[Alex] Monogram M29C Weasel

Alex van de Wetering

FOC-begeleider
Lid van de TWENOT
Na het aflopen van de FOC was de vaart er even uit, maar ik wil toch doorgaan met de Weasel om te voorkomen dat het de zoveelste shelf-queen wordt!

De basis van de wielophanging is inmiddels klaar; de idler-arm en een deel van de aandrijfassen zijn gebaseerd op Sherman delen uit de reservedoos. Om de aansluiting van de aandrijfas, zit een verdieping met een paar van die traan-achtige uitsparingen. Ik heb dit gemaakt met een bolkopfreesje in de dremel en daarna afgewerkt met een paar laagjes Mr. Surfacer, om de suggestie te krijgen dat het een pers-deel is.
De overige bladveren en wielophanging zijn gemaakt uit styreen. Ik hou de wielen en tracks zo lang mogelijk als los deel van de romp...hopelijk lukt dat tot de schilderfase en kan ik er dan van profiteren dat alles goed te spuiten is.

De stukjes tape had ik nodig om de reeds gemaakte details te beschermen.......wat nodig blijkt, want 1 van de roeren is alweer losgekomen. Die laatste ga ik voorzien van een messing stangetje ipv styreen, om het geheel wat steviger te maken.......niets vervelender dan na een paar jaar weer afgebroken onderdelen op je vitrinemodel terug te moeten lijmen!

Alex

Jan van Harn

Lid van de TWENOT
Hoi Alex,

De originele kit ken je onderhand niet meer terug, behalve de hoofdvorm. Mooi hoe je alle delen voor de bevestiging van de loopwerk en de aandrijving hebt gemaakt. Heb je deze op kunnen meten? Want hiervoor heb je naar mijn idee een goede referentie nodig.

Succes met het vervolg.

Met vriendelijke groet, Jan

PS. Ik heb overwogen de White eerst af te werken of een van de andere kits in aanbouw te pakken. Had weer motivatie nodig en dan is wisselen van project voor mij wel eens helpend. Zonder meteen een nieuw project op te starten.

Vincent Thelosen

Lid van de TWENOT
Hi Alex,

Mooi scratchwerk van een mooi voertuig. Knap hoe je zo'n dino kit onder handen neemt. Lekker compact en open model ook.

Mvg,

Vincent

Alex van de Wetering

FOC-begeleider
Lid van de TWENOT
Bas, Jan, Vincent,

Bedankt voor jullie reacties. Ik heb ook nog steeds een hoop lol met het modelletje, maar nu de FOC is afgelopen, merk ik wel dat de snelheid lager is doordat de "stok achter de deur" weg is. Net als vele anderen heb ik ook regelmatig met motivatie-problemen te maken.......echt een goede oplossing daarvoor heb ik nog niet gevonden.

PS. Ik heb overwogen de White eerst af te werken of een van de andere kits in aanbouw te pakken. Had weer motivatie nodig en dan is wisselen van project voor mij wel eens helpend. Zonder meteen een nieuw project op te starten.
Dat wil voor mij ook wel eens werken.......maar beginnen met iets nieuws werkt vaak nog beter voor mij. Het nadeel is natuurlijk wel dat er dan nooit iets afkomt en er altijd een rij shelf-queens in een hoek staat!

Alex

Alex van de Wetering

FOC-begeleider
Lid van de TWENOT
Mooi hoe je alle delen voor de bevestiging van de loopwerk en de aandrijving hebt gemaakt. Heb je deze op kunnen meten? Want hiervoor heb je naar mijn idee een goede referentie nodig.
Jan, ik heb het technisch handboek van de M29c en die geeft een hoop goede informatie, evenals het boekje van Tankograd. Daarnaast heb ik lang geleden een hoop dingen aan een echte Weasel opgemeten. Echter.......van de wielophanging k heb ik geen echte maatvoering, afgezien van een zij-aanzicht op schaal (uit het TM). De rest is dus gewoon veel foto's kijken, een dummy deeltje maken, dan passen met de tracks en na wat aanpassen, het echte gedetailleerde deel maken. Ik lijm vaak een onderdeel met een piepklein puntje secondenlijm vast, zodat ik het goed kan bekijken en passen. Daarna is het eenvoudig weer te verwijderen en aan te passen, of verder te detailleren.
Even afstand nemen en een dagje later nog eens kritisch kijken, doet ook wonderen......alhoewel dat soms wel betekent dat ik dingen alsnog opnieuw maak.

Alex van de Wetering

FOC-begeleider
Lid van de TWENOT
De ophanging is nu zo goed als klaar. Ik heb de ophangplaten voor de bovenste draagarmpjes gemaakt uit Evergreen H-balk. U-balk was makkelijker geweest, maar de zijkanten van een H-balk zijn langer (balk is dieper.....hoop dat het zo duidelijk is), dus vandaar dat ik die heb gebruikt. Eerst zat ik te pielen met de losse deeltjes, maar daarna heb ik ze naast elkaar geplakt op een rest-stukje styreen, wat het hanteren en bewerken een stuk makkelijker maakte.
Ik moet nu nog wat boutjes en details op de wielen aanbrengen....en de schakels van de tracks wat inzagen (zaten na het printen aan elkaar ge-nuked), en dan ga ik langzaam weer verder aan de zichtzijde van de Weasel.

De bump-stops voor de bladveren in de breedte-richting zijn gemaakt van MENG klinknagels. De overige boutjes/klinknagels zijn weer van een donor-kit gesneden. Ook de bladveer van het Idler-wheel heb ik van een donor......een Opel Blitz!.
Het roze draad is wikkeldraad van een eletromotor of magneet.

Alex van de Wetering

FOC-begeleider
Lid van de TWENOT
Ik heb de tracks aan de zichtzijde ingezaagd met een fijn zaagje, om weer het effect te krijgen van losse schakels, zoals het hoort.
Ondertussen was het ook tijd voor de "batwings"......de schorten voor de tracks. Ik wil ze voor mijn model in opgeklapte stand maken....zoals in het Pathe-filmpje dat Arjan eerder op het forum plaatste.
Op de foto is het deel uit de kit te zien.....en de reeds aangepaste schort van de andere kant. Het is vooral een kwestie van het dikke plastic dunner maken, het deel inkorten, gaatjes uitboren en nieuwe details maken. De kleine borg-clips heb ik gemaakt van koperdraad, dat ik rond een tweetal spelden heb gebogen. ....ik maak er altijd wat extra, omdat je dan de mooisten kan uitkiezen en omdat er altijd wel 1 wegschiet naar de eeuwige plastic modelbouw-velden.

Alex

Marcel Zwarts

Lid van de TWENOT
Heel erg mooi Alex. Snap alleen die twee licht gele dek zijlen op de achterzijde niet helemaal.

Ben benieuwd naar de kleuren als hij klaar is.

Succes verder.

Groet

Marcel

Martin Visser

Lid van de TWENOT
Wat een gaaf project is dit geweest. Dat scratch werk is super en die geprinte tracks maken het helemaal af.

Ik ben ook benieuwd naar je verf laag maar zo met het witte evergreen is ook zeer mooi om naar te kijken

Jan Coen Wijnstok

Lid van de TWENOT
Grote klasse. Ik wacht geloof ik wel tot er eens een nieuwe bouwdoos uitkomt. Hoewel de voldoening van zo'n eigenbouw wel veel groter is. Succes met de afwerking.

Jakko Westerbeke

Forumbeheerder
Lid van de TWENOT
Dan wordt het moeilijker, ja … Ik heb een resin en messing M29C van LZ Models liggen, maar als ik bedenk hoe een priegelwerk al die kleine onderdeeltjes gaan worden, heb ik niet zo’n zin om daar binnenkort eens aan te gaan beginnen. Plastic zou welkom zijn, maar ik zie het niet snel gebeuren. Dat gezegd: er zijn gekkere dingen uitgekomen de laatste jaren :)

Alex van de Wetering

FOC-begeleider
Lid van de TWENOT
Ben benieuwd naar de kleuren als hij klaar is.
Ik ben ook benieuwd naar je verf laag maar zo met het witte evergreen is ook zeer mooi om naar te kijken
Anders ik wel:biggrin:

Bedankt voor de reacties allemaal. Ik ben nu echt met de laatste loodjes van de bouw bezig....ik zal in dezer dagen weer even een foto plaatsen. Ik heb net 6 miljoen tie-downs gemaakt en ben nu met het frame voor de huif bezig.

Heel erg mooi Alex. Snap alleen die twee licht gele dek zijlen op de achterzijde niet helemaal.
Standaard uitrusting, Marcel.......speciaal plakspul tegen lastige Duitse vliegen.

Jan Coen en Jakko......ik denk dat een goede plastic weasel al jaren een omissie is in modelbouw-land.....maar ik denk dat het niet lang meer kan duren met al die Chinese firma's, die aan de lopende band hoge kwaliteit modellen uitpoepen.

Jakko Westerbeke

Forumbeheerder
Lid van de TWENOT
ik denk dat een goede plastic weasel al jaren een omissie is in modelbouw-land.....maar ik denk dat het niet lang meer kan duren met al die Chinese firma's, die aan de lopende band hoge kwaliteit modellen uitpoepen.
Daar zat ik inderdaad ook aan te denken toen ik m’n vorige bericht hier schreef :) Met een beetje geluk komt er in de niet al te verre toekomst inderdaad zo’n fabrikant met een model, maar ik ga er nog niet op zitten wachten …

Alex van de Wetering

FOC-begeleider
Lid van de TWENOT
De Weasel is in werkelijkheid voorzien van een aardige hoeveelheid "tie-downs" om zowel de huif, gereedschappen als de nodige bagage vast te zetten. Ik heb ze gemaakt uit koperdraad met behulp van en platbek-tang en hamertje......en uiteraard een malletje. Eerst had ik een stukje Evergreen als malletje, maar dat liep vrij snel schade op bij het persen van de beugeltjes, dus ben ik overgestapt op een stukje messing.
Met een stukje tape heb ik meerdere koperdraadjes tegelijk geperst en door de tape kan je ze daarna ook allemaal op dezelfde maat afsnijden.

De roeren aan de achterzijde en de rand aan de voorzijde van de Weasel worden op hun plek gehouden met een borging. Ik heb ze gemaakt uit 0,64mm Evergreen rond en na het drogen van de hoofdvorm, de delen in vorm geschuurd.

Alex van de Wetering

FOC-begeleider
Lid van de TWENOT
De bouw van de weasel is klaar. De vergrendeling voor de brancards heb ik net klaar en dat was eigenlijk het laatste waar ik tegenaan zat te hikken.

Ik moet uiteraard nog wel een opgefrommelde huif maken, de Vickers K opfrissen en ruitenwissers maken, maar verder is het vooral nog een controle-rondje om lijmvlekjes te verwijderen en eventueel beschadigde delen weer vast te lijmen of te vervangen.

Stijn Westerbos

Lid van de TWENOT
Jeetje wat mooi geworden zeg, echt een genot om naar te kijken. zul je zien komt er nu een plastiek versie van uit van bronco of zo :rofl:
Nogmaals heel mooi.
groetjes stijn

Bovenaan