[Alex] Monogram M29C Weasel

Ja Alex, nog ff die laatste loodjes.....

Gaat vast goed komen met je mooie project, wat een werk man.
Wel heel leuk om je zo te volgen.

Succes, Peter.

Alex van de Wetering

FOC-begeleider
De uitlaat zit inmiddels op het model.......uitlaatpijpje ingekort en met een handboortje uitgeboord.
De kenmerkende (gaas) bescherming was nu aan de beurt. Ik heb hiervoor staal gaas gebruikt (Thanks Stijn!!). Het Staal is wat moeilijker te vormen dan messing gaas, maar verder is het fijn om mee te werken. Het gaas kwam van een rolletje, dus de eerste stap was om dit een beetje recht te maken. Hiervoor heb ik een stukje rubber gebruikt.....je kan dan met je duim het gaas weer recht drukken. Daarna heb ik de hoofdvorm gebogen met een spits punttangetje. De eerste was wat te groot, dus ik heb een tweede gemaakt, waar ik tevreden over was. De beugels heb ik gebogen uit (aluminium) offset-plaat en met secondenlijm-gel op het gaas gelijmd.

De bijl en schep komen uit de rommeldoos....ik heb alleen de bestaande bevestigingen weggesneden, om die straks te vervangen door messing beugels en loodfolie riempjes.

De neus is wat verder gedetailleerd.....lamp voertjes en andere details uit Evergreen strip; koplampje uit de rommel doos; beschermbeugel uit Aluminium plaat) Ook het achterlichtje komt uit de rommel doos. De bedrading voor de lampen is gemaakt van lood-draad van Plusmodel. Dat draad is slap en daardoor is het goed te vormen en heeft het ook het karakter van een echt draad-boompje. Het nadeel is dan wel weer dat het snel breekt en dat je met je gereedschap het ronde draad snel plat knijpt. Overigens hadden vroege M29C weasels 1 koplamp, terwijl latere 2 lampen naast elkaar hadden. Ook de oriëntatie van de schep op het achterdek verdraait 180graden van vroeg versus laat. Ik maak een vroege uitvoering, aangezien de Britse weasels die ik zie op foto's allen van dit type lijken te zijn.

Dit is het grofweg het beeld dat ik voor ogen heb met mijn Weasel.....de weasel in een rust-moment na de strijd......die golfbreker aan de voorkant achterover geklapt, zodat het koplampje zichtbaar is, voorraam omhoog en schorten bij de tracks omhoog geklapt.

Mijn eerste poging om de golfbreker te maken was uit offset-plaat van een drukkerij. Ik heb Scotch magic tape op de neus geplakt om zo de gewenste contouren af te kunnen tekenen met een watervaste stift. Daarna heb ik het tape op een stuk offsetplaat geplakt en de vorm uitgeknipt. Na wat met de hand buigen, had ik de vorm er aardig in. Echter....het materiaal was wat te slap en te dun voor mijn smaak. Voor een tweede poging heb ik 0,25mm plastic plaat gebruikt. Omdat ik de golfbreker naar achteren wil klappen, kon ik het styreen niet definitief aan de neus plakken, dus heb ik wat puntjes secondenlijm gebruikt om het tijdelijk vast te zetten. Deze plastic versie was het ook niet........te slap en moeilijk om de vorm blijvend in het plastic te krijgen. Uiteindelijk heb ik versie 3 gemaakt uit 0,3mm Messing plaat....dit is stijver, nog net te knippen met een schaar, maar het buigen moet je wel doen met een serie tangetjes om de vorm goed te krijgen. Met een grove vijl van de Etos heb ik de onderkant recht gemaakt, zodat hij goed aansloot op de voorste drijver van de Weasel.........de boeg is hier recht, dus je kan gewoon het messing deel op je bureau leggen om te kijken of hij al recht is aan de onderkant.

Het voorraam uit de Monogram kit is wel erg grof.....dus ik heb uit de reserve-doos een iets minder rudimentair raam van een Italeri Dodge gehaald. De breedte is goed.....nu alleen nog de hoogte corrigeren.

Ik heb aardig zitten puzzelen qua loopwieltjes en tracks de afgelopen weken. De tijd is beperkt tot het eind van deze FOC en ik wil nu toch eindelijk weer eens wat afmaken. De dropveter tracks uit de kit zijn erg rudimentair en zien er wel erg lullig uit, in vergelijking tot de rest van het model. Aftermarket proberen we natuurlijk zoveel mogelijk te vermijden in deze FOC......maar Weasel tracks zijn er ook gewoon niet aftermarket! Waar ik nu naar neig, is 3d Print tracks......ik moet de beslissing snel nemen, want het eind van de FOC is al te ruiken!

Alex

Wel weer heel mooi zeg leuk de stappen en heel strak allenmaal. Leuk dat je ook laat zien dat poging een en twee niet gelukt zijn van het scherm en dan poging drie wel.
wat betreft de tracks moet ook voor iets gaan dat recht doet aan het vele werk van het model en niet alleen de FOC je hebt veel tijd en moeite gestoken in het model en het zou zonde zijn om het door tracks te laten mislukken.
Daarbij is de FOC missie al voor een heel groot deel geslaagd laten zien wat je met een matige kit kan en dit met anderen delen.

Alex van de Wetering

FOC-begeleider
Maar in het echt waren het ook dropveters
Ja, inderdaad......alleen daarom zou het al grappig zijn om er een setje Friuls onder te hangen :)
Maar voorlopig hoop ik dat de 3D print optie op tijd lukt.

Rad3.JPG

Stijn, bijgevoegd nog een plaatje van de 3 golfbrekers op een rij. Ik heb de messing versie toch nog iets lager gemaakt en heb er een kraalrandje langs gemaakt van Plastruct 0,3mm rond.
Je kan ook zien dat ik bij de plastic versie nog verwoede pogingen heb gedaan om er (tijdelijk) wat meer verband in te krijgen! Niet gelukt dus.....

Op pagina 1 of 2 van dit draadje plaatste Leon een plaatje van de radiateur met de afschermplaat. Ik dacht eronderuit te komen door de afschermplaat in gesloten stand te maken....echter, dat is niet best voor de radiateur en was alleen bedoeld als bescherming tegen golven. Dat rijmt dus niet echt met het beeld, dat ik voor ogen heb met mijn model; een weasel in rust.....uit het water. Kortom, thanks Leon:biggrin:.......Dus ik heb gisteren het dichte stuk open geboord, gefreest en gevijld en uit de rommel doos een radiateur gepakt. Na wat hakken en plakken is de beschermplaat nu in geopende stand en is er een interieurtje en radiateur in het luchtgat voor de radiateur.

Alex

Rad1.JPG

Rad2.JPG

Bovenaan