Duitse tactische markeringen 1940: waar staan de getallen voor?

Jakko Westerbeke

Beheerder
Moderator
Lid van de TWENOT
Gek genoeg lukt het me niet om dit op het Internet te vinden, maar ik neem aan dat iemand hier de kennis wel paraat heeft :) Bij Duitse tactische symbolen op voertuigen in WOII staan vaak getallen, die neem ik aan het nummer van de eenheid en/of die van een hogere eenheid aangeven — maar welke precies? Het gaat me specifiek om dat op de wagen de volgende foto:

Duitse wagen Westkapelle 1940.jpg
(bron)

Een rechthoek met (zo te zien) een dikkere linkerkant is een Schützenkompanie, oftewel infanteriecompagnie, met rechts ernaast een 8 (kan ook een B zijn, maar 8 lijkt me waarschijnlijker) en eronder een 1 (of Romeinse I). Die getallen zijn hier niet allebei te zien, maar wel uit een andere foto van dezelfde serie te halen.

Dit is een foto van waarschijnlijk 18 mei 1940, de eerste Duitse troepen die in Westkapelle arriveerden. Hij is geselecteerd als één van de 25 meest aansprekende oorlogsfoto’s van Zeeland, maar de vraag is nu eigenlijk: tot welke eenheid behoorden deze Duitsers precies?

Bas Slaats

TWENOT-bestuurslid
Lid van de TWENOT
Ken het probleem. Veel is vastgelegd in richtlijnen etc, echter dit door markeringen is meestal weer unit specifiek. Het kan betrekking hebben op peleton, Compagnie of colonne plaats, maar er is bijna nooit een specifieke eenheid aan te plakken. Dan ben je echt afhankelijk van datum +plaats icm een verwijzing in een rapport, of er moet toevallig een specifiek kenmerk aan zitten welke uniek is voor een speciale eenheid. Hier eentje die mij aanspreekt, waarvan de plaats en datum bekend zijn, maar dan nog is het lastig specifiek na te gaan wat wat is. gettyimages-50715201-2048x2048.jpg

Jakko Westerbeke

Beheerder
Moderator
Lid van de TWENOT
Bedankt, allebei. Ik ging er eigenlijk vanuit dat die getallen e.d. naast de tactische symbolen gestandaardiseerd zouden zijn, zodat op z’n minst te bepalen was van welke compagnie binnen een bataljon of regiment het gaat, maar zelfs dat wordt moeilijk, begrijp ik? Maar 8 zou goed kunnen slaan op de achtste compagnie binnen een regiment (dus de vierde van het tweede bataljon), lijkt me, want ik heb ergens gelezen dat die opeenvolgend genummerd werden …?

225e infanteriedivisie klinkt inderdaad aannemelijk, als ik die pagina lees.

Jakko Westerbeke

Beheerder
Moderator
Lid van de TWENOT
Zou dan de I (of 1) onder de infanteriecompagnie-rechthoek kunnen betekenen dat dit een compagnie van het eerste regiment in de divisie was? M.a.w. 4e compagnie, 2e bataljon, 1e regiment, 225e infanteriedivisie?

Niels Henkemans

Lid van de TWENOT
In principe werkt dat niet zo. De combinatie van nummers blijft voorlopig een mysterie voor me. De complete markeringen zouden wel helpen... Als de 8 een S is zou het evt. kunnen gaan om de staff van I./Btl.

Laatst bewerkt:
Deze foto zal van dezelfde datum zijn. Opvallend zijn voor mij de twee identieke één-assige karren, die niet hoorden tot de Wehrmacht standaard uitrusting voor zover ik weet. Lijkt niet waarschijnlijk dat ze gevorderd zijn omdat ze volstrekt identiek zijn, wellicht buitgemaakte exemplaren (van een ander leger).

Deze Gulaschkanone heeft dan weer wel gevorderde paarden lijkt me, weet ook niet of deze foto wel van dezelfde datum is.

Arjan

Jakko Westerbeke

Beheerder
Moderator
Lid van de TWENOT
In principe werkt dat niet zo.
:(

De complete markeringen zouden wel helpen...
Compleet gaat niet lukken: de foto’s zijn stiekem uit een dakraam gemaakt (zie ook de twee die Arjan hierboven geplaatst heeft), dus niet bepaald met de gelegenheid alles van alle kanten te fotograferen — als ze daar al de interesse voor gehad zou hebben.

Als de 8 een S is zou het evt. kunnen gaan om de staff van I./Btl.
Hier een uitsnede van de betreffende foto:

Tactisch teken.jpg

Zoals je ziet is hij nogal bewogen, waardoor het niet goed te zien is wat er nu echt staat — ik dénk een 8. Eronder staat duidelijk een 1, geen I (ik had de foto eerder niet bij de hand om dat detail te ontwaren).

Niels Henkemans

Lid van de TWENOT
Dit is het soort plaatje wat ik bedoelde. Op basis hiervan zou ik inderdaad 8.Kp. zeggen. Er lijkt ook een '.' te staan naast de '8'. Die punt zou er dus ook 8e van maken. Het gebruik van meerdere nummers is zeker niet uniek, dus misschien kan je het beste eens op zoek gaan naar andere voertuigen uit die periode met een vergelijkbaar systeem. Het zou me verbazen als dit niet al eens is uitgezocht voor andere eenheden. Vroeg-oorlogse symbolen zijn überhaupt niet mijn sterke punt ;)

Overigens zijn de officiële Duitse symbolen zoals die gebruikt werden in Gliederungen (Orders of Battle) niet identiek aan die op voertuigen gebruikt werden. De verdikkingen voor een compagnie of batterij zie je bijv. zelden op voertuigen. Voor een infanterie eenheid is een simpele rechthoek vaak genoeg.

Jakko Westerbeke

Beheerder
Moderator
Lid van de TWENOT
Mijn idee was ook dat er 8. staat en dus inderdaad 8e op z’n Duits is. Ik heb alleen geen idee hoe of waar ik foto’s van vergelijkbare voertuigen zou moeten vinden … het verbaast me eigenlijk altijd hoeveel dingen andere mensen op dit forum altijd op weten te duikelen, terwijl ik meestal niet veel verder kom dan de gebaande paden.

Hallo,
Binnen Infanterie-Regimenter of Infanterie-Bataillone, waren de 4., 8. en 12. Kompanie de MG-Kompanien. Deze waren georganiseerd in 3 schwere Maschinengewehr-Züge en 1 schwerer Granatwerferzug.
Verder waren er nog de Gefechtstroß, Verpflegungstroß I und II und de Gepäcktroß.
Aangenomen, dat dit de 8.(MG-)Kompanie is, kan de "I" staan voor b.v. I. Zug of Verpflegungstroß I of .....

Op de eerste foto staat een leichte Heeresfeldwagen (Hf 1). Die waren aan elk peloton in een infanteriecompagnie verbonden, plus een extra voor de compagnie. De karren heb ik niet kunnen vinden. Wel iets vergelijkbaars van Poolse makelij, machinegeweerkarren voor de wz 33. Die zijn ook door de Wehrmacht gebruikt.
Wellicht zijn dit exemplaren van een ander leger, het Tjechische bijvoorbeeld. Dat klopt ook met de info over machinegeweer compagnie nummers.

Oostenrijkse karren zou ook nog kunnen maar Ik begin er toch meer en meer van overtuigd te raken dat die één-assers gevorderd waren. Ik sluit zelfs niet uit dat het hondenkarren waren, de lamoenen zitten ook nogal laag. De volgende plaatjes tonen alle een vergelijkbaar type :

Nog wat plaatjes van paardentractie (225.ID) Woensdrecht 28-5-40 :

Ook nog een hoefsmid te zien op deze (ook Woensdrecht):

225.ID België (Gent/Brugge):

Groet,

Arjan

Laatst bewerkt:
004-NFR (1).jpg Hierbij dezelfde wagen minder afgeschermd, helaas slecht te vergroten. De man met bakfiets komt er kennelijk juist aan. Nummer onder het taktische abzeichen is naar alle waarschijnlijkheid voertuig nummer. Bij taktische symbolen staan de eenheidsaanduidingen altijd links of rechts ernaast. Rechts is altijd eenheids aanduiding hier 8 Kompanie. Om bataljon/divisie te achterhalen is uit de foto onmogelijk. 004-NFR (1).jpg

Jakko Westerbeke

Beheerder
Moderator
Lid van de TWENOT
Bedankt, een grotere versie van die foto vinden om hem beter te bekijken zal niet zo’n punt zijn gezien deze vraag in principe voorkomt uit het museum dat de originelen in z’n beheer heeft, en daarom ook scans van hoge resolutie :)

Bovenaan