[Alex] Sherman Crab "Avalon", Overloon

Alex van de Wetering

FOC-begeleider
Lid van de TWENOT
Jakko,

Thanks.
Die ronde plaat wordt de ring voor de toren. Ik moet alleen het centrum nog met de snijpasser uitsnijden. Ik heb gekozen om deze eerst als plaat in de romp te lijmen omdat het dan makkelijker is om hem recht en zonder spanning in het gat te plaatsen.
Een nieuwe ring was nodig omdat de aansluiting/overgang tussen de Dragon ring en resin ring niet lekker was. Bovendien zat er net een fractie verschil in het centrum van de ringen. Nu heb ik weer een nette basis......ook al zit de toren er straks bovenop!

Alex van de Wetering

FOC-begeleider
Lid van de TWENOT
Aangezien de TWENOT meeting in Nieuw-Vennep helaas niet kon doorgaan, heb ik die dag een bezoek gebracht aan oorlogsmuseaum Overloon om "Avalon", en vooral de schade, nog eens van dichtbij te bekijken. Het museum is weer open en aangepast aan de RIVM regels. Kortom, er is wat geschoven met voertuigen, zodat iedereen voldoende afstand van elkaar kan houden, en er zijn wat meer afgebakende routes gemaakt. Daarnaast mogen er bij de "Blockbuster" en de "slag om Overloon" een beperkt aantal mensen tegelijk naar binnen. Het terras is gewoon open, maar ook hier wat meer afstand dan voorheen. Kortom....twijfel niet om te gaan, maar reserveer een kaartje en ga kijken. Voor de liefhebbers van Duits materieel, er staat al een Stug III en 251, vermoedelijk voor Militracks.

Helaas had ik de afgelopen weken wat minder tijd om te bouwen, dan ik hoopte.....maar ik ben toch weer een stapje verder.
Ik ben vooral bezig geweest om de Chrysler Multibank motor in de romp te worstelen. Wat Jakko al eerder aangaf.....dat is een uitdaging. De Resicast motorset is gemaakt voor de Tasca/Asuka Sherman en die lijkt qua afmetingen toch wat anders te zijn dan de oude Dragon. Kortom, ik heb de radiateur wat in de hoogte ingekort en ook het blok zelf iets lager in de romp gelegd. Wat het vooral lastig maakt, is dat ik de motor nog wil kunnen demonteren om te schilderen. Op dit moment zit het blok aardig naar mn zin; ik moet nog wel wat leidingwerk toevoegen en de carburateurs plaatsen. Die laatsten zitten bij de Overloon crab mogelijk op een andere plek dan bij de "late" Resicast motor....maar dat moet ik nog even uitzoeken. Ik heb de originele motor jaren geleden bekeken in de kelder van het Overloon museum, maar moet de foto's daar nog van terugvinden.

Ik heb verder nog wat nieuwe lasnaden en boutjes aangebracht en het rooster achter de toren opengewerkt.......daar moet ik nog wel wat aan doen, want de spijlen gaan een beetje een eigen leven leiden en zien er niet zo strak uit als ik zou willen. De hijsogen heb ik gemaakt uit Messing draad, maar die moet ik nog een beetje bewerken en aansmeren met Mr. Surfacer (in werkelijkheid zijn dit gietstukken, die op de romp gelast zijn).
De opnamestukken voor de bogies zitten inmiddels op de goede plek.....ik had nog wat in de spares-box en heb er ook nog 2 kunnen recyclen van het afgezaagde stuk resin romp.

Als laatste ben ik nog aan het rommelen aan de boeg .30...althans, de "bol", want de crab heeft geen .30 op die plek aangezien dat achter een deel van de flail zit. De positie en vorm van de uitstulping waren niet naar mn zin, dus daar ben ik nog mee bezig.

Alex

Bas Hermsen

Lid van de TWENOT
Mooie update! Twee punten om aan te passen, deze vielen mij op en aangezien ik dat verder niet heb bij jouw modellen toch maar even vermelden. De staf van het rooster op het motordek zou ik vervangen, bijv door messingstaf. En de lasnaden van de scharnieren van de luiken aan de achterzijden ogen wat grof/te recht.

Arne Poirot

Lid van de TWENOT
Wat een werk, bravo. En dan moet je eigenlijk nog beginnen met het echte werk.

Ik herinner me, lang lang geleden, (toen we nog in het buurtcentrum in Kralingen kwamen)
dat ik veel tijd had gestopt in een speciale versie van een Sherman, meerdere modellen gecombineerd, iets met resin en etchings.
En het was goed gelukt, zag er na afloop zó perfect uit dat ik iemand tijdens de wedstrijd iets hoorde zeggen zoals:
"en wat is hier nou bijzonder aan?"
Auw.....

Alex van de Wetering

FOC-begeleider
Lid van de TWENOT
Bas, Arne, Peter, bedankt voor jullie reacties. Ik val een beetje in herhaling, maar net als bij de Weasel van de vorige FOC, was het plan niet om zoveel aan het model te veranderen......maar toen bleek dat de resin Sherman romp gekrompen was, "kon ik niet anders".

@ Bas
Ik zal inderdaad nog even naar de lasnaden bij de scharnieren kijken; ze zijn inderdaad wat te groot uitgevallen.
Qua spijlen.....ik denk dat je gelijk hebt dat het beste is om ze te vervangen door messing staf, maar ik moet nog even nadenken of ik dat ook ga doen. Voordeel is dat het resultaat potentieel strakker is en dat ik ook het aantal spijlen kan corrigeren (Dragon heeft er iets te weinig), nadeel is dat ik dan toch weer ergens aan ga rommelen, wat ik eigenlijk bijna als "klaar" beschouwde.

@ Arne.....heel herkenbaar. Jaren terug kwam ik met mijn volledig scratchbuilt Morris in Sneek en hoorde ik iemand zeggen....."de motor is leuk gedaan". Vandaag de dag is een groot deel van de focus bij wedstrijden ook het schilderwerk en wordt er minder naar de bouw gekeken. Gelukkig heeft Marcel dat binnen we TWENOT opgelost door gemixte juryteams te maken van bouwers, schilders en diorama-bouwers.
En dan moet je eigenlijk nog beginnen met het echte werk.
Ja.....daar zit ik ook een beetje mee. Nog niets is specifiek "Crab" en ik heb ook nog geen schade aangebracht, wat het doel van deze FOC is!!! :oeps:

Arne Poirot

Lid van de TWENOT
De eerste foto geeft trouwens wel gevoelens van herkenning.
Kan me uit mijn eerste bezoek aan overloon (1978??) herinneren dat het rommellig en spannend was: onverzorgde meuk in het bos, langs zandpaden. En dan ineens die Mitchelmidden in het bos. Wazig stukje loopgraaf voor de kleuters.
In die tijd had je ook nog her en der van die uitgebrande Shermans op oefenterreinen staan, daar leek het wat op.

Alex van de Wetering

FOC-begeleider
Lid van de TWENOT
Weer een klein stapje verder.

De Multibank is nu klaar. De Overloon Crab had inderdaad een vroeger configuratie van de 5 carburateurs.....die zaten bij die versie van de Multibank nog gewoon bij ieder blok. In een latere versie werden alle 5 op een rij bovenaan het blok geplaatst. Dit maakte onderhoud en afstellen natuurlijk een heel stuk makkelijker.
Ik heb in feite gewoon de carburateurs uit de Resicast set een andere plek gegeven en de buizen aangepast.
Ook de uitlaattips heb ik gemaakt van wat Styreen. Die zitten niet bij de Resicas set, maar ik vermoed dat die wel bij de Tasca kit zitten (?).

Ik heb de Dragon kit, en niet de Tasca/Asuka.....dus ook geen uitlaat rooster. Dit heb ik gemaakt van wat ABER gaas (Scotch tape erop om makkelijker te kunnen aftekenen en knippen). De "lijst" heb ik gemaakt van wat 0,25mm plaat.....met stomp en sterf-set het midden er grof uitgehaald en toen met vijltjes en mesjes netjes gemaakt Als ik het midden direct met een mes had uitgesneden, dan was de buitenvorm bol gaan staan, aangezien je met het mes in feite materiaal opzij drukt. Daarna heb ik de lijst met een paar tipjes secondenlijm tijdelijk op een stuk Evergeen gefixeerd, zodat ik rustif het gaas kon uitlijnen en vastlijmen

De boeg mg puist is nu ook naar mijn zin..ik heb hem verplaatst en de vorm veranderd.

Jakko Westerbeke

Forumbeheerder
Lid van de TWENOT
De Multibank is nu klaar.
Netjes!

Ook de uitlaattips heb ik gemaakt van wat Styreen. Die zitten niet bij de Resicas set, maar ik vermoed dat die wel bij de Tasca kit zitten (?).
Daar zitten ze inderdaad bij, maar de Resicast-uitlaatpijpen sluiten er niet netjes op aan. Ik heb op m’n Sherman V ze daarom in moeten korten en er een stukje „buis” omheen gemaakt met hele dunne plastic plaat, waar de pijpen van Resicast dan weer ingaan.

Ik heb de Dragon kit, en niet de Tasca/Asuka.....dus ook geen uitlaat rooster.
Als je dat even had laten weten, had ik er eentje voor je op de post gedaan. Ik heb er eentje over, vanwege diepwaaduitrusting op mijn Crab, waar ik hoogstwaarschijnlijk toch nooit wat mee zal doen. Maar goed, nu is het een beetje laat daarvoor :)

Alex van de Wetering

FOC-begeleider
Lid van de TWENOT
Als je dat even had laten weten, had ik er eentje voor je op de post gedaan. Ik heb er eentje over, vanwege diepwaaduitrusting op mijn Crab, waar ik hoogstwaarschijnlijk toch nooit wat mee zal doen. Maar goed, nu is het een beetje laat daarvoor :)
Ik had bijna een berichtje in Vraag en Aanbod geplaatst, maar ik had niet gedacht dat iemand deze grille over zou hebben.............en toen ik het Aber gaas na veel zoeken toch in een doos tegenkwam, heb ik het rooster toch maar zelf gemaakt 😬

Gisteravond ben ik weer met bouwen verder gegaan; ik probeer de achterkant nu af te ronden, zodat ik langzaam eens aan de toren en Crab constructie kan gaan bouwen!

Bovenaan