[Arjan] LVT(A)-2 26 ASRE Westkapelle/Vlissingen

Jakko Westerbeke

Forumbeheerder
Lid van de TWENOT
Arjan Wiskerke zei:
Wat de Sten Gun Mk V betreft, ik kende dit wapen eerlijk gezegd niet
Dat is de „luxe” Sten die vooral voor de Para’s ontwikkeld was, met houten pistoolgreep, kolf, e.d. waardoor het eindelijk een redelijk wapen werd. Commando’s gebruiken amper Stens maar bijna uitsluitend M1928 Thompsons, en misschien ook af en toe een M1. Hier een goede foto van Noren van No. 10 Commando, afgaande op de schuur duidelijk in Zeeland genomen:

De rechter man is duidelijk bewapend met een M1928, dat van de linker is er ook eentje, hoewel dat minder goed te zien is — het ontbreken van de „oren” aan weerszijden van het achtervizier is een goede aanwijzing.

Dit bewijst natuurlijk niet dat er géén Stens gebruikt zijn, maar ik kan me er zo snel geen beelden van herinneren (ik realiseer me nu dan ook dat één van de poppen in het Polderhuis in Westkapelle waarschijnlijk dus ook min of meer verkeerd bewapend is).

Jakko Westerbeke

Forumbeheerder
Lid van de TWENOT
Dat zijn allebei M1928s :) De M1 en M1A1 hadden een recht voorhout, maar de M1928 kon van een recht voorhout of een verticale greep voorzien worden, net wat de klant wilde. Als er een compensator op de monding zit, zoals bij allebei de wapens in die foto, dan is het nooit een M1/M1A1.

Forgotten Weapons heeft een heel goed overzicht, als je een paar uur de tijd hebt :) https://www.youtube.com/playlist?list=PLypb6wjv1oOBV6SM7BEQGSno5FvhiXxvH

Merci Jakko, ik hoef dus in ieder geval gelukkig geen verticale grepen te zetten aan de 1/35 Thompsons waarover ik beschik ;) . Op het filmpje van de Noorse commando's is trouwens ook een commando te zien die aan het schieten is met zo'n ding waar de kolf van verwijderd is.

Arjan

Jakko Westerbeke

Forumbeheerder
Lid van de TWENOT
Klopt, die ging er bij de M1921 en M1928 af door alleen maar een knop in te drukken (zie de Forgotten Weapons-filmpjes over die wapens). Een M1 Thompson aanpassen naar eentje die goed door kan gaan voor een M1928 is vooral een kwestie van een stukje plastic staaf aan de monding lijmen om voor de compensator door te gaan, de spangreep aan de rechterkant weghalen, een hap uit de kast halen rechts boven het magazijn en de oren van het vizier vervangen door rechthoekige (een rechthoekig stukje plastic staaf lijkt me al voldoende).

Ik ben er intussen wel achter dat de meest gebruikte affuit voor zowel de 0.30 als 0.50 Brownings op LVT's degene was die AFV Club bijlevert in de LVT-4 kits. Helaas heb ik maar 4 van die dingen voor 4 LVT's (de Ding Hao kit bevat er geen) . Ik zal er vrees ik zeker een stuk of 4 zelf moeten bouwen want ik geloof niet dat deze affuit in algemene 1/35 US mg setjes zit. Ik krijg de indruk dat dit type affuit in het algemeen minder gebruikt werd want ik heb weinig foto's kunnen vinden en weet ook de type aanduiding niet. Dit is één van de weinige foto's die ik heb kunnen vinden (Duster):

Zelf bouwen is mogelijk maar wel een berg werk :huh: . Ik begrijp ook niet goed waarom nu juist dit type affuit op LVT's zat.

Arjan

Dit is volgens mij een early type cradle. Meer info is http://www.usarmymodels.com/ARTICLES/MG%20Mounts/MGmounts%20page%203%20D36960.html hiet te vinden

In models te vinden bij bijvoorbeeld https://tigermodeldesigns.com/product/35-1336-early-ww-ii-50-cal-cradle-and-ammo-cans-type-1/

Bedankt Bart, dat is em. Dat wordt dan zelf bouwen want after market setjes zijn hier taboe en bovendien voor de prijs van 4 van die Tiger Model cradles plus verzendkosten kan ik nog goedkoper een nieuwe AFV Club LVT-4 kit (die 4 stuks bevat) aanschaffen :) .

Groet,

Arjan

Geen dank.

Er zijn ook goedkopere alternatieve te vinden van bijvoorbeeld tasca (https://hlj.com/1-35-scale-browning-m2-machine-gun-set-b-w-cradle-tac35-l9)

Bedankt Bart, het Tasca setje is ook niet zo eenvoudig verkrijgbaar zie ik. Ik ben alvast maar begonnen met zelf 4 stuks te maken.

Ik heb de afgelopen tijd ook eens wat figuurtjes gebouwd om te zien wat ik kan gebruiken en hoe (met eventuele aanpassingen). Moet nog wel wat gietnaden weg schuren en kieren vullen. Het Miniart setje is best goed, beter in ieder geval dan de vroegere setjes die ik ken. De Bronco figuren bevallen me erg goed, weinig gietnaden, goede passing en overtuigende, natuurlijk ogende poses. Wel missen de Bronco figuren wat scherpte/definitie.

De figuur van de laatste foto zal waarschijnlijk niet tot de mogelijkheden behoren omdat er vast geen verlengsnoeren voor de koptelefoon en microfoon waren :) .

Groet,

Arjan

Jakko Westerbeke

Forumbeheerder
Lid van de TWENOT
Arjan Wiskerke zei:
Ik krijg de indruk dat dit type affuit in het algemeen minder gebruikt werd want ik heb weinig foto's kunnen vinden en weet ook de type aanduiding niet. Dit is één van de weinige foto's die ik heb kunnen vinden (Duster):

Dat lijkt er sterk op dat die niet op dat voertuig hoort, maar erop gezet is door iemand die geen geschiktere had. Deze affuiten zaten vooral op M2 halftracks (niet op de M2A1), M3A1 scout cars en LVT’s, bij mijn weten, en amper op voertuigen van later in WOII (behalve dan dus LVT’s).
Arjan Wiskerke zei:
Ik begrijp ook niet goed waarom nu juist dit type affuit op LVT's zat.
De enige reden die ik kan bedenken is omdat er ergens een voorraad van was, maar misschien dat het een heel andere oorzaak had. Wie het weet mag het zeggen :)

Dat figuur met de koptelefoon en microfoon zou je natuurlijk in het andere luik kunnen zetten, dan zit hij dichtbij de radio.

Merci Jakko, wellicht was het voordeel van de affuit in kwestie dat ie voor zowel de .30 als .50 Browning gebruikt kon worden. Ik weet niet of dat ook voor andere affuit types gold.

Groet,

Arjan

Herman Haverhals

Lid van de TWENOT
barttigges zei:
Geen dank.

Er zijn ook goedkopere alternatieve te vinden van bijvoorbeeld tasca (https://hlj.com/1-35-scale-browning-m2-machine-gun-set-b-w-cradle-tac35-l9)
@Arjan,
Je kan natuurlijk ook een oproep plaatsen alhier... :D :D
Ik heb er denk ik wel 2 voor je (stuur maar een P:cool:

Herman

Jakko Westerbeke

Forumbeheerder
Lid van de TWENOT
Arjan Wiskerke zei:
wellicht was het voordeel van de affuit in kwestie dat ie voor zowel de .30 als .50 Browning gebruikt kon worden. Ik weet niet of dat ook voor andere affuit types gold.
Sommige wel, andere niet :) Even wat zoeken levert op dat deze de D36960 Cradle, Pintle and Ammunition Box Assembly is:

De latere D40733 Cradle and Pintle Assembly die bijvoorbeeld op halftracks gebruikt werd, was ook geschikt voor allebei:

Het achterste gat, waar pen M bij afgebeeld staat, is om een M2 machinegeweer te monteren, de gaten net wat verder naar voren zijn voor de M1917 en M1919.

Bron: http://www.usarmymodels.com/ARTICLES/MG%20Mounts/MGmounts%20page%201.html

Merci Jakko, fijn dat er toch nog meer mensen gek genoeg zijn om zich te verdiepen in de wondere wereld van de affuiten :rofl: . Ik was inmiddels ook tot de conclusie gekomen dat de latere mount ook voor beide mg's gebruikt werd. Op sommige LVT's zie je zelfs allebei de mounts in gebruik zoals op deze foto van Scarborough :

Opmerkelijk ook is dat bij de rechter 0.30 mg van Scarborough een aanpassing gemaakt is waardoor de bevestiging voor een verticale munitie kist nu gebruikt kan worden voor een horizontale. Het voertuig op de voorgrond heeft dezelfde aanpassing. Ik wil met een van mijn LVT-4 modellen "Sevenoaks"" nabouwen en die lijkt ook deze aanpassing van verticaal naar horizontaal te hebben :

Het lijkt er bij dit voertuig ook op dat het Polsten platform hier niet schuin op het dak gemonteerd is maar gewoon vlak, maar dat is weer een ander onderwerp.

Groet,

Arjan

Jakko Westerbeke

Forumbeheerder
Lid van de TWENOT
Arjan Wiskerke zei:
fijn dat er toch nog meer mensen gek genoeg zijn om zich te verdiepen in de wondere wereld van de affuiten :rofl: .
Dit zijn nu net de soort details waarvan ik niet snap dat de reactie vaak is dat je er niet over moet zeuren als ze niet kloppen :) Ik kan veel beter leven met bijvoorbeeld een te korte of te brede romp op een model of teveel of te weinig klinknagels dan met historisch incorrecte affuiten, antennevoeten of wapens …
Arjan Wiskerke zei:
Opmerkelijk ook is dat bij de rechter 0.30 mg van Scarborough een aanpassing gemaakt is waardoor de bevestiging voor een verticale munitie kist nu gebruikt kan worden voor een horizontale.
Dit verklaart een hele hoop over de affuiten op de LVT(4) die ik nog altijd eens af moet maken. Ik had al door dat het die vroege affuiten moesten zijn, maar kon niet ontdekken hoe het munitieblik voor de M1919 daar dan aan vast zou moeten zitten. Uiteindelijk heb ik ze er maar gewoon aan de zijkant opgelijmd onder het motto dat het beter is dát hij daar zit, dan dat duidelijk is hóé hij daar zou moeten zitten. Het zal dus wel deze aanpassing geweest zijn.

De duidelijkste foto's met deze verticaal/horizontale aanpassing - zo te zien heeft men gewoon een gat gemaakt in de achterwand van de verticale bak- zijn wel van LVT's in Zeeuws-Vlaanderen, of de LVT's in Walcheren ook deze aanpassing hadden is helaas op foto's niet te zien. Als je goed kijkt zie je dat "Slough" ook deze aanpassing had. Nog een verhelderend plaatje uit de regio Terneuzen :

Deze LVT-4 aan boord van LCT 789 lijkt nog een min of meer intacte verticale bak te hebben met een slecht passende ammo kist erin :

Groet,

Arjan

Eerste stappen van scratchen mg affuiten.

- AFV Club affuit helften op 0.5 mm styreen lijmen met Gator's lijm.
- Na droging de omtrek van de master met passer punt inkrassen op styreen.
- Masters op stukjes styreen in water weken en daarna voorzichtig de masters verwijderen.
- Ingekraste styreen stukjes grof uitsnijden en verdubbelen met nog een laag 0.5 mm weer verlijmd met Gator's.
- Na droging dubbele stukjes 0.5mm styreen in vorm snijden/vijlen.
- Dubbele stukjes daarna weer losweken met water en voorzichtig scheiden met een scheermesje en lijmresten verwijderen.

Ik gebruik Gator's lijm dus voor dingen die tijdelijk goed vast moeten zitten maar daarna weer probleemloos losgemaakt kunnen worden. Het zwakke punt van Gator's is dat het niet tegen water kan en die eigenschap gebruik ik dus in mijn voordeel.

Tools of the trade, ben mijn boortjes vergeten die ik altijd in stukjes sprue steek. Heb een klein boortje gebruikt om de loopjes uit te boren. Heb Meng 0.8mm boutkopjes gebruikt en een stel greintjes. Ben geen liefhebber van de punch & die set voor kleine klinknagels. Mijn ervaring is dat de gaten in de die na een keer of 50 gebruik toch wat uitlubberen en dan loopt de kwaliteit van de schijfjes hard terug. Ik gebruik graag Meng boutjes, afsnijden doe ik met een beitelvormig mesje. Oude credit cards gebruik ik graag als snijmatje voor pe en dat soort dingen.

Op de foto zijn nog twee dubbele 0.5mm styreen stukjes te zien, deze moeten dus nog losgeweekt worden. De Brownings zijn de Italeri exemplaren uit de kit :

Arjan

Ben eerlijk gezegd blij dat het affuiten scratchwerk erop zit :) . Dit is toch het soort werk waar ik eigenlijk niet veel lol in heb. Ik heb de schilden provisorisch vastgelijmd en moet nu alleen nog bevestigingsbeugels maken.

Arjan

Merci Alex. Ik heb intussen een Kübelwagen wieltje bewerkt, door midden gezaagd en daarna de band uitgehold. Lijkt me dat dit voor de achterkant van de LVT redelijk goed past. Verder mijn eerste poging om een float te maken. Heb 3 afgeronde balsa latjes van 0.5 x 0.5 cm aan elkaar gelijmd en die daarna beplakt met strookjes papier. Het recept is denk ik goed maar de uitvoering kan nog wel wat beter.

Arjan

Jakko Westerbeke

Forumbeheerder
Lid van de TWENOT
Die opblaasmatras kan er zeker mee door, als je het mij vraagt. Ook de banden werken goed zo te zien, ik moet nodig eens zo’n wiel opsnorren voor m’n LVT(4) …

Het waren kapok drijvers oorspronkelijk bedoeld voor een drijvende voetbrug. Eigenlijk hoort er nog een stok aan de touwen op de korte zijden te zitten. Het was dus een houtje-touwtje systeem zoals van de Commando klimtouwen.

Ik denk dat Kübelbanden net te smal zijn voor de voorbumper van een LVT-4. Ik zal eens in mijn voorraad wielen kijken wat hiervoor het meest geschikt zou zijn.

Arjan

Jakko Westerbeke

Forumbeheerder
Lid van de TWENOT
Dat is het dus, kapok. Een luchtbed leek me al onwaarschijnlijk, maar daar hebben ze nog het meeste van weg dus noemde ik ze altijd maar zo :)

Bovenaan