[Erich] Kfz15 -update: afgerond (?) 7 maart

EricReist

Lid van de TWENOT
Werkelijk meerdere malen door de voorraad gegaan maar de meeste kitjes zijn te nieuw, of hebben aftermarket onderdelen, of worden teveel een conversie ipv een enkele kit uit de doos. Dus de SdKfz 223, Ford G917T mt flak, SdKfz 250/9 alt, Opel Blitz Funkwagen en andere voertuigen moesten de doos weer in...

Er was nog 1 gegadigde, de Italeri Kfz 15. Dus die gaat het worden, met wat aanvullingen inclusief radio. Ik twijfelde tussen een Charkov variant of eentje in warmere streken en het wordt het laatste. Inspiratie genoeg!

modFOCkfz1501.jpg

modFOCkfz1502.jpg


προς τα εμπρός!


Erich
 
Laatst bewerkt:
Re: [Erich] Kfz15

Eric,

Uitstekende keuze. Ook opvallend dat de wagen er op de foto al heel anders uitziet door dat neergelaten raam en die extra radio's.

Dus de SdKfz 223, Ford G917T mt flak, SdKfz 250/9 alt, Opel Blitz Funkwagen en andere voertuigen moesten de doos weer in...

Niet getreurd....bewaar die vooral voor een volgende FOC. Ik heb gezien dat er diverse mensen ambities hebben op het gebied van conversies, dus daar kunnen we vast een mooie volgende FOC mee inrichten.

Alex
 
Re: [Erich] Kfz15

Een dagje bouwen samen met Johannes -vanavond afgesloten met bouwgroep Utrecht.

Begonnen met de wielen en om die ietwat gewicht te geven (doorzakken) aan de onderzijde een sneetje gemaakt en een stukje plastic in gezet waardoor het uitdijt, en de onderzijde iets afgevijld. Zijkanten ook netter gemaakt.

modFOCkfz1503.jpg


en dan de explosie-tekeningen waar je na de stap-voor-stap handleidingen van de modernere kits even goed naar moet kijken

modFOCkfz1504.jpg


Begonnen met stap 5, het frame, en meteen een dunne trekkabel gemaakt voor de voorzijde mbv een dun touwtje en transformatordraad (rood) nabij de ogen te wikkelen

modFOCkfz1505.jpg


Het frame is recht-toe, recht-aan met de voorwielen wel onder een kleine hoek, uitlaat uitgeboord etc. Met papieren tissue de koplampen afgedekt en een schuin klepje (plastic strip) erboven.

modFOCkfz1506.jpg

modFOCkfz1507.jpg


En nu richting de bovenzijde te beginnen met de pasvorm. Vanavond in ieder geval de huif en hoes om de voorruit op het programma, en de radio!

modFOCkfz1508.jpg


wordt vervolgd!

Erich
 
Re: [Erich] Kfz15 -update: het onderstel

Begonnen met de wielen en om die ietwat gewicht te geven (doorzakken) aan de onderzijde een sneetje gemaakt en een stukje plastic in gezet waardoor het uitdijt, en de onderzijde iets afgevijld.

Kijk....dat vind ik dus het leuke van de FOC.....die truc kende ik nog niet!

Alex
 
Re: [Erich] Kfz15 -update: het onderstel

Inderdaad, goede truc die ik moet zien te onthouden voor als zulke banden ook weer eens tegenkom.
 
Re: [Erich] Kfz15 -update: IKEA

Afgelopen week hier en daar tijd voor een stap voorwaarts, met:

- een IKEA kastje inclusief bureaulade
- radio en stroomvoorziening, met banden bevestigd aan het blad
- magic sculp hoes voor het raam
- frame voor het ingevouwen dak (zit los, nu gezakt), doek komt nog
- deuren gepimpt met handgrepen
- geweren voor de heren voorin
- op de achterbak een plaat met daarop een houder voor verlengstokken van de antenne

en nog heel veel stof, vet&vuil -kijk daar graag even overheen

modFOCkfz1510.jpg

modFOCkfz1511.jpg

modFOCkfz1512.jpg

modFOCkfz1513.jpg

modFOCkfz1514.jpg

modFOCkfz1515.jpg

modFOCkfz1516.jpg


Suggesties ende commentaar welkom natuurlijk!

Erich
 
Re: [Erich] Kfz15 -update: IKEA

Hij is akelig compleet aan het raken. De knop onder je ikea kastje vindt ik geweldig. Maar istie neit wat groot?
 
Re: [Erich] Kfz15 -update: IKEA

Werkelijk heel fraai detailwerk Eric ! Het enige wat me wel opvalt is dat het karretje met z'n voorwielen nogal diep in de veren lijkt te liggen (weinig speling tussen band en spatbord). Kan ook gezichtsbedrog zijn veroorzaakt door hoek van de camera.

mCsf3lC.jpg


Groet,

Arjan
 
Re: [Erich] Kfz15 -update: IKEA

Hi Arjen, dank, ga ik even checken! Bovenkant staat nog los op het frame dus kan de hoek zijn, maar toch!

En Piet: ja gelijk, is nu wel een stevige knop. Ga ik vervangen!
 
Re: [Erich] Kfz15 -update: IKEA

En even wat (vanzelfsprekende) acties benoemen hoe de verschillende recente items gemaakt zijn:

radio en accu: radio komt uit een tamiya setje, accu is Dragon. Ik heb aftermarket sets maarja... mag niet. De juiste contactpunten uitboren en bedrading maken van soldeerdraad (grijs) of dunner koperdraad dat van een transformatorspoel komt.

De riemen er omheen zijn evergreen strip, op de hoeken met tamiya Extra Thin even aangetipt om ze flexibel en buigbaar te maken (anders breken ze). Geweerriemen idem dito. De gesp is van stretched sprue. Bevestigingshaakjes op bureablad zijn gebogen koperdraadstukjes. Secondenlijm werkt niet lekker hier, ik heb de Gator lijm weer eens gebruikt, werkt als een soort houtlijm. Droogt wat langzamer maar ideaal.

gator-glue-thin.jpg


De deuren zijn waar nodig geschuurd en de handgrepen verwijderd (inkepingen handgrepen met een glasvezelpen). Nieuwe handgrepen van gebogen stretched sprue of koperdraad.Waar nodig zijn deurranden gemaakt van evergreens trip.

De stoelen voor hebben een laagje Magic Sculp (waren te dun). Met hetzelfde goedje ook een hoes gemaakt om het raam (raam is vervangen door plaatje evergreen met de twee ruitenwismotortjes als ovaal rondje toegevoegd). Was de eerste keer werken met magicSculp, leerzaam. Nu het dak nog maken!

Erich
 
Re: [Erich] Kfz15 -update: IKEA

Mooi werk Eric! Erg fraai hoe je die deurkrukjes hebt gemaakt, het frame voor de huif en ook de radio's met bedrading.

Is die Gator lijm ergens in NL verkrijgbaar? Ik wil dat ook wel eens proberen.

Alex
 
Re: [Erich] Kfz15 -update: IKEA

Strak werk, zeg!
Zijn dat IKEA-zelfbouw kastjes of zijn ze gebaseerd op het echte werk?
 
Re: [Erich] Kfz15 -update: IKEA

Na een lange tijd eindelijk een update, en het beestje nadert zijn voltooiing qua bouw.

De afdekhoes en opgevouwen huif zijn uiteindelijk toch van tissue gemaakt (verdunde houtlijm, drogen, knippen en weer vouwen en vastlijmen met Revell lijm) want de 2-componenten putty van Tamiya blijkt meer geschilt voor Zimmerit, en de Green stuff had kleine harde gele brokjes (te oud?)...

Antenne en draden toegevoegd, wat gereedschap, een kist voorop en een kleine haspel met draad op de fender.

modHorch05a.jpg


modHorch05b.jpg


modHorch05c.jpg


modHorch05d.jpg


modHorch05e.jpg


modHorch05f.jpg


Aanvullingen ende kritiek welkom... ik ga het beestje wat schoon poetsen en dat een passende bemanning zoeken!
Groeten,
Eric
 
Eric,

Heel mooi werk; zeker de huif vind ik erg fraai gelukt. Leuk om al die verschillende kleurtjes plastic en andere materialen bij elkaar te zien.
Green stuff had kleine harde gele brokjes (

Volledig brokjes......of losse brokjes in het verder nog zachte materiaal? Ik heb bij Milliput ook vaak een wat hard korstje wat ik met een mesje wegsnij voor het kneden van de 2 componenten. Bij wat oudere 2K spullen wil het ook nog wel eens helpen om het even 10-20 seconden in de magnetron te leggen op een papiertje......het is dan beter te kneden.....maar pas op, want het kan ook pittig heet worden.

Alex
 
Mooi werk Eric, ook de huif is prima gelukt. Misschien dat je nu toch weer eens toekomt aan het verf/spuit stadium. Ik vind het zelf altijd leuk om die verschillende kleuren plastic en papier in een egale kleur te transformeren.

Groet,

Arjan
 
Je hebt het erg netjes gebouwd, wat dat betreft is het zonder verflaag al genieten. Toch is je strakke bouw ook een prima voorbereiding voor een verfklus. De basis is gewoon goed.

Ik kijk uit naar het vervolg.

Groeten, Jan
 
Met de lente in de lucht zowaar de voorbereidingen voor verf!
Na een afwassopje en drogen de primers erbij. Toch weer eens de Vallejo primer geprobeerd maar weer binnen een minuut een geblokkeerde airbrush. Te dik en/of het droogt te snel... ik lees op internet wel over toevoegen 'flow improver' of hogere druk... maar dit helpt me ook niet. Wie heeft wel goede ervaringen, met een standaard Evolution airbrush?
Edoch, dan maar weer een ouderwetsche spuitbus Chaos Black.
Een paar snelle foto's voor het resultaat...


black00.jpg
black01.jpg
 
Ik gebruik tegenwoordig steeds meer Mission-Models verf en primer en ben er zeer tevreden over. Check hun YouTube kanaal voor meer details.

Gr Bas
 
Ik verdun het met vallejo airbrush thinner en dat gaat wel aardig, maar zowiezo niet met de witte variant, die is bij mij on-airbrushbaar, ik heb nu mig one shot zwarte primer, heeft ook wel wat flow issues maar over het algemeen gaat het beter als met vallejo primer, ik kan er namelijk nu wel tape op plakken zonder dat de primer van de primer loslaat (zwarte primer over ern mistlaagje spuitbusprimer), en ik gebruik zowiezo geen AK acryl meer, dat is 200 stappen terug in vergelijking met vallejo...
 
De zwarte primer werd een spuitbus, daarna eens een (omgekeerde) preshade met wit met de airbrush. Dat werd lekker spetteren. Even weer leren airbrushen!! Na het wit inclusief overspray een meer verdunde grijze laag (met ook blauw erin) en hogere druk erover gejaagd en dat ging een stuk lekkerder. Meteen de SdKfz 250 met Solothurm alvast meegenomen al moet daar eerst het interieur nog af en dan dichtlijmen...

modhorch05ba.jpg

modhorch05fa.jpg

modhorch05ga.jpg

mod250solo02.jpg
 
Eric,

Ik ben blij dat ik niet de enige ben die af en toe weer opnieuw moet wennen aan de airbrush!
Mooi tintje grijs hoor.....Doe je nog een eindsprint voor Overloon?

Alex
 
Terug
Bovenaan