[Bas] Chevrolet gun tractor (13-11)

Alex van de Wetering

FOC-begeleider
Lid van de TWENOT
Re: [Bas] Chevrolet gun tractor

Bas, hele goeie keus.....echt een oldie, but goodie!

De beste walkaround die ik ken, is een papieren versie.

Maar er staat ook wat online:
https://s661.photobucket.com/user/8Hussar/library/Allied%20CMP%20CHEV%20Family/Chev%20FAT%20Cab%2013%20-%20CWM?page=1

Alex

Bas Hermsen

Lid van de TWENOT

Inheb de kit binnen, maar de cabine ligt in drie delen en is krom. Dit krijg ik niet meer recht :(

Nu zit er een gietraam bij met een cabineopbouw van een 15 cwt Heeft iemand tekeningen van de bak die hier ophoort? Dan maak ik er een mooi knutselproject van. Dit voertuig vind ik nu ik het zo zie ook mooier en leuker om de maken dan een guntractor.

Alex van de Wetering

FOC-begeleider
Lid van de TWENOT
Re: [Bas] Chevrolet 15 CWT

Bas,

Ik heb nog wel een Gun Tractor kap voor je, als je interesse hebt.

De 15cwt heeft ook kleinere wielen, andere benzinetanks, chassis zonder lier en nog wat verschillen. Ik heb een deel van die onderdelen liggen, dus geef maar een gil.

Alex

Bas Hermsen

Lid van de TWENOT
Re: [Bas] Chevrolet 15 CWT

De kap is aan de rechterzijde en deel van het dak verbogen en een deel is afgebroken. Ook zit er een scheur in, deel van het dakraam. Heb geprobeerd dit terug te buigen, maar het lijkt erop alsof dit jaren lang onder spanning heeft gezeten. Er zal wel iets op de doos hebben gelegen. Ik kan een hoop met plastic, dit is onbegonnen werk. Als het alleen de zijkant was geweest dan had ik die wel vervangen.

@ Alex; als je nog een complete kap over hebt dan ontvang ik die graag van je. Een 15 cwt is dus anders :nouja: Ik heb van dit materieel ook echt totaal geen verstand :)

Alex van de Wetering

FOC-begeleider
Lid van de TWENOT

Ja, de 15cwt lijkt in eerste instantie grotendeels hetzelfde, maar is echt een stuk anders.

Als je me je adres even stuurt per mail of PB, dan stuur ik je een kap/body op. Voor de goede orde....het gaat dus om de body met dat aangegoten cabine-dak(?)

Alex

Herman Haverhals

Lid van de TWENOT

Hi Bas,

Ik heb nog wel het ea voor ombouw trajecten.
Verschillende mogelijkheden (niet moeilijk allemaal) van LRDG (je heb allen een goede start met de juiste grill ;) ) tot c60l. Maar dan blijft er weinig over van het FOC concept in deze...

Herman

Bas Hermsen

Lid van de TWENOT

@ Alex, ik heb je een mailtje gestuurd.

@ Herman, mijn intentie is om zoveel mogelijk van de kit te gebruiken en deze aan te passen en te detailleren en dit zo uitgebreid als mogelijk hier stap voor stap te beschrijven. Het hangt er ook wel vanaf wat ik vind aan informatie. Ga dat boekje die Alex opgaf in ieder geval bestellen.

PietvanHees

Lid van de TWENOT

Walkaround van een guntractor meende ik nog ergens te weten, maar hij heeft wel een walkaround van een weasel en een buffalo staan (!)

Als je de eigenaar van de site een bericht stuurt met wat je nodig heb kan hij je misschien helpen, hij heeft ontzettend veel info.

http://www.model-maniac.nl/

Bas Hermsen

Lid van de TWENOT

Ook ik heb nu weer tijd voor een nieuw project en ik probeer hier mijn technieken en bouwaanpak te delen. Hopelijk heeft iemand er wat aan. Ik heb al veel opgestoken van de andere bouwprojecten hier in de FOC.

De bouw start bij mij met het verwijderen van gietnaden, flash en sinkmarks. Eerst verwijder ik de zichtbare gietnaden en flash met een x-acto 11 mesje en voor de moeilijk bereikbare plekken een Olfa mesje of een micro bijteltje (deze heb je van verschillende merken). Daarna breng ik een laagje tamiya extra thin aan schuur daarna deze delen. De glimmende delen zijn dan de delen die geplamuurd kunnen worden. Hiervoor gebruik ik uitsluitend Alabastine plamuur in de metale tube. Die plamuur in de plastic tube is de acrylversie en die schuurt niet fijn. Met een tiger zaagje haal ik de grote delen weg, zoals hier het motorblok.

Bas Slaats

TWENOT-bestuurslid
Lid van de TWENOT

Dan merk je pas goed hoeveel de modelbouw de afgelopen jaren zich ontwikkeld heeft. Succes met deze uitdaging.

Gr Bas

Alex van de Wetering

FOC-begeleider
Lid van de TWENOT

Bas,

Goed dat je gestart bent! Ik ben heel benieuwd wat je ervan gaat maken. Qua ejector pin marks vind ik altijd vooral diegene aan de onderkant van de koplamp-schalen knap irritant....die zie je ook echt zitten als je er niks aan doet.

Succes,
Alex

Bas Hermsen

Lid van de TWENOT

Na het verwijderen van de grote naden en flash vul ik de sinkmarks op met secondelijm en talkpoeder. Dit wordt harder dan plamuur en je kan er beter onderdelen op lijmen. In het flesje stop ik de talkpoeder en deze blaas ik dan vanuit het flesje over een druppel secondelijm heen. Hierna zijn de stappen weergegeven. Van belang is dat je de opgevulde delen schuurt met schuurpapier en niet met een vijl, dat laatste werkt niet goed. Ik gebruik van die nagelsticks met schuurpapier erop, korrel 600 en dan kan je deze nog polijsten met een fijnere korrel.

Bas Hermsen

Lid van de TWENOT
Re: [Bas] Chevrolet gun tractor (4-11)

Als alle sinkmarks zijn opgevuld ga ik referentiefoto’s na wat er klopt en wat onjuist is weergegeven in het model. Dan maak ik de keuze wat ik aan ga passen en wat niet. Dit hangt er vooral vanaf wat je er later nog van kan zien. In dit geval maak ik het chassic eerst strak en vul op wat nog nader gedetailleerd gaat worden met nieuw te maken onderdelen.

De verstevigingsribben heb ik op 1 van de 8 punten, waaraan de bladveren op gemonteerd worden, vervangen door evergreenplaat. Wat van belang is als je een haakse snede wilt is dat je het mesje onder de juiste zet. Dus niet recht op het werkstuk, maar iets onder een hoek. Hiermee vang je de schuine hoek van het mesje op en hoef je nadien niet meer te schuren. Soms zijn de onderdelen zo klein dat schuren ook niet meer goed mogelijk is. Dan ben je wel gedwongen om het in een keer goed uit het plasticplaat te snijden. Dit kan je goed oefenen op staf. Probeer hier maar eens vlakke plakjes van te snijden. Dan leer je goed hoe je het mesje moet hanteren en onder welke hoek je het beste kan snijden.

Zo moet je het mesje dus niet houden, maar je moet hem meer kantelen. Alleen op die manier snij je haaks uit.

De onderdelen kan ik dan direct plakken en hoef je niet meer na te bewerken met een vijl of schuurpapier.

In dikkere delen evergreen gebruiken altijd de tiger zaag. Onder de 1mm plaat snij ik alles.

Paar klinknagels toegevoegd met een punch and die. Sinds kort heb ik er 1 van rptools en dat is een aanrader.

Deze steun is een hoekprofiel en niet massief. Snelste was om de opening te simuleren door deze uit te boren en met een mesje vierkant te maken. Gebruik hier een nieuw mesje voor, anders gaat het mis.

Controleren tussentijds en steeds iets verder uitwerken totdat het goed is.

Er zit nu ongeveer 4 uur bouwtijd in.

Bas Hermsen

Lid van de TWENOT
Re: [Bas] Chevrolet gun tractor (5-11)

Weer wat verder met het chassis. Heb het frame in de mr surfacer gezet en het eerste detail toegevoegd.

Bas Hermsen

Lid van de TWENOT
Re: [Bas] Chevrolet gun tractor (7-11)

Had wel zin om iets van de motor te maken. Je gaat er niet veel van zien als de kap er op zit, maar je kan wel het een en ander zien door de kieren van de carrosserie. Het gaat in dit geval om een Chevrolet 216 motor. Nog niet alles zit erop wat er op hoort en de hoogte van het onderblok klopt niet helemaal. De fan zit laag t.o.v de radiator. Maar dat mag de pret niet drukken.

Hier zie je een duidelijke naad in het kleppendeksel, maar dit deel van de motor is straks niet meer te zien.

Ik weet niet of dit een ww2 tijdperk dynamo is? Dit vond ik op het net iig en leek ouder dat die dingen vanaf de jaren '70

Jan van Harn

Lid van de TWENOT
Re: [Bas] Chevrolet gun tractor (11-11)

Beste Bas,

Je verbetert veel details op een eenvoudige manier en geeft intussen op een duidelijke manier praktische tips. Ik heb er weer van geleerd, bedankt.

De motor heb je behoorlijk onder handen genomen in verhouding tot wat je ziet, petje af.

En gezien de aangegeven bouwtijd heb je een aardig tempo.

Groeten, Jan

Bas Hermsen

Lid van de TWENOT
Re: [Bas] Chevrolet gun tractor (11-11)

Dank je Jan, fijn dat je er iets aan hebt :)

Weer een stapje verder en een begin gemaakt met een van de bladveren. Daarnaast nog twee sinkmarks aangepakt. De traanplaat plaats ik weer terug met evergreen of treched sprue.

Eerst een gaatje geboort in de sinkmark

Dan met een xacto 11 mesje aan de andere zijde het gat groter maken door het mesje rond te draaien.

Stuk gietraam op maat maken. Heb je meteen hetzelfde plastic en dat lijmt het netste.

En klaar.

Alex van de Wetering

FOC-begeleider
Lid van de TWENOT
Bas, je bent weer lekker bezig. Vooral met de bladveren kan je goed zien wat je kan behalen met de onderdelen uit de kit en wat rest-stukjes plastic.

well done.

Alex

Bovenaan