FOC 24 [Alex] Monogram M29C Weasel

Dit model heeft deelgenomen aan Forum Online Contest (FOC) nr. 24: Low Budget, Old School, maar kwam daarin niet af. Daarom staat het nu ook in het normale fotoalbum.
Bedankt allen voor de reacties. Ik reageer niet altijd zo rustig als iets fout gaat :rofl: , maar in dit geval heb ik mijn verlies genomen en ben ik weer rustig gaan opbouwen wat verloren was gegaan.

Ondertussen ben ik aan het puzzelen met het interieur. Ik heb de vloer in 2 stukken gesneden (en versmald) en de motorkap tijdelijk geplaatst (De motor zit rechts voorin bij een weasel)

inter-1.JPG


Als je toch bedenkt dat dit kitje van oorsprong uit 1957 stamt, dan is het detail op de motorkap/dashboard eigenlijk best imposant!

inter-2.JPG


Met een paar van de afmetingen en hoeken van de motorkap was ik het echter niet helemaal eens. Ik heb de achterkant ingezaagd......rustig de "knieholtes" inzagen totdat er aan de zichtzijde een lichte streep zichtbaar wordt....dan stoppen met zagen. Nu kan je het plastic verbuigen zoals je wilt. Ik heb daarna aan de binnenkant een wandje gelijmd om de nieuwe hoeken te fixeren. Het wandje raakt alleen links en boven......dus net niet op het schuine stuk. Op die manier kan je nog een beetje schuiven voor de gewenste hoek en bovendien scheelt het tijd om het wandje precies pas te maken.

inter-3.JPG


inter-4.JPG


inter-5.JPG


inter-6.JPG



Op het eind van de avond heb ik grofweg het bestuurdersgedeelte gemaakt met allerlei rest stukjes Evergreen. Ook de motorkap heb ik een stukje breder gemaakt. Overtollig plastic wegsnijden en schuren doe ik pas de volgende dag als de Bison Stain remover zijn werk heeft gedaan.

inter-7.JPG



Het detail van de bovenkant van de motorkap heb ik weg geschuurd om verder te detailleren. Het dashbordje is ook niet helemaal accuraat, maar ik heb besloten dat zo te laten.
De handgreep van het inspectieluik heb ik met een Micro-Chisel (beitel) van Trumpeter weggesneden om later te vervangen door een los greepje.

inter-8.JPG


inter-9.JPG



Alex
 
Holy ships!
:oei:

Imposant!!

Die extra platen, die je hebt gemaakt, is dat voor een specifieke versie?
 
Ha Alex,

Je bent lekker bezig zo.
Mooi te zien hoe je dit model detailleert en corrigeert.

Op Missing Lynks is nu een vraag over de weasel met een leuke foto erbij.
dit geeft je de kans om nog een gat in je model te zagen en wat detail toe te voegen :rofl:


veel plezier verder
Groeten
Leon
 

Bijlagen

  • 1983850_09acb58b7b1c45e5be9a0e3bff5b728e_t.jpg
    1983850_09acb58b7b1c45e5be9a0e3bff5b728e_t.jpg
    49,8 KB · Weergaven: 1.220
Weer erg mooie verbeteringen Alex ! Zo'n Roco zaagje heb ik ook al meer dan 25 jaar in gebruik, het is een onmisbaar item en zou het verdienen om wat meer aandacht te krijgen.

Groet,

Arjan
 
Ron, bedoel je die twee platen onderaan de neus bij de ruspbanden? Dat is een standaard onderdeel van de water weasel. Of bedoel je iets anders?

Leon...thanks. Ik was van plan het deel dicht te laten :rofl: Water weasels waren uitgerust met een kapje over het gat van de radiateur....ik vermoed om de grootste hoeveelheden water tegen te houden.....of misschien voor gebruik in sneeuw/koude gebieden.

Arjan, helemaal mee eens! Ik heb 2 van die zaagjes, die ik ook al jaren gebruik.

Alex
 
Ik was mijn digitale archief aan het schonen. Bij studibaker vond ik van jouw vriendje nog wat plaatjes. Misschien heb je ze nog niet....

1943-studebaker-weasel-tank-lb.jpg

1944-ad-for-the-weasel.jpg

1944-ad-for-the-weasel-a.jpg

1944-studebaker-weasel.jpg

1945-ad-studebaker-b-17.jpg

1945-studebaker-weasel-6zyl-2500cc1.jpg

studebaker-cargo.jpg

studebaker-m28.jpg
 
Ik ben bezig om de bestuurderspositie te detailleren.....aangezien ik hier later nog moeilijk bij kan. De bodem en tussenwand zijn nu nog los, dus ik kan buiten de Weasel aan de delen werken.

Qua detaillering laat het Monogram model hier nogal te wensen over.....dus veel Evergreen. Ik heb inmiddels pedalen toegevoegd en diverse stripjes en dergelijke. Daarnaast heb ik een voorzichtige start gemaakt met het stangensysteem voor de besturing. Ik heb de voorkeur om eerst in een iets te groot stukje styreen de gaatjes te boren voor het ronde staf en pas daarna de vorm erin te brengen. Andersom.....dus eerst mooie onderdelen maken en daarna een gaatje precies in het midden boren gaat me wat minder goed af!

Seat00.JPG


Seat0.JPG


De bestuurderstoel heb ik gepakt uit de kit...

Seat1.JPG


Daarna voorzichting verwarmd met een aansteker en met de achterkant van een potlood en mn vinger, de zitting wat vervormd

Seat2.JPG


"piping" toegevoegd van uitgerekte sprue

Seat3.JPG


Seat4.JPG


Daarna een laagje Mr. Surfacer 500 erop gesmeerd om de piping wat meer tot 1 geheel te maken met de zitting en wat textuur aan te brengen

Seat5.JPG


De rugleuning heb ik dan wel weer met Magic Sculp gemaakt, omdat het kussen daar helemaal ontbrak. De "Schaal" voor de rugleuning is wel weer uit de kit. Afwerken moet ik nog doen....en ik vind de rug ook iets te breed, dus mogelijk ga ik daar ook nog wat aan doen.

Alex

Seat6.JPG
 
Arjan....ik heb nog geen idee qua figuur/figuren. Figuren zijn sowieso niet mijn sterkte, maar ik ben wel gaan twijfelen bij het zien van jouw LVT bemanning..... vooral omdat de kwaliteit van de Miniart setjes me zeer aangenaam verrassen!




Kleine update;
ik heb op de ESM wat achter de TWENOT stand zitten bouwen, maar verder heb ik helaas weinig gedaan door andere verplichtingen.
De bestuurdersplaats is weer een stukje verder. Ik ben nog steeds aan het worstelen met de rugleuning van de stoel....ik heb hem al een keer of 4 doorgezaagd en verbreed, dan wel versmald. Ik denk dat de stoel zo langzamerhand voor de helft uit secondenlijm, talkpoeder en putty bestaat!
Ook de zitting heb ik weer losgehaald en wat opgehoogd.

Ik moest een klein pookje maken met een rond knopje.....zeg maar een speld, maar dan kleiner. Ik heb dit gedaan door een stukje sprue uit te rekken, daarna een half bolletje te vormen met een vlam......en dan dopen in de Mr. Surfacer en laten drogen. Soms doe ik nog een stapje secondenlijm tussendoor als het bolletje wat groter moet worden (de Mr. Surfacer krimpt nml iets, waardoor je soms een soort paddenstoel ipv bolletje krijgt.)

bolletje.JPG



bolletje2.JPG



Bolletje3.JPG


Bolletje4.JPG


De bestuurdersplaats zit nu nog los op z'n plek.

Alex
 
Dit ziet er inderdaad erg netjes en strak uit. Hoe krijg je de onderdelen zo netjes/gelijk en zo gelijkmatig verdeeld? Heb je daar tips voor? Ik probeer het vaak los uit de hand, maar dan haalt het het niet bij wat ik hier zie.

Je maakt er weer een meesterstuk van.

Groeten, Jan
 
Leon, Jan, bedankt voor jullie reacties.

Jan, het meeste doe ik echt op het oog.....en ik ben vaak ook gek genoeg om het een dag later weer uit elkaar te halen en opnieuw te doen.
Meestal positioneer ik het rustig met een fijne pincet.....tot ik tevreden ben en dan rustig laten drogen/
Wat ik vaak doe bij kleinere delen, is dat ik ze pas na het lijmen echt op maat maak; je hebt dan wat speelruimte en vooral houvast tijdens het lijmen en bewerken. Ik wil ook nog wel eens een tijdelijk "handvatje" ergens aan lijmen met een drupje secondenlijm.....je kan het kleine deeltje dan beter hanteren en bewerken en later breek je het handvatje eenvoudig weg af.

Alex
 
Bedankt voor de toelichting en tips. Ik ga ze bij gelegenheid uitproberen.

Je maakt er een strak stukje vakmanschap van.

Jan
 
Wat in de "cockpit" nog ontbrak, was de schakelbak. Zo'n schakelpatroon uit een stukje plaat snijden/zagen, krijg ik nooit echt strak, dus ik bouw het op uit plakjes evergreen profiel. Ik hou de stukjes lekker lang, want dat helpt je in de volgende stap bij het schuren/vormen. Ik laat de lijm eerst een dagje uitharden, voordat ik de vorm in het geheel schuur....op die manier krijg je een naadloos resultaat. Als je al gaat schuren als de lijm nog niet helemaal is uitgehard, dan zie je dit eigenlijk altijd in het eindresultaat.

bakkie.JPG


bakkie2.JPG


bakkie2-1.jpg



Deze foto laat eigenlijk 2 van mijn favoriete hulpjes zien......een blokje hout en blue-tack. Het blokje hout gebruik ik om op te boren, langs te schuren/vijlen, steun voor de fotocamera....en zoals in dit geval om een onderdeel tijdelijk op vast te zetten. Blue-tack.....voor wie dit niet kent, is een plakkerig kneedbaar materiaal dat niet uithardt. Tesa heeft een soortgelijk iets (poster buddies), maar ik heb de beste ervaring met Bostik Blue-tack. Je kan het gebruiken om tijdelijk iets in elkaar te zetten of om iets onder een hoek vast te zetten, zodat je onderdelen makkelijker kunt lijmen of schilderen. Naderhand haal je de blue tack gewoon weer los en kan je het later hergebruiken.

bakkie2-2.jpg



De afvoergaatjes in de tussenwand heb ik afgetekend met een geo-driehoek en een speld om een centerpunt te prikken in het plastic. Daarna met een klein boortje starten en in 1 of 2 stappen opboren naar de juiste diameter. Op die manier heb je nog wat mogelijkheden om de positie van de gaatjes naderhand wat te corrigeren......als je direct de grote gaatjes boort, dan heb je hierna geen mogelijkheid tot corrigeren.

bakkie2-3.jpg


bakkie2-4.jpg


bakkie2-5.jpg






Na het plaatsen van de vloer in het gedeelte voor de passagiers kwam ik erachter dat ik de afvoergaatjes iets te ver naar rechts had geplaatst. Uiteraard had ik net de hele boel vastgelijmd......omdat ik het daar gewoon tijd voor vond :rofl: :oei:
Dus ik moest een nieuw gaatje zien te boren, links van de bestaande gaatjes......en het rechter gaatje dicht maken. Dat rechter gaatje dichtmaken was makkelijk zat met een stukje evergreen rond, wat lijm en een scherp mes. Dat linkergaatje maken was wat lastiger. Ik heb met een dun boortje in de boorhouder een centerpuntje gemaakt.....die hele dunne boortjes zijn vaak wat flexibel, dus kon ik daarmee een beetje met een boog boren. Daarna moest ik echter het gaatje opboren en die dikkere boortjes zijn stijf en dan kan je dus alleen schuin boren, waardoor je een ovaal gat krijgt! Ik heb uiteindelijk een bolkop freesje in de boormachine gezet en voorzichtig een rond gat geprobeerd te maken. Een stukje tape op het achterdek zorgt ervoor dat je die niet met de kop van de boormachine beschadigd.
Een beetje Mr. Surfacer was nodig om het gaatje af te werken.

bakkie3.JPG


bakkie4.JPG




Hierna kwam de inrichting van het manschappen gedeelte. In feit is dit gewoon prutsen met stukjes plastic uit de restbak en stukjes Evergreen profiel. De geperste verstevigingsribben in het midden van de vloer heb ik gemaakt van evergreen profiel, dan ik naderhand met een schuurpapiertjes zoveel mogelijk rond heb geschuurd. Met Mr. Surfacer heb ik de hoekjes afgerond, om een geperste plaat te benaderen. Dit pakte niet helemaal uit zoals ik wilde, maar ik heb besloten de vloer zo te laten.

Alex

bakkie5.JPG


bakkie6.JPG


bakkie7.JPG


bakkie8.JPG


bakkie9.JPG


bakkie10.JPG
 
Chapeau Alex, werkelijk heel fraai detail werk ! Om gaatjes te boren in lastig bereikbare plekken gebruik ik boortjes gevat in een stukje sprue. Simpelweg het stukje sprue een eindje inboren en daarna het boortje vastzetten met een druppeltje superlijm.

Groet,

Arjan
 
Schitterend werk, dat ook goed laat zien hoe eenvoudig het basismodel wel iet is :)
 
Bedankt mannen!
Om gaatjes te boren in lastig bereikbare plekken gebruik ik boortjes gevat in een stukje sprue. Simpelweg het stukje sprue een eindje inboren en daarna het boortje vastzetten met een druppeltje superlijm.

Dat was inderdaad een idee geweest! Ik had nog wel zitten filosoferen over een rubber slangtje oid....maar een stukje sprue of Evergreen rond, was inderdaad een beter idee geweest. Die bewaar ik voor de volgende keer dan :D

Jakko, ja, de kit is basic.....maar ik blijf zeggen dat er ook out-of-the-box een leuk modelletje van te maken is. Het is meer zo dat als je eenmaal begint met dingen verbeteren, dat het eind dan al gauw zoek is! Kortom.....ik ben nu meer aan het model aan het zelfbouwen, dan ik bij de start van deze FOC had voorzien.

Deze week heb ik weinig tijd om te bouwen, maar ik probeer toch de rugleuningen van de stoeltjes af te maken.

Alex
 
Hij wordt wel heel mooi. En er zitten ook hele goede tips tussen zoals dingen wat groter laten voor het afwerken. En hoe he de versnellingsbak hebt gemaakt is al helemaal top, dat ga ik echt onthouden.
 
Kleine update...... De rugleuningen van de stoeltjes zijn geplaatst en ik heb het bakje voorzien van boutjes en verder details waar ik straks nog moeilijk bij kan. De motorkap heb ik inmiddels ook wat verder gedetailleerd, waardoor er nu nog minder origineel groen plastic zichtbaar is :oeps:

Voor boutkopjes/klinknagels gebruik ik zelf altijd het liefst afsneden delen van een donor-kit....of onderdelen uit de sparesbox. Het feit dat dit eveneens plastic is, zorgt ervoor dat ik het met normale lijm kan vastplakken en ook nog een beetje kan schuiven.....ik heb ook resin boutjes, maar die moet je met secondenlijm lijmen, waardoor een beetje schuiven eigenlijk nauwelijks mogelijk is.
Het feit dat de plastic boutjes een andere kleur hebben dan het witte plastic plaat, betekent ook dat je ze beter ziet en daardoor minder hoeft te schelden bij het plaatsen.

Met een ruime maand te gaan tot het eind van deze FOC, heb ik nog zat te doen aan dit kleine bakkie......of het gaat lukken, weet ik niet.
 
Netjes Alex, wat een werk maak je er van.

Ik vind het heel knap wat je allemaal laat zien.
Misschien een idee voor je boutjes, je hebt toch ook seconde gel lijm, dan heb je net wat meer tijd om het te plaatsen en schuiven.

Succes verder, denk best dat je het gaat halen.

Peter.
 
Peter,
Thanks voor de tip...ik heb een beetje een haat-liefde verhouding met secondenlijm gel; ik krijg vaak het tubetje niet meer open na een paar keer gebruiken! Maar, ik gebruik het wel af en toe voor het bevestigen van etswerk en wat grotere resin boutjes. Wat ik ook nog eens wil proberen is secondenlijm in combinatie met "debonder".....je zou dan wat meer moeten kunnen schuiven en ook wat lijmresten moeten kunnen verwijderen.......we gaan het zien!

Hier weer een kleine update. Ik heb de bovenkant verder aan het detailleren. Ik heb op de boeg weer wat delen van de originele kit kunnen gebruiken, die ik met wat schraap- en schuurwerk van de originele boeg heb kunnen halen. De voetplaat voor de kaapstander was ook keurig in de kit, maar die heb ik vern**kt bij het dunner schuren (multitool gebruikt...teveel warmte, onderdeel compleet misvormd). Helaas moest ik dus zelf een nieuwe maken. Met wat sleutelvijltjes heb ik een ring gemaakt en een rechthoekje.....vastgelijmd op een stukje styreen en rustig een dage laten uitharden. De kaapstander zelf heb ik wel weer uit de kit gebruikt.
Bijgevoegd ook een foto van het uitlaatje in aanbouw. De uitlaat is gewoon een balke Evergreen die ik in vorm heb gevijld. De randjes aan de uiteinden zijn 0,25mm styreen, na drogen in vorm gebracht en de kopkant met de multitool uitgefreest.
Ook in het interieur heb ik diverse kleine details aangebracht met rest-stukje Styreen.

Alex

Boven1.JPG


Boven2.JPG

Boven3.JPG


Boven4.JPG
 
Terug
Bovenaan