousiast van. En ja dat is een heel subjectief criteria, maar daarom ben je ook met een team aan het jureren. Ik wil een ieder uitnodigen hier een keer deel aan te nemen, je zult versteld staan hoe anders je tegen een model aan kijkt.

Voor degene die niet aan een wedstrijd willen deelnemen, daar zijn (in mijn ogen) heel veel mogelijkheden toe. In Overloon was er een aparte tafel voor Foc modellen, idem dito op de clubstands. Ben je niet lid van een club, bouwgroep etc, gewoon een tafel vragen. We laten met liefde en plezier extra tafels aanvoeren om alle Twenot leden de gelegenheid te geven hun modellen te showen!

Een Twenot bijeenkomst zonder wedstrijd? Gezellig samen plakken? Dat is precies wat er plaatsvind bij de bouwgroepen. Maar om dit landelijke te gaan organiseren.... Laat ik het zo verwoorden, ik vermoed dat we dan aan een kleine zaal voldoende hebben. ;)

Wederom genoeg om over te denken. Laten we eerst maar eens de zaken rondom het coronavirus afwachten alvorens we extra landelijke bijeenkomsten gaan plannen!

Blijf gezond en blijf kritisch. :+:

Bas
 
Weer die oude drogreden. Geef mensen alles gratis want dan gaan ze daarna uit vrije wil voor die gratis spullen betalen:kwaad:. Nou, open jij dan maar eens een winkel met dat business plan.
Fijne vergelijking :nouja: We zijn geen commerciële organisatie. Ik ben lid geworden nadat ik het forum had leren kennen, daar lid van was geworden en daar geen enkel extra voorrecht aan over hield (tenzij je berichten kunnen posten al een voorrecht vind). Ik weet zeker dat ik niet de enige ben die zo bij de Twenot terecht is gekomen. Glas half vol of half leeg...
Bezoek aan Overloon en De Tank (en links of rechts wat korting) vind ik genoeg voordelen van een lidmaatschap. Online kan je op genoeg plaatsen terecht, dan heb ik liever wat meer mensen op het forum dan elders. Er zitten altijd interessant mensen tussen.
Je zou overigens een afgesloten deel aan het forum kunnen toevoegen waar alleen leden toegang tot hebben? Misschien kan je daar de ontwikkelingen binnen de Twenot en special acties kunnen bespreken?

De situatie waar we voorheen mee te maken hadden was dat mensen alleen lid werden van het Twenot-forum en dezelfde rechten en voordelen kregen als betalende leden. Die niet-betalende leden gingen zich ook bemoeien met de koers van de Twenot en het geroep om een algemene modelbouwvereniging kwam vooral van die kant. Want zij hadden zich aangemeld voor het Twenot-forum en waren dus Twenot-lid:kwaad:.
Ik ken die berichten en ik heb me nooit door niet-leden de wet laten voorschrijven. Dat is ook een kwestie van een rechte rug houden als forumleiding en Twenot-bestuur (die kunnen dat prima). Mensen roepen en willen zoveel. Schouders ophalen en door gaan.
Overigens ben ik benieuwd welke 'voordelen en rechten' op het forum je precies ongepast vind voor niet-Twenotleden?

En waar ben ik dan mee bezig??
Pfft. :nouja: Volgens mij heb ik geen kritiek geuit op jouw bijdragen? Als je me quote doe dat dan volledig:
Als we het 'tankhobbyisten' gehalte willen verhogen zal dat toch door de leden gedaan moeten worden. We kunnen wat mij betreft veel meer posters uit die hoek gebruiken.
Als dat soort posts slechts van een beperkt aantal mensen blijft komen, ben ik bang dat het forum niet snel zal veranderen in de richting die je voor ogen hebt.
 
beste Niels,
een echt allerlaatste reactie ter verduidelijking en dan stop ik hiermee want we draaien nu in een kringetje rond.

Fijne vergelijking :nouja: We zijn geen commerciële organisatie.

Op het moment dat je staangeld aan handelaren moet gaan vragen om je organisatie rond te krijgen, dan ben je commercieel bezig!

Overigens ben ik benieuwd welke 'voordelen en rechten' op het forum je precies ongepast vind voor niet-Twenotleden?

Zoals al gezegd; je aanmelden voor het forum van de Twenot moet niet gelijk staan aan een volwaardig betalend lidmaatschap van de Twenot.

Als dat soort posts slechts van een beperkt aantal mensen blijft komen, ben ik bang dat het forum niet snel zal veranderen in de richting die je voor ogen hebt.

Zoals al gezegd; pas toen de niet-modelbouw vragen uit de oude 'modelbouwnieuws sectie' overgezet waren naar 'the real deal' bleek duidelijk dat ik niet de enigste was die niet-modelbouw onderwerpen op het forum plaatste.
 
Ik denk dat sommige van bovenstaande opmerkingen niet helemaal up-to-date zijn; Zo is de "vrije klasse" (manga, vliegtuigen etc.) juist enige tijd terug geschrapt uit de modelbouwwedstrijd.
Daarnaast hebben we de afgelopen jaren juist ook meetings gehad zonder modelbouwwedstrijd......en een showtafel is er altijd geweest, zoals Bas al aangaf.

Wat het wegknippen van elementen van de bestaande meetings als toegevoegde waarde, of voordeel, heeft, is me niet duidelijk......of snap ik het verkeerd? Er gaan toch niet juist meer leden naar de meetings komen als er geen modelbouw-handelaren of modelbouw-wedstrijd zijn??

Overloon zal misschien voor sommigen gesneden koek zijn, maar het niet-modelbouw element van deze locatie lijkt me juist overduidelijk en ik denk voor een hoop leden een extra motivatie om naar een meeting te komen.

en dan mbt het lidmaatschap....wat Niels al aangaf......16 Euro per jaar (hetzelfde als de reguliere toegang van Overloon!)....ik snap niet dat er niet-leden herhaaldelijk naar meetings komen en voor dat geld niet lid worden!
 
Op verzoek van het bestuur is dit onderwerp nu gesloten voor verdere discussie. Iedereen die nog opmerkingen heeft over de bijeenkomst in Overloon wordt verzocht rechtstreeks contact op te nemen met @Bas Slaats (tip: klik hier op z’n naam en je kunt een privéconversatie met hem beginnen)
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan