[Arjan] LVT(A)-2 26 ASRE Westkapelle/Vlissingen

Dit lijkt me een projectje dat ook voor mij te behappen moet zijn. Aanpassingen zullen minimaal zijn :

- lightening holes in spanwielen maken
- plexiglas koepels op luiken
- pantser platen op pontons en verplaatste opstapjes toevoegen

After market : Decal setje van Bison Decals.

Referentie foto's:

Arjan

Jakko Westerbeke

Forumbeheerder
Lid van de TWENOT
Re: LVT(A)-2 26 ASRE Westkapelle/Vlissingen

Die staat ook nog op m’n lijstje om ooit te gaan bouwen … Maar ongetwijfeld kun je er met weinig moeite meer aan verbeteren :) (Heb je trouwens de artikelen van Bruce Crosby in Military Modelling die over dit model gaan?)

Hallo Jakko, de Italeri LVT 2 en LVT (A)2 kits zijn een stuk minder bewerkelijk dan de LVT 4 kit van deze fabrikant. Ik ben nu ook bezig met de vroegere LVT 2 maar die heb ik maar achterwege gelaten voor mijn FOC inzending omdat ik hier al een begin mee had gemaakt. Ik heb bij deze al de driehoekige gaten in de spanwielen gemaakt waardoor het model er in mijn optiek meteen een stuk beter uit ziet. Ik ga eens kijken of ik de banden van een oud Jeep of Kübelwagen model zou kunnen gebruiken als stootwil voor de LVT's.

Ik heb trouwens geen idee wat de functie was van de plexiglas koepeltjes over de periscopen van de luiken (ook te zien bij sommige Westkapelle LVT 4's). Wellicht gewoon om regen- of buiswater lekkage tegen te gaan ?

Ik heb alleen het artikel van Bruce Crosby over de LVT 4.

edit: Je kunt natuurlijk ook gewoon deelnemen aan de FOC met jouw LVT 2 kit, lijkt me wel leuk.

Groet,

Arjan

Jakko Westerbeke

Forumbeheerder
Lid van de TWENOT

Arjan Wiskerke zei:
Ik ga eens kijken of ik de banden van een oud Jeep of Kübelwagen model zou kunnen gebruiken als stootwil voor de LVT’s.
Ik ben nog altijd op zoek naar eentje voor mijn LVT(4).
Arjan Wiskerke zei:
Ik heb trouwens geen idee wat de functie was van de plexiglas koepeltjes over de periscopen van de luiken (ook te zien bij sommige Westkapelle LVT 4's). Wellicht gewoon om regen- of buiswater lekkage tegen te gaan ?
Voor zover ik weet inderdaad om lekkage te voorkomen. Alleen besloegen ze vaak en werden daarom verwijderd.
Arjan Wiskerke zei:
Ik heb alleen het artikel van Bruce Crosby over de LVT 4.
Ik zal eens voor je op zoek gaan.
Arjan Wiskerke zei:
edit: Je kunt natuurlijk ook gewoon deelnemen aan de FOC met jouw LVT 2 kit, lijkt me wel leuk.
Dan moet ik er eerst eentje hebben voordat ik dat zou kunnen doen :)

Vanmorgen de driehoekige gaten in de spanwielen uitgesneden en heb daarmee het vervelendste klusje geklaard. Ik heb alleen de zichtzijde van de wielen voorzien van gaten want de achterste wielhelft zie je toch niet. De twee wielhelften zijn identiek dus als je de gaten verkloot heb je nog een herkansing :) .

Ik vraag me af of deze prominente verticale lasnaden op de ponton verwijderd moeten worden. Op foto's zie ik die niet dus ze zaten er niet of waren veel minder prominent.

Tenslotte nog even een plaatje om de verschillen te tonen tussen het dak van de LVT-2 (links) en LVT(A)-2 (rechts) :

Arjan

Jakko Westerbeke

Forumbeheerder
Lid van de TWENOT

PietvanHees zei:
Jakko, hoeveel kubel wielen wil je?
Eentje is al genoeg :) Ik heb er maar iets van een derde van nodig.
Arjan Wiskerke zei:
Tenslotte nog even een plaatje om de verschillen te tonen tussen het dak van de LVT-2 (links) en LVT(A)-2 (rechts) :

Welke ga je gebruiken? Als dat de ongepantserde is (voor de lezer die niet met LVT’s bekend is: dat is die met de grote ramen), dan is er de kans dat hij niet klopt qua vorm. Ik zal eerst eens even die artikels in MilMod opzoeken voordat ik verder typ …

Aha: Vol. 35 nummers 12 en 13 (oktober en november 2005), het tweede daarvan gaat over het ombouwen en detailleren van het Italeri-model, hoewel Bruce Crosby uitgaat van de LVT(A)(4) en die terugbouwt tot LVT(2) en LVT(A)(2). Het belangrijkste punt aan die ongepantserde cabine is dat veel schaaltekeningen en modellen hem verkeerd weergeven: het dak hoort horizontaal te zijn en niet aflopend zoals bij alle gepantserde cabines. Ik weet niet hoe dat zit bij het Italeri-model, en uit je foto kan ik dat niet echt halen :)

Merci Jakko, de ongepantserde cabine is afkomstig van kit nummer 6462 die ik al gedeeltelijk gebouwd had en waar ik ook mee verder ga. De gepantserde cabine is van kit nummer 6470, mijn inschrijving voor de FOC.

Het klopt inderdaad dat het dak van de ongepantserde cabine horizontaal loopt en die van de gepantserde afloopt. Het lijkt me dat Italeri dit goed gedaan heeft. Heb foto's van beide cabines op mijn model in aanbouw van kit 6462 :

Voor zover ik weet waren de LVT-2's van de landing in Westkapelle alle van het (A)-2, dus gepantserde cabine, type. LVT-2's met ongepantserde cabine zijn ingezet bij de landing op Zuid-Beveland.

Wat denk je van die lasnaden op de pontons, weghalen of niet ?

Arjan

Hallo Ron, er zijn niet zo bar veel foto's van LVT -2's ingezet in Nederland maar de bekende foto's van Canadese soldaten bij Leuth (Gelderland) laten zien dat hier ook beide types ingezet zijn.

Ongepantserde cabine :

Ongepantserde gevolgd door een gepantserde :

Ongepantserde met gepantserde op de achtergrond (laatste te herkennen aan de luchtinlaten op achterdek) :

Gepantserde weer te herkennen aan de hoekige luchtinlaten :

Groet,

Arjan

Bij nader inzien blijkt dat er bij de landing in Westkapelle toch wel degelijk ook LVT-2's met de ongepantserde cabine zijn ingezet.

Deze foto toont de grote ruiten van de ongepantserde cabine :

Op deze foto is het luchtinlaat rooster van een vroege LVT-2 te zien :

Arjan

Jakko Westerbeke

Forumbeheerder
Lid van de TWENOT

Arjan Wiskerke zei:
Het klopt inderdaad dat het dak van de ongepantserde cabine horizontaal loopt en die van de gepantserde afloopt. Het lijkt me dat Italeri dit goed gedaan heeft.
Ja, dat lijkt wel in orde. Vooral de tekeningen in het Squadron/Signal-boek over de LVT zijn verkeerd, zo uit m’n hoofd.
Arjan Wiskerke zei:
Voor zover ik weet waren de LVT-2's van de landing in Westkapelle alle van het (A)-2, dus gepantserde cabine, type.
In de film van P.G. Johnson over de Noorse commando’s op Walcheren zitten duidelijke beelden van een ongepantserde LVT(2) in een landingsvaartuig, wanneer hij de bemanning filmt door de opene voorruiten. Ik kan alleen zo snel geen beelden daarvan online vinden.
Arjan Wiskerke zei:
Wat denk je van die lasnaden op de pontons, weghalen of niet ?
Dat was ik in m’n vorige bericht vergeten te vermelden: in de door mij genoemde artikels staat een foto van die onderdelen met als bijschrift „Remove over scale weld lines” :)

Merci Jakko. De lasnaden zijn inmiddels verwijderd, pantserplaten toegevoegd, voorste step pockets wat verkleind en achterste step pockets verlaagd :

Arjan

Inmiddels is één romphelft zo goed als af. Heb de gemarkeerde vlakjes uitgesneden :

Bij leven en welzijn morgen de andere romphelft. Probleem bij de Italeri LVT modellen is dat je de rupsbanden moet monteren voordat je het bovendek met fenders monteert. Ik monteer normaal altijd pas rupsbanden nadat een model helemaal gebouwd en geschilderd is . De rupsbanden zijn hier evenwel zo dik, stug en krap bemeten en er is zo weinig speling met de fenders dat dit simpelweg niet haalbaar is. Misschien maak ik ook metalen assen aan de sprockets om te voorkomen dat de tracks, die onder redelijk wat spanning staan, de sprockets scheef trekken (heb dit bij een Italeri LVT-4 vroeger wel gemerkt). Als de tracks eenmaal zitten (niet zo eenvoudig dus) dan zien ze er naar mijn smaak best redelijk uit.

Arjan

Jakko Westerbeke

Forumbeheerder
Lid van de TWENOT

Kun je misschien de rupsbanden niet aan één kant loslaten, rond de wielen trekken en dan pas de uiteinden aan elkaar smelten?

Jakko Westerbeke zei:
Kun je misschien de rupsbanden niet aan één kant loslaten, rond de wielen trekken en dan pas de uiteinden aan elkaar smelten?
Dat was een optie geweest als ik de hoogste return rollers nog niet verlijmd had. Er is zelfs niet voldoende speling tussen die rollers en de verlijmde
fender om de track er langs te trekken. Ik zou dan ook die trapeziumvormige dingen aan de achterkant van de fenders pas naderhand moeten verlijmen. Kortom het lijkt mij het handigst om het model te spuiten met de tracks er al op, op zich ook weer niet zo'n ramp.

Groet,

Arjan

Tracks gemonteerd en romp zit in elkaar, nu nog een berg kleinere onderdeeltjes.

Mijn modelletje met de ongepantserde cabine is ook een eind op weg :

Arjan

Bedankt Willem. Ik ben intussen in het stadium beland dat ik schilden moet gaan maken voor de verschillende machine geweren. Dit is niet zo eenvoudig omdat goede, duidelijke foto's van de schilden voor de .50 en .30 caliber Browning op voertuig 3F ontbreken. Ik denk dat ik voor de .50 een schild ga maken dat lijkt op de dingen die bij Italeri's LVT-4 kit zitten. Moet verder nog de bevestigingsplaatjes voor de pantserplaten op de pontons en een Britse antennevoet maken.

Groet,

Arjan

Alex van de Wetering

FOC-begeleider
Lid van de TWENOT

Arjan,

Mooi werk! Het is me al die jaren gelukt de LVT's van Italeri te ontwijken, maar als ik dit zie, begint het toch wel te kriebelen om eens een exemplaar aan de "stash" toe te voegen. De Nichimo versie heb ik laatst al gedoneerd aan de eeuwige jachtvelden.

Die tracks zien er ook lang niet verkeerd uit, toch?

Ik wilde je al wat foto's sturen van die gepantserde koepeltjes van de LVT4 (er lagen er een stel bij het museum van Overloon), maar ik zie nu op de foto's dat jouw voorbeeld eenvoudigere schilden heeft.

Alex

Hallo Alex, die tracks zijn inderdaad nog zo beroerd niet en zeker heilig vergeleken bij de Nichimo elastiekjes :) . De LVT-2 kits zijn ook nog niet zo slecht hoewel er wel degelijk ergens iets niet klopt, in het echt is er toch echt meer speling tussen de tracks en de fenders. Bij deze kits moet je overigens nogal wat voorgeboorde gaatjes uitboren aan de onderkant van het dek en in andere onderdelen (zoals ook bij de latere 1/35 MTB kits). Dit is allemaal wel aangegeven op de bouwtekening maar je ziet die boorsymbolen makkelijk over het hoofd en dat kan dan later tot enige frustratie leiden :) .

Groet,

Arjan

Jakko Westerbeke

Forumbeheerder
Lid van de TWENOT

Alex van de Wetering zei:
Die tracks zien er ook lang niet verkeerd uit, toch?
Ze zijn alleen nogal stug, zeg ik gebaseerd op de LVT(4) van Italeri die ik ooit half gebouwd heb. Die van AFV Club zijn veel soepeler en liggen daarom beter om de wielen.

Merci Leon, ik denk inderdaad dat 3F dit soort platte schilden had voor de .30 caliber Brownings. Voor de .50 Browning lijkt dit er verdacht veel op maar ik kan er niet goed wijs uit, lijkt erop dat er aan de zijkanten een knik in zit en misschien zelfs nog iets van spaced armour ?

Groet ,

Arjan

Willem Visser

Lid van de TWENOT

Hoi Arjan, die knik zie ik (rechts). Het vreemde aan de linker kant is dat de jas of de schort van de man op de achtergrond tussen de twee lagen hangt.... ik denk dat die tweede laag iets in de achtergrond is dat precies in lijn staat met het schild.....?

Bovenaan