[Alex] Monogram M29C Weasel

Jakko Westerbeke

Beheerder
Moderator
Lid van de TWENOT
Arjan Wiskerke zei:
Je moet toch wel bijna paranormaal begaafd zijn om de Weasel op die foto te herkennen ;) .
Ik heb er best een tijdje naar zitten kijken voordat tot me doordrong wat dat ding links nu eigenlijk is. Deze foto hielp daar wel bij:



Allebei de foto’s zijn van de ruïne van de burgemeesterswoning in de Zuidstraat in Westkapelle, waar blijkbaar een M29C op z’n kant voor lag, ontdaan van z’n wielen, rupsbanden, en alles wat daar verder bijhoort.
Arjan Wiskerke zei:
Vond deze foto nog op de IWM site (Zetten 1945) :

Dat is er dan weer een standaard M29, zonder drijflichamen. Ik geloof miet dat ik al veel foto’s gezien heb van zo eentje in Britse dienst.
 
Ha Alex,

Je neemt hem ingrijpend onder handen. Gezien je vorderingen heb ik alle vertrouwen in een goed vervolg. Ik vind het gewaagd een model geheel door te zagen, maar je laat ons zien dat het kan en hoe. Bedankt voor je uitgebreide toelichting.

Jan
 

Alex van de Wetering

FOC-begeleider
Bas.....daar zeg je wat.....nee, ik heb het plastic niet ontvet. Ik was wel altijd m'n handen voor ik ga modelbouwen, maar verder dan dat ga ik doorgaans niet. Misschien moet ik inderdaad eens de plastic delen in een afwasje doen voor het plamuren!
Dit is eigenlijk m’n favoriete foto van een Weasel op Walcheren:
Haha, daar moest ik ook even heel goed zoeken op de foto :rofl: Gestript voor spare parts (?) Ik weet niet of die "endless" tracks net zo schaars waren als vandaag de dag.....maar kan me best voorstellen dat een extra set tracks en wielen erg handig is voor de reparaties aan het front.....kan me niet voorstellen dat er bij de strijd in Walcheren direct reserve-onderdelen beschikbaar waren.
Dat is er dan weer een standaard M29, zonder drijflichamen. Ik geloof miet dat ik al veel foto’s gezien heb van zo eentje in Britse dienst.
Foto's zijn inderdaad schaars.....maar ze zijn er wel. Er is een serie foto's van een "gewone" M29 tijdens tests bij de 79th Armoured Division. Maar er zijn ook wat foto's van M29's aan boord van LVT4's en foto's van gewone M29's in actie in Oost Nederland en Duitsland.
Ik vind het gewaagd een model geheel door te zagen
Jan, het lijkt extreem, maar de truc is vooral om het rustig aan te doen....niet overhaast er doorheen hakken, maar subtiel. En natuurlijk met de maatvoering rekening houden met de zaagsnede!

Bedankt voor de reacties,
Alex
 

Alex van de Wetering

FOC-begeleider
Ik heb besloten het voordek gedeeltelijk uit de kit te gebruiken; het voorste stuk hiervan vervang ik, het achterste stuk wil ik hergebruiken. Omdat de Weasel nu smaller is geworden, moet ook dit deel versmald worden.....aan de linkerkant is dit eenvoudig op te lossen door een randje weg te snijden/vijlen....aan de rechterkant wil ik echter de vuldop behouden, dus heb ik het deel net naast de opstaande rand doorgesneden en daar de versmalling gemaakt.

Met een geodriehoek kon ik controleren of de opstaande rand (rond radiateur) nog steeds in het midden zat. Met een mini blokhaak (thanks Stijn!) kon ik zien op alles nog haaks was en of de naad goed sloot in het midden. De meegegoten brandblusser heb ik weggehakt en het oppervlak glad gevijld, met stukjes die ik uit een nagelvijl van de Etos heb gesneden (met een oud mesje, want een scherp mes wordt hier snel bot van!).
Het versmalde dek heb ik daarna in de romp gelijmd en een 0,25mm plastic plaat over het "grove" voordek uit de vorige stap gelijmd. Dit eerst maar eens goed laten drogen voor een volgende stap.







 

Alex van de Wetering

FOC-begeleider
Ik wilde de omgevouwen en gelaste plaatstalen rondjes op de voorste en achterste drijver nabootsen, evenals de afdekplaten bij de tracks. 0,13mm zou een mooie dikte zijn, maar ik heb slechte ervaringen met 0,13mm Evergreen.....het gedraagt zich ergens anders dan de dikkere soorten met snijden en lijmen. Om die reden heb ik die randjes van 0,25mm gemaakt en naderhand op dikte gevijld/geschuurd. Op sommige plaatsen was wat Mr. Surfacer nodig om te vullen.

Daarna heb ik weer wat geschuurd en een paar laagjes primer gespoten.....daar ging het helaas mis. De primer hecht niet lekker en omdat ik wat enthousiast was met spuiten, vulden naadjes zich ook net iets teveel op, wat weer negatief kan uitpakken in de verffase met een wash e.d. Het feit dat het niet goed hecht merkte ik vooral toen ik wat laatste oneffenheden in het oppervlak wilde wegschuren......het onderliggende groen werd weer zichtbaar en had vrij harde randjes.....dus de primer "breekt" in feite weg in plaats van dat het steeds dunner wordt door het schuren.
Ik heb nu zoveel mogelijk primer verwijderd met een stuk ducttape en dan gaan we eens rustig kijken hoe ik dit weer in orde krijg!

Alex










Dat gekke witte flapje is een vulstukje....ik had de zaag net iets te ver in het groene plastic gezet, dus heb ik daar een stukje oversize Evergreen in gelijmd. Na het drogen van de lijm, heb ik het overtollige weggesneden.




Ik heb nu zoveel mogelijk primer verwijderd met een stuk ducttape en dan gaan we eens rustig kijken hoe ik dit weer in orde krijg!



 
Mooi werk Alex, dat verhaal van die afbrokkelende primer komt me bekend voor ..... Kwam vandaag nog deze Weasel opname tegen, omgeving Westervoort neem ik aan.



edit: Inderdaad Westervoort, kan het niet laten ..... :




Groet,

Arjan
 
Alex wat een project zeg echt heel leuk om dit zo te zien.
Ook goed om te zien dt je de stappen zo goed uiteen zet. Kan hier heel wat van leren.
En natuurlijk geen dank voor het haakje, is zeker een handig dingetje. Wat betreft de primer is het geen idee om hem even in de ovenreiniger te zetten dit kost verf best goed op en dan even met de tandenborstel erover. Ik heb dit een paar keer gedaan met een ander projectje ging best goed.
Groet stijn
 
De lijmproblemen met de 0,13 evergreen komen mij bekend voor. Ik lijm deze uitsluitend met secondelijm. Vermoed zelf dat dit ander plastic is dan de dikkere versie.

Wat betreft die primer... balen. Zelf werk is alles af met alabastine plamuur en mr surfacer 500. Deze polijst ik dan. Duurt langer dan met een kant en klaar vullende primer, maar heeft mij nog nooit problemen gegeven. Ik was mijn modellen ook nooit af en zijn best vet door het vele vastpakken tijdens de bouw.

Verder mijn complimenten, je pakt het grondig aan.
 
Alex, ben zeer onder de indruk van je project. Misschien heb je iets aan mijn ervaringen met airbrush:

Primer is iets waar ik weinig mee werk. De laagjes die ik spuit zijn altijd met dezelfde verf als waar ik alles mee spuit. Tamiya. Liefst flink verdund en desnoods meerdere keren. En ik heb overal mee gespoten. Water, terpetine, thinner en alcohol gebaseerd. Zelfs houtlijm en haarlak. Het is altijd een kwestie van verdunnen. Als het zo droog is dat het brokkelt is het meestal onderweg tussen airbrush en model al bijna opgedroogd. Druk omlaag en meer verdunning is meestal het toverwoord. Toen een vriend van me een airbrush kocht en bij mij een cursusje kreeg zat mijn hele tafel onder een sneeuwlaag van verf. Hij had ook erg veel verfpotjes leeg.
Dun is essentieel. De uitzettingscoëfficiënt van alle materialen is verschillend. Als je het er dik op zet loop je meteen een risico dat het krakeleert. Nog los van het risico dat je details verdrinken.

En nee, ontvetten doe ik eigenlijk ook nooit. Een keer mee gemaakt dat mijn verf bolletjes water werd op de ondergrond. Te glad is ook niet handig, dan heeft de verf geen tandjes om aan vast te houden. Polijsten doe ik uiteraard ook als ik flink heb moeten schuren, maar meer om een glansverschil te voorkomen. 600 is meestal het fijnste dat ik gebruik. Heel zeldzaam 1200 als het echt midden in beeld rond is met een glanzende eindlaag.
 

Alex van de Wetering

FOC-begeleider
Iedereen, hartelijk dank voor alle ervaringen en suggesties! Ik had die primer gewoon niet moeten gebruiken. Bij het maken van master-onderdelen om daarna af te gieten, heb ik er wel goede ervaringen mee.....maar dat komt ook omdat het dan maar 1 keer hoeft te hechten....als de mal is gemaakt, mag de primer daarna best afbrokkelen. Ik zou nog etch-primer kunnen proberen, maar ik denk dat ik net als Piet toch gewoon een laagje verf ga spuiten...in mijn geval is dat Humbrol.

Gisteravond heb ik nog een test gedaan met een zwarte primer van Motip, maar ook daarmee is de hechting op blank plastic knudde....het hecht overigens wel aan de (poreuze?) Milliput.


Wat betreft de primer is het geen idee om hem even in de ovenreiniger te zetten dit kost verf best goed op en dan even met de tandenborstel erover
Ik heb Stijns suggestie gevolgd en het model vandaag behandeld met Ovenreiniger (paar uurtjes in een plastic bakje met ovenreiniger). De supermarkt waar ik was, had geen Muscle, maar wel een ander merk wat aanbevolen wordt door Rob "hier wordt ik niet vrolijk van" Geus. De verf is er nu weer af, maar er is ook wat Mr. Surfacer losgekomen.






Zojuist heb ik de beschadigde plekken voorzien van wat nieuwe Milliput, nadat ik de oppervlakken met een mesje wat had ingekrast. Ik hoop ergens deze week tijd te kunnen maken om de neus opnieuw te schuren en te spuiten in een laagje humbrol.



Alex
 

Alex van de Wetering

FOC-begeleider
En dan komt het moment dat je echt iets stoms doet....

Ik had de Milliput net op de neus aangebracht en daar de bureaulamp opgezet om de putty wat sneller uit te harden en misschien vanavond nog de neus te kunnen “shapen”......de lamp was te heet, de milliput is uitgehard, maar de onderkant van de neus is gedeeltelijk gesmolten!

Ik heb net wat extra Milliput aangebracht en nu wacht ik netjes rustig tot de boel uitgehard is...en dan kijken of ik de vorm er weer in kan krijgen!

Haast en modelbouw gaan niet samen....althans niet (meer) voor mij. :oei:

Alex
 

Jakko Westerbeke

Beheerder
Moderator
Lid van de TWENOT
Alex van de Wetering zei:
Haast en modelbouw gaan niet samen....althans niet (meer) voor mij. :oei:
Ach, in elk geval heb je er wat van geleerd :)

Ik heb een vergelijkbaar verhaal: een paar decennia geleden had ik de binnenkant van een M113 gespoten en wilde de verf sneller laten drogen met een haarföhn. Het blijkt dat dunne plastic delen daar ook zacht van worden als je de hete lucht daar te lang op richt …
 
Oei, ik lees zojuist dat je aan het tobben bent met je model. Ik hoop dat je de vorm er binnenkort weer goed in hebt, het zag er juist goed uit. En Humbrol werkt vrijwel altijd, al heb ik het nog nooit gespoten. Ik gebruik hiervoor alleen Vallejo, maar ben nog behoorlijk onervaren. Al moet ik vermelden dat de primer me nog nooit in de steek heeft gelaten. Het dunne plasticard heb ik nog nooit gebruikt.

Veel succes met het vervolg,

Jan
 

Alex van de Wetering

FOC-begeleider
Bedankt alleen voor jullie medeleven :rofl: . Inmiddels heb ik de boel weer bijna op orde. Ik zal proberen vanavond laat of morgen even wat foto's te plaatsen.
chirurgische ingrepen dan Cher
Nou, er zit aardig wat filler op nu.......en op de Weasel ook

@ Jan; goed je weer eens te spreken in Beuningen!

Alex
 
Dat vond ik ook fijn. Mijn dochter heeft ook genoten en is zaterdag ook mee geweest. Hoewel een enkeling vertrok, kon je 's middags ook nog volop terecht.

Zaterdag ben ik er niet bij, dan wil ik weer verder met de White. Mooi dat je weer vooruitgang in je Weasel hebt

Jan
 

Alex van de Wetering

FOC-begeleider
Bijgevoegd een plaatje van de schade van de bureaulamp; er is een gat in de onderkant gesmolten, de onderkant van de neus is ingedeukt en de Milliput is dermate heet geworden dat er een soort puistjes zijn ontstaan :oei: Dat stuk sprue is om een gaatje in de zijkant te dichten, zoals Herman dat ook al in zijn draadje heeft laten zien.



Ik heb dit ding laatst op Ebay gekocht om daar eens wat mee te experimenteren om gedeukte spatborden etc. te maken. Nu heb ik hem gebruikt om de neus van de Weasel met een houten stokje en warmte weer een beetje terug in vorm te brengen. De rest is weer gewoon Milliput en schuren.....niet zo gestructureerd als ik zou willen, want deze keer is het echt gewoon gaten dichtsmeren.



Na het grof in vorm schuren van de Milliput, heb ik enkele laagjes Mr. Surfacer500 aangebracht en dit geschuurd.







Voor het verwijderen van de afdekkapjes voor de tracks, had ik die nog overgetrokken met een stukje Tesa afplaktape.....en dat overgezet naar wat 0,25 Styreen om 2 nieuwe te maken.





Nu de neus weer op orde is (afgezien van het afwerken van de afdekkappen van de tracks), heb ik gelijk een trekoog gemaakt....van een rest stukje messing, aangezien ik niet wil dat het bij de eerste de beste meeting afbreekt.
Met een boortje heb ik een klein gaatje gemaakt en dan in 2 stapjes het gaatje in het messing opgeboord. Daarna met een vijl de vorm erin gemaakt en met een tangetje een punt aan het uiteinde gemaakt. De positie van het trekoog heb ik met een Geodriehoek in het midden van de neus afgetekend. Gaarna twee gaatjes geboord en de sleuf gemaakt met een puntige scalpel. Het gat is niet zo netjes, maar dat vult vanzelf met secondenlijm en wat Mr. Surfacer.







p.s. Het nieuwe voordek was ook wat vervormd door de warmte, dus daar was ook wat putty nodig om het weer straks te krijgen.

Alex
 
Mislukken en vervolgens doorpakken: waar een wil is, is een weg.

Mijn complimenten voor je aanpak en aanpakken als het mis is gegaan: een dubbel leermoment met een bijpassend resultaat.

Jan
 
Bovenaan