Charging set 300 W Mk.I

Jan van Harn

Lid van de TWENOT
In dit geval nog 1:1 digitaal, even een tussenstand. Graag jullie opmerkingen/aanvullingen.
1590583735812.png
1590583765255.png
1590583822057.png

Ik wil deze verschalen naar 1:35 en aanvragen voor 3D printen. Ook wat dat betreft graag tips. Afmetingen van het geheel worden ca. 10x10x10x mm (inclusief beschermkooi

Met vriendelijke groet,

Jan
 

Alex van de Wetering

FOC-begeleider
Lid van de TWENOT
Leuk project Jan!
Voor mijn gevoel mag het cilindervormige deel iets groter in diameter.(?)
Mocht je nog maten nodig hebben.....ik heb 2 originele Canadese Chore Horses in de garage staan:hm:

Qua printen....het hangt er heel erg vanaf waar je het laat doen en in welke kwaliteit en techniek. Als je het hebt over hars printen, zou ik bijna overwegen om hem als 1 deel te printen.....met eventueel een ondersteuning onder de ventilatorkap.
Als dat niet lukt, eventueel opdelen in 3 stukken; brandstoftankje.....en het blokje/ventilator, spoel in 2 stukken.

Alex
 

Jan van Harn

Lid van de TWENOT
Bedankt Alex,

Zou je een keer de lengte en diameter van het dynamo gedeelte en de hoofdmaten van de brandstoftank aan mij op kunnen geven. Ik heb afgelopen september foto's gemaakt, waarvan een enkele met een rolmaat erlangs. Ik had onvoldoende tijd om alles te meten en te schetsen. Met goede verhoudingen inschatten kom ik een heel eind.

Eventueel kan ik ook een tekening met de hoofdmaten maken en deze aan je mailen. Als je deze zou willen controleren, kan ik dit eenvoudig aanpassen (model is gemaakt op basis van schetsen in Inventor.

Ik heb het model zo gemaakt, dat deze zoveel mogelijk uit een stuk is. De ventilatorbehuizing is massief en een stuk met het gietstuk van de benzinemotor.
1590587228996.png
Soms kies ik voor een iets grotere dikte, zodat er voldoende materiaal overblijft.

Wordt vervolgd, Jan
 

Jakko Westerbeke

Forumbeheerder
Lid van de TWENOT
Ik weet niet waar dit aggregaat vandaan komt, maar het ziet er overtuigend uit. Als je het wilt verkleinen naar 1:35 en om 3D te printen, dan moet je wel rekening houden met minimale diktes van onderdelen — grote kans dat bijvoorbeeld de koelribben veel te dun uitpakken. (Ik teken liever op de afmetingen die ik ook echt wil hebben, zodat ik gelijk rekening kan houden met de juiste dikte zonder heen en weer te hoeven rekenen.)
 

Jan van Harn

Lid van de TWENOT
Hoi Jakko,

Hierbij een plaatje van dit aggregaat achterop een Brencarrier. Deze voertuigen hadden een 6V dynamo, terwijl de WS set no. 19 12 Volt nodig had. Met het aggregaat konden de accu's (in met rood omcirkelde kist met deksel) worden opgeladen (of rechtstreeks de WS worden gevoed).
1590600126417.png
Tekenen doe ik bewust 1:1, vervolgens kan ik het model in een keer verkleinen. Zoals al eerder aangegeven, houd ik wel rekening met de dikte. De koelribben zijn nu 4 mm, worden dus 0,13 mm dik. Ik wil dit t.z.t. met degene die het printwerk gaat doen, afstemmen. Als het nodig is pas ik een en ander aan.

Bedankt voor het meedenken en nogmaals: 3D printen is nieuw voor mij, dus alle tips zijn welkom.

Groeten, Jan
 
Laatst bewerkt:

Alex van de Wetering

FOC-begeleider
Lid van de TWENOT
Jan,
Ik kan de dynamo en tankje van het weekend (of misschien ervoor) wel even voor je opmeten....maar een schetsje met wat je nodig hebt, is nog makkelijker!

Net als Jakko had ik de set ook direct in 1/35 getekend, maar dat is natuurlijk aan een ieder voor zich om dat te beslissen. Ik zeg altijd....je tekent een schaalmodel, dus dan doe je dat ook in de maat van het schaalmodel.

Alex
 

Jakko Westerbeke

Forumbeheerder
Lid van de TWENOT
Hierbij een plaatje van dit aggregaat achterop een Brencarrier.
Op die foto staat een Universal Carrier :)

3D printen is nieuw voor mij, dus alle tips zijn welkom.
Daarom ook de tip om gelijk te tekenen op de afmetingen die je ook echt nodig hebt :) Wat je straks zult moeten doen is die ribben dikker maken, want mijn beperkte ervaring met 3D-printen is dat 0,13 mm veel te dun gaat zijn voor een printer. Het werkt eenvoudiger als je eerst weet wat het minimum is dat de printer aankan en dan gelijk in je tekening daar rekening mee houdt. Ook nog een punt is dat tekenen in 1:1 kan resulteren in een onderdeel dat niet op het model past, omdat daar iets mis is in de maatvoering. Stel dat (eenvoudig voorbeeld) je een kist tekent die in het echt 100 cm lang is; na verkleinen naar 1:35 wordt je geprinte kist dan 28,6 mm lang. Maar wat als de fabrikant van het plastic model maar 28 mm ruimte gelaten heeft op de plek waar de kist moet komen? Beter dus om het model op te meten en je tekening daarnaar te maken.
 

Jan van Harn

Lid van de TWENOT
Beste Jakko,

Ik heb het model inmiddels verschaald naar 1:35. Dat betekende inderdaad een aantal aanpassingen en houdt in, dat ik de beschermkooi niet 3D kan printen (wordt te zwak). Deze zal ik zelf moeten maken. Voor het overige lijkt het aardig te lukken.

1590661716955.png

1590661797392.png
Maten op het spatbord heb ik gecontroleerd op het model, wel goed dat je dat aangeeft.

Op die foto staat een Universal Carrier :)
Dank je, helemaal correct.

Heb jij of iemand anders hier ervaring met Shapeways? Voor dit deel (1 cm3) lijkt dit qua kosten mee te vallen.

Groeten, Jan
 

Jan van Harn

Lid van de TWENOT
Beste Alex,

Hierbij een tekening met de maten in 1:1 (dus niet de maten in 1:35). Zou je deze voor mij willen controleren, als je in de gelegenheid bent?

Ik had in eerste instantie de beschermbeugels erop zitten, maar dat kan niet met 3D printtechniek, omdat deze veel te dun zijn. Verder is het ding zo klein, dat ik er een aantal op een soort sprue moet printen.

Voor ik hiermee verder ga, wil ik eerst weten of de afmetingen en de verhoudingen kloppen. Zie de maten hieronder:

1592587141153.png
Ik wil het afschermkapje van de uitlaat en de bediening voor het toerental nog toevoegen. Volgens mij lijkt het er dan aardig op:

1592587354571.png
Voor een idee van de grootte: bovenstaande is 38 mm lang.

Alvast bedankt voor de moeite.

Met vriendelijke groet, Jan
 

Alex van de Wetering

FOC-begeleider
Lid van de TWENOT
Jan,

Ik zal dit weekend even voor je kijken. Als ik de plaatjes zo bekijk heb je de maten en verhoudingen nu goed te pakken. Ik twijfel wel een beetje over het uitlaatje; ik dacht dat alle chore horses een veel kleiner uitlaatje hadden.......zo'n dingetje dat op een Oreo koekje lijkt:hm:. Ik twijfel dus een beetje of die van het voorbeeld op de carrier wel origineel is.
 

Jan van Harn

Lid van de TWENOT
Alex,
Het was me op foto's nog niet opgevallen dat er een andere demper op zit. Ik zie nu een verschil.
Zou je de diameter van 'jouw' demper willen opmeten? Dan pas ik het model aan.
 

Frank Langeler

Lid van de TWENOT
Hoi Jan,

Mooi werk. Zelf veel ervaring op shapeways en 1 tip, hol hem uit. Dit scheelt aanzienlijk in de kosten. 0.3 mm is minimale dikte voor hun meest accurate printsel. En zet hem daarna in je winkeltje. Verdien je er ook nog wat aan;)
 

Alex van de Wetering

FOC-begeleider
Lid van de TWENOT
IMG_2604.JPG

De afscherm-kap is ter plaatse ongeveer 65 tot 67mm (op de ene Chorse horse meet ik 65, de andere 67). Rond het gat, loopt het plaatwerk echter weer een beetje omhoog, tot ongeveer 73mm


IMG_2607.JPGIMG_2608.JPG
 

Alex van de Wetering

FOC-begeleider
Lid van de TWENOT
Dit is een origineel NOS Chore horse uitlaatje. De diameter is 100mm. de hoogte van het geheel 105mm. Ik vermoed dat de uitlaat op de carrier die je laat zien van een na-oorlogs BSA setje is, maar dat durf ik niet mer zekerheid te zeggen. BSA maakte in de jaren '50, '60 een vrijwel identieke kopie van de Chore Horse.

IMG_2611.JPG
IMG_2612.JPG

IMG_2613.JPG
 

Jan van Harn

Lid van de TWENOT
Hoi Alex,

Ik ben erg blij met je meetwerk en de bijbehorende foto's. Hiermee ga ik het model bijwerken. En natuurlijk komt de originele uitlaat erop. Alleen de gaatjes moet ik vermoedelijk weglaten, deze zijn te klein.
Wordt vervolgd, ik hou je op de hoogte.

Hoi Frank, bedankt voor je tip, ik ga proberen hem uit te hollen. En wat bedoel je met winkeltje ... ?

Groeten, Jan
 

Frank Langeler

Lid van de TWENOT
Op shapeways kun je je eigen winkeltje beginnen. Je upload je ontwerp naar shapeways en als het printbaar is kun je daar je eigen shop beginnen. Je zet je ontwerp in je winkeltje en je gooit er een leuke marge overheen. Bezoekers van de site zien je ontwerp en kunnen het kopen. Geen gedoe. Shapeways verzorgt alles en eens in de zoveel tijd, als je wat verkocht hebt, stort shapeways je winst.

Ik zou je ontwerp sowieso een keer uploaden naar shapeways. Die hebben een eenvoudige tool waar te dunne of te kleine onderdelen rood worden. Zo kun je zien of je ribjes te dun zijn en of je bougie ookmprintbaar is. Ik doe ditbgeregeld bij mijn ontwerpen om teleurstelling aan het eind te voorkomen....

DC8BDBF7-3763-426D-83DE-6774129D74F6.jpeg
Dit is een van mijn shapeways avontuurtjes.... 1/16
 

Jan van Harn

Lid van de TWENOT
Frank,

Ik heb al wel contact gehad met Shapeways, maar hun tools nog niet geprobeerd. Allemaal nog wat vluchtig. Wel heb ik gekeken naar printmethode en kleinste afmetingen. Daarom is bijvoorbeeld de beschermkooi er inmiddels weer af en heb ik enkele details weggehaald of direct met de 'romp' verbonden.

Ik ga het model afwerken met de gegevens van Alex en dan ermee terug naar Shapeways. En dat winkeltje kan een mooie toegevoegde waarde zijn.

Je avontuurtje hierboven is, zoals je elders aangaf, niet van een avonduurtje. Ik vind het er erg mooi uit zien. In deze schaal kun je ook meteen meer dan in 1:35, zeker als je de afmetingen van de generator bekijkt. In dat opzicht had ik eerst iets te hoge verwachtingen van 3D printen.
 

Frank Langeler

Lid van de TWENOT
3D heeft echt wel een toekomst maar, persoonlijke mening, ik vind het voor 1/35 nog te grof en te duur. Daarbij, maar dat maak je nu ook zelf mee, gaat er heel veel tijd in een ontwerp zitten.

Er zijn trouwens ook adresjes die op maat etsen, misschien een ideetje voor de kooi?
 

Jan van Harn

Lid van de TWENOT
Als ik inderdaad kijk naar de benodigde tijd, nu 20-25 uur (heb het niet precies bijgehouden), dan verwacht ik dit niet vaak te doen. In die tijd ben ik liever aan het bouwen, dat levert me meer voldoening op.

Ik heb op dit moment nog geen goed idee van de prijs, maar wil toch eens kijken of dit een toegevoegde waarde is.

Waar kan ik voor eventueel etswerk terecht?
 

Alex van de Wetering

FOC-begeleider
Lid van de TWENOT
Jan, graag gedaan. Zoals je ziet, zat je qua maten al aardig goed.

Dit is een van mijn shapeways avontuurtjes.... 1/16
Heel fraai werk, Frank!

Qua 3D printen. Naar mijn idee geeft het weer een heel scala aan nieuwe mogelijkheden binnen de modelbouw, maar het is ook weer niet de oplossing voor "alles". Ik bedoel, er zijn mensen die alles in 3d Printen willen doen en dat is niet altijd ideaal. Je moet het echt per geval en materiaal bekijken wat de best passende methode is. Soms is etsen de enige/beste mogelijkheid om iets te realiseren (gaas bijvoorbeeld)....in andere gevallen is het 3D printen (wielen, rups sckakels). Maar net als Jan, geeft hetzelf prutsen achter m'n bureautje mij de meeste voldoening.
 
Bovenaan